Sähköinen allekirjoitus

Anonyymi

Onko lain mukaista allekirjoittaa dokumentit tulostamatta "sähköisesti" siten, että kirjoitan allekirjoituksen papereille, otan siitä kuvan, siirrän sen tietokoneelle, otan asiakirjasta kuvan ja kuvankäsittelyohjelmalla liitän allekirjoituksen dokumentin oikeaan kohtaan. Sitten taas tulostan kuvat PDF:iksi ja kokoan niistä yhden tiedoston. Vai vaatiiko sähköinen allekirjoitus maksullisen palvelun?

6

1554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tarvitse, on täysin pätevä vaikka kopioisit tuhanteen moljoonaan dokumenttiisähköinen allekirjoitus o hieman eri kuin esittämäsi.

      Sähköinen allekirjoitus viranomaisella tarkoittaa pelkkää tekstiä eli näin : Ulla Liina Luutailija, kansalaiselle sama, vaikkakin sähköisen tunnistautumisen kautta.

      Omakätinen allkirjoitus tyhjässä planketissa ja sen allekirjoituksen siirtäminen digitaalisesti muuhun paperiin on täysin laillista.

    • Tuossa ei ole tarkkaan sanotu millaisesta documentista on kyse. Jos on tarkoitus lähettää documentti viranomaiselle niin silloin sitä ei tarvitse erikseen allekirjoittaa.
      Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030013#L3P9
      "Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä."

      Tein aikoinaan juuri noin kun sattui sellainen änkyrävirkanillki joka vaati omakätisen allekirjoituksen eikä ilmeisesti ollut kuullutkaan laista sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa vaikka se oli silloin ollut voimassa jo vuosia. Teki päätöksen mutta asetti sen toimeenpanoehdoksi omakätisesti allekirjoiteun asiakirjan toimittamisen. Vaatimus ei perustunut lakiin jonka hallinto-oikeus myöhemmin totesi.

      • Anonyymi

        Noinhan se on hyvä 167, edellisen kirjoitti 'lawetti', en alkanu tuota pykälää laittamaan.

        On minultakin vaadittu hakemus allkirjoitettuna, en alkanu silloin tappeleen, oon muutoinkin kärsinyt paljon julkista valtaa vastaan tapellessa.

        Itse tein niin, että allekirjoitin tyhjän hakemuksen, skannasin sen ja täytin kuvankäsittelyohjelmalla sitten koneella, hyvin kelpasi.

        Kelassahan on tuo laki käytännössä jo toiminnassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se on hyvä 167, edellisen kirjoitti 'lawetti', en alkanu tuota pykälää laittamaan.

        On minultakin vaadittu hakemus allkirjoitettuna, en alkanu silloin tappeleen, oon muutoinkin kärsinyt paljon julkista valtaa vastaan tapellessa.

        Itse tein niin, että allekirjoitin tyhjän hakemuksen, skannasin sen ja täytin kuvankäsittelyohjelmalla sitten koneella, hyvin kelpasi.

        Kelassahan on tuo laki käytännössä jo toiminnassa.

        Tuossa minun tapauksessani ei ollut kyse Kelasta. Tuo änkyrävirkanilkki oli sitä mieltä ettei asiakirjaa voi lähettää sähköpostilla ja siksi vaati omakätistä allekirjoitusta. Kuvitteli saavansa paperisen asiakirjan postissa mutta erehtyi pahasti.
        Minä tein niin että kirjoitin nimmarin paperille ja skannasin sen, liitin sen nimmarin kuvana hakemuksen loppuun allekirjoituksen paikalle ja zoomasin vielä sopivan kokoiseksi. Tuo hakemuslomake oli itsessään täytettävänä pdf-tiedostona. Päätös siis tehtiin mutta sitä ei pantu täytäntöön muka puutteellisen hakemuksen vuoksi ja siinä oli täytäntöönpanopäivämääräkin. Odotin yhden päivän yli ja sitten lähetin omakätisesti allekirjoitetun asiakirjan sähköpostilla virastoon ja päätös pantiin toimeen seuraavana päivänä. Koska päätöksen toimeenpanosta oli kieltäydytty ilman laillista perustetta niin tein siitä oikaisuvaatimuksen. Vastaus oikaisuvaatimukseeni oli kyllä yksi sekopäisimmistä viranomaisen asiakirjoista joita olen nähnyt. Sen verran siitä sai selvää että oikaisuvaatimukseni oli hylätty ja siitä aukeni valitustie hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeus totesi ettei laki anna virkanilkille valtaa asettaa tuollaisia ehtoja päätöksen toimeenpanolle. Sen virkanilkin naama oli norsunvitulla varmaan monta vuotta sen jälkeen, saattaa olla vieläkin 😣

        Nuo virkanilkkien oikut ei jaksa edes vituttaa enää mutta periksi en mielivallalle anna.
        Virkamies on kansan palvelija enkä pidä siitä että palvelusväki käyttäytyy noin törkeästi ja röyhkeästi kuten moni virkanilkki on tehnyt. Siitä ei ole koskaan mitään hyvää seurannut jos renki alkaa isännäksi. Aivan liian moni virkamies on virkanilkki joka kuvittelee olevansa maailman herra mutta oikeasti on vain pelkkä tyhjä persläpi maailmankaikkeudessa eikä tuolla perslävellä ole oikeasti edes sen vertaa valtaa että voisi päättää edes siitä milloin käy paskalla.


    • Anonyymi

      On se. Sähköpostiosoitekin riittää sähköiseksi allekirjoitukseksi. Moni luulee vieläkin, että sähköinen allekirjoitus vaatii vähintään pankkitunnuksilla kirjautumisen. Ei kukaan kysy henkilöpapereita mustekynällä allekirjoitettaessakaan, joten on ihan yhtä pätevä.

    • Anonyymi

      On se. Täytin juuri yhden PDF-lomakkeen, jossa oli moni kenttä sähköisesti täytettävä. Kuitenkin allekirjoitus-kenttä ei ollut. Onneksi nimenselvennys-kentän pystyi täyttämään sähköisesti. Käsittääkseni yksi sähköisesti täytettävä kenttä voi edustaa sekä allekirjoitusta että nimenselvennystä, kun ei kai mikään laki kiellä, että ne pitäisi tehdä eri fontilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1160
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      266
      948
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      818
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe