Kelan suhtautuminen muuttamiseen työttömänä ollessa?

Anonyymi

Onko joku muuttanut ollessaan työtön? Nyt jo toimeentulotuki päätöksessä lukee että vuoran määrä ylittää kohtuullisena pidetyn summan, mutta menee vielä läpi. Vuokra vähän päälle 700€. Asumistukea tulee se maksimi 396€ tms.

Alkaa vtuttaa lähiössä asuminen siihen malliin kun vanhempia ei kiinnosta mitä maahanmuuttaja pennut tekee. Isännöitsijä nynnyilee eikä tunnu kiinnostavan häntäkään persettä liikauttaa suojatyöpaikan penkiltä.

Kuinka helposti saa vuokravakuutta kun tuo on vaihoehtona toimeentulohakemuksessa?

Ilmeisesti ei ole mitään mahdollisuutta muuttaa euroakaan kalliimpaan asuntoon? Vuokra-asuntojen hinnat törkeät pk-seudulla!

19

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun viimeksi muutin niin olin työtön ja sossu teki päätöksen todella nopeasti, kaksi riskiä miestä ja ison Volvon lähettivät, varmaan kyttäsivät metsän laidassa että varmasti lähden. Muuttomatkaa oli n. 100 km ja naapurimaakuntaan. Sossussa juhlivat sitä vieläkin vuosittain kahvin ja konjakin kera että pääsivät minusta eroon, ensi kuussa on jo kolmannet juhlat, lippua eivät sentään laita tankoon, ei edes puolitankoon.
      Joskus kannattaa olla vittumainen sopivassa kohdassa, kolme kertaa oli sossu saanut "pataan" HaO:ssa.

      Kela taitaa suhtautua "mukavuussyistä" tehtäviin muuttoihin melko nihkeästi joten liitteeksi ei kannata laittaa videoita maahanmuuttajapennuista kun siitä voi tulla vaikka pedofilisyyte eikä paikallaan pysyvän isännöitsijän perseen kuva ole yhtään parempi peruste muutolle. Lähiössä asumisen aiheuttama vitutuskaan tuskin kelpaa vaikka laittasit liitteeksi kuvan norsunvitulla olevasta naamastasi.
      Halvempi asunto taitaa olla ainoa peruste jonka Kela nikottelematta hyväksyy, muiden syiden kohdalla on nihkeämpää.

      • Anonyymi

        Ai saakeli. Viestisi on vanha mutta nauratti ihan vedet silmissä.

        Huomasin myös Sakun blogista että olet kansalaisaktivoitunut valittamaan Kelan päätöksistä ja hyvä niin. Itse en olisi älynnyt valittaa tuostakaan asiasta. Nimimerkkisi on tuttu jo pitkältä ajalta ja hyvä että sinnikyytesi on palkittu jo useampaan otteeseen voitolla oikeudessa. Myös kirjallinen antisi on nautittavaa lukemista joten kiitoksia siitäkin.


    • Anonyymi

      Itse muutin Hesasta pienempään kaupunkiin ja yhtenä syynä juurikin oli uhkailu liian korkeasta vuokrasta. Kelalle (saan toimeentulotukea) oli ratkaisu o.k. Sain myös muuttorahan. Vakuutta en tarvinnut koska vuokranantaja sama mutta olisin varmaankin saannut jos olisi ollut tarvetta.

      Mitä pitää huomioida se että joka kylässä eri ns "kohtuusrajat" eli mieluiten kämppä niin että alittaa sen uuden kaupungin rajan ja mielummin niin että on myös nostovaraa sillä vuokrat tahtoo nousta isommalla vauhdilla kuin kelan "kohtuusrajat"

      Suosittelen. Oli hyvä päätös..

      • Anonyymi

        Onko sama kuin Totun rajat? vai enimmäisasumismenot? vai molemmat?

        Tein esim Lahti vuokra 480€ taulukko näyttää enimmäisasumismenot 396€
        Totunrajat 540€ Kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sama kuin Totun rajat? vai enimmäisasumismenot? vai molemmat?

        Tein esim Lahti vuokra 480€ taulukko näyttää enimmäisasumismenot 396€
        Totunrajat 540€ Kiitos!

        Totun rajat kyseessä. Muuttamani kaupunki kuuluu tuohon 396 kuntaryhmään yleisessä asumistuessa. Aika paha olisi ollut noin halvalla saada tai olisi ollut mörskä kaukana keskustasta.

        Hml on kyseessä ja totun raja 592 joka aika hyvä suhteessa miten mahdollista asunto saada.


    • Anonyymi

      Jatkoa vielä..Kysyjällä ehkä siten hiukan eri tilanne että ei ole tullu kehotusta muuttaa halvempaan ? Joka siis yksi peruste muuttamiseen ja muuttotukiin..

      Jos näin niin kannattaa kysyä ennen toimintaa suhtautuminen.

      • Anonyymi

        Ei ole tullu kehoitusta muuttaa halvempaan.

        Järkyttäviä vuokrat pk-seudulla. Saa nähdä löytyykö mitään siedettävää. Lähiöön en halua takaisin. Halvalla ei vaan hyvää irtoa ja tämä Sipilän unelma on levinnyt joka saatanan paikkaan.

        Muutto skutsiin on yksi vaihtoehto, mutta ei kyllä houkuta olla työtön lopun ikää. Aja sitten 200km/päivä ja maksat auton käytöstä ittesi kipeeksi että pääsee tekemään paskahommia.


    • Anonyymi

      Asiaa voi varoen tiedustella kelan kahtiajakautuneelta persoonalta. Se kun vastaa muutosta ja maahanmuutosta.

    • Anonyymi

      MInä sain tuet kun muutin pois Helsingistä mutta kun muutin sitten maakunnasta toiseen niin eivät enää avustaneetkaan. ELi oletan että Hesan KELA on innolla toimitittamassa ja auttamassa ihmisiä pois Hesasta siis köyhiä. Mutta ei se ole helppoa maakunnassakaan koska täällä tuet puolestaan ovat pienempiä. Eli tuet pienenee aina kunnan pienetessä.
      Mikä tietenkään ei ole yhdenvetaisuuslain mukaista. Mutta tarkoitus onkin pitää köyhä kyykyssä asui hän sitten missä tahansa.

      • Anonyymi

        Muuttoavustus on niin pieni ettei se edes riitä kattamaan Hesan sisäisiä muuttoja.

        Aina voi kuitenkin jäädä asumaan siihen kalliimpaan asuntoon jos itse haluaa. Eivät suinkaan katkaise koko toimeentulotukea vaan pienentävät sitä.


    • Anonyymi

      Turhaa porua koko muuttoavut. Eikä noista ketään kehtaa edes kuunnella.

    • Anonyymi

      Minulle tuli itku ja valitus kirje jotta asun liian kalliissa asunnossa vaikk akaikki naapurit maksaa vieläkin enemmän vuokraa. No löysin sitten yhdestä peräkylästä mukava asunnon joss harrastuksiini sopivia jokia paljon(kanootti hullu)ja hyvät kalastus mahdollisuudet.Kämppäkin 120 neliötä entisen 31 neliön tilalle mutta vuokra puolet.Sain äkkiä muuttoavustukset ja muut. Työkkäri vaan ei oikein tykännyt kun täällä ei kulje yhtään julkista liikennettä ja en omista autoa tai oikeastaan ei ole virallisesti minun nimissä.Kun itki tästä ettet voi hakea kunnolla töitä niin näytin uhkauskirjeen liian kalliissa asunnossa asumisesta ja levittelin käsiä. Kysyivät sitten mutta toimiihan netti ja sanoin ei toimi kun ei ole valokuitua ja mobiilinetti ei tässä perspaikassa toimi ollenkaan.(toimii lisäantennilla jonka hankin ja liittymä ei nimissäni:=) nyt olen saanut oll avuoden ilman yhtään kutsua mihinkään tyhmään työkokeiluun tai kurssiin ja toimeentulotuet,asumistuet ja työttömyystuet tulee säännöllisesti.Ei tarvitse edes joka kuussa lähetellä niille papruja vaan kerran 3 kuukaudessa jos tilanne ei muutu.

    • Anonyymi

      Olen muuttanut ollessani työtön. Kelan nettisivujen kautta lähetät ensin saamasi vuokra-asuntotarjouksen, ja ruksaat jonnekin että tarvitset vuokravakuuden, ja myös muuttoavustukseen joku merkintä.

      Jos asuntotarjous oli Kelan mielestä sopiva, tulee vuokravakuudesta sitoumus Kelalta olisko viikossa, ja sitten sen vuokavakuuspaperin kanssa menet tekemään vuokrasopimuksen.

      Ei mielestäni ollut kovin vaikea juttu, toki oikeanhintainen asunto voi olla hankalampi juttu löytää jollain alueilla.

      • Anonyymi

        Niin ja siis tämä em. tekstin lisäksi tietysti pitää sanoa että myös asumistukea haet sitten, en nyt muista saiko sen asumistuen jo tuossa vaiheessa, mutta viimeistään sitten kun olet lähettänyt allekirjoitetun vuokrasopimuksen Kelaan niin homma pitäisi olla ok.

        Muuttoavustus ei ole paljon, mutta sekin kannattaa ottaa, vähävaraiselle 100 euroakin on tarpeen.


    • Anonyymi

      Miten kauaksi tuommonen muuttoavustus riittää , siinähä oot.

    • Anonyymi

      Muuttoavustus taitaa olla 200 euroa, ainakin minä sain sen.

      • Anonyymi

        Muuttoavustuksen suuruus vaihtelee, en muista miten paljon ja minkä perusteella. Ainakin muuttomatka vaikutti jonkin verran mutta en muista olisiko perheen koollakin ollut joku merkitys. Itse muutin naapuritaloon, kaksion verran tavaraa ja yksinäni, siihen sain muistaakseni 100 euroa, enkä nyt varsinaisesti enempää oikeastaan tarvinnutkaan koska muuttomiehistä yms. ei tarvinnut maksaa. Vain joistain pakkaustarvikkeista yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttoavustuksen suuruus vaihtelee, en muista miten paljon ja minkä perusteella. Ainakin muuttomatka vaikutti jonkin verran mutta en muista olisiko perheen koollakin ollut joku merkitys. Itse muutin naapuritaloon, kaksion verran tavaraa ja yksinäni, siihen sain muistaakseni 100 euroa, enkä nyt varsinaisesti enempää oikeastaan tarvinnutkaan koska muuttomiehistä yms. ei tarvinnut maksaa. Vain joistain pakkaustarvikkeista yms.

        Lain mukaan otetaan tarpeellisen suuruisina huomioon
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L2P7b

        Kelalla on muitakin laittomia normeja


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe