KAIPUU ETELÄN LÄMPÖÖN?

Sateet ja viileys tunkevat ytimeen. Pimeyden peikko ahdistaa. Olisiko aika lentää etelän lämpöön? Onko eläkeläisten ryhmä-matkoista tietoa?

58

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      tilaapa nyt se lentolippu ja äkkiä kans!!!!! tervemenoa!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Ehkä kannattaisi googlaa
      ryhmämatkat eläkeläisille
      ?

      Nyt on tosi halpoja matkoja (lento hotelli) jos yksin/kaksin nappaisi reissun,
      mutta jos ei arvaa tai halua matkustaa yksikseen
      saa maksaa enemmän, mutta jos ei ole hinnasta kiinni,
      niin väliäkö sillä.
      Koneessa ja hotellissa on kuitenkin muitakin suomalaisia,
      ei koneet Suomesta tyhjänä lennä kohteeseen.

      Olisi tehnyt mieli Kroatiaan, oli hiljattain 130 euroa viikko,
      siellä on vielä meidän elokuun lopun ilmat.
      Muihinkin Balkanin maihin oli yhtä halpaa.
      Kuka tykkää mistäkin, minä Balkanistakin.
      Sitten sairastuin GRRR !
      Reissu jää.
      En enää matkusta yli kolmen tunnin lennoilla.
      Se on niin puuduttavaa.

      • Anonyymi

      • Kauan sitten matkustin Torremolinokseen ja sieltä bussilla Marokkoon . Oli haasteellinen retki.


    • Onneksi ei sade tai pimeys ahdista, siihen on näillä vuosikymmenillä ehtinyt jo tottua. Syksyn ruska on ollut tosi hieno värileikki, sitä ei etelässä pääse kokemaan. Mahtaako olla erikseen eläkeläisten ryhmämatkoja, tai varmaan eläkeläisyhdistykset niitä jäsenilleen järjestää, mutta tuskin tavalliset matkatoimistot pelkästään eläkeläisille ryhmämatkoja järjestävät.

      • Helsingin seudulla on tämä syksy ollut poikkeuksellisen sateinen kuivan , aurinkoisen kesän jälkeen. Samalla illat pimenevät pilvisellä la sateisella säällä.


    • Anonyymi

      Mnaah.

      Osta kerrasto ja kirkasvalolamppu.

      =DW=

      • Monelle alkoholistille olisikin pimennysverhot viinapullo ja kirkasvalo paikallaan korvaamaan etelän retken.


    • Anonyymi

      Miten on mahdollista, että SUOMALAINEN joka lapsesta saakka on kokenut kaikkia vuodenaikoja, niihin tyytyen tuulessa tuiskussa sateessa paisteessa, alkaa vanhenmiten olemaan tyytymätön ja kaipaa muuttamaan kehon rytmiä muuksi, kuin se on alun alkaen ollut?
      Säistä viis, talviaikataulussa kaipaan saunan lämpöön kerran viikossa ja sen teen. Kesäajassa saunon 2 - 5 kertaa viikossa enkä kaipaa edes tallinnaan. Noin kolmekymmentä kertaa tallinnassa käyneenä on kiuas täynnä, paska mesta. Kuten kaikenmaailman kanariat sun muut rysät.
      Kehoni kestää vaikka 40 pakkasta tai kesähellettä.

      • Anonyymi

        Juup, meitä on moneksi.


    • Anonyymi

      Ystävä pyysi kanssaan Thaimaaseen mutta kieltäydyin. Hän on taitavan taloudellinen ja löytää edullisia matkoja. Olin viime talvena hänen kanssaan mutta se ilmasto on minulle liian kuuma, koko ajan 30 ja ylikin. Nihkeänä vaatteet ihoon liimautuneena vesipullon kanssa hiivittiin kun reippaasti ei jaksanut kävellä.
      Tykkään tästä Suomen ilmastosta ja tästä ettei oikein ole kesää eikä talvea. Enkä sadettakaan moiti, pihatalkootkin pidettiin sateessa ja ihan kivaa oli. Se on luonne- ja asennekysymys. Mutta toivon että löydät ryhmän tai muuten edullisen matkan.

      • Anonyymi

        Hyvä päätös.
        Se ilmasto, monet ei tajua kuinka se runtelee. Etenkin iäkkäämpiä.
        Oliko niitä 40 - 50 suomalaista per vuosi kun joutuu tulla takaisin suomeen - sinkkiarkussa.


      • Anonyymi

        Onhan se hienoa jäädä kotimaaseen!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä päätös.
        Se ilmasto, monet ei tajua kuinka se runtelee. Etenkin iäkkäämpiä.
        Oliko niitä 40 - 50 suomalaista per vuosi kun joutuu tulla takaisin suomeen - sinkkiarkussa.

        Paljosta auringon otosta saa ainakin melanomaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se hienoa jäädä kotimaaseen!

        Niin, tai piipahda kotimaassa vaikka Ahvenanmaaseen. Melkein kuin ulkomaille...


    • Anonyymi

      Liian kylmä tai liian kuuma ei ole sydänvikaiselle terveellistä.
      Kardiologit toteavat, että 23 on maximi lämpötila, jossa sydänvikainen voi oleskella pitempään. Pakkanenkaan ei ole hyvä.

    • Anonyymi

      Aloittajalle vinkki, älä sitten ala taas jauhaa mistään Canarialle menosta. Ne ovat Kanariansaaret suomalaiselle, ovat aina olleet ja tulevat sitä myös aina olemaan.

    • Anonyymi

      Aloittajaa tuntuu ahdistavan kaikki vuodenaikojen ja säiden muutokset.

      • Anonyymi

        ja vielä huutamalla kaikki otsikot aivan kuin hänellä olisi muita tähdellisemmät asiat


      • Anonyymi

        Sinua ahristaa kaikki miksi olet täällä??


      • Anonyymi

        Olen käsittänyt, että Arvo on paennut vain kaamosta aiemminkin. Saahan sitä.
        Ehkä kandeekin matkustaa niin kauan kuin terveys antaa myöten.

        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen käsittänyt, että Arvo on paennut vain kaamosta aiemminkin. Saahan sitä.
        Ehkä kandeekin matkustaa niin kauan kuin terveys antaa myöten.

        Beng

        "Matkakuume" väheni, kun viikkojen jälkeen aurinko tuli esiin ihan kotoisessa Helsingissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua ahristaa kaikki miksi olet täällä??

        Häh? Mua ei ahdista mikään, pimeys varsinkaan.


    • Anonyymi

      Jos suomalaista ihmistä "ahdistaa" pimeys eikä sateisiin ja viileyteen ole tottunut ja oppinut elämänsä aikana, niin kyseessä on asennevamma. - Nm. Luojalle kiitos vuodenajoista

      • Anonyymi

        Kyllä ahdisti ja saattoi harkitsemaan toiminnan järkevyyttä.
        Kun vuosikausia ajelin tavanomaiseksi viikonlopuksi kotiini milloin 250km:n päästä, milloin 400km:n takaa ja joskus jopa vain 120km:n läheisyydestä niin synkät, maraskuiset loskapaskakelit panivat asiat toiseen järjestykseen ja lopetin lystin.
        Siis, tarvittiin marraskuinen synkkyys ja ankeus ennen kuin vanheneva ukko tuli järkiinsä parikymmentä vuotta sitten.
        Eli marraskuut aiheuttivat asennevamman.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ahdisti ja saattoi harkitsemaan toiminnan järkevyyttä.
        Kun vuosikausia ajelin tavanomaiseksi viikonlopuksi kotiini milloin 250km:n päästä, milloin 400km:n takaa ja joskus jopa vain 120km:n läheisyydestä niin synkät, maraskuiset loskapaskakelit panivat asiat toiseen järjestykseen ja lopetin lystin.
        Siis, tarvittiin marraskuinen synkkyys ja ankeus ennen kuin vanheneva ukko tuli järkiinsä parikymmentä vuotta sitten.
        Eli marraskuut aiheuttivat asennevamman.

        Eivät aiheuta mulle ainakaan. - Nm. Yön niminen


    • Anonyymi

      Etelään olen lähdössä mutta eipä ole tullut mieleen eläkeläisten ryhmämatkoja etsiskellä, ei ennen eikä nytkään vaikka ikää on tullut lisää.

      Tätä talvea riittää kyllä mulle vielä reissun jälkeenkin, en siellä koskaan ole kuukausitolkulla viihtynyt. Mutta pari-kolme viikkoa on ihan ok. Sitten alkaa jo tehdä mieli kotiin... Ei ole ikävä kissaa ei koiraa ei lapsiakaan, mutta lastenlapsia kyllä <3

      • Eläkeläisten matkoista idea syntyi lukiessani Paasilinnan romaania Iloinen joukkoitsemurha.


    • Anonyymi

      Mun muistini mukaan aloittaja lenneskelee mielellään etelän lämpöön talvisyrännä ja ennen syräntäkin.
      Lähde ihmeessä, jos ytimesi sisus tukkeutuu kylmyydestä ja viileys läpsyttelee poskenreunoja.
      Onhan se kiva ponnahtaa lämpöön.
      Se vaatii tietysti huvitusta.

      Minulla on jo pitkään ollut huvituksen puute. Nyt heti oitis en voisi lähteä minnekään, koska on työt esteenä, mutta vaikka joululoman alettua voisin lähteä, niin ei jotenkin huvita.

      Sitten kun jään eläkkeelle, niin tunnen vahvasti silleen, että minnekään ryhmämatkalle en lähde. Olen nimittäin ryhäkammoinen. Ne eivät minua innosta.
      Saattanen lähteä reissuun, mutta vain ja ainoastaan yhden kivan ystävä kanssa.

      Nyt ajattelen näin, että ei huvita. Ans kattoo tuonnompana miten käy.

      Heikunkeikku

      • Anonyymi

        Ryhmämatkat ja "ryhmämatkat"? Niitäkin on useamman sorttisia. Mitähän ryhmämatkatyyppiä tarkoitat vai leimaatko kaikki samaan kategoriaan.

        Yhteenlasketuista, noin 5:n vuoden perheeni, ja sittemmin vain vaimoni kanssa tehdyistä, yhteisistä matkoita olemme tehneet omalla porukalla, omatoimisesi. Joukossa akupään kymmenet automatkat Eurooppaan. Loppupään reisut lentoasemilta vuokratuilla autoilla.

        Olemme muutaman kerran hyödyntäneet "pakettimatkojen" tarjoukset mutta sehän ei sido ryhmään mutta kenttäkuljetukset on syytä hyödyntää.

        Kiertomatkojen ryhmiä emme ole, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, kokeneet kiusallisiksi. Yhtä poikkeusta lukuun ottamatta, ryhmät olivat kohtuullisen kokoisia, .20 henkilöä. Miellyttäviä, seurallisia ihmisia. Kohteet itse valittuja ja oppailla erittäin hyvä paikallistuntemus.
        Kiinasta Kuubaan. Irlannista Albaniaan. Jne.

        Toki valtaosan ulkkariajasta, noin 70% teemme omatoimisesti vaimoni kanssa. Muut kierrelle, risteillen tai pienen ryhmän mukana jouluillen.


      • Harjoittelee ensin 2 hengen ryhmä-matkoja, että tottuu.


      • Anonyymi
        arvo.e kirjoitti:

        Harjoittelee ensin 2 hengen ryhmä-matkoja, että tottuu.

        "arvoliinukki"

        Kahden hengen ryhmämatka, että tottuu.
        Ha ha haa, kiva oivalluksen poikanen. Olen samaa mieltä :)

        Heikunkeikku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ryhmämatkat ja "ryhmämatkat"? Niitäkin on useamman sorttisia. Mitähän ryhmämatkatyyppiä tarkoitat vai leimaatko kaikki samaan kategoriaan.

        Yhteenlasketuista, noin 5:n vuoden perheeni, ja sittemmin vain vaimoni kanssa tehdyistä, yhteisistä matkoita olemme tehneet omalla porukalla, omatoimisesi. Joukossa akupään kymmenet automatkat Eurooppaan. Loppupään reisut lentoasemilta vuokratuilla autoilla.

        Olemme muutaman kerran hyödyntäneet "pakettimatkojen" tarjoukset mutta sehän ei sido ryhmään mutta kenttäkuljetukset on syytä hyödyntää.

        Kiertomatkojen ryhmiä emme ole, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, kokeneet kiusallisiksi. Yhtä poikkeusta lukuun ottamatta, ryhmät olivat kohtuullisen kokoisia, .20 henkilöä. Miellyttäviä, seurallisia ihmisia. Kohteet itse valittuja ja oppailla erittäin hyvä paikallistuntemus.
        Kiinasta Kuubaan. Irlannista Albaniaan. Jne.

        Toki valtaosan ulkkariajasta, noin 70% teemme omatoimisesti vaimoni kanssa. Muut kierrelle, risteillen tai pienen ryhmän mukana jouluillen.

        Ryhmämatkat ja "ryhmämatkat".
        No minä aattelin niitä ryhmämatkoja, joita eläkeläiset monesti tekee.
        Mulla on yks ystävä, joka tekee erilaisia eläkeläismatkoja. Bussi vie sinne ja tänne ja välillä etelän maille.
        Eläkeläiset ovat aika tiiviisti yhdessä. Järjestettyjä tutustumisia ynnä muuta. Sellainen ei kolahda minulle.
        Eri asia jos lähtee vaikkapa Aurikomatkojen porukassa. Se passaisi sitten minulle. Erotaan lentokentältä lähtevän bussin saavuttua hotellille ja lähdetään kaverin (kuka sitten lieneekin) kanssa omiin touhuihin.
        Mun ystävä ei tulle kysymään, kun eläkkeelle jään, että liitynkö Vaasan eläkeläisiin, koska tietää vastauksen.
        Yks juttu sopii yhelle, toiselle ei.

        Heikunkeikku


      • Anonyymi kirjoitti:

        "arvoliinukki"

        Kahden hengen ryhmämatka, että tottuu.
        Ha ha haa, kiva oivalluksen poikanen. Olen samaa mieltä :)

        Heikunkeikku

        Jos pakkaset kovenevat, voin lähteä vaikka yhden hengen "Laihialaiselle" ryhmä-matkalle.


    • Anonyymi

      Viime joulun pyhät Thaimaassa , ja nyt joulukuun alkuviikot taas siellä , lentäminen kaikista halvin matkustusmuoto :D

      • Anonyymi

        Ympäristörikollinen.......elitisti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ympäristörikollinen.......elitisti

        Älä soimaa! Satun vain olemaan naimisissa thaikun kaa , molemmat eläkkeellä ja paikkoja kolottaa :)


    • Anonyymi

      Itseä ahdisti veropeikko eläkkeen muodoin, kun ei sitä verorahaa ihan kuitenkaan osata käyttää kuin vammaisuuteen ja nuoruuteen. Tai nytten on keksittävä lämpöisempiä vaatteita, ainakin parempia, kuin naapurilla.

      • Ahdistaa kiinteistövero . Lähes tonnin vuodessa. Ensin hankit talon, maksat sähköveroa, kaukolämpöveroa ja sitten julmettu kiinteistövero.


      • Anonyymi
        arvo.e kirjoitti:

        Ahdistaa kiinteistövero . Lähes tonnin vuodessa. Ensin hankit talon, maksat sähköveroa, kaukolämpöveroa ja sitten julmettu kiinteistövero.

        Sinähän pohatta olet! On tullut muutakin kierrettyä kuin tahkoa? :)


    • Nyt paistaa aurinko ihan lämpimästi täälläkin. Tehtiin kissan kans lenkki, tuli ihan hiki.
      Aikaisemmin reissusin paljon, olen lähes lopettanut matkustelun. Lentäminen on niin hankalaa ja ei muutenkaan tee mieli lähteä kodin mukavuuksien ääreltä mihinkään.
      Nyt lähden pyörälenkille kun keli vielä sallii.

      • Anonyymi

        Hohhoijaa. Kissan kanssa lenkki ja tuli hiki :D ?
        Mitähän hyppyloikkarotua kissasi oikein onkaan?
        Tässä talossa joku ulkoiluttaa kissaansa valjaissa, eikä siinä kyllä näytä hiki tulevan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hohhoijaa. Kissan kanssa lenkki ja tuli hiki :D ?
        Mitähän hyppyloikkarotua kissasi oikein onkaan?
        Tässä talossa joku ulkoiluttaa kissaansa valjaissa, eikä siinä kyllä näytä hiki tulevan.

        Kyllä tämän katin kanssa hiki tulee kävellesä. Onneksi pysyy mukana, ei karkaile. Kulkukisana meille tullut ei opi valjaisiin.
        Lähellä on metsäpolkuja juoksee ja tekee pitkiä loikkia. En pysy perässä, onneksi kissa jää aina odottelemaan.
        On innoissaan kun lähdemme lenkille, nyt satoi lumen, ei enää olekaan yhtä kiinnostunut ulkoilusta.


      • Anonyymi

        Aurinko paistoi lämpimästi Palpakan mäen maita , Killi se komeasti helmansa nosti ja maisteri rullasi paitaa :D


    • Pesin tänään parvekkeen lasit, kun sattui niin kaunis ja lämmin päivä. Ikkunat olen pessyt sateiden välissä, mutta tänään oli ihanaa pestä laseja kun aurinko kirkkaasti paistoi. Parasta terapiaa!

      • Anonyymi

        En koskaan pese ikkunoita auringon paisteella. Kaikista mieluiten sadesäällä, jolloin voi nähdä, että ikkunasta tulee puhdas ja kirkas. - Nm. Häikäistynyt


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Eipä ole koskaan ollut kaipuuta etelän lämpöön, vielä vähemmän nyt eläkeläisenä. Yhtenä kesänä reilu 10 vuotta sitten olin Pärnussa kun lämmöt huiteli 32 asteessa, se riitti ja onneksi oli hotellissa kunnon ilmastointi.
      Täällä kotonakin riittäisi mainiosti alle 25, yli sen on jo liikaa.
      Pohjoiseen mieleni taas halajaa mutta ei vaan mahdollisuutta nyt lähteä :(

      vn

    • Vaikka vihaankin tätä Suomen syksyä, ei se sentään ahdista ja minkään etelän lämpöihin en kaipaa, enkä omalta osaltani lisää toisten ilmastoahdistusta jonninjoutavalla matkailulla. Syksystä ja talvesta kun on selvinnyt, maistuu seuraava kevät ja kesä sitäkin paremmalta.

      • Anonyymi

        Sorry baby, viha on asennevamma. - Nm. Muissakin aiheissa


    • Anonyymi

      Rikas pomoni lähti lentokoneella Turkkiin, ja sai sieltä jonkun hepatiitin. Melkein heitti veivinsä, keltaiseksi veti kuin kiinalainen. Parempi pysytellä täällä kotona, niin välttää nämä kulkutaudit. Nuorempana tuli tehtyä reissua ja usein sai ikäviä tuliaisia. Ei huvita näin yli kuuskymppisenä mennä poliklinikalle niitten nuorten sekaan.
      Tietenkin voisi vain nauttia etelämerten lämmöstä, mutta kun ne himot on hiirelläkin.

      • Anonyymi

        Pomollasi ja sinulla on ollut huonoa tuuria tai kehnoja valintoja.
        1971 alkaen olen liikkunut Skandinavian ja Venäjän ulkopuolella. 4:ssä maanosassa, yli 50:ssä valtiossa. Omatoimisesti alkeellisissa oloissa alkaen telttareisuista päätyen AI-hoitoon.
        Yhteen laskettuna tähän mennessä ( 76v ikää ) yli 5 vuotta.
        Yhden kerran sain vatsani sekaisin kun söin Espanjassa iltamyöhällä koko päivän tiskissa seisoneita tapaksia. Kymätiski mutta omaa hölmöyttä.
        Kotiuduimme pari viikkoa sitten kuukauden reisulta Espanjasta.

        Muslimi- / arabimaissa olen ollut varovainen. Saippuapesun lisäksi on käsidesi ollut käytössä.


      • Anonyymi

        Himokas hiiri on tooosi paha juttu, jos tiedot ja taidot ovat sitä luokkaa, ettei osaa toimia niin, etteivät ikävät tuliaiset tartu. - Nm. Aivot riippuvaa lajia


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pomollasi ja sinulla on ollut huonoa tuuria tai kehnoja valintoja.
        1971 alkaen olen liikkunut Skandinavian ja Venäjän ulkopuolella. 4:ssä maanosassa, yli 50:ssä valtiossa. Omatoimisesti alkeellisissa oloissa alkaen telttareisuista päätyen AI-hoitoon.
        Yhteen laskettuna tähän mennessä ( 76v ikää ) yli 5 vuotta.
        Yhden kerran sain vatsani sekaisin kun söin Espanjassa iltamyöhällä koko päivän tiskissa seisoneita tapaksia. Kymätiski mutta omaa hölmöyttä.
        Kotiuduimme pari viikkoa sitten kuukauden reisulta Espanjasta.

        Muslimi- / arabimaissa olen ollut varovainen. Saippuapesun lisäksi on käsidesi ollut käytössä.

        Roomasta sain aikoinaan salmonella Oslon - ruoasta. Söimme työnantajan tarjoaman seitsemän sortin aterian - puolet retkeläisistä sairastui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Himokas hiiri on tooosi paha juttu, jos tiedot ja taidot ovat sitä luokkaa, ettei osaa toimia niin, etteivät ikävät tuliaiset tartu. - Nm. Aivot riippuvaa lajia

        Nimimerkkisi kuvastaa hyvin sinua. Onnittelut !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimimerkkisi kuvastaa hyvin sinua. Onnittelut !

        Mulla ei riipu haaroista / -ssa mitään. - Nm. Tiedän ja taidan myös


    • Anonyymi

      Enpä tiijä , tulin justiin saunasta :D

    • Anonyymi

      Kaipuu tromejaa :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe