Paristojen korvaaminen litiumakuilla

Anonyymi

On tuommoinen Tecsun pikkuradio, joka käyttää kolmea AA-paristoa. Ajattelin muuntaa se toimimaan kahdella 14500 li-ion akulla. Jännitteen alentaisin step down convertterilla kuten esim:
https://www.banggood.com/MP1584EN-Ultra-small-DC-DC-Converter-Step-Down-Module-4_5V-28V-Input-3A-Output-Current-p-1320242.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN
Arveluttaa kuitenkin että mikä mahtaa olla tuommoisen convertterin tyhjäkäyntikulutus, kun se joutuisi olemaan jatkuvasi kiinni akuissa? Kaatuuko idea tuohon.

11

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Vaikuttaa hakkurin kulutus aika pieneltä, ja onhan itse radiokin aina valmiustilassa, kello ja ajastin toiminnassa.
        Radio ei pitkään toimi 1.2V nikkeliakullakaan, että ilmeisesti li-onin 3,7V olisi vielä liian vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa hakkurin kulutus aika pieneltä, ja onhan itse radiokin aina valmiustilassa, kello ja ajastin toiminnassa.
        Radio ei pitkään toimi 1.2V nikkeliakullakaan, että ilmeisesti li-onin 3,7V olisi vielä liian vähän.

        On todella huonosti suunniteltu laite, jos 3:lla AA:lla ei toimi 3 V saakka, joka taas on li-ionin minimijännite. Täysi li-ion on 4,2 V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On todella huonosti suunniteltu laite, jos 3:lla AA:lla ei toimi 3 V saakka, joka taas on li-ionin minimijännite. Täysi li-ion on 4,2 V.

        Ei ole radiot enää kuten ennen, ne suhisi ja pihisi niin kauan kuin patterissa oli vähänkin henkeä. Tämä Tecsun pl-380 pätkähtää kerralla mykäksi kun jännite laskee tiettyyn rajaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole radiot enää kuten ennen, ne suhisi ja pihisi niin kauan kuin patterissa oli vähänkin henkeä. Tämä Tecsun pl-380 pätkähtää kerralla mykäksi kun jännite laskee tiettyyn rajaan.

        Kannattaisiko ensin mitata se jännite, jolla sammuu. Miten kauan tuossa paristot kestävät? Minulla oli Sangeanin maailmanradio ja samoilla paristoilla mentiin koko sen ajan kun sitä käytin. Oiskohan ollut 2007-11. Ostin uutena. Ehkä ATS-404?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisiko ensin mitata se jännite, jolla sammuu. Miten kauan tuossa paristot kestävät? Minulla oli Sangeanin maailmanradio ja samoilla paristoilla mentiin koko sen ajan kun sitä käytin. Oiskohan ollut 2007-11. Ostin uutena. Ehkä ATS-404?

        Paristot kestävät kyllä ihan riittävän pitkään, niissä on vaan se vika että niitä pitäisi aina muistaa ostaa lisää. AA nikkeliakuilla käytettäessä 1,2 V jännitteestä johtuen käyttöaika jää aika lyhyeksi.


    • Anonyymi

      Kyllä voi paristot korvata liimatikuilla t. lukihäiriö

    • Anonyymi

      Jos tuo Tecsun on lyhytaaltovastaanotin niin suosittelisin jättämään väliin hakkuriviritelmät sen tehonlähteestä. Varsin todennäköisesti saisit radiosta kuulumaan hakkurin toimintataajuuden kerrannaisia kun tuollaisen suojaaminen ei ole ihan yksinkertainen asia. Kun hakkuri todennäköisesti ei ole kidestabiloitu niin ne vinkunat myös vaeltelevat pitkin ja poikin taajuusalueita kuormituksen ja lämpötilan mukaan.

      Lineaarinen jännitteenalennin on hakkuria paljon parempi ajatus tälläisessä käyttökohteessa.

      • Anonyymi

        Lyhyiltä aalloilta ei muutenkaan kuulu muuta kuin pörinää. Riittää kun järviradio kuuluu häiriöttömästi ;)


    • On hieman näkemystä vastaavasta tilanteesta kun Huawein puhelimen akku kuivui ja pitä löytää jokin korvaava ratkaisu. Tein "akun" 2.7V 10F kapasitoreista, joita tuli 6 kappaletta - ensin sarja- ja sitten rinnankytkentä. Tarvittiin vielä zener-diodi ja ledi jokaiselle kapasitorille tasaamaan latausjännitettä.

      Puhelinhan saa kaikenaikaa käyttöjännitteen verkkolaitteesta ja akkua tarvitaan vain kun puhelin viedään toisaalle - tämä kapasitoriakku kestää muutaman tunnin valmiusaikaa ja muutaman minuutin puheaikaa. Mutta on "ikuinen" akku.

      Olisi tietysti voinut käyttää vielä suurempiakin kapasitoreja, koska "akkua" ei tarvinnut mahduttaa kojeen sisälle.

      Litium-pötköjen sarjaan ja rinnankytkentä todennäköisesti toimisi samalla periaatteella eli zener ja ledi tasaamaan pötköjen keskinäisiä jännitteitä - jos vain laittaa pötköt sarjaan taikka rinnan, käytännössä vain yksi pötkö kuormittuu ja muut eivät tee mitään. On kokeiltu.

      On käytännössä yhden litium-pötkön varassa ilman battery managementtia, joka yksi pötkö menee ihan tyhjäksi ja muissa on vielä jännitettä vaikka kuinka.

      Täysin tyhjentynyt 18650-pötkö on haastava palauttaa "henkiin" kun taas kapasitoreilla ei mitään ongelmaa alkaa täyttyy 0 voltista.

    • Anonyymi

      Nyt on sitten hakkuri ja 14500 li-ion kennot käytössä radiossa. Tein piirilevyn kappaleesta tuollaisen AA-pariston kokoisen adapterin johon kiinnitin hakkurin.
      Hakkuripiirin lepovirta on 0,27 mA merkkiledi poistettuna, joten ei se paljoa akkuja kuluta, vaikka onkin jatkuvasti tulilla.
      https://aijaa.com/2i7w4C

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe