8v. koira ja dementia ?

Anonyymi

Voiko koirilla ilmetä dementia jo 8v. iässä?
Koiramme ei suostu enää nukkumaan kuin minun jaloissa, ja jos suoristan jalkani murisee minulle. Yleensä vaihtanut paikkaa kun tullut kuuma.
Jos estän jalkoihin pääsyn on levoton ja istuu läähättäen mieheni ja minun välissä. Tuijottaa muutenkin ikkunasta ulos usein öisin, istuen siellä jalkopäässä! Saattaa tehdä sitä tuntikausia, mutta nyt tosiaankin aloittanut tuon läähätyksen. Ja enää ei mene ihan ikkunan lähelle, vaan tuijottaa sieltä kauempaa!
Pelkää ukkosta ja ilotulitteita, ja silloin läähättää ja on myös levoton.
Mutta tuntuu, että nytkin pelkäisi jotain - haamuja??
Alkaa nuo levottomat yöt käydä oman fyysisen ja psyykkisen jaksamisen päälle!

23

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Viekää eläinlääkärin tutkimuksiin, tuo ei luulosta ollenkaan normaalilta

    • Anonyymi

      Ensimmäisenä oireista tulee mieleen kipu. Ehdottomasti eläinlääkärin tarkastuksen paikka.

    • Anonyymi

      Kipua minäkin veikkaan, varsinkin jos ennen kiltti koira alkaa yks kaks murisemaan tai osoittamaan muita aggressiivisuuden merkkejä.

      Rodusta riippuen 8-vuotias ei sinänsä ole mikään vanha. Dementia ja vanhuus ilmenee ehkä ennemminkin esim. sisälle tarpeiden teosta, pidemmistä ja syvemmistä unista, kuulo-ja näköongelmista ja varsinkin hoitamaton nivelrikko jäykkyytenä, joka tosin voi olla jo nuorena ja usein onkin.

      Ehdottomasti eläinlääkäriin kertomaan oireet, tyhjyyteen tuijottelu ja mielikuvituskärpästen jahtaaminen voi olla myös epilepsiaan viittaavia oireita.

    • Anonyymi

      minulla oli vanha (eli 14v) pystykorvanarttu joka kärsi jonkinlaisesta muistisairaudesta. saattoi kotona ja omassa tarhassakin tutkia paikoja kuin vieraassa paikassa. ei se koskaan agressiivinen ollut mutta kovasti omissa maailmoissaan se loppuaikoinaan eli. kuulon heikkeneminen varmaankin vaikutti jonkin verran mutta ei se sekavuutta pitäisi aiheuttaa. irti ei loppuaikoina voinut pitää kuin valvottuna, se kun ei osannut tutussakaan ympäristössä takaisin.

    • Anonyymi

      Nyt testataan eka olisko mahavaivoja, närästystä, poltetta tms...
      Maitohappobakteerijauhetta ja Gavisconia.
      Pitäkää peukkuja, että auttaa! Ja että saadaan hyvät ja rauhalliset yöunet koko poppoo!
      Jos ei auta sitten aletaan tutkia muuta mitä vois olla. Ruokana puuroa ja kanaa!

      • Anonyymi

        Nyt jäi tärkein kertomatta. Ohjeistiko eläinlääkäri sinua tuohon lääkintään ja ruokintaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt jäi tärkein kertomatta. Ohjeistiko eläinlääkäri sinua tuohon lääkintään ja ruokintaan?

        Samaan päädyttiin molemmat - minä ja lekuri!
        Ja yöllä nukuttiin kaikki hyvin!!
        Koira syönyt muutaman kuukauden dietti nappulaa, ilmeisesti ärsyttää koiramme suolistoa - herkkä vatsainen aina ollut. Nyt mennään puuro( missä myös lihaa jne...) ja syödään vanhaa nappulaa varovasti.
        Toivotaan että kaikki tämä auttaa koiraani!


    • Anonyymi

      Hienoa, että veitte eläinlääkärille!

    • Anonyymi

      Taas ollaan samassa pisteessä, koira ei nuku öisin- tutisee ja tärisee...
      Olihan tässä hetken rauhallisia öitä, mutta ei enää! Ei se ollut kuitenkaan ruuasta kiinni, muuta vikaa on pakko löytää!!
      Tässä odottelen, että eläinlääkäri asema avaisi puhelinpalvelunsa... .... se olisikin ollut liian helppo ratkaisu, että kaikki johtui ruuasta!
      Olen itse taipunut sille kannalle, että hampaissa taas vikaa. Niitä hoidettu ennenkin. Tämän koiran kanssa vaan vaikeeta, ei lopeta esim.syömistä mutta nyt kyllä aristaa kun yritän suuta tutkia! Kuinkahan kauas lekurin ajat taas menee....

      • Anonyymi

        Mitä jos lopetat valmiiden diagnoosien keksimisen ja jätät sen eläinlääkärille? Minä ajattelinkin, että olipa hassunhauska juttu, kun kerroit sekä sinun että eläinlääkärin päätyneen samaan johtopäätelmään närästyksestä. Toisin sanoen sinä olet mennyt sinne diagnoosin kanssa ja eläinlääkäri on päättänyt kokeilla, josko näin on sen kummemmin tutkimatta koiraa. Valmiilla diagnooseilla pitkität koiran ahdinkoa, joten anna eläinlääkärin tutkia ja pidä mölyt mahassasi. Kipuoireilta nuo kuulostavat, joten eläinlääkärin pitää yrittää selvittää ihan itsenäisesti, mistä ne johtuvat. Hampaathan hänen olisi pitänyt kurkata heti ensimmäisellä käyntikerralla, joten eipä ole kummoinen eläinlääkäri, jollei hampaiden tilanne selvinnyt jo silloin!


    • Anonyymi

      Ei pidä paikkaansa, lekuri teki eka diagnoosin !! Kunhan tuumasin tässä ääneen että samaan loppu tulokseen tultiin molemmat!

    • Anonyymi

      Uudestaan käyty suussa erittäin lievää tulehdusta, ei kuulemma selitä oireita joten verikokeet otettu! Antibiootti kuuri varmuudeksi suuhun ja kipulääke.
      Vaihtoehtoja on monia mitä voisi olla katotaan mitä verikokeet näyttää, toivottavasti ei mitään pahaa kuitenkaan....

    • Anonyymi

      Kyllä odottavan aika on pitkä, miksi ihmeessä ne verikokeet pitää lähettää ulkomaille??
      Koira reppana on selvästi kipeä tai jotain häikkää sillä on mutta mitä..????
      Tuntuu ettei kipulääkekkään auta....

      • Anonyymi

        Piikille ja mee ite samalla


      • Anonyymi

        Siis mitä verikokeita otettu, että piti ulkomaille asti lähettää? Mä oon saanut koiralle verikokeista noin vartissa tulokset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis mitä verikokeita otettu, että piti ulkomaille asti lähettää? Mä oon saanut koiralle verikokeista noin vartissa tulokset?

        Siinä oli monta eri koetta, verensokeri, maksa, haima jne...
        Taitaa olla aika rahastusta tekevä firma, mutta ainut johon sain nopeesti ajan! Ja kun koiran on hommannut niin loppuun asti pitää hoitaa kunnolla! Maksoi mitä maksoi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä oli monta eri koetta, verensokeri, maksa, haima jne...
        Taitaa olla aika rahastusta tekevä firma, mutta ainut johon sain nopeesti ajan! Ja kun koiran on hommannut niin loppuun asti pitää hoitaa kunnolla! Maksoi mitä maksoi!

        Noh, tämähän selittyy niinkin yksinkertaisella asialla, ettei ko. firmassa ole omaa labraa. Ei tämä sen hankalampi aivopähkinä ole. Tietenkin sieltä lähetetään kokeet labraan, joka työn halvimmalla tarjoaa, vaikka sitten ulkomaille.

        Ole jatkossa fiksumpi ja kysy, löytyykö omaa labraa, jossa kokeet tehdään. Ensi kerralla kannattaa olla fiksumpi myös jo ensimmäisellä kerralla ja pyytää kaikki kokeet heti eikä antaa lekurin mennä ensimmäisellä hatusta vedetyllä arvauksella. Säästyy rahaa ja koira vähemmillä kivuilla, kun heti selvitetään tilannetta pohjamutia myöten eikä vain arvailla.


    • Anonyymi

      Ap mites vanhana sulla ilmeni

    • Anonyymi

      Mitään erikoista labra-arvoista tullut ilmi!
      Kun antibiootti loppuu katotaan onko auttanut yhtään!
      Sitten en tiedä, jatketaanko vaan vähän höppänän koiran kanssa vai tutkitaanko vielä ?!
      Ihan vaan tiedoksi, että joka paikassa ei ole labroja eläinlääkärillä! Kaikki ei asu kehä3:sen sisäpuolella!!

      • Anonyymi

        Niin joo lekuri ehdotti kortisoni kokeilua, jos auttais.... itte en kyllä oo innostunut siitä, eka koira joutui syömään koko elämänsä ja sen maha oli aivan pilalla! Ja luusto!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin joo lekuri ehdotti kortisoni kokeilua, jos auttais.... itte en kyllä oo innostunut siitä, eka koira joutui syömään koko elämänsä ja sen maha oli aivan pilalla! Ja luusto!

        Et varmaan ole kuvauttanut päästä varpaisiin? Anaalit katsottu, hiiva korvista?
        Mitä kaikkea koiralta on nyt siis tutkittu?
        Turhaan ei kannata kaikkia lääkkeitä käydä läpi.

        Meillä oli oikeasti maailman leppoisin saksanpaimenkoira, joka oireili vähän vastaavalla tavalla - ihan yht'äkkiä aggressiivisia "kohtauksia" ja poissaoloja, toki sitten oli myös silminnähtävää jäykkyyttä, joka lopulta paljasti spondyloosin. Spondyloosi oli just siinä vaiheessa, että teki siltoja, jolloin piikit osu toisiinsa ja se oli kivuliasta koiralle.

        Epäilen jotain aivoperäistä sinun koiralla tai sitten hemmetinmoista stressiä syystä x, joka pitäisi selvittää.


    • Anonyymi

      Korvat puhtaat. Spondyloosia se ei ole -edellisellä koiralla oli se joten....
      Kyllä se seuraava juttu on joku kuvaus, näin itse olen ajatellut. Ilman hyvää syytä en ala kouralle kortisonia syöttää!!

    • Anonyymi

      Ei saa apua mistään, joko halutaan tutkia kaikki älyttömätkin jutut eli kalliit ja koiralle kivuliaat. Tai sitten ehdotetaan piikkiä... eikö täällä vaasassa oo kunnon lekuria koirille???
      Kipulääkettä vaan pitäis syöttää, eikä se auta!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe