joka päivä talouden hiipumista ? Alkaako pelottaa, saako tarvittaessa hoitoa, leikataanko eläkkeitä tms. Eläkeläiset kun on listan viimeisenä saamapuolella.
Miltä se tuntuu sinusta, eläkeläisenä tai tulevana eläkeläisenä, kun aamusta iltaan toitotetaan
26
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Vähän mietityttää ja kyllä kyllästyttää jatkuva negatiivinen uutisointi, talous hiipuu, talous hiipuu...ookoo, uskotaan ! Se h i i p u u !
Kerran päivässä riittäisi tai mieluummin harvemmin. Kyllä se vähemmälläkin menee perille ja negatiivisuuden toistaminen luo lisää negatiivisuutta ja ankeutta.
On paljon pahemmistakin selvitty.
Sodasta ja sen jälkeisestä ajasta.
Moni meistä on rautaa, moni taipua saa, minä taivu en koskaan, yhdyn Frederikin lauluun.
Nimim. Viittä vaille 70v.- Anonyymi
Eikä tuo suomalaisten asioista huolestuttaminen riitä.
Jossain päin maailmaa jotkut protestoivat jotain, milloin mitäkin, niin niistäkin uutisoidaan, että suomalaisten pitää olla huolissaan. Välillä toivoisi, että saisi jotenkin skipattua nuo ulkomaiset murheet yli ja saisi ikäänkuin elää omaa elämäänsä eikä maailman ihmisten murheita painolastinaan.
- Anonyymi
Eiköhän vaan uskota että elävinä selvitään kuolemaan asti. Eikä nälkään ja kylmään kuolla. Turha pelätä jotain mahdollista mörköä edessä. Eletään eikä olla moksiskaan! Surkoot hevoset, niillä kun on isompi pää :)
- Anonyymi
Minä annan vastuun lehmille.
Ne sentään tuottaa kermaa ja punaista maitoa kahviini. Ja voita leivilleni.
Jos kahvin tuotanto loppuisi, saattaisin hermostua.
Muuten elän kuin ellun kanalan pehtori, kuin orrella istuen.
Tarkemmin ottaen maailman meno tai tulo ei kiinnosta minua kuin hippusen.
Tiedän tuloni ja menoni jopa eurolleen. Se riittää.
Jos olisin yrittäjä tai talousasioitten kanssa muuten enemmän päivittäin tekemisessä, voisi huolettakin, mutta tässä tilanteessa seuraan vain tilanteita ja osaan suodattaa mielestäni kaiken sen joka ei koske jokapäiväistä elämääni.
Etukäteen en murehdi tulevaa, maailma on niin myllerryksessä, ettei koskaan voi varautua tulevaan varmuudella. Tulevaisuudessa pitää vain hyväksyä tietynlainen
epävarmuus ja elää vain tässä päivässä.
Viime aikoina on saanut lukea kyllä omituisia ja ikäviä tapauksia,
mutta muuta ei voi tehdä kuin pitää omat verkostot sukulaisiin ja ystäviin ja jne kunnossa, ettei koskaan missään tilanteessa jää yksin kipuilemaan ajatustensa ja arkensa kanssa, vaikka yksin eläisikin.
Talous ja muukin meno maailmassa on vaihtelevaa, välillä hiipuu ja sitten taas kasvaa, mennään ylös ja sitten alas, silti ei voi välttyä ajatukselta, että on optimistisen turhaa luottaa, että kasvu on jatkuvaa ja tuo hyvinvointia lisää kaikille tasapuolisesti. Väliinputoajiakin on ja ehkäpä minäkin olen joskus väliinputoaja, mene ja tiedä.En vieläkään ymmärrä miksi niin nourille, mutta alakoulussa jo meille opetettiin, että nousukauden jälkeen tulee aina laskukausi.
Sanovat, että nyt on ollut korkeasuhdanne. Vähän kyllä epäilyttää suomalaisesta metakasta päätellen.
Mikä mökä siitä seuraa, jos tulee laskusuhdanne.
Kunhyvinvointivaltio viedään tarpeeksi pitkälle, laskusuhdanteessa tulee tiukkaa, ja silloin heikoimmassa olevat ovat aina heikoimmilla.
En ymmärrä, mitä järkeä on yhteiskunnan tuottaa ilmaisia palveluja hyvin toimeentuleville ihmisille, verot siinä ainakin kohoaa.
Se enenpi huolestuttaa, kun hallituksessa on nuoria, apurahoilla ikänsä eläneitä naisministereitä, niin ne kuppaa minunkin vanhuudenvaralle , hiellä ja vaivalla keräämän omaisuuden hyvinvointivaltion pohjattomaa kuiluun.- Anonyymi
k-kotton kirjoitti:
En vieläkään ymmärrä miksi niin nourille, mutta alakoulussa jo meille opetettiin, että nousukauden jälkeen tulee aina laskukausi.
Sanovat, että nyt on ollut korkeasuhdanne. Vähän kyllä epäilyttää suomalaisesta metakasta päätellen.
Mikä mökä siitä seuraa, jos tulee laskusuhdanne.
Kunhyvinvointivaltio viedään tarpeeksi pitkälle, laskusuhdanteessa tulee tiukkaa, ja silloin heikoimmassa olevat ovat aina heikoimmilla.
En ymmärrä, mitä järkeä on yhteiskunnan tuottaa ilmaisia palveluja hyvin toimeentuleville ihmisille, verot siinä ainakin kohoaa.
Se enenpi huolestuttaa, kun hallituksessa on nuoria, apurahoilla ikänsä eläneitä naisministereitä, niin ne kuppaa minunkin vanhuudenvaralle , hiellä ja vaivalla keräämän omaisuuden hyvinvointivaltion pohjattomaa kuiluun.Alakouluikäisenä ohjeistettiin että on hyvä säästää. Nyt nähdään että on kannattanut. Jokaista euroa ei tarvitse laskea.
Anonyymi kirjoitti:
Alakouluikäisenä ohjeistettiin että on hyvä säästää. Nyt nähdään että on kannattanut. Jokaista euroa ei tarvitse laskea.
Nyt on hallituksessa liian paljon puolueita, ja kaikkien vaalilupaukset, jos aletaan täyttää.
Siihen vielä laskusuhdanne, ei hyvältä näytä.
Tämäkin hoitajamitoitus, kun ei ole rahaa, eikä hoitajia, kaiken ylimpänä ilmastonpelastaminen, kun Intiassa ilmastopäästöt kasvavat joka vuosi viisi kertaa Suomen päästöjen verran.- Anonyymi
k-kotton kirjoitti:
Nyt on hallituksessa liian paljon puolueita, ja kaikkien vaalilupaukset, jos aletaan täyttää.
Siihen vielä laskusuhdanne, ei hyvältä näytä.
Tämäkin hoitajamitoitus, kun ei ole rahaa, eikä hoitajia, kaiken ylimpänä ilmastonpelastaminen, kun Intiassa ilmastopäästöt kasvavat joka vuosi viisi kertaa Suomen päästöjen verran.Valtion kassassa ei rahat riitä ja tuloveroja pitää laskea, ettei kansan ostovoima heikkene,
mikä tuottaisi työttömyyttä. Kierre.
Minun päätökseni ja ratkaisuni tein jo 40v.sitten.
Minä kun en ole lapsi enkä typerys.
Joten eläkkeeni on mukavasti yli tämän-päivän työn-tekijöiden kuukausi-palkan mediaanin.
-
Elin-iän-odote on hieno mittari.
Minulle se tarkoittaa nyt 78v.
Kauan sitten se tarkoitti paljon lyhyenpää toimintaa.
Joten suunnittelua en enää tarvitse.
Tarkkailua vain.
Varsinkin kun en sitä toimintaa enää tarvitse.
Minulle riittää se, mitä nyt olen tekemässä.
H.- Anonyymi
Mielestäni isolla eläkkeellä ei kannattaisi kehuskella jos on joskus saanut isoa palkkaa,luulisi siitä jääneen säästöön ja tuottaviin sijoituksiin.Ihmisten pitäisi olla viimeistään joutilaana,eläkeläisinä,samalla tasolla.Palkan suuruus ei kerro välttämättä työtehtävän tärkeydestä yhteiskunnassa.
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni isolla eläkkeellä ei kannattaisi kehuskella jos on joskus saanut isoa palkkaa,luulisi siitä jääneen säästöön ja tuottaviin sijoituksiin.Ihmisten pitäisi olla viimeistään joutilaana,eläkeläisinä,samalla tasolla.Palkan suuruus ei kerro välttämättä työtehtävän tärkeydestä yhteiskunnassa.
"Anonyymi"
Yhteis-kunta määrittelee kuka jäsenistään on rahallisesti tärkeä.
Demokratian Diktatuuri tekee asiasta sairaan.
Menkää siis velttoilun sijasta töihin.
Pääsette samalle tasolle.
Arvostettuna.
H.- Anonyymi
hunksz kirjoitti:
"Anonyymi"
Yhteis-kunta määrittelee kuka jäsenistään on rahallisesti tärkeä.
Demokratian Diktatuuri tekee asiasta sairaan.
Menkää siis velttoilun sijasta töihin.
Pääsette samalle tasolle.
Arvostettuna.
H.Mekö töihin, mehän ollaan 60sen ja kuoleman välillä.
- Anonyymi
Sattuuhan se, kun pää pitää irroittaa tulevasta rinnakkaisyhteiskunnasta.
- Anonyymi
Olen nyt kaksi päivää pallotellut asiaa mielessäni ... enkä ole tullut yhtään viisaammaksi sen asian suhteen...
Eroanko kirkosta ...vai enkö eroa...
mimmimum-..mi- Anonyymi
Oliko tarkoitus muuttaa asiaa ihan toiseen, vai onko kyse kirkollisverosta. Jos koet ahdistusta, mene kirkon penkkiin, istu ja kuuntele urkumusiikkia, laita silmät kiinni ja kuuntele uskotunnustuksen hyrinää, lausu mukana tai et. Istu muutama kerta loppuun asti ja koe miltä tuntuu. Puhun kokemuksesta kun olen löytänyt kirkon penkistä rauhaisan olon. Jos et mitään tunne saavasi niin eroa, liittyähän voi aina takaisin, jos toisin tuntuu.
Muuten raha-asioista. Nyt on osakkeet ja asuntojen hinnat perseellään, mutta niin olivat 80-90-luvun vaihteessakin. Mutta muutosta on luvassa jos elämme. - Anonyymi
Miksi haluat erota kirkosta? Kun joku toinenkin eroaa? Oletko manipuloitavissa oleva, omaa tahtoa vailla oleva. Seuraat johtajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko tarkoitus muuttaa asiaa ihan toiseen, vai onko kyse kirkollisverosta. Jos koet ahdistusta, mene kirkon penkkiin, istu ja kuuntele urkumusiikkia, laita silmät kiinni ja kuuntele uskotunnustuksen hyrinää, lausu mukana tai et. Istu muutama kerta loppuun asti ja koe miltä tuntuu. Puhun kokemuksesta kun olen löytänyt kirkon penkistä rauhaisan olon. Jos et mitään tunne saavasi niin eroa, liittyähän voi aina takaisin, jos toisin tuntuu.
Muuten raha-asioista. Nyt on osakkeet ja asuntojen hinnat perseellään, mutta niin olivat 80-90-luvun vaihteessakin. Mutta muutosta on luvassa jos elämme.Menoerähän sekin on ja monen mielestä turha tässä iässä.
- Anonyymi
Pitäis olla niin päin, että ihminen ei automaattisesti kuuluisi kirkkoon,
vaan täysi- ikäisenä voisi itse päättää liittyykö kirkkoon vai ei.
Sanoi "sopimuksen irti" jo 21-vuotiaana.
En halua maksa rahaa instituutiolle, jossa miehet sunnuntaisin hame päällä korkealla pöntössä puhuu satuja. Kirkosta eroamiseni ei kirkko vielä tunnustanut naistakaan yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi. Papin homma oli pyhitetty miehille.
Ajattelin "pitäkää tunkkinne äijät !"- Anonyymi
1975v minä vaihdoin taivaallisen ammattiyhdistyksen maalliseen. Maallinen valvoi ammattiryhmäni etuja vaikka ei yehnytkään työehtosopimuksia.
Sain myös liiton lehden ja kylkiäisenä matkavakuutus jota hyödynsin yhden kerran.
Lopullinen palkkio tuli 1996v kun maallinen yhdistys neuvoi ja tuki minua tilanteessa jossa työsopimukseni purettiin ilman perusteita. Ei tarvinnut mennä työtuomioistuimeenkaan vaan maallisen yhdistyksen neuvosta hyväksyin 156000mk:n korvauksen ja loppuvuoden, 3kk:n palkan ilman työvelvoitetta = kotiin.
- Anonyymi
No pänniihän se meikäeläkeläistä,kun eläkkeeni olis 3-400euroa parempi nykyisin,jos ei se paskiais-lipponen olis puolittanu indeksiä silloin -95 tai oliko -96. 39vuotta rekkaa ajoin ja eläke on että just toimee tullaan.Se vaan että eläkkeet kun ei pysy hintojen korotuksen mukana enää lähellekään,-niin kyllä huolettaa.Toisaalta loppuuhan tää elämä täällä murheenlaaksossa kaikilta,mutta onneksi olen tehnyt oikean valinnan siitä mihin tulen täältä lähdettyäni menemään! terv.kapuliini
- Anonyymi
Hyvä niin, tulet toimeen! Mitä vielä, kun makkarankyrsää pureskelet ja ryyppäät keppanaa tai piimää päälle.
- Anonyymi
Viisaat on laskeneet, että ns. taitettu indeksi pienentää eläkkeen ostovoimaa siten,
että esimerkiksi noin 15 vuotta eläkkeellä olleen eläkeläisen eläkkeen ostovoima on huvennut
parisataa euroa. Se on paljon.
Indeksin piti taata ostovoiman säilyminen.
Lipposen hallitus päätti yksipuolisesti, että eläkeläisille saa tehdä vääryyttä .
Eläkeläinen ei voi taistella vääryyttä vastaan. Eläkeläinen ei voi edes lakkoilla.
- Anonyymi
Turha surra tulevaa, kun siitä ei mitään tiedä, vaikka voihan loppuelämänsä suremallakin ja negatiivisella asenteella pilata, se on jokaisen omassa kädessä miten haluaa ajatella. Lasi on puolityhjä tai puolitäysi ajattelutavasta riippuen.
Jos eläkkeitä leikataan jonot sossussa ja kelalla kasvaa. Hölmöläiten peitonjatkohommaa. Ei pelota. En uko että nälkävuodet tulee miun elinaikanani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854052
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353121Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1002285Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312108Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell811866Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271821- 311810
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271557Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91527- 281501