Akut aurinkopaeeleille

Anonyymi

Minkälaiset akut ovat parhaita mökille aurinkosähköjärjestelmään? Sopiiko 230 ah:n starttiakut, 4 kpl?

8

52

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Outo aloitus

    • Onko tarkoitus, että akut jäävät oman onnensa ja aurinkopaneelien varaan vai saatko niille ylläpitolatausta jostakin?

      • Anonyymi

        Mökillä on 4 kpl paneeleita (85 A) ja 4 kpl 180 akkuja. Akut hankittu V. 2015. Mökki on talvet kylmillään ja akut jäteän syksyllä agrikaatilla ladattuun tilaan. Menneen kesän syyspuolella alkkujen latautuminen heikkeni vaikka aurinkoa riitti. Minulle kerrottiin että starttiakut olisi pitkäikäisempiä. Onko kokemuksia?


    • Kaikki akut kestää melko hyvin käyttöä, jos jännitteen vaihteluväli sekä latauksessa että purkauksessa on aina tarkassa seurannassa.

      Vielä paremmin tuntuu kestävän cyclic use trukkiakut - eivät ole kovin paljon käynnistysakkuja kalliimpia mutta jonkin verran hintavampia. Yuasan cyclic use akut on käytössä tällä hetkellä. eBayn kautta olen tilaillut mutta varmaan löytyy jostain kaupastakin. Muunkin merkkisiä trukkiakkuja on.

      Jos akut jää talven ajaksi mökille ja käyttämättä, se voi vaikuttaa kestävyyteen.

      Jälleen eBaysta saa tilattua muutamalla kympillä de-sulfator nimisen laitteen, jonka pitäisi pidentää akun kestoa - etenkin keväällä tekisin de-sulfatoinnin pitkään varastoituna olleelle akulle.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hyytelö akut ei halkea pakkasessa vaikka menisivät tyhjäksi. Startti akujen riskinä on jäätyminen, kun menevät tyhjiksi. Kaikkien akkujen elinkaari on rajallinen, hyytelö akuissa on se hyväpuoli että ne ovat huoltovapaita. Lisäks ne ovat tarkoitettu juuri ko. käyttöön.Akkujen varauksen ja kunnon saa selville luotettavasti vain kuormitus testillä. On erillaisia mittaus laitteita jolla voidaan mitata akuujen kuntoa exct. Mutta se vaatii jo vähän enemmän perhtymistä.

    • Anonyymi

      Älkää viitsikö turhia aloituksia tehdä, Anterolla on akkuja jotka kestää isältä pojalle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe