Moottorin laturin todellinen latausvirta

Anonyymi

Onkohan jollain täällä käsitystä, miten paljon latausta moottorin laturilta oikeasti saadaan? On varmaan monen tekijän summa, mutta esim seuraavanlainen tilanne:
- Laturin nimelliskoko 40 A
- Kaksi 100 Ah lyijy-vapaa-ajanakkua rinnan
- akut puolillaan

Miten paljon kierrosluku vaikuttaa lataukseen? Eli jos konetta käyttää ihan vain akkujen lataamiseen, niin onko hyötyä nostaa kierroksia vai riittääkö tyhjäkäynti?

66

6509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarvitset akkumonitorin. Itsellä tyhjäkäynnillä lataa vain muutaman ampeerin. 700 rpm lataa jo ok eikä virta nouse enää lisäkierroksista. Pelkällä jännitemittarillakin näet vähän riittääkö tyhjäkäyntisi.

    • Anonyymi

      Tyhjäkäynnillä latausta ei tapahdu käytännössä ollenkaan.
      Laturi alkaa tyypillisesti antaa täyden nimellistehonsa koneen kierrosten ollessa noin 1400-1500 r/min.

      Kaksi 100Ah (yht 200Ah) puolillaan ottavat latausvirtaa latauksen alussa helpostikin noin 50A yhteensä - mikä tarkoittaa 40A laturin tapauksessa latausjännitteen putoamista.

      Noin isojen akkujen kanssa 100A laturi olisi lähempänä todellista. 40A laturi palaa loppuun ennen aikojaan eivätkä akut lataudu koskaan kunnolla lyhyiden ajojen aikana, mikä lyhentää myös akkujen ikää.
      Sinänsä koneen kannalta on aivan sama, vaikka kyljessä olisi 150A laturi, pyörimisvastus kasvaa vain tuotetun virran suhteessa.

      Eli 150A laturi panee hanttiin saman verran kuin 40A laturi, jos otettu virta on 40A.

      Laturit eivät paljoa maksa.

    • Anonyymi

      Entä latausjännite. AGM akut vaatisivat isomman jännitteen. Koneakku on kuitenkin tavallinen lyijyakku joka ei pidemmän päälle tykkää korkeammasta jännitteestä.
      Miten olette ratkaissut asian?

      • Minulla on 220Ah AGM-akku. Laturi on ihan perus 3-pyttyisen koneen laturi ilman älyä. Akkumonitorin mukaan latausvirta on alkuun luokkaa 20A, jos akussa on latausta jotain 85-90%, kun koneen starttaa. Akkumonitori kuvaa virtaa, joka oikeasti liikkuu akun suuntaan, joten kuvittelisin sen päätyvän akkuun hyvällä hyötysuhteella? Isommalla jännitteellä latautuisi ehkä nopeammin.

        Maasähkölaturi on Bilteman 25A älylaturi. Siinä pitää laittaa päälle talvimoodi, jolloin jännite on 14,7 volttia. Jos käyttää normaalimoodia 14,4V, älylaturi on usein sitä mieltä, että akku on täynnä, vaikka latausta olisi vain 90%. Kun laittaa talvimoodin, laturi tunnistaa varaustilan oikein ja alkaa ladata.


    • Anonyymi

      Mitä nopeammin halutaan ladata, sitä enemmän tarvitaan virtaa ja sitä kautta enemnän tehoa (P =U*I) eli enemmän kierroksia (P=2πnT). Siitä se lähtee. U suht vakio.

      Sähkömiäs

      • Anonyymi

        Tehoa voidaan saada lisää myös samoilla kierroksilla lisäämällä polttoaineen syöttöä.

        Mikä on juuri minun veneen moottorin oikea kierrosnopeus ja lataako minun mootorini tyhjäkäynnillä?
        Niinpä niin :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tehoa voidaan saada lisää myös samoilla kierroksilla lisäämällä polttoaineen syöttöä.

        Mikä on juuri minun veneen moottorin oikea kierrosnopeus ja lataako minun mootorini tyhjäkäynnillä?
        Niinpä niin :)

        "Tehoa voidaan saada lisää myös samoilla kierroksilla lisäämällä polttoaineen syöttöä."
        Ei muuten voi.Tehonlisäys edellyttää kierrosnopeuden nostoa.


      • lihamylly1 kirjoitti:

        "Tehoa voidaan saada lisää myös samoilla kierroksilla lisäämällä polttoaineen syöttöä."
        Ei muuten voi.Tehonlisäys edellyttää kierrosnopeuden nostoa.

        Korjaan ! Sanoin väärin. Ymmärsin sen ensin niin että laturista saadaan enemmän tehoa lisäämällä polttoaineen syöttöä. Tämä ei pidä paikkansa.


    • Anonyymi

      Tuollainen akusto käyttäytyy suunnilleen näin latauksessa:
      1-5 min. 40A, vaatii noin 1600 rpm.
      5-10min 30A, riittää noin 1300 rpm.
      10-20 min 20A, noin 1100 rpm.
      20-80 min 15A, noin 900 rpm. tai sellaiset kierrokset jolloin jännite pysyy ylhäällä.

      Kone kannattaa ajaa startin jälkeen hiukan lämmöille muutenkin, joten samalla hyödyntyy akuston suurempi vastaanottokyky lataussyklin alussa.

      Lataan koneella parisataa tuntia vuodessa. Keskilatauma noin 35Ah. konetuntia kohti. Akusto 720 Ah.

      • Anonyymi

        Minulla 180 Ah hupiakku ottaa kyllä täydet 60 A ehkä 20-30 minuuttia, jos aloitan latauksen 50-60% varaustasosta. Vielä tunnin päästä menee yli 20 A.

        Latausvirta riippuu varsin paljon akulle tulevasta jännitteestä. Monessa veneessä se jää alle 14 V virtojen ollessa suurehkoja. Näin oli minullakin, vaikka VP:n sense-johto oli vedetty hupiakulle. 40-60 A virralla oli vain 13,7-8 V akulla. Vasta muutaman A:n virroilla jännite oli 14,2 V. Muuttelin kytkentöjä ja nyt tulee heti kun laturi jaksaa 14,1-2 V ja lopulta 14,4 V. Tuolla latausvirrat suunnilleen tuplaantuivat.

        AGM-akku ei vaadi korkeampaa latausjännitettä. Paremminkin päinvastoin. Se ei kestä suuria latausvirtoja, koska se on suljettu. Avoakku kestää, mutta vedenkulutus lisääntyy.

        Kierrosten tarve riippuu laturista ja sen asennuksesta. Venemoottoreissa vaaditaan yleensä enemmän kuin tyhjäkäynti kunnon virtoihin. 2000-luvun autoissa laturit tuottavat jo tyhjäkäynnillä varsin suuren tehon. Ainakaan omissa autoissani kierrosten nosto ei vaikuta jännnitteeseen, vaikka laittaisi kaikki sähköt päälle. Vanhemmissa autoissa pelkät valot hyydyttivät jännitettä niin, että kierrosten nosto näkyi selvästi valoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla 180 Ah hupiakku ottaa kyllä täydet 60 A ehkä 20-30 minuuttia, jos aloitan latauksen 50-60% varaustasosta. Vielä tunnin päästä menee yli 20 A.

        Latausvirta riippuu varsin paljon akulle tulevasta jännitteestä. Monessa veneessä se jää alle 14 V virtojen ollessa suurehkoja. Näin oli minullakin, vaikka VP:n sense-johto oli vedetty hupiakulle. 40-60 A virralla oli vain 13,7-8 V akulla. Vasta muutaman A:n virroilla jännite oli 14,2 V. Muuttelin kytkentöjä ja nyt tulee heti kun laturi jaksaa 14,1-2 V ja lopulta 14,4 V. Tuolla latausvirrat suunnilleen tuplaantuivat.

        AGM-akku ei vaadi korkeampaa latausjännitettä. Paremminkin päinvastoin. Se ei kestä suuria latausvirtoja, koska se on suljettu. Avoakku kestää, mutta vedenkulutus lisääntyy.

        Kierrosten tarve riippuu laturista ja sen asennuksesta. Venemoottoreissa vaaditaan yleensä enemmän kuin tyhjäkäynti kunnon virtoihin. 2000-luvun autoissa laturit tuottavat jo tyhjäkäynnillä varsin suuren tehon. Ainakaan omissa autoissani kierrosten nosto ei vaikuta jännnitteeseen, vaikka laittaisi kaikki sähköt päälle. Vanhemmissa autoissa pelkät valot hyydyttivät jännitettä niin, että kierrosten nosto näkyi selvästi valoissa.

        "Muuttelin kytkentöjä ja nyt tulee heti kun laturi jaksaa 14,1-2 V ja lopulta 14,4 V."
        Millaiseksi muutit kytkennän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muuttelin kytkentöjä ja nyt tulee heti kun laturi jaksaa 14,1-2 V ja lopulta 14,4 V."
        Millaiseksi muutit kytkennän?

        Laitoin latausreleen, niin että se ohittaa hupiakun latausdiodin. Siis hupiakulle tulee tällöin korkeampi jännite kuin starttiakulle tai ei juuri tule suurilla virroilla kaapelin jännitehäviön takia.

        Tämä auttoi jo selvästi. Jostain syystä VP:n (MD2020) sense-piuhakaan ei osaa täysin kompensoida kaapelin ja diodin häviötä, vaikka sense-piuha oli jo vedetty niiden ohi aina akun -napaan saakka. Tuosta diodista tuli suurilla virroilla n. 1 V jännitehäviö. Pienillä se on vain 0,3 V. Tästä seurasi se, että starttiakulla (pieni latausvirta) oli ennen selvästi suurempi jännite kuin hupiakulla.

        Ilmeisesti laturi mittaa myös laturilta lähtevää jännitettä ja jotenkin sen ja sensen yhdistelmällä päättää lähtöjännitteen. Sensen kokonaan irrottaminenkaan ei nosta jännitettä kamalasti.

        Mutta en ollut vieläkään tyytyväinen. Laitoin kaksi Schottky-diodia sarjaan sense-piuhaan sekä yhden myös latausreleen miinukseen. Nyt jännitteet ovat mielestäni sopivia ja latausrele kytkee heti irti kun lataus loppuu eikä jää tuhlaamaan releen virtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitoin latausreleen, niin että se ohittaa hupiakun latausdiodin. Siis hupiakulle tulee tällöin korkeampi jännite kuin starttiakulle tai ei juuri tule suurilla virroilla kaapelin jännitehäviön takia.

        Tämä auttoi jo selvästi. Jostain syystä VP:n (MD2020) sense-piuhakaan ei osaa täysin kompensoida kaapelin ja diodin häviötä, vaikka sense-piuha oli jo vedetty niiden ohi aina akun -napaan saakka. Tuosta diodista tuli suurilla virroilla n. 1 V jännitehäviö. Pienillä se on vain 0,3 V. Tästä seurasi se, että starttiakulla (pieni latausvirta) oli ennen selvästi suurempi jännite kuin hupiakulla.

        Ilmeisesti laturi mittaa myös laturilta lähtevää jännitettä ja jotenkin sen ja sensen yhdistelmällä päättää lähtöjännitteen. Sensen kokonaan irrottaminenkaan ei nosta jännitettä kamalasti.

        Mutta en ollut vieläkään tyytyväinen. Laitoin kaksi Schottky-diodia sarjaan sense-piuhaan sekä yhden myös latausreleen miinukseen. Nyt jännitteet ovat mielestäni sopivia ja latausrele kytkee heti irti kun lataus loppuu eikä jää tuhlaamaan releen virtaa.

        "Laitoin kaksi Schottky-diodia sarjaan sense-piuhaan"
        Miksi?
        Mikä vaikutus niillä mielestäsi on ja mistä syystä?
        Kumpaan suuntaan sense-piuhassa mittausvirtaa kulkee, ja montako milli (vaiko mikro) ampeeria? Mikä jännite-ero diodien yli niin pienellä virralla muodostuu, j amihin se vaikuttaa. Ja miksi diodit ovat schottky mallia? miksi virrankatkaisun pitää olla nopeaa estosuunnassa tuossa tilanteessa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Laitoin kaksi Schottky-diodia sarjaan sense-piuhaan"
        Miksi?
        Mikä vaikutus niillä mielestäsi on ja mistä syystä?
        Kumpaan suuntaan sense-piuhassa mittausvirtaa kulkee, ja montako milli (vaiko mikro) ampeeria? Mikä jännite-ero diodien yli niin pienellä virralla muodostuu, j amihin se vaikuttaa. Ja miksi diodit ovat schottky mallia? miksi virrankatkaisun pitää olla nopeaa estosuunnassa tuossa tilanteessa?

        Se aiheuttaa sense-piuhaan jännitehäviön. En muista kumpaan suuntaan laitoin. Kokeilemalla selvisi. Toiseen suuntaan toimi halutusti toiseen ei. Voi tietysti laittaa rinnan molempiin suuntiin.

        Schottky-diodeja sattui olemaan ja niillähän on pienempi kynnysjännite. Luulin yhden riittävän, mutta osoittautui, että tarvitsin kaksi. Schottkyllä kynnysjännite on 0,2-0,3 V uA-mA virroilla tavallisella diodilla 0,5-0,6 V.

        Syynä noiden laittoon oli mielestäni turhan alhainen latausjännite akulla, varsinkin suuremmilla virroilla (13,7-8 20-60 A). Nyt on muutaman kymmenyksen korkeampi ja latausvirta pysyy selvästi suurempana akun täyttyessä.

        Ja tosiaan hupiakun diodin rinnalla oleva latausrele auttoi myös, vaikka sense-piuha on hupiakun navassa. Sense-piuha ei siis aivan toimi mainostetusti.

        Nyt lataa 14,1-2 suurilla virroilla ja 14,4-5 muutaman A:n virroilla.


    • Anonyymi

      VP MD5A puksuttaa tyhjäkäynnillä tunnin ja tässä ajassa jännite nousee 12.1 -> 14.2. Siltu tuntuu ettei akut (120Ah) tule täyteen.

      • Anonyymi

        Akkujen täyteentulo vaatii useamman tunnin yli 14 V jännitettä (tai vuorokauden ~13,5 V).


      • Anonyymi

        Akku on tuolla 12,1V napajännitteellä jo menettänyt lähes puolet varauksestaan. Tunnin latauksessa akkuun kertyy noin 10-15% lisää, eli mennään hiukan yli 60% tason, max 70%.
        100% varaukseen nosto kestää ainakin 12 tuntia älylaturilla ja koneella keitättämällä joku 5 tuntia. Erityisen hidas on väli 90%-100% Tässä välissä usein akkumonitori menettää otteen hommasta ja alkaa ilmoittamaan 100 prosenttia vaikka totuus on joku 92-94%. Tämä virhe kertautuu ajan saatossa ja lopulta kroonisesti aliladattu akku pilaantuu varsin nopeasti.

        Jos koneajoa on vähän, akkua on pakkoladattava maasähkössä monitoritiedosta välittämättä. Laturin resetoinnilla 100% monitorilla näyttävä akusto alkaa taas ottamaan vastaan jopa 10A virtaa.

        Noin toimien halvat akut kestävät 7- 10 vuotta. Valtaosa purjehtijoista joutuu uusimaan akut alle 4v käytön jälkeen.
        Kaikki maailmalla kohtaamani akkupulmat ovat johtuneet uskomuksista aurinkopaneleihin ja siitä syntyvään krooniseen alivaraukseen. Pikkulatailuilla sekoitetaan akuston napajännitetietoa ja se edesauttaa akkujen kuoleentumista.
        Ariel 371.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku on tuolla 12,1V napajännitteellä jo menettänyt lähes puolet varauksestaan. Tunnin latauksessa akkuun kertyy noin 10-15% lisää, eli mennään hiukan yli 60% tason, max 70%.
        100% varaukseen nosto kestää ainakin 12 tuntia älylaturilla ja koneella keitättämällä joku 5 tuntia. Erityisen hidas on väli 90%-100% Tässä välissä usein akkumonitori menettää otteen hommasta ja alkaa ilmoittamaan 100 prosenttia vaikka totuus on joku 92-94%. Tämä virhe kertautuu ajan saatossa ja lopulta kroonisesti aliladattu akku pilaantuu varsin nopeasti.

        Jos koneajoa on vähän, akkua on pakkoladattava maasähkössä monitoritiedosta välittämättä. Laturin resetoinnilla 100% monitorilla näyttävä akusto alkaa taas ottamaan vastaan jopa 10A virtaa.

        Noin toimien halvat akut kestävät 7- 10 vuotta. Valtaosa purjehtijoista joutuu uusimaan akut alle 4v käytön jälkeen.
        Kaikki maailmalla kohtaamani akkupulmat ovat johtuneet uskomuksista aurinkopaneleihin ja siitä syntyvään krooniseen alivaraukseen. Pikkulatailuilla sekoitetaan akuston napajännitetietoa ja se edesauttaa akkujen kuoleentumista.
        Ariel 371.

        Ariel 371, kerrotko ystävällisesti tarkemmin miten aurinkopaneelit aiheuttavat kroonisen alivarauksen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ariel 371, kerrotko ystävällisesti tarkemmin miten aurinkopaneelit aiheuttavat kroonisen alivarauksen ?

        Oletteko koskaan oikeasti mitanneet pikkudieselin latausvirtaa? Tyhjäkäynnillä ja pikkukaasulla? Onkohan tuo oikeasti edes kymmentä ampeeria?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko koskaan oikeasti mitanneet pikkudieselin latausvirtaa? Tyhjäkäynnillä ja pikkukaasulla? Onkohan tuo oikeasti edes kymmentä ampeeria?

        Minulla on veneessä akkumonitori, joka tuota jatkuvasti näyttää ja mittaa myös kulutetut ja syötetyt Ah:t erikseen hupi- ja käyttöakkuun. Tyhjäkäynnillä ei montaa A lataa, mutta "pikkukaasulla" eli jotain 1200-1500 rpm (3600 rpm kone) sen mitä akku ottaa vastaan tai laturi jaksaa syöttää eli max 60 A.


    • Anonyymi

      Taitaa olla yo esimerkkien laatijoilla vanhat moottorit käytössä. 3 pyttyisten Yanmarinien laturi on 120A ja Volvolla 115A. Käynnistyksestä 1-2 minuutissa tyhjäkäynnilläkin voltit nousee yli 14 kun lähtö 270 Ah akustossa on 12,2V. Eli " "ei lataa tyhjäkäynnillä mitään" ei voi pitää paikkaansa. Paljonko enemmän lataa 1500 rpm jää arvailun varaan ilman monitoria.

      • Anonyymi

        Yanmar 4jh3 ja 80A laturissa on tyhjäkäynnin yläpuolella kapea kierrosalue jossa jännite on jo vaadittavat 14,X volttia mutta virrantuotto jää alle 10 ampeerin. Latausetenemää ei voi seurata jännitteestä ja pudottaa sen mukaan kierroksia. On oltava virranmittaus. Tuon mittauksen voi tehdä vaikka lainaamalla pihtivirtamittaria, laittamalla se laturin syöttöjohdon ympärille ja testaamalla eri kierrosluvuilla yhden lataussyklin läpi. Sen jälkeen hommassa on tuntuma ja mittaria ei enää välttämättä tarvita.
        Ariel371


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yanmar 4jh3 ja 80A laturissa on tyhjäkäynnin yläpuolella kapea kierrosalue jossa jännite on jo vaadittavat 14,X volttia mutta virrantuotto jää alle 10 ampeerin. Latausetenemää ei voi seurata jännitteestä ja pudottaa sen mukaan kierroksia. On oltava virranmittaus. Tuon mittauksen voi tehdä vaikka lainaamalla pihtivirtamittaria, laittamalla se laturin syöttöjohdon ympärille ja testaamalla eri kierrosluvuilla yhden lataussyklin läpi. Sen jälkeen hommassa on tuntuma ja mittaria ei enää välttämättä tarvita.
        Ariel371

        Virta ei muutu mihinkään, jos jännite akulla pysyy vakiona. Akkuhan silloin määrää paljonko virtaa se ottaa vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virta ei muutu mihinkään, jos jännite akulla pysyy vakiona. Akkuhan silloin määrää paljonko virtaa se ottaa vastaan.

        Ei vaan laturissa on virrantuoton vajausta matalilla työkierroksilla. Säädin käskyttää kyllä isompaan antoon mutta käämityksestä ei vielä irtoa tehoja. Jännite tuolloin nousee jo mutta laturin antovirta ei mene likikään akun vastaanottokapasiteettia.
        Tuossa kuvaajaa asiasta:

        https://shop.pkys.com/Installing-a-High-Power-marine-alternator-on-your-boat_b_111.html

        Ariel 371


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan laturissa on virrantuoton vajausta matalilla työkierroksilla. Säädin käskyttää kyllä isompaan antoon mutta käämityksestä ei vielä irtoa tehoja. Jännite tuolloin nousee jo mutta laturin antovirta ei mene likikään akun vastaanottokapasiteettia.
        Tuossa kuvaajaa asiasta:

        https://shop.pkys.com/Installing-a-High-Power-marine-alternator-on-your-boat_b_111.html

        Ariel 371

        Jos laturin tuotto ei vastaa akun kykyä otttaa virtaa, ei jännite nouse. Jos jännite on jo noussut, ei virta enää kasvaa kierroksia kasvattamalla.

        Tiedän kyllä, että latureiden maksimivirta nousee reilusti pienillä kierroksilla. Riippuu sitten laturista, hihnapyörien halkaisijoista ja koneen tyhjäkäyntikierroksista ollaanko jo suuren tuoton alueella vai ei.

        Sinänsä outoa, että kaikki 2000-luvun koneet eivät vielä tuota suurta lataustehoa tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnin ja maksimikierrostten suhde on kuintekin pienempi kuin bensa-autoilla, joissa laturi tuottaa ~100 A jo tyhjäkäynnillä (lyhyet, pitkä, sumuvalot, takalasin lämmitin ja penkinlämmittimet eivät riitä tiputtamaan jännitettä). Autossani tyhjäkäynti 800 rpm, punaisen raja 6500 rpm eli 1:8. Veneessäni tyhjäkäynti 750 rpm ja maksimi 3600 rpm eli 1:5, mutta silti 60 A laturi antaa vain ~5 A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laturin tuotto ei vastaa akun kykyä otttaa virtaa, ei jännite nouse. Jos jännite on jo noussut, ei virta enää kasvaa kierroksia kasvattamalla.

        Tiedän kyllä, että latureiden maksimivirta nousee reilusti pienillä kierroksilla. Riippuu sitten laturista, hihnapyörien halkaisijoista ja koneen tyhjäkäyntikierroksista ollaanko jo suuren tuoton alueella vai ei.

        Sinänsä outoa, että kaikki 2000-luvun koneet eivät vielä tuota suurta lataustehoa tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnin ja maksimikierrostten suhde on kuintekin pienempi kuin bensa-autoilla, joissa laturi tuottaa ~100 A jo tyhjäkäynnillä (lyhyet, pitkä, sumuvalot, takalasin lämmitin ja penkinlämmittimet eivät riitä tiputtamaan jännitettä). Autossani tyhjäkäynti 800 rpm, punaisen raja 6500 rpm eli 1:8. Veneessäni tyhjäkäynti 750 rpm ja maksimi 3600 rpm eli 1:5, mutta silti 60 A laturi antaa vain ~5 A.

        Autoissa on tyypillisesti paljon tehokkaammat moottorit, jotka sietää tyhjäkäynnillä laturin viemän tehon kovallakin latausvirralla. Ainakaan pienet venedieselit n. 10 hv tuskin pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä, jos laturin hihnapyöräsuhde on sellainen, että lataa esim. 100A.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos laturin tuotto ei vastaa akun kykyä otttaa virtaa, ei jännite nouse. Jos jännite on jo noussut, ei virta enää kasvaa kierroksia kasvattamalla.

        Tiedän kyllä, että latureiden maksimivirta nousee reilusti pienillä kierroksilla. Riippuu sitten laturista, hihnapyörien halkaisijoista ja koneen tyhjäkäyntikierroksista ollaanko jo suuren tuoton alueella vai ei.

        Sinänsä outoa, että kaikki 2000-luvun koneet eivät vielä tuota suurta lataustehoa tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynnin ja maksimikierrostten suhde on kuintekin pienempi kuin bensa-autoilla, joissa laturi tuottaa ~100 A jo tyhjäkäynnillä (lyhyet, pitkä, sumuvalot, takalasin lämmitin ja penkinlämmittimet eivät riitä tiputtamaan jännitettä). Autossani tyhjäkäynti 800 rpm, punaisen raja 6500 rpm eli 1:8. Veneessäni tyhjäkäynti 750 rpm ja maksimi 3600 rpm eli 1:5, mutta silti 60 A laturi antaa vain ~5 A.

        Jos laturin tuotanto alkaa itseinduktiolla, se alkaa aina vähän hitaammin. Tosin purjeveneen moottoriin ei niin isoja latureita saa mahtumaan.

        Voit vaihtaa laturin välityksiä, mutta voi olle ettei kone jaksa enää käydä jos tyhjäkäyntiteho on pieni. Sen sijaan voit kytkeä vedon irti ja käyttää konetta hiukan korkeammilla kierroksilla. Jännitemittari kertoo, mikä riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoissa on tyypillisesti paljon tehokkaammat moottorit, jotka sietää tyhjäkäynnillä laturin viemän tehon kovallakin latausvirralla. Ainakaan pienet venedieselit n. 10 hv tuskin pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä, jos laturin hihnapyöräsuhde on sellainen, että lataa esim. 100A.

        Joo ei voi 10 hv antaa 100 A tyhjäkäynnillä. Esimerkik VP D1-13 tehokäyrä loppuu 1200 rpm kohdalla, jolloin maksimiteho n. 3 hv. D1-20 n. 5 hv.

        100 A vaatii kampiskselilta n. 3 hv, joten D1-20 voisi antaa sen 1200 rpm paikkeilla ja D1-13 vasta selvästi myöhemmin.

        Mutta ei monet isommatkaan anna 100 A lähelläkään tyhjäkäyntiä.


    • Anonyymi

      Moottoreiden laturit lataavat akkuja erittäin varovaisesti, eivätkä juuri koskaan ylitä 80% tasoa, koska ne eivät monitoroi akun tilaa, niissä ole ohjelmoituja latausprofiileja. Pahimmillan käy että, älykkäällä maasähkölaturilla täyteen ladattu akku purkautuu 80% tasolle moottorin käydessä.

      STERLING POWER PRO REG BW KONELATURIN SÄÄDIN on hintansa arvoinen, vaikka asennus aiheutti hieman pähkäilyä. Tällä saa akun oikeasti täyteen ja puristaa laturista täydet tehot n. 80% tasolle, eli 1/2h käytöllä saa akut jo varsin hyvään kuntoon.

      • Anonyymi

        Höpö höpö! Ei todellakaan purkaannu akku milloinkaan moottorilla ajettaessa. Lyijyakku purkautuu aikaisintaan 12,7 V jännitteellä, mutta muutalla A:lla täysi isokin akku tippuu 12,4-5 V paikkeille. Tietysi pian latauksen jälkeen akussa voi olla pintavarausta jopa 13,5 V saakka.

        Moottoreiden latureiden latausjännite on kompromissi. Monivaihelaturit lataisivat 14,4-14,8 V ja tiputtavat sitten 13,2-13,6 V:hen. Yleensä moottoreiden laturit ovat 13,8-14,4 V alueella, uudemmat lähinnä 14,2-14,4 eli käytännössä sama kuin "älylatureiden" bulkkivaihe. Erona siis lähinnä se, ettei tiputa ylläpidolle, mikä on jonkinlainen ongelma pitkissä koneajoissa. 14,2 ei kuitenkaan vielä keitä akkua.

        14,8 V voi olla jo liikaa suljetuille akuille ja avoakuissa vettä kuluu jo reilusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö! Ei todellakaan purkaannu akku milloinkaan moottorilla ajettaessa. Lyijyakku purkautuu aikaisintaan 12,7 V jännitteellä, mutta muutalla A:lla täysi isokin akku tippuu 12,4-5 V paikkeille. Tietysi pian latauksen jälkeen akussa voi olla pintavarausta jopa 13,5 V saakka.

        Moottoreiden latureiden latausjännite on kompromissi. Monivaihelaturit lataisivat 14,4-14,8 V ja tiputtavat sitten 13,2-13,6 V:hen. Yleensä moottoreiden laturit ovat 13,8-14,4 V alueella, uudemmat lähinnä 14,2-14,4 eli käytännössä sama kuin "älylatureiden" bulkkivaihe. Erona siis lähinnä se, ettei tiputa ylläpidolle, mikä on jonkinlainen ongelma pitkissä koneajoissa. 14,2 ei kuitenkaan vielä keitä akkua.

        14,8 V voi olla jo liikaa suljetuille akuille ja avoakuissa vettä kuluu jo reilusti.

        Kannattaa vaihtaa Lithium-akut jotta saa kaiken latauksen tehokkaasti talteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö! Ei todellakaan purkaannu akku milloinkaan moottorilla ajettaessa. Lyijyakku purkautuu aikaisintaan 12,7 V jännitteellä, mutta muutalla A:lla täysi isokin akku tippuu 12,4-5 V paikkeille. Tietysi pian latauksen jälkeen akussa voi olla pintavarausta jopa 13,5 V saakka.

        Moottoreiden latureiden latausjännite on kompromissi. Monivaihelaturit lataisivat 14,4-14,8 V ja tiputtavat sitten 13,2-13,6 V:hen. Yleensä moottoreiden laturit ovat 13,8-14,4 V alueella, uudemmat lähinnä 14,2-14,4 eli käytännössä sama kuin "älylatureiden" bulkkivaihe. Erona siis lähinnä se, ettei tiputa ylläpidolle, mikä on jonkinlainen ongelma pitkissä koneajoissa. 14,2 ei kuitenkaan vielä keitä akkua.

        14,8 V voi olla jo liikaa suljetuille akuille ja avoakuissa vettä kuluu jo reilusti.

        "Höpö höpö! Ei todellakaan purkaannu akku milloinkaan moottorilla ajettaessa."

        Ja miksei purkautuisi, jos on vaikkapa uusi Yanmar 1GM kone
        https://www.yanmar.fi/content/download/12276/86115/file/1GM10.pdf mukaan 35A laturilla, ja ajaa suunnilleen tyhjäkäyntikierroksilla suurella sähkönkulutuksella.
        Laturista irtoaa silloin maksimissaan 500W ellei olennaisesti vähemmän. Kulutus on aika helppo saada 500 W suuremmaksi. Hölmö pitää tietysti olla jos niin pitempään menettelee ja siksi tyhjentää akkunsa. Mutta kyllä akkua helposti saa purettua koneen käydessä tyhjäkäyntikierroksilla, johan siihen riittää 40 A virrankulutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Höpö höpö! Ei todellakaan purkaannu akku milloinkaan moottorilla ajettaessa."

        Ja miksei purkautuisi, jos on vaikkapa uusi Yanmar 1GM kone
        https://www.yanmar.fi/content/download/12276/86115/file/1GM10.pdf mukaan 35A laturilla, ja ajaa suunnilleen tyhjäkäyntikierroksilla suurella sähkönkulutuksella.
        Laturista irtoaa silloin maksimissaan 500W ellei olennaisesti vähemmän. Kulutus on aika helppo saada 500 W suuremmaksi. Hölmö pitää tietysti olla jos niin pitempään menettelee ja siksi tyhjentää akkunsa. Mutta kyllä akkua helposti saa purettua koneen käydessä tyhjäkäyntikierroksilla, johan siihen riittää 40 A virrankulutus.

        " johan siihen riittää 40 A virrankulutus."

        Mihin ihmeeseen saisit veneessä kulumaa ajossa 40A:n viran niin pitkäksi aikaa että lähtiessä täysi akku tyhjenisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö! Ei todellakaan purkaannu akku milloinkaan moottorilla ajettaessa. Lyijyakku purkautuu aikaisintaan 12,7 V jännitteellä, mutta muutalla A:lla täysi isokin akku tippuu 12,4-5 V paikkeille. Tietysi pian latauksen jälkeen akussa voi olla pintavarausta jopa 13,5 V saakka.

        Moottoreiden latureiden latausjännite on kompromissi. Monivaihelaturit lataisivat 14,4-14,8 V ja tiputtavat sitten 13,2-13,6 V:hen. Yleensä moottoreiden laturit ovat 13,8-14,4 V alueella, uudemmat lähinnä 14,2-14,4 eli käytännössä sama kuin "älylatureiden" bulkkivaihe. Erona siis lähinnä se, ettei tiputa ylläpidolle, mikä on jonkinlainen ongelma pitkissä koneajoissa. 14,2 ei kuitenkaan vielä keitä akkua.

        14,8 V voi olla jo liikaa suljetuille akuille ja avoakuissa vettä kuluu jo reilusti.

        Kyllä minä olen tuollaisen ”tyhjentymisen” nähnyt. Minulla oli aikoinaan Volvon jakodiodi akkujen välillä.
        Tuo diodi pudotti jännitettä jotain 0,7 V. Kun rannassa latasin käyttöakun täyteen erillisellä laturilla täyteen, niin legin jälkeen oli akkujännite pudonnut juuri tuon lukeman mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä olen tuollaisen ”tyhjentymisen” nähnyt. Minulla oli aikoinaan Volvon jakodiodi akkujen välillä.
        Tuo diodi pudotti jännitettä jotain 0,7 V. Kun rannassa latasin käyttöakun täyteen erillisellä laturilla täyteen, niin legin jälkeen oli akkujännite pudonnut juuri tuon lukeman mukaisesti.

        Siis minkä lukeman mukaisesti akkujännite oli tippunut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä olen tuollaisen ”tyhjentymisen” nähnyt. Minulla oli aikoinaan Volvon jakodiodi akkujen välillä.
        Tuo diodi pudotti jännitettä jotain 0,7 V. Kun rannassa latasin käyttöakun täyteen erillisellä laturilla täyteen, niin legin jälkeen oli akkujännite pudonnut juuri tuon lukeman mukaisesti.

        "Kun rannassa latasin käyttöakun täyteen erillisellä laturilla täyteen, niin legin jälkeen oli akkujännite pudonnut juuri tuon lukeman mukaisesti."

        Ihan on kuule luonnilsta että latausjännite akun navoissa tippuu kun lataus lopetetaan. Ei se vaadi että akku tyhjenee. Sanotaan vaikka nöin, että latausjännite on 14 volttia ja täyden akun napajännite 12,7 volttia. Eli tippuuhan se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis minkä lukeman mukaisesti akkujännite oli tippunut?

        En muista enää lukemia, mutta kun olin sillä pienellä älylaturilla saanut ne akut (200 Ah) täyteen ja vielä odotellut reilusti seuraavaan päivään kun niitä mittasin - että olivat siis tasaantuneet.
        Kun sitten teimme pitkän (9h) koneajon, jota minulla oli tapana harrastaa :-(
        Suoritin taas samat mittausrutiinit ja niiden perusteella kävi ilmi, että veneen sähköjärjestelmä, siis tuo diodi oli pudottanut akkujännitteen selvästi alemmas.
        Kun minulle sitten viimein valkeni mitä tuo diodi aiheuttaa, niin hankin elektronisen latauksen jakajan.
        Sen jälkeen akut tulivat täyteen ja jäivät myös täyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä olen tuollaisen ”tyhjentymisen” nähnyt. Minulla oli aikoinaan Volvon jakodiodi akkujen välillä.
        Tuo diodi pudotti jännitettä jotain 0,7 V. Kun rannassa latasin käyttöakun täyteen erillisellä laturilla täyteen, niin legin jälkeen oli akkujännite pudonnut juuri tuon lukeman mukaisesti.

        Kirjoitin tuohon toiseen kommenttiin oman tutkimukseni tulokset.
        Ymmärrän kyllä mikä ero on kun kone on päällä ja lataa.
        Siksi lähdin sitä asiaa penkomaan. En tiennyt tuota diodille ominaista jännitteen laskua aikaisemmin. Opin sen muuten tältä sivustolta.
        Vaihdoin siihen pikku Volvo Pentaan uuden 80A laturin ja sen nykyaikaisen latauksen jakajan.
        Sen jälkeen oli sähköä vaikka muille jakaa D.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En muista enää lukemia, mutta kun olin sillä pienellä älylaturilla saanut ne akut (200 Ah) täyteen ja vielä odotellut reilusti seuraavaan päivään kun niitä mittasin - että olivat siis tasaantuneet.
        Kun sitten teimme pitkän (9h) koneajon, jota minulla oli tapana harrastaa :-(
        Suoritin taas samat mittausrutiinit ja niiden perusteella kävi ilmi, että veneen sähköjärjestelmä, siis tuo diodi oli pudottanut akkujännitteen selvästi alemmas.
        Kun minulle sitten viimein valkeni mitä tuo diodi aiheuttaa, niin hankin elektronisen latauksen jakajan.
        Sen jälkeen akut tulivat täyteen ja jäivät myös täyteen.

        Ei se diodi sentään aiheuta akun tyhjenemistä missään tilanteessa. Sen sijaan se saattaa hidastaa latautumista merkittävästi, varsinkin ilman sitä ohittavaa sense-piuhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se diodi sentään aiheuta akun tyhjenemistä missään tilanteessa. Sen sijaan se saattaa hidastaa latautumista merkittävästi, varsinkin ilman sitä ohittavaa sense-piuhaa.

        Ei se diodi tietenkään akkuja tyhjennä, mutta ei ne koskaan täyteen tulleet. Löysin illalla vanhan latauspöytäkirjan, jonka mukaan olin saanut ne käyttöakut 12,82 V sillä älylaturilla.

        Kun niitä sitten koneajon jälkeen kokeeksi aloin jälleen lataamaan sillä älylaturilla, niin se latasi ainakin kaksi tuntia, ennenkuin ne akut tulivat täyteen.

        Sense piuha oli Lauttasaaren sähkömiehen mukaan oikein laitettu, siis ”hupipuolen” akkuun.
        Sen diodin kanssa sain joskus jopa keltaista varoitusta retkisatamassa kun jännite putosi 12,5 V.
        Uudella jakajalla ei todellakaan ”sähkö” loppunut, eikä varoituksia enää tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se diodi tietenkään akkuja tyhjennä, mutta ei ne koskaan täyteen tulleet. Löysin illalla vanhan latauspöytäkirjan, jonka mukaan olin saanut ne käyttöakut 12,82 V sillä älylaturilla.

        Kun niitä sitten koneajon jälkeen kokeeksi aloin jälleen lataamaan sillä älylaturilla, niin se latasi ainakin kaksi tuntia, ennenkuin ne akut tulivat täyteen.

        Sense piuha oli Lauttasaaren sähkömiehen mukaan oikein laitettu, siis ”hupipuolen” akkuun.
        Sen diodin kanssa sain joskus jopa keltaista varoitusta retkisatamassa kun jännite putosi 12,5 V.
        Uudella jakajalla ei todellakaan ”sähkö” loppunut, eikä varoituksia enää tullut.

        Suurin osa "älylatureista" on aika tyhmiä. Ei ne mitään akusta tiedä. Lataavat täydellä virralla kunnes saavuttavat 14,5 V tms. ja sitten vielä vakioaika päälle. Esim. veneeni Sterling maasähkölaturi tekee tuon vaikka kuinka monta kertaa peräkkäin kun katkasee maasähkön hetkeksi. Se lataa 14,8 V kaksi tuntia ja sitten tiputtaa 13,5 V paikkeille.

        Ei siis voi päätellä mitään akun varaustilasta "älylaturin" käytöksen perusteella.

        Jos vielä sense-piuha, oli vedetty akulle saakka tai ainakin diodin ohi, ei diodin poisto vaikuta kuin muutaman kymmenyksen latausjännitteeseen. Kyllä diodinkin kanssa akku täyteen tulee, mutta vaatii pidemmän koneajon. Ja täysi akku ei taatusti tyhjene yhtään koneen käydessä ellei kulutus ylitä laturin kykyä antaa virtaa, johon diodin poisotto ei vaikuta mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se diodi tietenkään akkuja tyhjennä, mutta ei ne koskaan täyteen tulleet. Löysin illalla vanhan latauspöytäkirjan, jonka mukaan olin saanut ne käyttöakut 12,82 V sillä älylaturilla.

        Kun niitä sitten koneajon jälkeen kokeeksi aloin jälleen lataamaan sillä älylaturilla, niin se latasi ainakin kaksi tuntia, ennenkuin ne akut tulivat täyteen.

        Sense piuha oli Lauttasaaren sähkömiehen mukaan oikein laitettu, siis ”hupipuolen” akkuun.
        Sen diodin kanssa sain joskus jopa keltaista varoitusta retkisatamassa kun jännite putosi 12,5 V.
        Uudella jakajalla ei todellakaan ”sähkö” loppunut, eikä varoituksia enää tullut.

        "Ei se diodi tietenkään akkuja tyhjennä, mutta ei ne koskaan täyteen tulleet. "

        Se että olet tehnyt väärän kytkennän (tai joku tietämätön sähkäri on sen hyväksynyt) ei tarkoita sitä, mitä aluksi väiti. Eli että koneajo tyhjentää akut. Koneajo EI tyhjennä akkuja!


      • Anonyymi

        "Moottoreiden laturit lataavat akkuja erittäin varovaisesti, eivätkä juuri koskaan ylitä 80% tasoa, koska ne eivät monitoroi akun tilaa, niissä ole ohjelmoituja latausprofiileja."

        Ilman akun virtojen monitorointia ei ole mahdollista rajata latausta 80% tasoon, olipa latausjännite sitten mitä tahansa. Pienelläkin latausjännitteellä akut latautuvat vähintäänkin yli 95% tason, kunhan latausaikaa on tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " johan siihen riittää 40 A virrankulutus."

        Mihin ihmeeseen saisit veneessä kulumaa ajossa 40A:n viran niin pitkäksi aikaa että lähtiessä täysi akku tyhjenisi?

        Sekoitat akun purkaantumisen tyhjäksi asti ja sen lataustilan alenemisen eli akun purkaantumisen keskenään.

        40A saa helposti kulumaan vaikkapa pitämällä hieman vanhempaa (edellisellä vuosisadalla valmistettua) tutkaa päällä, lämppärin, jääkaapin, kulkuvalot ja muun normaalikulutuksen lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekoitat akun purkaantumisen tyhjäksi asti ja sen lataustilan alenemisen eli akun purkaantumisen keskenään.

        40A saa helposti kulumaan vaikkapa pitämällä hieman vanhempaa (edellisellä vuosisadalla valmistettua) tutkaa päällä, lämppärin, jääkaapin, kulkuvalot ja muun normaalikulutuksen lisäksi.

        Kas kun ei sähkökiuasta... Vaikea uskoa, että kukaan enää käyttää tuollaista tutkaa purjeveneessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se diodi sentään aiheuta akun tyhjenemistä missään tilanteessa. Sen sijaan se saattaa hidastaa latautumista merkittävästi, varsinkin ilman sitä ohittavaa sense-piuhaa.

        Latausdiodi voi aiheuttaa akun purkautumista, eli sen varaustilan laskemista alle sen mitä se oli ennestään. Tämähän ei tarkoita sitä että akku tyhjenee, eikä sitä että diodin läpi kulkisi virtaa väärään suuntaan. Se tarkoittaa että hupiakusta voi muiden johtojen kautta siirtyä virtaa pois enemmän kuin diodin läpi saapuu latausvirtaa. Se voi toteutua myös silloin kun laturissa riittäisi latausvirtaa kattamaan koko kulutuksen älykkäämmällä virranjakautumisella, jolloin koneakku latautuisi hitaammin, mutta ehtisi siltikin latautua täyteen asti.
        Eli diodit jakavat virtaa suhteessa akkukapasiteettiin enemmän tyhjemmille akuille, jolloin tyhjemmille akuille virtaa syöttävien diodien jännite-ero jää suuremmaksi kuin täydemmille akuille virtaa syöttävien. Koska latauspuolella on sama jännite laturissa, jää akkujen napajännite pienemmäksi sillä puolelle missä diodien jännite-ero on suurempi, ja virtaa kulkee enemmän.
        Nyt jos koneen akku on ennestään vajaa, ja hupiakusto ladattu erillisellä maasähkölaturilla aivan täyteen, niin koneakun latausjännite jää vajaaksi sen ottaessa reilusti virtaa, jolloin laturin jännite jää vajaaksi täysien akkujen kannaltasen diodien jännite-eron kasvusta huolimatta. Jos hupiakuston latausdiodeissa on sama kapasiteetti, voi niissä olla sama virta ja siten sama jännite-ero, mutta suhteessa hupiakkujen suurempaan kokonaiskapasiteettiin niiden virta jää akkua kohti pienemmäksi kuin koneakun. Tällöin voi käydä niin että niiden latausvirta ei yhteensäkään riitä kompensoimaan kulutusta ennenkuin niiden lataustila on alentunut, eli ne ovat purkautuneet alkutilaan verrattuna. ( ei siis todellakaan tyhjentyneet tyhjäksi asti)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latausdiodi voi aiheuttaa akun purkautumista, eli sen varaustilan laskemista alle sen mitä se oli ennestään. Tämähän ei tarkoita sitä että akku tyhjenee, eikä sitä että diodin läpi kulkisi virtaa väärään suuntaan. Se tarkoittaa että hupiakusta voi muiden johtojen kautta siirtyä virtaa pois enemmän kuin diodin läpi saapuu latausvirtaa. Se voi toteutua myös silloin kun laturissa riittäisi latausvirtaa kattamaan koko kulutuksen älykkäämmällä virranjakautumisella, jolloin koneakku latautuisi hitaammin, mutta ehtisi siltikin latautua täyteen asti.
        Eli diodit jakavat virtaa suhteessa akkukapasiteettiin enemmän tyhjemmille akuille, jolloin tyhjemmille akuille virtaa syöttävien diodien jännite-ero jää suuremmaksi kuin täydemmille akuille virtaa syöttävien. Koska latauspuolella on sama jännite laturissa, jää akkujen napajännite pienemmäksi sillä puolelle missä diodien jännite-ero on suurempi, ja virtaa kulkee enemmän.
        Nyt jos koneen akku on ennestään vajaa, ja hupiakusto ladattu erillisellä maasähkölaturilla aivan täyteen, niin koneakun latausjännite jää vajaaksi sen ottaessa reilusti virtaa, jolloin laturin jännite jää vajaaksi täysien akkujen kannaltasen diodien jännite-eron kasvusta huolimatta. Jos hupiakuston latausdiodeissa on sama kapasiteetti, voi niissä olla sama virta ja siten sama jännite-ero, mutta suhteessa hupiakkujen suurempaan kokonaiskapasiteettiin niiden virta jää akkua kohti pienemmäksi kuin koneakun. Tällöin voi käydä niin että niiden latausvirta ei yhteensäkään riitä kompensoimaan kulutusta ennenkuin niiden lataustila on alentunut, eli ne ovat purkautuneet alkutilaan verrattuna. ( ei siis todellakaan tyhjentyneet tyhjäksi asti)

        Jos nyt puhutaan vähänkään modernimmasta koneesta, on latausjännite vähintään 13,8 V, todennäköisemmin 14,2-14,4 ja joskus jopa 14,8 V. Suurella virralla diodin jännitehäviö voi olla jopa hiukan yli 1 V.

        Jos se suuri virta tulee ko. akun lataamisesta, akku on varsin tyhjä ja latautuu tuollakin jännitteellä. Jos taas virta menee toiseen akkuryhmään, ei se kasvata ko. akkuryhmän diodin jännitehäviötä.

        Ainoa potentiaalinen ongelma on suuri laitteiden kulutus. Silloin voi täydenkin akun diodissa olla suuri virta. Tuossa on vähintään 1,1 V marginaali täyden akun lepojännitteeseen. Tyypillisemmin 1,5 V. Jos diodi on mitoitettu oikein eli kestää selvästi enemmän kuin laturinmaksimivirta, ei siitä tule kuin 1 V jännitehäviö laturin maksimikuormalla. Mutta mikä ihme veisi laturin maksimikuorman ellei sitten juuri itse akku?

        Kaapeleistakin toki tulee muutama kymmenys jännitehöviötä suurilla virroilla, mutta jotain on pielessä, jos laturi ei tuota enempää kuin 12,6 V akulle diodista huolimatta. 12,6 V ei täyttä akkua vielä tyhjennä. Laitoin juuri testiksi laturin kiinni. 5 minuutissa täyden 180 Ah akun jännite tippui 12,6 V, kun kuormana oli lämppärin hiukan yli 1 A. Kulkuvalot päälle ja virta on 5 A. Jännite laski heti alle 12,5 V ja tätä kirjoittaessa on jo 12,4.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei se diodi tietenkään akkuja tyhjennä, mutta ei ne koskaan täyteen tulleet. "

        Se että olet tehnyt väärän kytkennän (tai joku tietämätön sähkäri on sen hyväksynyt) ei tarkoita sitä, mitä aluksi väiti. Eli että koneajo tyhjentää akut. Koneajo EI tyhjennä akkuja!

        Valitettavasti en pysty asiaa paremmin selittämään, mutta sen verran vielä lisään, että ei ne akut tyhjentyneet.
        Jännite vain laski hieman alemmaksi.
        Lauttasaaren sähkömies oli Volvo Pentan liikkeestä. Jakodiodi tuli myös sieltä.
        Minä en tehnyt mitään omia kytkentöjä.
        Koskaan ei mitään savunnut tai kipinöinyt.
        Kaikki toimi muuten hyvin, mutta jännite oli alhaisempi kuin olisin halunnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekoitat akun purkaantumisen tyhjäksi asti ja sen lataustilan alenemisen eli akun purkaantumisen keskenään.

        40A saa helposti kulumaan vaikkapa pitämällä hieman vanhempaa (edellisellä vuosisadalla valmistettua) tutkaa päällä, lämppärin, jääkaapin, kulkuvalot ja muun normaalikulutuksen lisäksi.

        Mulla on kaksi plotteria päällä (ulko- ja sisäohjaamo) ja tutka yleensä päälllä. Kaikuluotain antureita on 2 kpl jatkuvasti päällä. Ethernet verkko laitteiden välillä (ja NMEA2000) ja Wifi lähetinkin on päällä. Sitten verkossa on myös muitakin antureita. Kulkuvalot päällä ja vielä lämppäri päällä (perinteinen puhallin moottorin vesikierrosta). Tällä max kulutus noin 10-12 ampeeria. Akku ei tyhjene vaan latautuu. Ja ollaan melko kaukana 40 A:n virrasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on kaksi plotteria päällä (ulko- ja sisäohjaamo) ja tutka yleensä päälllä. Kaikuluotain antureita on 2 kpl jatkuvasti päällä. Ethernet verkko laitteiden välillä (ja NMEA2000) ja Wifi lähetinkin on päällä. Sitten verkossa on myös muitakin antureita. Kulkuvalot päällä ja vielä lämppäri päällä (perinteinen puhallin moottorin vesikierrosta). Tällä max kulutus noin 10-12 ampeeria. Akku ei tyhjene vaan latautuu. Ja ollaan melko kaukana 40 A:n virrasta!

        Piti vielä lisätä, että aiemmmin oli vanha 80-luvun tutka. Edes silloin virrankulutus ei ollut tätä 10-12 ampeeria suurempi, päinvastoin. CRT tutka vei vähemmän sähköä kun nuo kaksi plotteria!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun ei sähkökiuasta... Vaikea uskoa, että kukaan enää käyttää tuollaista tutkaa purjeveneessä.

        Suurin osa purjeveneistä on valmistettu edellisellä vuosituhannella, ja niistä ne joissa on joskus ollut tutka, suurimmassa osassa on edelleen se sama tutka.

        Jos välttämättä haluat veneeseesi sähkökiukaalla lämpiävän saunan ja haluat ottaa energian lyijyhappoakustosta, on parasta varata siihen käyttöön ihan oma 1000 Ah akkukapasiteetti, siis siten ettei kiukaan käytöllä voi ottaa ollenkaan virtaa muista akuista. Löyyjä ei hirveästi kannata ottaa, mutta ilman niitä hyvin eristetty sauna lämpiää ja pysyy käyttökunnossa ainakin tunnin ilman että akut menettävät nopeasti käyttöikänsä, eli akustoa ei tarvitse tyhjentää saunomisen takia, kunhan lataa akuston ennen seuraavaa saunomista. Hieman isommassa venessä johon sauna oikeasti mahtuu ei tuollainen akkukapaseiteetti sen normaalin lisäksi liene mikään mahdottomuus. on sitten kokonaan toinen kysymys onko siinä järkeä että akkujen lataustarve kasvaa noin suureksi, sen sijaan että lämmittäisi saunana ihan polttoaineilla toimivalla kiukaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa purjeveneistä on valmistettu edellisellä vuosituhannella, ja niistä ne joissa on joskus ollut tutka, suurimmassa osassa on edelleen se sama tutka.

        Jos välttämättä haluat veneeseesi sähkökiukaalla lämpiävän saunan ja haluat ottaa energian lyijyhappoakustosta, on parasta varata siihen käyttöön ihan oma 1000 Ah akkukapasiteetti, siis siten ettei kiukaan käytöllä voi ottaa ollenkaan virtaa muista akuista. Löyyjä ei hirveästi kannata ottaa, mutta ilman niitä hyvin eristetty sauna lämpiää ja pysyy käyttökunnossa ainakin tunnin ilman että akut menettävät nopeasti käyttöikänsä, eli akustoa ei tarvitse tyhjentää saunomisen takia, kunhan lataa akuston ennen seuraavaa saunomista. Hieman isommassa venessä johon sauna oikeasti mahtuu ei tuollainen akkukapaseiteetti sen normaalin lisäksi liene mikään mahdottomuus. on sitten kokonaan toinen kysymys onko siinä järkeä että akkujen lataustarve kasvaa noin suureksi, sen sijaan että lämmittäisi saunana ihan polttoaineilla toimivalla kiukaalla.

        Joo, kyllä varmasti monessa veneessä on vielä sellainen kivikautinen tutka. Sanoinkin että kukaan tuskin KÄYTTÄÄ sellaista. Toki moottoriveneessä voi antaa sellaisen olla päällä, jos lataustehoa on tarpeeksi, mutta purkkarissa kun laturi pyörii yleensä vain satamaoperoinnin yhteydessä, niin tuollaisen virtasyöpön käyttö rajoittunee niihin harvoihin tilanteisiin, kun pitää ylittää vilkas laivaväylä hernerokkasumussa.


    • Anonyymi

      Suurin latausvirtaa rajoittava tekijä on koneen lautureiden lataussäädin, joka on yleensä autokäyttöön suunniteltu. Säädin on tarkoitettu starttiakun ylläpitoon, ei hupiakun nopeaan lataamiseen. Sen vuoksi laturista ei saa irti nimellistehoa kuin aivan tyhjällä akulla ja latausvirta putoaa nopeasti kun akku alkaa täyttymään. Jotta laturista saisi kaiken irti, tulee säädin vaihtaa tai laittaa akun ja laturin väliin ”boosteri”, joka ajaa hupiakkua järkevämmällä latauskäyrällä.

    • Anonyymi

      Venedieselissä (max rpm tyyypillisesti 3000 tai 3600), laturin välitys olisi helposti mahdollista mitoittaa siten, että laturi antaa täyden tehon moottorin tyhjäkäynnillä. Pikkumoottorilla ongelmaksi muodostuu se, että laturi kuormittaa moottoria pienillä kierroksilla liikaa. Moottori rasittuu tarpeettomasti ja ei meinaa jaksaa ottaa kierroksia kun pitäisi ajaa. Tehtaan mitoittama välitys on kompromissi ja usein kierroksia pitää nostaa, että saa täyden lataustehon ulos. Sopivat latauskierrokset on helppo oppia jos käytettävissä on jännitemittari: akkujen ollessa selvästi vajaat moottori käyntiin ja kokeillaan mihin asti moottorin kierroksia pitää nostaa kunnes jännite ei enää nouse vaan asettuu. Jatkossa käynnistyksen jälkeen lämmityskäyttö opituilla kierroksilla.

      Yleisimmät moottorilatauksen tehoa rajoittavat tekijät on kaksiakkujärjestelmän jakodiodi ja alkeellinen laturiin integroitu lataussäädin.

      Jakodiodin voi ohittaa tai korvata erotusreleellä tai yksinkertaisimmillaan 1-2-both -pääkytkimellä (tai erillisillä pääkytkimillä).
      Kaikilla kolmella vaihtoehdolla on hyvät ja huonot puolensa.
      - Diodissa jännitehäviö, mutta on erittäin luotettava. Halpa.
      - Releessä ei jännitehäviötä, mutta liikkuvia osia jotka menee ennemmin tai myöhemmin rikki. Vähemmän halpa.
      - Pelkkä 1-2-both pääkytkin: ei jännitehäviötä ja erittäin luotettava, mutta edellyttää käyttäjältä huolellisuutta. Halvin (koska pääkytkin pitää joka tapauksessa olla ja mitään muuta ei tarvita).
      Jos haluaa säilyttää jakodiodin niin kytkentä kannattaisi joka tapauksessa muuttaa sellaiseksi, että laturin ja hupiakuston välissä ei ole diodia. Diodi ainoastaan hupiakuston ja startti/vara-akuston väliin.

      Laturin intergoidun säätimen voi korvata älykkäällä säätimellä. Sellainen parantaa lataustehoa oleellisesti. Esim Sterling -merkillä varustettuja on saatavana. Säätimen asennus/muutos ei välttämättä ole tee-se-itse -homma.

      • Anonyymi

        Biltemasta saa latausreleen 30 €:lla. Ei taida saada noin halvalla latausdiodia? Itse olen laittanut sen latausdiodin rinnalle eli kytkee hupiakun suoraan laturiin, kun jännite on korkea eli ladataan. Toimii erinomaisesti ja hajoaminen ei haittaa muuten kuin hiukan alempana latausjännitteenä (sense-piuha hupiakulla kompensoi pääosin diodin lataushäviön).

        Laturin kytkeminen suoraan hupiakkuun ja sieltä diodilla starttiakkuun on varmasti myös toimiva. Tuossa on kuitenkin jonkinlainen vaara käräyttää se diodi, sillä startatessa voi hupiakusta tulla diodin läpi huomattava virta. Varsinkin starttiakun ollessa vainaa.

        Molemmissa näissä systeemeissä on se etu, että starttiakun latausjännite laskee. Kaikilla muilla systeemeillä starttiakun latausjännite on korkeampi kuin hupiakun, koska starttiakkuun menee huomattavasti pienempi virta. Turha sitä on täyttä akkua kieuhutella. Joku hienompi lataussäädin vain pahentaa tuota, sillä käytännössähän ne nostavat latausjännitettä kunnes hupiakku on täysi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biltemasta saa latausreleen 30 €:lla. Ei taida saada noin halvalla latausdiodia? Itse olen laittanut sen latausdiodin rinnalle eli kytkee hupiakun suoraan laturiin, kun jännite on korkea eli ladataan. Toimii erinomaisesti ja hajoaminen ei haittaa muuten kuin hiukan alempana latausjännitteenä (sense-piuha hupiakulla kompensoi pääosin diodin lataushäviön).

        Laturin kytkeminen suoraan hupiakkuun ja sieltä diodilla starttiakkuun on varmasti myös toimiva. Tuossa on kuitenkin jonkinlainen vaara käräyttää se diodi, sillä startatessa voi hupiakusta tulla diodin läpi huomattava virta. Varsinkin starttiakun ollessa vainaa.

        Molemmissa näissä systeemeissä on se etu, että starttiakun latausjännite laskee. Kaikilla muilla systeemeillä starttiakun latausjännite on korkeampi kuin hupiakun, koska starttiakkuun menee huomattavasti pienempi virta. Turha sitä on täyttä akkua kieuhutella. Joku hienompi lataussäädin vain pahentaa tuota, sillä käytännössähän ne nostavat latausjännitettä kunnes hupiakku on täysi.

        Sterlingin säätimessä (joka asennetaan laturin oman säätimen ja akun väliin) on oma lähtönsä starttiakulle ja hupiakulle. Hupiakkua ladataan tehokkaalla latausprofiililla (valittavissa erikseen akkutyypin mukaan), ja starttiakkua ylläpitoprofiililla. Näin starttiakkua ei kiehuteta turhaan ja hupiakku latautuu maksiminopeudella. Säädin "hämää" laturin omaa säädintä niin, että siitä saadaan täysi kapasiteetti ulos koko latauksen ajan.

        Kts:

        https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/A2Bs.pdf?743

        Laite on helppo asentaa itsekin, koska laturiin tms. ei tarvitse puuttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sterlingin säätimessä (joka asennetaan laturin oman säätimen ja akun väliin) on oma lähtönsä starttiakulle ja hupiakulle. Hupiakkua ladataan tehokkaalla latausprofiililla (valittavissa erikseen akkutyypin mukaan), ja starttiakkua ylläpitoprofiililla. Näin starttiakkua ei kiehuteta turhaan ja hupiakku latautuu maksiminopeudella. Säädin "hämää" laturin omaa säädintä niin, että siitä saadaan täysi kapasiteetti ulos koko latauksen ajan.

        Kts:

        https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/A2Bs.pdf?743

        Laite on helppo asentaa itsekin, koska laturiin tms. ei tarvitse puuttua.

        Siis tuo on DC-DC-muunnin, joka nostaa laturilta tullutta jännitettä. Turhan monimutkainen tuohon hommaan ja näyttää maksavankin ainakin 400 €. Paljon yksinkertaisempaa olisi vain nostaa laturin lähtö sopivaksi ja alentaa starttiakun latausjännitettä. Tuolloin ei myöskään turhaan tehtäisi lämpöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tuo on DC-DC-muunnin, joka nostaa laturilta tullutta jännitettä. Turhan monimutkainen tuohon hommaan ja näyttää maksavankin ainakin 400 €. Paljon yksinkertaisempaa olisi vain nostaa laturin lähtö sopivaksi ja alentaa starttiakun latausjännitettä. Tuolloin ei myöskään turhaan tehtäisi lämpöä.

        "Paljon yksinkertaisempaa olisi vain nostaa laturin lähtö sopivaksi"

        TEKNIIKAN MIEHENÄ KANNATAN TÄTÄ RATKAISUA!

        Tuo Sterling ei muuten paranna yhtään laturin tehoa, kun se ei korvaa laturin omaa säädintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tuo on DC-DC-muunnin, joka nostaa laturilta tullutta jännitettä. Turhan monimutkainen tuohon hommaan ja näyttää maksavankin ainakin 400 €. Paljon yksinkertaisempaa olisi vain nostaa laturin lähtö sopivaksi ja alentaa starttiakun latausjännitettä. Tuolloin ei myöskään turhaan tehtäisi lämpöä.

        Kyllä, dc-dc -muunnin, johon on ohjelmoitu eri akkutyyppien latausprofiilit hupiakuille, erillinen ylläpitoprofiili starttiakulle, ja jossa on lämpötilamonitoroinnit sekä laturille että akulle. Niitä et saa diodivirityksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Paljon yksinkertaisempaa olisi vain nostaa laturin lähtö sopivaksi"

        TEKNIIKAN MIEHENÄ KANNATAN TÄTÄ RATKAISUA!

        Tuo Sterling ei muuten paranna yhtään laturin tehoa, kun se ei korvaa laturin omaa säädintä.

        Sterling hämää laturin omaa säädintä siten, että laturin säädin näkee ”tyhjän akun”. Näin laturi tekee virtaa maksimikapasiteetilla koko ajan. Toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, dc-dc -muunnin, johon on ohjelmoitu eri akkutyyppien latausprofiilit hupiakuille, erillinen ylläpitoprofiili starttiakulle, ja jossa on lämpötilamonitoroinnit sekä laturille että akulle. Niitä et saa diodivirityksellä.

        Joo en saa, mutta tekeekö niillä oikeasti mitään? Vaikka laturissa on kuinka älyä ei se tiedä mikä osa virrasta menee kulutukseen ja mikä akun lataukseen. Se ei siis voi kovinkaan paljoa päätellä akun varaustilasta ja siten tarpeesta siirtyä ylläpitoon. Tietysti jos mitään kulutusta ei ole, on tilanne helppo. Virran pienentyessä vaikkapa sadasosaan kapasiteetista on aika siirtyä ylläpitolataukseen. Todennäköisesti tuossa on kuintenkin vain aikalataus kuten minun Sterling maasähkölaturissa.

        DC-DC-muunnin hukkaa n. 10% laturin kapasiteetista, jos sillä nyt on merkitystä . Lisäksi se on varsin kallis.

        Veneessäni on sen mukana käytettynä 2011 tulleet hupi- ja starttiakku. Virtaakin on riittänyt mukavasti, varsin sen jälkeen kun tein tuon muutoksen muutama vuosi sitten. Olen varsin tyytyväinen sen toimintaan ja akutkin tuntuvat kestävän.

        Kaverin veneestä muuten kärähti ulkoinen lataussäädin salaman iskiessä mastoon. Tai ei kärähtänyt kokonaan, vaan nosti latausjännitteen taivaisiin. Asia huomattiin, kun sisälle tuli voimakas haju akkujen kieuhuttua pilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo en saa, mutta tekeekö niillä oikeasti mitään? Vaikka laturissa on kuinka älyä ei se tiedä mikä osa virrasta menee kulutukseen ja mikä akun lataukseen. Se ei siis voi kovinkaan paljoa päätellä akun varaustilasta ja siten tarpeesta siirtyä ylläpitoon. Tietysti jos mitään kulutusta ei ole, on tilanne helppo. Virran pienentyessä vaikkapa sadasosaan kapasiteetista on aika siirtyä ylläpitolataukseen. Todennäköisesti tuossa on kuintenkin vain aikalataus kuten minun Sterling maasähkölaturissa.

        DC-DC-muunnin hukkaa n. 10% laturin kapasiteetista, jos sillä nyt on merkitystä . Lisäksi se on varsin kallis.

        Veneessäni on sen mukana käytettynä 2011 tulleet hupi- ja starttiakku. Virtaakin on riittänyt mukavasti, varsin sen jälkeen kun tein tuon muutoksen muutama vuosi sitten. Olen varsin tyytyväinen sen toimintaan ja akutkin tuntuvat kestävän.

        Kaverin veneestä muuten kärähti ulkoinen lataussäädin salaman iskiessä mastoon. Tai ei kärähtänyt kokonaan, vaan nosti latausjännitteen taivaisiin. Asia huomattiin, kun sisälle tuli voimakas haju akkujen kieuhuttua pilalle.

        "DC-DC-muunnin hukkaa n. 10% laturin kapasiteetista, jos sillä nyt on merkitystä"

        Riippuu siitä mihin ja miten se on kytketty.
        Jos sillä säädetään sense piuhan potentiaalitaso halutun jännite-eron verran akun miinnusnavan potentiaalitason yläpuolelle, ei laturin kapasiteetista hukata yhtään mitään, ja vahvavirtapuolen kytkennöistä riippuen sillä voidaan saada vaikka ihan optimaalisen pieni tehon hukkaus lämmöksikin. Se tosin edellyttää joain älykkyyttä myös kyseisen jännite-eron määrässä tilanteen mukaan, sekä ohitusreleitä latausdiodeille joita myös käytetään tilanteen mukaan.

        Mikäli DC-DC muuntimella taas nostetaan vahvavirtapuolen jännitettä laturilta tulevaa suuremmaksi, hukkuu prosesseissa yhteensä luultavasti enemmänkin kuin 10% optimaaliseen lataustehoon verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "DC-DC-muunnin hukkaa n. 10% laturin kapasiteetista, jos sillä nyt on merkitystä"

        Riippuu siitä mihin ja miten se on kytketty.
        Jos sillä säädetään sense piuhan potentiaalitaso halutun jännite-eron verran akun miinnusnavan potentiaalitason yläpuolelle, ei laturin kapasiteetista hukata yhtään mitään, ja vahvavirtapuolen kytkennöistä riippuen sillä voidaan saada vaikka ihan optimaalisen pieni tehon hukkaus lämmöksikin. Se tosin edellyttää joain älykkyyttä myös kyseisen jännite-eron määrässä tilanteen mukaan, sekä ohitusreleitä latausdiodeille joita myös käytetään tilanteen mukaan.

        Mikäli DC-DC muuntimella taas nostetaan vahvavirtapuolen jännitettä laturilta tulevaa suuremmaksi, hukkuu prosesseissa yhteensä luultavasti enemmänkin kuin 10% optimaaliseen lataustehoon verrattuna.

        Tuossa annetussa linkissä on näytetty kytkentä. Se kytketään toisesta päästä laturin tuloon ja toisesta akkuun. Idea on pitää laturin jännite niin alhaalla, että sen regulaattori ei rajoita jännitettä.

        Tuollaisen DC-DC muuntimen hyötysuhde lienee 90% paikkeilla. Viimeisen päälle tehtynä voisi olla yli 95%, mutta silloin tuskin tarvittaisiin laitteessa olevaa tuuletinta, joka tietysti myös heikentää hyötysuhdetta.

        Tämän päälle tulee vielä laturin toiminnan muutos. Sehän antaa nyt vaikkapa 14 V sen sijaan, että antaisi 15 V, jolla kompensoidaan kaapelin jne. jännitehäviö. Laturi on kuitenkin virtarajoitteinen toiminnaltaan. Siis vaikkapa 100 A laturi voisi ladata akkua 100 A suoraan antamalla 100x15 eli 1500 W tehon, josta vaikkapa 0,8x100 eli 80 W menee kaapeleiden lämmittämiseen. Sterlingin kanssa se antaa vain 14x100 A eli 1400 W, josta edelleen menee 80 W kaapeleihin ja lisäksi vaikkapa 10% Sterlingiin. Siis akulle saakka päättyy vain 1188 W eli 14,2 V jännitteellä 83 A. Akun ollessa tyhjähkö voi latausjännite olla niin alhainen, että Sterling ei sitä nosta. Tällöin tulee vain sen häviö eli 100 A sijaan saadaan 90 A.


    • Anonyymi

      > Korjaan ! Sanoin väärin. Ymmärsin sen ensin niin että laturista saadaan enemmän
      > tehoa lisäämällä polttoaineen syöttöä. Tämä ei pidä paikkansa.

      Laturin välityksiä voi ja kannattaa muuttaa lataamaan tehokkaammin myös tyhjäkäynnillä - nyt tosin lausumasi pitää paikkansa ja polttoaineen syöttöä on lisättävä koneen kierrosnopeuden säilyessä samana.

      Muuten kone ei jaksa käydä tyhjäkäyntikierroksilla kun laturi tarvitsee lisää tehoja.

      Tarvittaisiin jonkinlainen moottorinohjauslogiikka, joka nostaa konetehoa silloin kun akut ovat tyhjät ja laturi voi ottaa tehoa tyhjäkäynnillä enemmän.

      • Anonyymi

        Dieselissä sellainen on kaikissa koneissa vakiona. Pienissä tai vanhemmissa koneissa sitä kutsutaan governoriksi. Kaasuvivulla valitaan kierrosluku ei tehoa tai polttoaineen syöttöä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      9089
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2749
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2537
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2511
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1895
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1773
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      47
      1308
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1207
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      27
      1156
    Aihe