Kuulokeskuksien kojeet?

Anonyymi

Kojeitten valikoimat vähenivät tän alueen Kuulokeskuksessa kolmeen
Mitkä merkit? en tiedä, mutt Phonak tietty yksi niistä
Mutt onko siinä ominaisuutta, jossa kännykkään tulevat puhelut kuuluisivat suoraan kojeesta ja puheluihin voisi jopa vastata kaivamatta kännyä jostain laukun syövereistä tai sisävaatteiden taskusta, tms?
Phonakilta kertoivat, ett ei ole... Kuulokeskus-malleissa, mutt jossain tän hetken parhaassa, vain yksityissektorilla myytävässä mallissa olis...

Mutt eräällä toisella merkillä olis, vaan Kuulokeskus ei enää ottanut sitä valikoimiinsa... vaikka se olis tosi näppärä ominaisuus esim pyörällä ajaessa, kun puhelu tulis suoraan kojeisiin ja voisit puhua vastaukset kellon kautta sillee ’käden käänteessä’ eikä tarvitsis pysähtyä millon missäkin kännykkää esiin kaivaakseen...

Mutt Kuulokeskus ei käyttäjää ajattele, vaan omaa katettaan vain! ...ko?

21

1189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mutt kuulin samantien TYKS’in valikoimiin jääneet kojevalmistajat eli Phonak, Oticon ja ReSound, jossa kaipaamani Widexin kojeissa olevat toiminnot - streemaus ja kännykkä-yhteensopivuus, ovat ...ainakin HUS’n Kuulokeskuksen valikoimissa olevissa kojeissa...
      Joten nyt peukut pystyssä menen täkäläisen Kuulokeskuksen audionomin (kuulontutkija) puheille tutkittavaksi ja kuulemaan, ett jos ei Widexejä, niin oisko ReSoundit kelvolliset myös äänentoistoltaan...

      • Anonyymi

        Keskustelin noista Kuulokeskuksesta saatavista kojeista yksityisesti toimivan kuulotutkijan kanssa, joka tuntee hyvin nuo laitteet ja monet muut myös. Pyysin häneltä mielipidettä niistä toisiinsa verrattuna.
        Ensiksi hän totesi että Kuulokeskuksesta saa kuulokojeista vain ns ’karvalakkimalleja’, joissa ei ole viimeisimpiä kehityksen tuomia ominaisuuksia ja vähäisemmät äänen säätömahdollisuudet ihan budjettisyistä. Ja siksi myös valikoima on nykyään vähäisempi kuin ennen ja parhaita malleja ja merkkejä ei ole valittavissa.

        Noista kolmesta hän suositteli mulle Oticon’ia ja moitti ReSoud’in kestävyyttä. Siitä rikkoutuu usein vahvistin-osa ja jos laitteen joutuu lähettämään maahantuojalle, niin se on noin kk ilman kojetta... varakoneita kun ei välttämättä ole riittävästi...

        Phonak putosi pois koska sen Kuulokeskuksista jaettavissa malleissa ei ole toivomiani ominaisuuksia. Puhelut esim eivät tule ja kuulu suoraan kojeista ilman 350€:n lisälaitetta, jonka joutuisi itse maksamaan. Eikä se silloinkaan ainakaan paranna kojeiden käytettävyyttä ja toimintaa...
        oticonissa ja ReSoundissa ko toiminto on niin kuin myös striimaus eli esim Ylen Areenan ja kaikki muutkin netistä löytyvät ohjelmat saa yhdistettyä suoraan kojeisiin... jolloin muiden ei tarvitse häiriintyä mun kuunteluistani ja ääni on paaaaljon parempi kuin kännystä tai padistä kuunnellen

        No mitkä laitteet saan ja saanko taas valita haluamani, selvinnee lähiaikoina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelin noista Kuulokeskuksesta saatavista kojeista yksityisesti toimivan kuulotutkijan kanssa, joka tuntee hyvin nuo laitteet ja monet muut myös. Pyysin häneltä mielipidettä niistä toisiinsa verrattuna.
        Ensiksi hän totesi että Kuulokeskuksesta saa kuulokojeista vain ns ’karvalakkimalleja’, joissa ei ole viimeisimpiä kehityksen tuomia ominaisuuksia ja vähäisemmät äänen säätömahdollisuudet ihan budjettisyistä. Ja siksi myös valikoima on nykyään vähäisempi kuin ennen ja parhaita malleja ja merkkejä ei ole valittavissa.

        Noista kolmesta hän suositteli mulle Oticon’ia ja moitti ReSoud’in kestävyyttä. Siitä rikkoutuu usein vahvistin-osa ja jos laitteen joutuu lähettämään maahantuojalle, niin se on noin kk ilman kojetta... varakoneita kun ei välttämättä ole riittävästi...

        Phonak putosi pois koska sen Kuulokeskuksista jaettavissa malleissa ei ole toivomiani ominaisuuksia. Puhelut esim eivät tule ja kuulu suoraan kojeista ilman 350€:n lisälaitetta, jonka joutuisi itse maksamaan. Eikä se silloinkaan ainakaan paranna kojeiden käytettävyyttä ja toimintaa...
        oticonissa ja ReSoundissa ko toiminto on niin kuin myös striimaus eli esim Ylen Areenan ja kaikki muutkin netistä löytyvät ohjelmat saa yhdistettyä suoraan kojeisiin... jolloin muiden ei tarvitse häiriintyä mun kuunteluistani ja ääni on paaaaljon parempi kuin kännystä tai padistä kuunnellen

        No mitkä laitteet saan ja saanko taas valita haluamani, selvinnee lähiaikoina

        Tätä kyllä ihmettelee, millaiset korvat ja millainen kuulo ihmisillä on ollut, kun ei enää riitä, että kuulokoje vahvistaa ääntä ja varsinkin puhetta niin, että kuulee.

        Minulla on kuulokeskuksesta 2 vuotta sitten saadut Phonakit. Niillä kuulee erinomaisesti. Äänen voimakkuutta voi vieläpä itse säätää tilanteen mukaan. Siihen en pystynyt omilla korvillani, ja täysin tarpeettomaksi olen sen mahdollisuuden kokenut. Pari kertaa olen ääntä hiljentänyt ja ehkä kerran koventanut.

        Puhelut onnistuvat erinomaisesti sillä tavalla kuin ennenkin.
        Kuulokojeet jaetaan maksutta, mikä on tosi hienoa. Ei mielestäni voi vaatia kalleimpia hienouksia veronmaksajien piikkiin, ne voi hankkia itse maksaen, jos ei yhteiskunnan tarjoamat kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä kyllä ihmettelee, millaiset korvat ja millainen kuulo ihmisillä on ollut, kun ei enää riitä, että kuulokoje vahvistaa ääntä ja varsinkin puhetta niin, että kuulee.

        Minulla on kuulokeskuksesta 2 vuotta sitten saadut Phonakit. Niillä kuulee erinomaisesti. Äänen voimakkuutta voi vieläpä itse säätää tilanteen mukaan. Siihen en pystynyt omilla korvillani, ja täysin tarpeettomaksi olen sen mahdollisuuden kokenut. Pari kertaa olen ääntä hiljentänyt ja ehkä kerran koventanut.

        Puhelut onnistuvat erinomaisesti sillä tavalla kuin ennenkin.
        Kuulokojeet jaetaan maksutta, mikä on tosi hienoa. Ei mielestäni voi vaatia kalleimpia hienouksia veronmaksajien piikkiin, ne voi hankkia itse maksaen, jos ei yhteiskunnan tarjoamat kelpaa.

        Tämänlaatuinen kommentti oli helppo arvata tulevaksi jo kirjoittaessani noista kolmesta kojeesta. Phonak kun lienee yleisin Kuulokeskuksen jakamista merkeistä.
        Mutt nuo kaksi muuta, Oticon ja ReSound, ovat silti kehittyneempiä kojeita kuin Phonakin koje... ja kaikki ovat käyttäjilleen maksuttomia ja suht saman hintaisia Kuulokeskukselle

        Viestilläni halusinkin kertoa, että ne kaksi muuta ovat kehittyneempiä ja monipuolisempia
        Ajatellen vaikka pitkää matkaa junassa tai bussissa istuessa... kun voisi muita häiritsemättä ja kännyä korvalla tuntitolkulla pitämättä kuunnella vaikka mielimusiikkia tai äänikirjaa, kun ääni tulisi suoraan kuulokojeisiin... Phonakeilla sitä ei voi tehdä

        Mutt meillä kullakin on toki erilaisia tarpeita ja toiveita - toisille riittää esim kun kännykällä voi soittaa ja lähettää viestin eli tekstarin - toiset haluavat tehdä sillä paljon muutakin, vaikka esim navigoida vieraassa kaupungissa johonkin mielenkiintoiseen kohteeseen/nähtävyyteen... Oticon ja ReSound kertoo suoraan taskusta tai kassista/laukusta kuulokojeeseen, ett nyt pitää kääntyä ja sitt mennä suoraan, jne... eikä tarvi kulkea kännykkä kädessä sitä tuijottaen ja törmäillä vastaantulijoihin tai pylväisiin... ;)

        Tuohonkaan ei Phonakin Kuulokeskuksista saatavat kojeet pysty

        Mutt kiva, että olet tyytyväinen kojeisiisi, mutt monipuolisempiakin Kuulokeskus jakaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä kyllä ihmettelee, millaiset korvat ja millainen kuulo ihmisillä on ollut, kun ei enää riitä, että kuulokoje vahvistaa ääntä ja varsinkin puhetta niin, että kuulee.

        Minulla on kuulokeskuksesta 2 vuotta sitten saadut Phonakit. Niillä kuulee erinomaisesti. Äänen voimakkuutta voi vieläpä itse säätää tilanteen mukaan. Siihen en pystynyt omilla korvillani, ja täysin tarpeettomaksi olen sen mahdollisuuden kokenut. Pari kertaa olen ääntä hiljentänyt ja ehkä kerran koventanut.

        Puhelut onnistuvat erinomaisesti sillä tavalla kuin ennenkin.
        Kuulokojeet jaetaan maksutta, mikä on tosi hienoa. Ei mielestäni voi vaatia kalleimpia hienouksia veronmaksajien piikkiin, ne voi hankkia itse maksaen, jos ei yhteiskunnan tarjoamat kelpaa.

        Haa! :) Sain juuri haluamani merkin ja jopa paremman version kuin kuvittelin, kun perustelin sen käytön ja hyödyt juuri minulle :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haa! :) Sain juuri haluamani merkin ja jopa paremman version kuin kuvittelin, kun perustelin sen käytön ja hyödyt juuri minulle :)

        Lycka till! teille muille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lycka till! teille muille

        Minkä merkkinen se sellainen kuulolaite on, jonka eräs ystävättäreni kertoi ottaneensa, jolla kyllä kuulee kaiken muun, mutta ei aviomiehensä puhetta?


    • Anonyymi

      Ehkä kaikille, siis myös normaalikuuloisille, pitäisi jakaa kuulokojeet, jotka ylittävät normaalin korvan kuulon ja kyvyt, ja paljon muuta!

      • Anonyymi

        Miksi?
        En minä ainakaan moisia vaatinut. Nuo streemaus- ja puhelunsiirto kuulokojeisiin -toiminnot on olleet tavallisissa kuulokkeissa vakiotoimintoja jo vuosikausia ja parhaissa kuulokojeissakin jonkun ...pari vuotta. Nyt ne ovat myös joissain Kuulokeskuksesta saatavissa saatavissa kojeissa
        Siksi niistä halusin tietoa jakaa myös täällä... :)
        Ja vaikka sinä et moisia ominaisuuksia haluaisikaan, niin meitä monia muita ne toiminnallisuudet voivat kovinkin kiinnostaa ja haluttaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi?
        En minä ainakaan moisia vaatinut. Nuo streemaus- ja puhelunsiirto kuulokojeisiin -toiminnot on olleet tavallisissa kuulokkeissa vakiotoimintoja jo vuosikausia ja parhaissa kuulokojeissakin jonkun ...pari vuotta. Nyt ne ovat myös joissain Kuulokeskuksesta saatavissa saatavissa kojeissa
        Siksi niistä halusin tietoa jakaa myös täällä... :)
        Ja vaikka sinä et moisia ominaisuuksia haluaisikaan, niin meitä monia muita ne toiminnallisuudet voivat kovinkin kiinnostaa ja haluttaa...

        Mä haluisin sellaset. Mistä niitä saa? Saako kuka vaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä haluisin sellaset. Mistä niitä saa? Saako kuka vaan?

        Todistettavasti ulosottomiehen riivaamat ihmiset saavat niitä. Kuulokojeissa on sovellus, joka eroittaa ovikellon soiton perusteella, kuka on oven takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä haluisin sellaset. Mistä niitä saa? Saako kuka vaan?

        Kuulokeskuksethanjakavat (=pitkäaikaislainaavat5:ksi vuodeksi kerrallaan) kojeita niille, joiden kuulo on heikentynyt huomattavasti joko toisesta tai molemmista korvista. Prosenttilukus en muista, mutt mulla ikäkuulonalenema on toisessa korvassa 60% ja toisessa 80%.
        Kuulontutkijat (audionomit) pitkälti päättävät kelle mitäkin ja millaiset kojeet antavat potilaan aktiivisuuden, toimeliaisuuden, terveys- ja virkeystilan, harrastusten, ja tietty tarpeen, yms mukaan. Lääkäri tehnee lopullisen päätöksen kojeen valinnassa.
        Kuulokäyrästä he näkevät pitkälti millainen laite kellekin on sopiva, auttava ja riittävä.
        Kaikki eivät siksi saa parasta ja monipuolisinta kojetta, koska esim, niin kuin tässäkin ja monissa muissa keskusteluketjuissa voi havaita, että kaikki eivät edes kaipaa/halua nykyaikaisinta/monipuolisinta kojetta - monille kun riittää kunhan kuulee puhetta...
        Eiväthän kaikki käy esim sinfoniakonserteissa tai oopperoissa tai edes teatterissa tai kielikursseilla tai muissa erilaisissa yleisötilaisuuksissa, kerhoissa tai harrastuksissa, jne...

        Jotkut (tai useatkin) viihtyvät omissa oloissaan TV ja/tai radion ääressä ja odottavat, ett joku sukulainen tai tuttava edes joskus soittaisi tai kävisi moikkaamassa... He (saattavat) olla hyvinkin tyytyväisiäkunhan kuulisivat edes ovikellon tai kännykän soittoäänen...
        ja eivät ehkä koskaan käytä esim netistä ja esim Ylen Areenasta kuultavia/nähtäviä ohjelmia, musiikkia, ym... Heille riittää ns perusmallinen kuulokoje - ilman streemauksia, ym

        Eli eivät kaikki saa, mutt jos on hyvä syy saada ja osaa tarpeensa perustella eli kertoa miksi pitäisi joku tietynlainen koje saada, niin kyllä se on mahdollista, uskoakseni, kelle tahansa
        En minä ole, enkä ollut, mikään erikoistapaus enkä julkisuuden ’tärkeä’ ihminen, enkä tuntenut kuuloani tutkinutta audionomia enkä lääkäriä eli ei suhteilla, tms, ei


    • Anonyymi

      Kuukokeskuksia on erilaisia kuten kuulonalenemiakin.

      Omani on OYS kuulokeskus, jossa on tullut asioitua jo parin vuosikymmenen ajan.
      Vuosi sitten tuli taas aika päivittää sinänsä hyvin toiminutta Oticon ITE-kojetta,
      jonka kuorikko alkoi vetelemään viimeisiään useiden "tapaturmien" ja niistä seuranneiden liimakorjailujen jäljiltä.
      OYS kojeiden korjaaja tekikin hyvä työtä!

      Kuuloni on pysynyt samana koko aikuisiän ja odotin siksi innolla uusinta korvakäytäväkojetta.
      Koje tietysti olisi vähintää yhtä pieni ja äänenlaadultaan parempi kun vanha Oticon.

      Tuli Phonak, pienenemisen sijaan olivat paljon isommat kuin aiemmin.
      OYS audionomille oli turha valittaa, olivat kuulemma hyvännäköiset ja muuta ei saa.
      Phonakilla puhelimen kanssa ongelmaa, ohjelmanvaihtonappi töröttää niin korkealla että älypuhelimen näyttö painaa sitä aina vastatessa puheluun.
      Sitä sentään yritettiin madaltaa, Phonakilta sanottu että ei onnistu.
      Äänenlaatu on pehmeämpi kuin Oticonilla - kuulee näilläkin jos haluaa pitää korvissaan ylisuuria klönttejä.

      Nyt on menossa hankinta yksityiseltä puolelta. Löytyy pientä ja älypuhelin yhteyksillä, kustannukset kirpaisee n. 4000 euroa.

      Käy joskus kateeksi ruuhkasuomen kuulovammaisia, teillä on paljon paremmat valikoimat siellä, ainakin jos on uskominen näitä 24:n juttuja ;)

      • Anonyymi

        Näin ne kokemukset vaihtelee. Itselläni taas oli huonot kokemukset edellisista Oticonin laitteista. Monta kertaa korjattavana. Tyttärelläni on myös kuulolaitteet ja Oticonin FM-laite temppuili koulussa toistuvasti, vaihdettiin kun pari kertaa uuteen. Sitten kun TAYS vaihtoi Phonakeihin on toimineet ilman ongelmia molemmilla ja hyvin kuuluu. En siis halua lytätä mitään merkkiä, koska isoja valmistajia keskussairaalat käyttää. Oma kokemus vaan oli tuollainen.

        Sinällään täytyy todeta, että Suomessa on hyvin asiat. Tuhansien arvoiset koneet saa julkiselta puolelta jos on tarve. Joskus seurannut esim. jenkkifoorumeja, jossa osa porukasta yrittää löytää mahdollisimman halpaa konetta ja vain toiseen korvaan, koska ei olisi vara itse maksaa kunnolla sitä yhtäkään konetta.


      • Anonyymi

        Tuskin valikoimissa on edes eroja enää eri Kuulokeskusten välillä. Ja Phonak lie se yleisimmin saatava koje, mutt nuo pari muuta nykyvaihtoehtoa ovat vaan menneet kehityksessään ohi Phonakin, jonka suosio lie edullisempi hankintahinta Kuulokeskuksille... No sitä en kuitenkaan tiedä, vaan arvuuttelen vain.
        Ja jo kauan on ollut tieto Phonakin pehmämmästä äänestä, jota toiset pitävät miellyttävämpänä kuin joidenkin muiden valmistajien terävämpää ääntä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin valikoimissa on edes eroja enää eri Kuulokeskusten välillä. Ja Phonak lie se yleisimmin saatava koje, mutt nuo pari muuta nykyvaihtoehtoa ovat vaan menneet kehityksessään ohi Phonakin, jonka suosio lie edullisempi hankintahinta Kuulokeskuksille... No sitä en kuitenkaan tiedä, vaan arvuuttelen vain.
        Ja jo kauan on ollut tieto Phonakin pehmämmästä äänestä, jota toiset pitävät miellyttävämpänä kuin joidenkin muiden valmistajien terävämpää ääntä.

        Phonak taitaa olla se suurin kuulolaitevalmistaja, joten tuotekehitys varmaan on kunnossa, kuten kaikilla isoilla. Jos eroja on, niin veikkaan että johtuu julkisen puolen kilpailutuspakosta. Saadaan hyvä hintainen erä jotain konetta, ostetaan sitä että mahtuu hankinta iskettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Phonak taitaa olla se suurin kuulolaitevalmistaja, joten tuotekehitys varmaan on kunnossa, kuten kaikilla isoilla. Jos eroja on, niin veikkaan että johtuu julkisen puolen kilpailutuspakosta. Saadaan hyvä hintainen erä jotain konetta, ostetaan sitä että mahtuu hankinta iskettiin.

        Phonak on tällä hetkellä kyllä muita Kuulokeskuksesta saatavia merkkejä jäljessä kojeiden ominaisyyksien osalta. Ne kun tarvitsevat esim maksullisia lisäosia toiminnoissa, joissa muut, Oticon ja ReSound, eivät tarvitse...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Phonak on tällä hetkellä kyllä muita Kuulokeskuksesta saatavia merkkejä jäljessä kojeiden ominaisyyksien osalta. Ne kun tarvitsevat esim maksullisia lisäosia toiminnoissa, joissa muut, Oticon ja ReSound, eivät tarvitse...

        Tiedän kun kysyin Phonakilta ja noilta kahdelta muun kojeen maahantuojilta...
        ja sain itelleni toivomani monipuolisemmat kojeet
        Kyll on laitteet parantuneet paljon ...ja vaikka kuulo rapiseekin, niin silti nyt kuulen selvästi paremmin kuin vko sitten vanhoilla kojeillani

        Kiitos Kuulokeskus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän kun kysyin Phonakilta ja noilta kahdelta muun kojeen maahantuojilta...
        ja sain itelleni toivomani monipuolisemmat kojeet
        Kyll on laitteet parantuneet paljon ...ja vaikka kuulo rapiseekin, niin silti nyt kuulen selvästi paremmin kuin vko sitten vanhoilla kojeillani

        Kiitos Kuulokeskus!

        Uusissa kuulokojeissani on normaalia voimakkaammat korvaan työnnettävät kuulokkeet/kaiuttimet eikä mun tarvi siksi käyttää niitä lähellekään ääritehoilla ja voin säätää niiden volyymia, samoin kuin voin vaihtaa niissä olevia ohjelmia oman tarpeeni ja haluni mukaan kännykästä ja huomaamattomasti kellostani :)
        Nyt, vaikka kuuloni on selvästi heikentynyt, niin näillä kuulen huomattavasti paremmin, vaikka käytän niitä vain kolmasosa teholla... näihin kun valittiin normaalia vahvemmat korvaan työnnettävät kuulokkeet/kaiuttimet, joten ’kasvunvaraakin’ on...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusissa kuulokojeissani on normaalia voimakkaammat korvaan työnnettävät kuulokkeet/kaiuttimet eikä mun tarvi siksi käyttää niitä lähellekään ääritehoilla ja voin säätää niiden volyymia, samoin kuin voin vaihtaa niissä olevia ohjelmia oman tarpeeni ja haluni mukaan kännykästä ja huomaamattomasti kellostani :)
        Nyt, vaikka kuuloni on selvästi heikentynyt, niin näillä kuulen huomattavasti paremmin, vaikka käytän niitä vain kolmasosa teholla... näihin kun valittiin normaalia vahvemmat korvaan työnnettävät kuulokkeet/kaiuttimet, joten ’kasvunvaraakin’ on...

        ja älkää vain luulko, ett nää on markkinoiden hienoimmat tai parhaat laittet - EIVÄT ole!
        Hienoimissa ei tarvita enää ’apu’laitteita puheluun vastatessakaan eikä erityyppisissä paikoissa tarvi itse näpelöidä eli vaihtaa ohjelmaa - parhaat tekevät sen automaattisesti
        Ne kun tietävät aina paikkasi, missä milloinkin oletkin... työpaikallasi, koulussasi, konsertissa, teatterissa tai vai discossa tai festareilla tai jameissa ...missä vaan...
        Mutt noita tän hetken parhaita ei VIELÄ saa Kuulokeskuksista, mutt parin-kolmen vuoden kuluttua ehkä... No toki silloin on taas vielä hienompia kojeita saatavilla ns ’kovalla rahalla’...


    • Anonyymi

      Onko tietoa, mitä kuulolaitteita annetaan tällä hetkellä HUS kuulokeskuksesta? Minulla on HUS:ista muutaman vuoden vanhat Resoundit, jotka eivät kyllä ole parasta mahdollista, mutta kyllä niiden kanssa on tullut toimeen. Kuinka usein kuulolaitteet on mahdollista vaihtaa uudempaan malliin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe