Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Muiden maiden koulujärjestelmät..

Kokemuksia?

Löytyykö kokemuksia muiden maiden koulujärjestelmästä? Onko Suomen koulujärjestelmä todella niin ylivertainen kuin yleisesti puhutaan?
Kertokaa kokemuksianne..:)

19

3549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koulujärjestelmäläinen

      Esimerkiksi ruotsin kouluissa ei opeteta, vaan oleskellaan. noin kärjistettynä... saksalaisissa kouluissakaan ei kiinnitetä niinkään huomiota OPPIMISEEN vaan järjestykseen ja kuriin.

      suomessa nimenomaan panostetaan tehokkaaseen oppimiseen ja siihen että opetus myös menee perille. epäolennaisuuksiin ei kiinnitetä paljoakaan huomiota. tässä on se ero muiden maiden koulujärjestelmiin.

      • Tukholmatar

        olet semmosia tietoja saanut Ruotsalaisista kouluista?


      • Norrköpingiläinen
        Tukholmatar kirjoitti:

        olet semmosia tietoja saanut Ruotsalaisista kouluista?

        Onko tullut kauankin oleskeltua ruotsalisissa koululuissa?


      • Elettiin ennenvanhaan

        Niin, ja ruotsalaiset ovat sitäpaitisi homoja, saksalaiset suosivat ruoskaa ja yllämäinitun käyttäjä ympäripäissään terottamassa puukkoa saunassa. Minä vuonna kirjoitit viestisi ja miten kun tietokoneita luullakseni ei vielä ollut?


      • chalkeia*

        Kenties "Suomessa panostetaan tehokkaaseen oppimiseen"; tutkimukset ehdottavat, että suomalaiset koululaiset ovat parhaita lukijoita ja esim matemaattisesti taitavia, mutta samalla kuitenkin suomalaiset lapset viihtyvät koulussa eurooppalaisia ikätovereitaan huonommin. Onkin pakko kysyä, että kumpi arvokkaampaa. Sekö, että lapsemme osaavat tiettyjä taitoja, mutta ovat onnettomia? Mielipidekysymys; omasta mielestäni näin ei voi olla.

        Suomalaisissa kouluissa, ainakaan omana aikanani, josta ei niin kauaa ole, opetettu minkäänlaisia sosiaalisia taitoja, joilla tässä elämässä pääsee mielestäni jo pitkälle. En usko suomalaisen koulujärjestelmän ylivoimaisuuteen pätkääkään. Se on samanlainen myytti kuin niin ihannoitu terveydenhuoltojärjestelmämme, joka todellisuudessa toimii kuten toimii, varsin tehottomasti, kuten lähes kaikki olemme omakohtaisesti jossain vaiheessa voineet todeta.


      • Koulujärjestelmäläinen
        Tukholmatar kirjoitti:

        olet semmosia tietoja saanut Ruotsalaisista kouluista?

        Oletko kuullut sellaista sanaa kuin media? Tilaatko helsingin sanomia? No sieltä mediasta on tällaista tietoa tullut. Ai niin, sinähän asut ruotsissa... Ihan vastakin oli hesarissa juttua nimenomaan ruotsin koulujärjestelmästä.

        Ja toiseksi, pari kaveriani on ollut ruotsalaisissa kouluissa, ja he ovat kertoneet tällaista.

        Ei sinun ole pakko uskoa totuutta. Mitä olen viestejäsi lukenut, olet aikamoinen ruotsin nuoljija, etkä halua uskoa mitään pahaa ruotsista. Kaikki paha on mielestäsi Suomessa. Kaikki hyvä on ruotsissa. Ruotsalainen on paras, suomnalainen on huonoin.

        Tästä Ruotsin huonosta koulujärjestelmästä antaa viitteitä myös huono/keskinkertainen sijoittuminen mm. Pisa-tutkimuksessa. Suomalaiset sijoittuivat testissä, kuten tiedämme ykkösiksi kolmessa osa-alueessa, ja matikassa olimme toisia. Ruotsalaisten sijoitukset jäivät kauas meidän sijoituksistamme.


      • Minulla 135
        chalkeia* kirjoitti:

        Kenties "Suomessa panostetaan tehokkaaseen oppimiseen"; tutkimukset ehdottavat, että suomalaiset koululaiset ovat parhaita lukijoita ja esim matemaattisesti taitavia, mutta samalla kuitenkin suomalaiset lapset viihtyvät koulussa eurooppalaisia ikätovereitaan huonommin. Onkin pakko kysyä, että kumpi arvokkaampaa. Sekö, että lapsemme osaavat tiettyjä taitoja, mutta ovat onnettomia? Mielipidekysymys; omasta mielestäni näin ei voi olla.

        Suomalaisissa kouluissa, ainakaan omana aikanani, josta ei niin kauaa ole, opetettu minkäänlaisia sosiaalisia taitoja, joilla tässä elämässä pääsee mielestäni jo pitkälle. En usko suomalaisen koulujärjestelmän ylivoimaisuuteen pätkääkään. Se on samanlainen myytti kuin niin ihannoitu terveydenhuoltojärjestelmämme, joka todellisuudessa toimii kuten toimii, varsin tehottomasti, kuten lähes kaikki olemme omakohtaisesti jossain vaiheessa voineet todeta.

        "mutta samalla kuitenkin suomalaiset lapset viihtyvät koulussa eurooppalaisia ikätovereitaan huonommin. Onkin pakko kysyä, että kumpi arvokkaampaa. Sekö, että lapsemme osaavat tiettyjä taitoja, mutta ovat onnettomia?"

        > Mielestäsi on siis parempi, että kukaan ei opi mitään, mutta kaikilla pitää olla kivaa? Hiphei, kuulkaa ihanat lapset, pääsette tänään pois koulusta, koska haluatte, teidän ei luonnollisesti tarvitse tehdä mitään.
        Koulussa vietetään 6 tuntia päivästä. Siellä näkee kavereita.
        "onneton" on täysin väärä sana kuvaamaan sitä tunnetilaa, joka koulussa syntyy. Oikea on "väsymys" tai "tylsyys".

        Tiedätkö mitä?
        Suomalaiset tekevät melkeinpä vähiten läksyjä koko euroopassa. Eikö ole outoa, teemme todella vähän läksyjä, mutta olemme silti parhaita. Aivan opettelemme koulussa kaiken tarpeellisen, ja vapaa-aikana voidaan ottaa rennosti.

        "Sekö, että lapsemme osaavat tiettyjä taitoja, mutta ovat onnettomia?"

        > Siis mitä? Oletko tosiaan noin lyhytnäköinen?

        Kuvittele tilanne, jossa kukaan ei opiskele mitään, mutta kaikki ovat onnellisia, (oikeastaan, lapset tottuisivat siihenkin eivätkä olisi kauaa onnellisia) silloinhan ei saa edes töitä, tai vaikka saa, se on pienipalkkaista. Silloinko oltaisiin onnellisia? Mitä? Työttömänä roskalaatikossa? Iloista?

        Samaan aikaan kun se, joka on opiskellut, mutta jolla on ollut vähän tylsempää lapsena, on toimitusjohtajana jossain suur yrityksessä.

        "Suomalaisissa kouluissa, ainakaan omana aikanani, josta ei niin kauaa ole, opetettu minkäänlaisia sosiaalisia taitoja"

        > Idiootti =D kyllä opetetaan, kouluissa oppii sosiaalisia taitoja automaattisesti, kun on satoja lapsia samassa rakennuksessa! Ääliö, kuvitteletko, että opettajat opettavat siellä jotain sosiaalisia taitoja?

        Kerro yksikin koulu tai maa, jossa opetetaan aineena sosiaalisia taitoja!

        Taas yritetään kertoa miten nimenomaan SUOMI on perseestä, ja kaikki muut ovat parempia.

        Onko tämä sitä huonoa itsetuntoa?

        "En usko suomalaisen koulujärjestelmän ylivoimaisuuteen pätkääkään."

        > Kerro miksi et-ainakin minä uskon. Tälle on selvät todisteet. Jos äo:si olisi 2x isompi, kykenisit kenties jo ajattelemaan järkevästi.

        "Se on samanlainen myytti kuin niin ihannoitu terveydenhuoltojärjestelmämme"

        > Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on oikeasti hyvä. Esim. minulla itselläni ei ole mitään huonoja kokemuksia.
        Valitettavasti työvoimapula alkaa iskeä, mutta se ei ole varsinaisesti _terveydenhuoltojärjestelmän_ vika, kun työntekijöitä ei löydy.

        Miksihän edes vastasin tuohon viestiin, sen verran uskomaton se oli...


      • chalkeia*
        Minulla 135 kirjoitti:

        "mutta samalla kuitenkin suomalaiset lapset viihtyvät koulussa eurooppalaisia ikätovereitaan huonommin. Onkin pakko kysyä, että kumpi arvokkaampaa. Sekö, että lapsemme osaavat tiettyjä taitoja, mutta ovat onnettomia?"

        > Mielestäsi on siis parempi, että kukaan ei opi mitään, mutta kaikilla pitää olla kivaa? Hiphei, kuulkaa ihanat lapset, pääsette tänään pois koulusta, koska haluatte, teidän ei luonnollisesti tarvitse tehdä mitään.
        Koulussa vietetään 6 tuntia päivästä. Siellä näkee kavereita.
        "onneton" on täysin väärä sana kuvaamaan sitä tunnetilaa, joka koulussa syntyy. Oikea on "väsymys" tai "tylsyys".

        Tiedätkö mitä?
        Suomalaiset tekevät melkeinpä vähiten läksyjä koko euroopassa. Eikö ole outoa, teemme todella vähän läksyjä, mutta olemme silti parhaita. Aivan opettelemme koulussa kaiken tarpeellisen, ja vapaa-aikana voidaan ottaa rennosti.

        "Sekö, että lapsemme osaavat tiettyjä taitoja, mutta ovat onnettomia?"

        > Siis mitä? Oletko tosiaan noin lyhytnäköinen?

        Kuvittele tilanne, jossa kukaan ei opiskele mitään, mutta kaikki ovat onnellisia, (oikeastaan, lapset tottuisivat siihenkin eivätkä olisi kauaa onnellisia) silloinhan ei saa edes töitä, tai vaikka saa, se on pienipalkkaista. Silloinko oltaisiin onnellisia? Mitä? Työttömänä roskalaatikossa? Iloista?

        Samaan aikaan kun se, joka on opiskellut, mutta jolla on ollut vähän tylsempää lapsena, on toimitusjohtajana jossain suur yrityksessä.

        "Suomalaisissa kouluissa, ainakaan omana aikanani, josta ei niin kauaa ole, opetettu minkäänlaisia sosiaalisia taitoja"

        > Idiootti =D kyllä opetetaan, kouluissa oppii sosiaalisia taitoja automaattisesti, kun on satoja lapsia samassa rakennuksessa! Ääliö, kuvitteletko, että opettajat opettavat siellä jotain sosiaalisia taitoja?

        Kerro yksikin koulu tai maa, jossa opetetaan aineena sosiaalisia taitoja!

        Taas yritetään kertoa miten nimenomaan SUOMI on perseestä, ja kaikki muut ovat parempia.

        Onko tämä sitä huonoa itsetuntoa?

        "En usko suomalaisen koulujärjestelmän ylivoimaisuuteen pätkääkään."

        > Kerro miksi et-ainakin minä uskon. Tälle on selvät todisteet. Jos äo:si olisi 2x isompi, kykenisit kenties jo ajattelemaan järkevästi.

        "Se on samanlainen myytti kuin niin ihannoitu terveydenhuoltojärjestelmämme"

        > Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on oikeasti hyvä. Esim. minulla itselläni ei ole mitään huonoja kokemuksia.
        Valitettavasti työvoimapula alkaa iskeä, mutta se ei ole varsinaisesti _terveydenhuoltojärjestelmän_ vika, kun työntekijöitä ei löydy.

        Miksihän edes vastasin tuohon viestiin, sen verran uskomaton se oli...

        "Miksihän edes vastasin tuohon viestiin, sen verran uskomaton se oli..."
        Niin, hyvä kysymys, samaa mietin itse.

        Korkeasta älykkyysosamäärästäsi, jota niin mainostat, huolimatta et ilmeisesti pysty lukemaan mielipidettä provosoitumatta ja kärjistämättä asioita. En väittänyt, että koulussa pitäisi olla kivaa eikä siellä tulisi opiskella mitään, sehän on naurettava ajatus.

        Myöskään en yrittänyt "kertoa, miten nimenomaan Suomi on perseestä ja kaikki muut ovat parempia" kuten väitit. En ole tätä mieltä, maailmani ei ole, onneksi, näin mustavalkoinen.

        En myöskään väittänyt, että jossain maassa olisi sosiaaliset taidot omana aineenaan, eikä mielestäni pitäisikään olla. Korkean älykkyysosamäärän omaavana ymmärrät varmasti selittämättä käsitteen "piilo-opetussuunnitelma".

        Ehkä olet oikeassa, että suomalaisissakin kouluissa niitä opitaan siinä sivussa; toisissa se näkyy kykynä käydä järkevää keskustelua herjausten "Idiootti" ja "ääliö" siivittämänä.

        Valitettavasti älykkyysosamääräni vähyydestä johtuen en pysty tämän paremmin jatkamaan mielipiteiden vaihtoa kaltaisesi älykön kanssa. Pääset hienoilla ominaisuuksillasi varmasti vielä pitkälle.


      • opiskellut

        Kyllähän Ruotsissakin opetetaan, mutta oppilaat saa harvoin mitään läksyjä ja kokeitakin pidetään paljon harvemmin kuin Suomessa. Näin siis peruskoulussa.

        Oli siinä sopeutumista suomalaiseen opiskelutahtiin kun tulin 8. luokalle Suomeen ja kuten arvata voi niin olihan täten myös paljon tylsempää koulussa - pelkkää opiskelua kaiket päivät ja illat.

        Sen lisäksi Ruotsin kouluissa ei anneta jälki-istuntoa, korkeintaan pääsi oikein pahasta rikkeestä rehtorin puhutteluun. Siellä keskustellaan... Vaan olihan sitten varsinkin ylä-asteella melkoista hulinaa...vessan ovet hajalla, pytyt poltettu jne.


      • Ope
        opiskellut kirjoitti:

        Kyllähän Ruotsissakin opetetaan, mutta oppilaat saa harvoin mitään läksyjä ja kokeitakin pidetään paljon harvemmin kuin Suomessa. Näin siis peruskoulussa.

        Oli siinä sopeutumista suomalaiseen opiskelutahtiin kun tulin 8. luokalle Suomeen ja kuten arvata voi niin olihan täten myös paljon tylsempää koulussa - pelkkää opiskelua kaiket päivät ja illat.

        Sen lisäksi Ruotsin kouluissa ei anneta jälki-istuntoa, korkeintaan pääsi oikein pahasta rikkeestä rehtorin puhutteluun. Siellä keskustellaan... Vaan olihan sitten varsinkin ylä-asteella melkoista hulinaa...vessan ovet hajalla, pytyt poltettu jne.

        Itse olen kaksikielisenä opettajana käynyt molempien maiden kouluissa, ja tähän mennessä kaamein paikka mitä paikkojen rikkomiseen, opettajille huutelemiseen sun muuhun kurittomuuteen tulee oli Helsingin ulkopuolella sijaitseva ylä-aste. Totta kai täältä Ruotsistakin löytyy ongelmia mutta myös toimivia kouluja ja asiaansa perehtyneitä opettajia. Jos Ruotsin koulut eivät olisi viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana toimineet, eli niin kauan kuin tätä yleistämistä on Suomen puolella harrastettu, ei täällä olisi elinkeinoelämää sen enempää kuin lukutaitoisia ihmisiäkään. Ja totta kai Suomesta löytyy hyvää opetusta mutta myös ongelmia.


      • "ruotsalainen"
        opiskellut kirjoitti:

        Kyllähän Ruotsissakin opetetaan, mutta oppilaat saa harvoin mitään läksyjä ja kokeitakin pidetään paljon harvemmin kuin Suomessa. Näin siis peruskoulussa.

        Oli siinä sopeutumista suomalaiseen opiskelutahtiin kun tulin 8. luokalle Suomeen ja kuten arvata voi niin olihan täten myös paljon tylsempää koulussa - pelkkää opiskelua kaiket päivät ja illat.

        Sen lisäksi Ruotsin kouluissa ei anneta jälki-istuntoa, korkeintaan pääsi oikein pahasta rikkeestä rehtorin puhutteluun. Siellä keskustellaan... Vaan olihan sitten varsinkin ylä-asteella melkoista hulinaa...vessan ovet hajalla, pytyt poltettu jne.

        Näin on.
        Itsekin tulin Suomeen 8. luokalle ja oli eroja...
        Läksyjä tuli enemmän ja kokeita myös.
        Eikä Ruotsissa ole edes ylioppilaskirjoituksia, ja lukioissakin on eri linjat mistä valita.

        Viihdyin paremmin Ruotsissa kun oli mielenkiintoisemmat aiheet tunneilla ja meno erilaista kuin täällä.
        Ja kiitos, en muuta takaisin jos joku sitä tässä alkaa ehdottelemaan... :)


      • viiksekäsgorilla
        Ope kirjoitti:

        Itse olen kaksikielisenä opettajana käynyt molempien maiden kouluissa, ja tähän mennessä kaamein paikka mitä paikkojen rikkomiseen, opettajille huutelemiseen sun muuhun kurittomuuteen tulee oli Helsingin ulkopuolella sijaitseva ylä-aste. Totta kai täältä Ruotsistakin löytyy ongelmia mutta myös toimivia kouluja ja asiaansa perehtyneitä opettajia. Jos Ruotsin koulut eivät olisi viimeisten kolmenkymmenen vuoden aikana toimineet, eli niin kauan kuin tätä yleistämistä on Suomen puolella harrastettu, ei täällä olisi elinkeinoelämää sen enempää kuin lukutaitoisia ihmisiäkään. Ja totta kai Suomesta löytyy hyvää opetusta mutta myös ongelmia.

        älkää vittu tapelko netissä


      • ÄO 163
        Minulla 135 kirjoitti:

        "mutta samalla kuitenkin suomalaiset lapset viihtyvät koulussa eurooppalaisia ikätovereitaan huonommin. Onkin pakko kysyä, että kumpi arvokkaampaa. Sekö, että lapsemme osaavat tiettyjä taitoja, mutta ovat onnettomia?"

        > Mielestäsi on siis parempi, että kukaan ei opi mitään, mutta kaikilla pitää olla kivaa? Hiphei, kuulkaa ihanat lapset, pääsette tänään pois koulusta, koska haluatte, teidän ei luonnollisesti tarvitse tehdä mitään.
        Koulussa vietetään 6 tuntia päivästä. Siellä näkee kavereita.
        "onneton" on täysin väärä sana kuvaamaan sitä tunnetilaa, joka koulussa syntyy. Oikea on "väsymys" tai "tylsyys".

        Tiedätkö mitä?
        Suomalaiset tekevät melkeinpä vähiten läksyjä koko euroopassa. Eikö ole outoa, teemme todella vähän läksyjä, mutta olemme silti parhaita. Aivan opettelemme koulussa kaiken tarpeellisen, ja vapaa-aikana voidaan ottaa rennosti.

        "Sekö, että lapsemme osaavat tiettyjä taitoja, mutta ovat onnettomia?"

        > Siis mitä? Oletko tosiaan noin lyhytnäköinen?

        Kuvittele tilanne, jossa kukaan ei opiskele mitään, mutta kaikki ovat onnellisia, (oikeastaan, lapset tottuisivat siihenkin eivätkä olisi kauaa onnellisia) silloinhan ei saa edes töitä, tai vaikka saa, se on pienipalkkaista. Silloinko oltaisiin onnellisia? Mitä? Työttömänä roskalaatikossa? Iloista?

        Samaan aikaan kun se, joka on opiskellut, mutta jolla on ollut vähän tylsempää lapsena, on toimitusjohtajana jossain suur yrityksessä.

        "Suomalaisissa kouluissa, ainakaan omana aikanani, josta ei niin kauaa ole, opetettu minkäänlaisia sosiaalisia taitoja"

        > Idiootti =D kyllä opetetaan, kouluissa oppii sosiaalisia taitoja automaattisesti, kun on satoja lapsia samassa rakennuksessa! Ääliö, kuvitteletko, että opettajat opettavat siellä jotain sosiaalisia taitoja?

        Kerro yksikin koulu tai maa, jossa opetetaan aineena sosiaalisia taitoja!

        Taas yritetään kertoa miten nimenomaan SUOMI on perseestä, ja kaikki muut ovat parempia.

        Onko tämä sitä huonoa itsetuntoa?

        "En usko suomalaisen koulujärjestelmän ylivoimaisuuteen pätkääkään."

        > Kerro miksi et-ainakin minä uskon. Tälle on selvät todisteet. Jos äo:si olisi 2x isompi, kykenisit kenties jo ajattelemaan järkevästi.

        "Se on samanlainen myytti kuin niin ihannoitu terveydenhuoltojärjestelmämme"

        > Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on oikeasti hyvä. Esim. minulla itselläni ei ole mitään huonoja kokemuksia.
        Valitettavasti työvoimapula alkaa iskeä, mutta se ei ole varsinaisesti _terveydenhuoltojärjestelmän_ vika, kun työntekijöitä ei löydy.

        Miksihän edes vastasin tuohon viestiin, sen verran uskomaton se oli...

        Vanha keskusteluhan tämä jo on, mutta saanko kuitenkin kommentoida?

        "> Idiootti =D kyllä opetetaan, kouluissa oppii sosiaalisia taitoja automaattisesti, kun on satoja lapsia samassa rakennuksessa! Ääliö, kuvitteletko, että opettajat opettavat siellä jotain sosiaalisia taitoja?

        Kerro yksikin koulu tai maa, jossa opetetaan aineena sosiaalisia taitoja!"

        Australiassa opiskelu on paljon enemmän ryhmätyöpainotteista kuin Suomessa. Esiintymistaitoa ja oma-aloitteisuutta kannustetaan. On mm. väittelykilpailuja, joissa koulujen parhaat kilpailevat ulosannissaan aina valtakunnan tasolle asti. Suomalaisen koulujärjestelmän kasvattia, joka käyttää toisita sanoja idiootti ja ääliö, katsottaisiin täkäläisissä kouluissa pitkään. Nimittelyyn sortuu se, joka ei osaa asetella argumenttejaan älykkäästi.


      • ÄO 163
        ÄO 163 kirjoitti:

        Vanha keskusteluhan tämä jo on, mutta saanko kuitenkin kommentoida?

        "> Idiootti =D kyllä opetetaan, kouluissa oppii sosiaalisia taitoja automaattisesti, kun on satoja lapsia samassa rakennuksessa! Ääliö, kuvitteletko, että opettajat opettavat siellä jotain sosiaalisia taitoja?

        Kerro yksikin koulu tai maa, jossa opetetaan aineena sosiaalisia taitoja!"

        Australiassa opiskelu on paljon enemmän ryhmätyöpainotteista kuin Suomessa. Esiintymistaitoa ja oma-aloitteisuutta kannustetaan. On mm. väittelykilpailuja, joissa koulujen parhaat kilpailevat ulosannissaan aina valtakunnan tasolle asti. Suomalaisen koulujärjestelmän kasvattia, joka käyttää toisita sanoja idiootti ja ääliö, katsottaisiin täkäläisissä kouluissa pitkään. Nimittelyyn sortuu se, joka ei osaa asetella argumenttejaan älykkäästi.

        että suomalaisesta koulusta 'valmistunut' on keskimäärin parempi englanninkielen oikeinkirjoituksessa kuin paikallinen. Ja suomalaiset lukevat ja kirjoittavat omaa kieltään todella mainiosti verrattuna australialaisiin. Täällä on paljon opettajiakin, jotka eivät osaa kirjoittaa kieliopillisesti oikein.


      • 20
        ÄO 163 kirjoitti:

        että suomalaisesta koulusta 'valmistunut' on keskimäärin parempi englanninkielen oikeinkirjoituksessa kuin paikallinen. Ja suomalaiset lukevat ja kirjoittavat omaa kieltään todella mainiosti verrattuna australialaisiin. Täällä on paljon opettajiakin, jotka eivät osaa kirjoittaa kieliopillisesti oikein.

        oikeinkirjoituksesta ole mitaan hyotya kun ei osata puhua kunnolla. Suomalaiset oppivat englantinsa toisilta suomalaisilta jotka ovat sen oppineet alunperinkin vaarin.
        Olen nahnyt ja kuullut monta esitelmaa "englanniksi" joista natiivi ei saanut mitaan selvaa, suomalaisilla ei ollut vaikeuksia ymmartaa sita mongerrusta.


    • ylpeä suomalainen

      on ylivoimainen. Suomessa vaaditaan oppilailta työntekoa. Oppiminen on koululaisen työtä.
      Olen valitettavasti joutunut tutustumaan tanskalaisen koulujärjestelmän heikkouksiin. Järjestetään vain teatteri- tai musikaaliprojekteja joiden kesto n. 3 kk. tänä aikana ei sitten ole läksyjä eikä varsinaista oppimista tapahdu. Lasten sosiaalisuus ja iloisuus on kaikkein tärkeintä, sillä voihan sitä aina opiskella myöhemmin. Kysynkin että milloin?
      Me saimme 6. luokalla tarpeeksemme, kun havaitsimme että poikamme ei ollut koulussa oppinut opetusministeriön asettamia tavoitteita äidinkielessä. Siirsimme hänet yksityiskouluun ja palkkasimme koulutetun äidinkielen opettajan opettamaan häntä kotona. Vuosi on kulunut ja rahat jotka olemme hänen opetukseensa käyttäneet ovat olleet joka øren väärtit.
      Tanskalaiset eivät halua käyttää kokeita kouluissa vaan tasapäistää koko porukan. Jos kokeita ei järjestetä eihän sitä pystytä arvioimaan missä mennään. Uudessa yksityiskoulussa on joka aineesta kokeet vähintäin kerran kuussa ja näin mekin näämme kehityksen kulun: onko riittävä vai pitääkö jollekin osa-alueelle panostaa enemmän.
      Ja vielä Tanskan opettajajärjestö vastustaa kaikkea uudistumista, sillä sehän sitten tarkoittaa että töitäkin pitäisi tehdä.

    • Kirjaudu sisään

      Olen kuullut Ranskan kouluista haukkuja ranskansuomalaisesta suusta, kuulemma selkeästi huonompia kuin Suomessa. Itsellä on kokemusta vain yliopistopuolelta, ja täytyy sanoa, että siinäkin on merkittävää eroa. Suomessa opiskelu on itsenäisempää ja vapaampaa, joka tarjoaa mielestäni paremmat mahdollisuudet kehitykseen. Toisekseen, vaatimustaso samassa oppiaineessa vaikuttaisi olevan Ranskassa matalampi.

      Se mikä voisi Suomen peruskouluissa olla kehittämiskelpoista, on tosiaan retoriikan opetus. En ainakaan omalta kouluajaltani muista, että olisi esimerkiksi koskaan kunnolla harjoiteltu puheenpitämistä. Suullisia esitelmiä toki oli, mutta kukaan ei tiennyt, kuinka puhetta tulisi pitää. Toisaalta sitä ei tiedä, mitä kaikkea suomalaisessa koulussa tänä päivänä kokeillaan. Mitä on tullut toisinaan seurattua mediasta, niin uusia ideoita ja opetusmetodeita ollaan kokeiltu. Täytyy siis varoa, kun arvioi ja vertaa muihin suomalaista koulua omien kokemusten perusteella, etenkin jos niistä on kovin pitkä aika.

    • MIR2

      Joka koulujärjestelmässä on puolensa ja riippuu tietenkin maasta, mihin vahvuuksiin on haluttu panostaa.

      Suomalainen koulu on hyvin tietopainotteinen. Peruskoulun ja lukion jälkeen oppilailla on taatusti runsaasti tietoa päässään, tosin olen hiukan epävarma ymmärtämisen suhteen. Aikanaan tiedosta ei suuremmin synteesejä muodosteltu ja sen perusteella mitä olen viime aikaisia nuoria nähnyt, tilanne on edelleen sama.

      Töissä etenkin englantilaisten tiedot maailman historiasta ovat ihastuttaneet minua. He pystyvät keskustelemaan ja analysoimaan menneitä aikoja oikein hyvin. Samaan tuntuvat yltävän myös monet ranskalaiset, joilla tosin näkökulma tuntuu olevan ehkä enemmän yhteiskunnallinen.

      Kuten joku jo aiemmin sanoikin, esim Australiassa kouluissa panostetaan paljon sosiaalisiin taitoihin. "Minulla 135" vastasi tästä aiheesta virinneeseen kommenttiin merkillisen vihamielisesti, sanoisinko 'epäsosiaaalisesti'. Meidän lapsissa ainakin on huomannut todella suuren eron sen jälkeen kun he siirtyivät Suomesta Australiaan. Siihen ei ole tarvittu erityisiä oppiaineita vaan työskentelytavat ja ihmisten käytöstavat luontaisesti tukevat yhdessä työskentelyä, muiden huomioimista, ja esiintymistä.

      EVA ehdotti muutama kuukausi sitten peruskoulun tuotteistamista ja viemistä maailmalle. Oikein hyvä ajatus kunhan se huomataan paikallista kuhunkin maahan sopivaksi. Ainakin Australiassa peruskoulu sellaisenaan jäisi oudoksi ilmestykseksi paikallisen väestön totuttua ja arvostaessa sosiaalisempaa opetusta tiedon kustannuksella. Maassa maan tavalla...

      Jos loisin ihannekoulua, ottaisin kyllä Suomesta tietorikkauden mutta yhdistelisin siihen analysointitiatoja ja synteesien luomiskykyä, sekä runsaasti sosiaalisia ja esitystaitoja. Eiköhän niillä eväillä päästä jo aika pitkälle...

    • kun omat

      kokemukset ovat yli kolmenkymmenen vuoden takaa, mutta ottaen huomioon suomalaisten lasten erinomaiset tulokset kansainvälisissä kilpailuissa (siis vertailuissa eri maiden kesken) ei voi muuta kuin todeta, että Suomen koulujärjestelmä on takuulla maailman kärkeä
      Olen myös huomannut, että maamme opetusministeri ottaa usein positiiviseksi merkiksi Suomen puhuessaan ja antaessaa potkua argumenteilleen

      Vertailua:
      -opetusaika: 7-8 v Suomi 530 h / kotimaani 918 h
      -opetusaika: 15 v Suomi 858/ kotimaani 1042
      opetuspäiviä: Suomi 188 päivää/vosi / kotimaani 140 Päivää / vuosi

      En tiedä minkälaisia johtopäätöksiä tuosta voi tehdä, muuta kuin, että kotimaassani koulupäivät ovat pitkiä ja lomalla ollaan noin kuuden viikon välein

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. 50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe