13-vuotias kissani oli kesällä omalla reissulla ja palasi yllättäen kotiin joitakin viikkoja sitten. Reissun jälkeen kissa on ollut vain sisällä ja ollut pirteä oma itsensä. Aloitin kissalle matolääkityksen Axilurilla ja toisen tabletin ottamisen jälkeisenä yönä kissa sai todella rajun kohtauksen. Kissan oikean puolen raajat vispasivat hallitsemattomasti, kissa ei pystynyt kävelemään, kuumetta en mitannut mutta sitä varmasti oli. Kohtaus kesti melkein neljä tuntia ennen kuin raajojen pakkoliikkeet rauhottuivat. Seuraavana päivänä kissan oikean puolen käpälät olivat ikään kuin halvaantuneet: käveli vähän mutta käpälät kääntyvät "alta pois". Kissan pää nyki jatkuvasti vasemmalle (kuin pakko liikkeenä) myös nukkuessa. Kolmen päivän päästä oireet alkoivat lientyä ja kissa pikkuhiljaa piristyä. Edelleen kissa on apea ja vaisu, mutta nyt onneksi syö ja juo itse.
Onko muilla tullut Axilurista vastaavia oireita? Olen aiemminkin madottanut kissan samalla lääkkeellä eikä mitään sivuvaikutuksia ole ilmennyt. Eläinlääkäri oli sitä mieltä että ei voi johtua lääkkeestä mutta tuntuu liian kovalta sattumalta, että perusterve kissa olisi yllättäen juuri kuurin aikana saanut jonkin muun sairaskohtauksen.
Axilur-matolääke
2
195
Vastaukset
- Anonyymi
Voi johtua lääkkeestä. Etenkin joillekin pienille koiraroduille Axilur on hengenvaarallista. Kissoja on kuollut etupäässä Drontal Vet -matolääkkeeseen. Kannattaa pitää kissa sisällä, ettei joudu madottamaan juuri koskaan ja madotus vain, jos ulostenäytteessä näkyy aihetta siihen. Matolääke mieluiten eläinlääkärin antamana. Kotikäytössä kapeakirjoiset matolääkkeet ovat turvallisimpia, esim. Mirrix.
- Anonyymi
13-vuotiaan kissan suolisto ei kestä enää lääkityksiä yhtä hyvin kuin nuorena. Voi tulla esimerkiksi suolistoverenvuotoa helpommin. Onneksi selvisitte ehkä säikähdyksellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257037Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451305Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka291118- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49885Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62877Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96846Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43753