Vanhus tarvitsee aikaa, joskus ja josku ei

Anonyymi

Tästä päivästä kommentoitavaa. Menin hoitolaitokseen ja sain läheiseni lenkille. Tuli just puolessa välissä kakkahätä kohtalaisen vilkkaalla asumisalueella. Pissimiset on hoidettu yksinkertaisesti vain että päästä siihen, kun pissattaa, mutta nyt ei voinut. Päästiin "kotiin" juuri kun ruokailu alkoi. Huonompien syöttäminen on välttämättömyys, mutta paskoissa ei voi lenkkeilijäkään pitää. En mennyt housunvaihtoon. Syömään pystymättömän syöttävän hoitajan oli pakko mennä vaihtamaan vaatteita paskojalle, että tämäkin pääsisi syömään. Otin syöttäjän pestin, kyseessä vaikeasti jotain neurologosta tautia sairastava. Syöminen kesti 40 min. mutta söi lähes kaiken. Ihan kaiken laitoin peliin, kyse on älykkäästä kirjastonhoitajasta, juttelin niin viisaita kuin pystyin. Usein käyneenä olen oppinut tuntemaan asiakkaat ja heidän taustansa.
Ei kenelläkään hoitajalla ole semmoista aikaa jokaiselle, toiset syövät ihan omin päin, niin kuin tämä rakas ystäväni, paskoja. Mitä on 0,7 budjetissa, läheistä tarvitaan.
Ihan vaan tiedoksi.

24

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Anonyymi"

      Keskustelu alkoi ammatista.
      Ja kuten muissakin "ammatti"-keskusteluissa, kerroin minäkin mitä tuli tehtyä.
      Eikä ole minun vikani, että ammattini yksityis-kohdat eivät tule mieleeni heti aamuisin vessassa.

      H.

      • Anonyymi

        En tiedä, kenen vika, mutta ammattini tulee mieleen aamuisin vessassa!


      • "Anonyymi"

        Valinta on taika-sana haluttuun ammattiin.
        Olet siis saavuttanut haluamasi elämääsi.
        Noh.
        Onhan se toistenkin helpotus osa elämää.
        Elämässä pitää olla pää-määrä.

        H.


      • Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Valinta on taika-sana haluttuun ammattiin.
        Olet siis saavuttanut haluamasi elämääsi.
        Noh.
        Onhan se toistenkin helpotus osa elämää.
        Elämässä pitää olla pää-määrä.

        H.

        Valinnan hoiti ”organisaatiomuutos” ja minä siinä mukana. Hukassa etsimässä itseäni, enkä enää itseäni löytänyt.


    • Anonyymi

      0,7 kai mahdollistaa minimissään sen, että jonkun hoidettavan kanssa voi ja saa mennä kauemmin, kun joku toinen ei tarvitse niin paljon apua.
      Jos hoivalaitoksessa on, se tarkoittaa tietysti, että itsenäisesti ei pärjää ja jotakin apua tarvitsee jokainen. Ei muuten pääse hoivalaitokseen.

      • Mitä se tuo 0,7 tarkoittaa?

        Onko se noin monta potilasta hoitajaa kohti vai noin monta hoitajaa yhtä potilasta kohti, vai mitä?


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Mitä se tuo 0,7 tarkoittaa?

        Onko se noin monta potilasta hoitajaa kohti vai noin monta hoitajaa yhtä potilasta kohti, vai mitä?

        Yksityisellä puolella siinä käytetään lisä nollaa ja se tarkoittaa, että potilaat (ei asiakkaat) laitetaan katsomaan james bond 007 leffaa, että hoitajat, haamuhoitajat ja valehoitajat ehtivät tehdä sillä aikaa muutakin kuin paapoa potilaita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yksityisellä puolella siinä käytetään lisä nollaa ja se tarkoittaa, että potilaat (ei asiakkaat) laitetaan katsomaan james bond 007 leffaa, että hoitajat, haamuhoitajat ja valehoitajat ehtivät tehdä sillä aikaa muutakin kuin paapoa potilaita.

        Meidän kunnassa oli saanut yksityinen (Attendo Ljung) vanhustenhoitopaikka parhaat arvosanat.

        Kunnallinen on pohjanoteeraus.
        Taas oli juttua kunnallisesta (tuossa vieressä) kuinka vanhus oli pudonnut sängystä ja maannut 5 tuntia lattialla.


      • Tellukka kirjoitti:

        Mitä se tuo 0,7 tarkoittaa?

        Onko se noin monta potilasta hoitajaa kohti vai noin monta hoitajaa yhtä potilasta kohti, vai mitä?

        0,7 hoitajaa potilasta kohden kokaniashenkilömäärä. Siis vapailla olevat, lomalaiset ja saikkulaiset myös, Tavoite ois että siihen ei laksettaisi siivoajia , keittiöhenkilökuntaa eikä johtajia.


    • Tuttua oli minullekin hoitopaikassa käyminen.
      Mieheni ja äitini olivat samaan aikaan. Mies vuodeosastolla ja äiti palveluasumisen puolella.
      Se harmitti kun miehelle syötettiin ruoka soseena vaikka olisi pystynyt syömään muutenkin, hän ei tykännyt syödä sosetta.
      Kävin kerran päivässä syöttämässä että sai edes joskus oikeaa ruokaa.
      Ymmärsin hoitajien kiireen, siksi en meteliä pitänyt asiasta. Mies oli hidas syömään puolisen tuntia siinä meni.
      Sitä toivon että poistun täältä omassa sängyssäni nukkuessani. Vaikka niinhän varmaan toivoo kaikki.

      • Anonyymi

        Mistä syystä hänen ruokansa oli sosetta? On olemassa myös pehmeä vaihtoehto. - Nm. Kommunikointiongelma(ko?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä syystä hänen ruokansa oli sosetta? On olemassa myös pehmeä vaihtoehto. - Nm. Kommunikointiongelma(ko?)

        Pehmeä vaihtoehto ...?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä syystä hänen ruokansa oli sosetta? On olemassa myös pehmeä vaihtoehto. - Nm. Kommunikointiongelma(ko?)

        Nopeampi syöttää.
        Kaikki oli jauhettu leipä ja ruoka, en koskaan kuullut muusta vaihtoehdosta.
        Kyllä hän pureksi ruokansa, joskin hitaasti. Siksi kävin päivittäin jopa kahdesti syöttämässä kun asuin lähellä. Pyysin tavallisen ruuan hänelle vaikka ensin toivat soseena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pehmeä vaihtoehto ...?

        Ihan tavallista ruokaa, soseuttamatonta, mutta pehmeää. Ei esim. sellaista lihaa, jonka puremiseen tarvitaan hyvä hammaskalusto. Jauheliha- tai jauhemaksapihvi on paljon pehmeämpi kuin kokolihaiset versiot niistä. - Nm. Vaihtoehtoja on


    • Anonyymi

      Hieno ele sinulta aloittaja; syöttäminen. Yleisesti ihmiset eivät ole noin rohkeita. - Nm. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki

      • Anonyymi

        Kiitos! Olen aika herkkä, heräsin kolmelta pahaan oloon ja ekana oli mielessä tämä syötettävä potilas. Hänelle laitetaan ravintolisäjauhetta maitoon, ettei tarvitse syöttää koko ruokaa. Olen jo ennenkin katsellut siinä pöydässä istuessani sitä kun ruoka viedään pois ja nyt sain itse kokea kuinka kauan syöttäminen todella kestää. Jos on kolme syöttöä vaativaa samalla osastolla, niin siinä menee yhden ihmisen koko työpäivä, eikä riitäkään, kun tarjoilukertoja on 5, aamupala, lounas, kahvi, päivällinen ja iltapala.
        Paha oloni tuli siitä että tämä läheiseni syö vielä itse, mutta on terveenäkin aina syönyt hyvin hitaasti, kestää n. tunnin ennen kuin saa kaiken syödyksi. Olen kiitollinen hoitohenkilökunnalle, että antavat hänen jäädä saliin syömään annoksensa rauhassa. Mikä häntä odottaakaan sitten kun ei enää pysty syömään omin avuin.
        liekko, Soseutettuna syötetään juuri siksi että sitä saa lapata nopeammin syöjän suuhun. Tavallaan oikein, jos vaihtoehtona on että ruoka viedään kiireen takia kesken pois. Kyllä siinä saappaat jalassa kuolemaa itselle alkaa toivomaan.
        Tellukka, 0,7 tarkoittaa että jokaista asukasta kohti on 0,7 hoitajaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Olen aika herkkä, heräsin kolmelta pahaan oloon ja ekana oli mielessä tämä syötettävä potilas. Hänelle laitetaan ravintolisäjauhetta maitoon, ettei tarvitse syöttää koko ruokaa. Olen jo ennenkin katsellut siinä pöydässä istuessani sitä kun ruoka viedään pois ja nyt sain itse kokea kuinka kauan syöttäminen todella kestää. Jos on kolme syöttöä vaativaa samalla osastolla, niin siinä menee yhden ihmisen koko työpäivä, eikä riitäkään, kun tarjoilukertoja on 5, aamupala, lounas, kahvi, päivällinen ja iltapala.
        Paha oloni tuli siitä että tämä läheiseni syö vielä itse, mutta on terveenäkin aina syönyt hyvin hitaasti, kestää n. tunnin ennen kuin saa kaiken syödyksi. Olen kiitollinen hoitohenkilökunnalle, että antavat hänen jäädä saliin syömään annoksensa rauhassa. Mikä häntä odottaakaan sitten kun ei enää pysty syömään omin avuin.
        liekko, Soseutettuna syötetään juuri siksi että sitä saa lapata nopeammin syöjän suuhun. Tavallaan oikein, jos vaihtoehtona on että ruoka viedään kiireen takia kesken pois. Kyllä siinä saappaat jalassa kuolemaa itselle alkaa toivomaan.
        Tellukka, 0,7 tarkoittaa että jokaista asukasta kohti on 0,7 hoitajaa.

        "Hänelle laitetaan ravintolisäjauhetta maitoon, ettei tarvitse syöttää koko ruokaa. "

        Tuota se luulo saa aikaan kun ei viitsitä ottaa asioista selvää.
        Uskon että se "laitettu jauhe" maitoon oli sakeuttamisaine. Sitä laitetaan nesteisiin sen takia jos vanhuksella on nielemsivaikeuksia ja vetää muutoin esim maidon, mehun. kahvin tai muun nestettn herkästi henkeen ja saa siitä keuhkokuumeen. Samasta syystä myös ruoka voi olla sosemaista. Voi tuota tietämättömyyden määrää. Olkaa vaoimia ja kysykää jos joku asia askarruttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Olen aika herkkä, heräsin kolmelta pahaan oloon ja ekana oli mielessä tämä syötettävä potilas. Hänelle laitetaan ravintolisäjauhetta maitoon, ettei tarvitse syöttää koko ruokaa. Olen jo ennenkin katsellut siinä pöydässä istuessani sitä kun ruoka viedään pois ja nyt sain itse kokea kuinka kauan syöttäminen todella kestää. Jos on kolme syöttöä vaativaa samalla osastolla, niin siinä menee yhden ihmisen koko työpäivä, eikä riitäkään, kun tarjoilukertoja on 5, aamupala, lounas, kahvi, päivällinen ja iltapala.
        Paha oloni tuli siitä että tämä läheiseni syö vielä itse, mutta on terveenäkin aina syönyt hyvin hitaasti, kestää n. tunnin ennen kuin saa kaiken syödyksi. Olen kiitollinen hoitohenkilökunnalle, että antavat hänen jäädä saliin syömään annoksensa rauhassa. Mikä häntä odottaakaan sitten kun ei enää pysty syömään omin avuin.
        liekko, Soseutettuna syötetään juuri siksi että sitä saa lapata nopeammin syöjän suuhun. Tavallaan oikein, jos vaihtoehtona on että ruoka viedään kiireen takia kesken pois. Kyllä siinä saappaat jalassa kuolemaa itselle alkaa toivomaan.
        Tellukka, 0,7 tarkoittaa että jokaista asukasta kohti on 0,7 hoitajaa.

        Ruoka kylläkin soseutetaan siksi, että potilaalla ei (tarpeeksi) hampaita pureksimiseen tai on nielemisvaikeuksia tms.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        "Hänelle laitetaan ravintolisäjauhetta maitoon, ettei tarvitse syöttää koko ruokaa. "

        Tuota se luulo saa aikaan kun ei viitsitä ottaa asioista selvää.
        Uskon että se "laitettu jauhe" maitoon oli sakeuttamisaine. Sitä laitetaan nesteisiin sen takia jos vanhuksella on nielemsivaikeuksia ja vetää muutoin esim maidon, mehun. kahvin tai muun nestettn herkästi henkeen ja saa siitä keuhkokuumeen. Samasta syystä myös ruoka voi olla sosemaista. Voi tuota tietämättömyyden määrää. Olkaa vaoimia ja kysykää jos joku asia askarruttaa.

        Älä isottele, kyllä minä tiedän. Hoitaja nimenomaan tuli ja mätti kolme kahvimitan näköistä (mutta hieman pienempää) annosta maidon sekaan ja sanoi: laitan tämän ravintolisän. Maito ei muuttunut yhtään paksummaksi. Tämä asukas syö lihan ja pureksii leivänkin, eikä mitään ruokaa soseuteta. Hän ei vain tajua avata suutaan, kääntyilee ja ottaa vain pieniä annoksia kerralla. Hän on langanlaiha, eli ilmeisesti ei joudeta syöttää sitä ruokaa tarpeeksi kauan.
        Käyn toista henkilöä syöttämässä kotona joskus. Hänen neurologinen kuolemaan johtava sairautensa tuhoaa pikkuhiljaa lihaksiston, myös nielemiseen käytettävät. Kun hän juo nestettä, alkaa yskittää ja joskus tuntuu että vielä joudun käyttää Heimlichin otetta. Hänellä on jo valmiina purkillinen sakeutusainetta, jota kohta aletaan lisäämään maitoon ja kahviin. Yksi jo oli varalla, mutta vanheni. Ei millään haluaisi siirtyä seuraavaan asteeseen, kun se on taas yksi merkki kuoleman lähestymisestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä isottele, kyllä minä tiedän. Hoitaja nimenomaan tuli ja mätti kolme kahvimitan näköistä (mutta hieman pienempää) annosta maidon sekaan ja sanoi: laitan tämän ravintolisän. Maito ei muuttunut yhtään paksummaksi. Tämä asukas syö lihan ja pureksii leivänkin, eikä mitään ruokaa soseuteta. Hän ei vain tajua avata suutaan, kääntyilee ja ottaa vain pieniä annoksia kerralla. Hän on langanlaiha, eli ilmeisesti ei joudeta syöttää sitä ruokaa tarpeeksi kauan.
        Käyn toista henkilöä syöttämässä kotona joskus. Hänen neurologinen kuolemaan johtava sairautensa tuhoaa pikkuhiljaa lihaksiston, myös nielemiseen käytettävät. Kun hän juo nestettä, alkaa yskittää ja joskus tuntuu että vielä joudun käyttää Heimlichin otetta. Hänellä on jo valmiina purkillinen sakeutusainetta, jota kohta aletaan lisäämään maitoon ja kahviin. Yksi jo oli varalla, mutta vanheni. Ei millään haluaisi siirtyä seuraavaan asteeseen, kun se on taas yksi merkki kuoleman lähestymisestä.

        "kohta aletaan lisäämään maitoon ja kahviin."

        " Ei millään haluaisi siirtyä seuraavaan asteeseen, kun se on taas yksi merkki kuoleman lähestymisestä."

        Ketomasi perusteella olisi aika jo lisätä. Saatat nopeuttaa kuoleman vedättämällä huonostinielijälle aspiraatiopneumonian joka vie hautaan.


      • siilivain kirjoitti:

        "kohta aletaan lisäämään maitoon ja kahviin."

        " Ei millään haluaisi siirtyä seuraavaan asteeseen, kun se on taas yksi merkki kuoleman lähestymisestä."

        Ketomasi perusteella olisi aika jo lisätä. Saatat nopeuttaa kuoleman vedättämällä huonostinielijälle aspiraatiopneumonian joka vie hautaan.

        Ja Heimlichilla et saa kahvia keuhkoista.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        "kohta aletaan lisäämään maitoon ja kahviin."

        " Ei millään haluaisi siirtyä seuraavaan asteeseen, kun se on taas yksi merkki kuoleman lähestymisestä."

        Ketomasi perusteella olisi aika jo lisätä. Saatat nopeuttaa kuoleman vedättämällä huonostinielijälle aspiraatiopneumonian joka vie hautaan.

        Vaan kun hänellä on ihan oma tahto ja järki päässä, ei yhtään dementiaa, pää on kuvattu. Hän päättää itse enkä minä tuputa neuvojani. Hän pyysi minua kanssaan puheterapeutille, kun puhe on ruvennut kovasti sammaltamaan. Toivon että terapeutti saa pään kääntymään.
        Totta, Heimlichilla otetaan paremminkin leivänpalat, mutta kun siellä suussa on leipää ja hän hörppää maitoa päälle. Parempi olisi jos pureskelisi ruoan erikseen ja nielaisisi sen ensin. Sitten hörppäisi maitoa päälle. Mutta kun on tottunut tekemään just niin kuin tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos! Olen aika herkkä, heräsin kolmelta pahaan oloon ja ekana oli mielessä tämä syötettävä potilas. Hänelle laitetaan ravintolisäjauhetta maitoon, ettei tarvitse syöttää koko ruokaa. Olen jo ennenkin katsellut siinä pöydässä istuessani sitä kun ruoka viedään pois ja nyt sain itse kokea kuinka kauan syöttäminen todella kestää. Jos on kolme syöttöä vaativaa samalla osastolla, niin siinä menee yhden ihmisen koko työpäivä, eikä riitäkään, kun tarjoilukertoja on 5, aamupala, lounas, kahvi, päivällinen ja iltapala.
        Paha oloni tuli siitä että tämä läheiseni syö vielä itse, mutta on terveenäkin aina syönyt hyvin hitaasti, kestää n. tunnin ennen kuin saa kaiken syödyksi. Olen kiitollinen hoitohenkilökunnalle, että antavat hänen jäädä saliin syömään annoksensa rauhassa. Mikä häntä odottaakaan sitten kun ei enää pysty syömään omin avuin.
        liekko, Soseutettuna syötetään juuri siksi että sitä saa lapata nopeammin syöjän suuhun. Tavallaan oikein, jos vaihtoehtona on että ruoka viedään kiireen takia kesken pois. Kyllä siinä saappaat jalassa kuolemaa itselle alkaa toivomaan.
        Tellukka, 0,7 tarkoittaa että jokaista asukasta kohti on 0,7 hoitajaa.

        Onko läheisesi ikään kuin varoittava esimerkki terveydenhoidosta.
        Meinaan kautta aikain on informoitu, ei saa ahmia, ei kiirehtiä, ruoka pitää pureskella hyvin ja hitaasti jopa niin ettei jää paljon nieltävää. Täten suolisto pysyy kunnossa ja ihminen terveenä kuolemaansa saakka.
        Eipä juu päde kyllä sekään oppi. Ehkä yksi miljoonasta noudattaa ohjetta. Kaikilla muilla on kiire elää elämä mahdollisimman nopeasti.


    • siis avoimia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1866
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe