Vetonivelen suojakumin vaihto

Kadett83

Joku kenellä olisi kokemusta vetonivelen ulomman suojakumin vaihtamisesta voisi antaa hyviä neuvoja. Esim mitä välineitä tarvii, onko vaikeaa, mitä tuo kumi maksaa. Vaihto kyllä saattaa olla pikkasen myöhästä...havaitsin repeämän, kun paikansin etupäästä kuuluvaa ääntä (jonkin sortin naputusta) Onkohan nivel jo paskana?? Kiitos asiallisista neuvoista!

6

5184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16SV

      Jos naksutus kuuluu kääntäessä, niin se on selvä tapaus. Nivel menee vaihtoon, nappulaa menee vajaat sata jööröö, kummi ehkä 20. Vaihto onnistuu kyllä kotikonsteinkin.

      1. Navasta sokka irti (heitä menemään ja hanki uusi tilalle)
      2. Kunnollinen hylsy ja T-vääntiö napamutteriin ja raakaa vääntöä. Pyydä tarvittaessa kaveri painamaan jarrua jos pyörä ruopii.
      3. Nosta kulma ylös ja pukki korin alle. Pyörä irti.
      4. Sokka pois alapallonivelen mutterista ja mutteri auki. Jätä mutteri ruuville siten että kierre jää piiloon ja kopauta kohtuullisesti mutteriin vasaralla. Jollei nivel osoita irtoamisen merkkejä, tarvitset puristimen, jolla voit puristaa nivelen irti alatukivarresta. Voit myös kammeta rautakangella alatukivartta alas.
      5. Vedä vetoakseli navasta irti
      6. Kampea vetoakseli vaihteiston ja nivelen välistä irti vaihteistosta. Älä hukkaa pientä lukkorengasta akselin päästä.
      7. Poista suojakumi
      8. Pyyhi vaseliinit ja temppuile lukkorengas akselilta (pitää niveltä kiinni)
      9. NAPUTTELE kevyesti niveltä tasaisesti joka puolelta, jolloin se liukuu vähän kerrassaan akselilta
      10. Asenna uusi nivel ja suojakumi (muista lukkorengas)
      11. Työnnä akseli vaihteistoon (muista puhtaus), vedä akselia, jotta varmistut sen lukkiutumisesta.
      12. Akseli napaan ja alapallonivel alatukivarteen
      13 Pyörä paikalleen, laske kulma alas ja kiristä napamutteri (reilusti)ja uusi sokka päähän

      • 16SV

        sen verran että alapallonivel irroitetaan olkakappaleesta eikä alatukivarresta.


      • Datsunisti

        Tarkennuksia ja eroavuuksia työn suoritukseen:
        1. Uusi sokka tulee yleensä uuden nivelen mukana.
        2. Ns. voimaväännin ja metriä putkea on hyvä apu tässä vaiheessa.
        4. Minä en lyö mutteriin vaan napaan mistä kohtaa pallonivelen kartiotappi menee läpi. Siis lyönti vaakasuoraan ja LUJAA. Rautakangella pitää vääntää yhtä aikaa kun lyödään.
        6. En irroita sisäpäätä ollenkaan vaan teen koko homman auton alla vetoakseli paikallaan. Tietysti kohta 8 on huomattavasti helpompaa pöydällä kuin auton alla. Myöskään alapallon irroittaminen ei ole täysin pakollista vaan akseli sopii irtoamaan ulkopään nivelestä muutenkin.
        7. Siis leikkaamalla halki.
        8. Tämä on työn ylivoimaisesti vaikein vaihe. Sokkarenkaan päiden levittämiseen on olemassa siihen hommaan tarkoitetut pihdit, mutta ei löydy joka pojan pakista. Tarvitset siis kapeat litteäkärkiset levittävät lukkorengaspihdit, joilla lukkorengasta levitetään, jolloin nivel irtoaa akselista yleensä ihan kevyesti. EI TODELLAKAAN HELPPOA. Siis lukkorengasta täytyy onnistua levittämään riittävän paljon.
        12. Eihän alapalloniveltä ollut irroitettukaan tukivarresta vaan navasta.


      • kadett83
        Datsunisti kirjoitti:

        Tarkennuksia ja eroavuuksia työn suoritukseen:
        1. Uusi sokka tulee yleensä uuden nivelen mukana.
        2. Ns. voimaväännin ja metriä putkea on hyvä apu tässä vaiheessa.
        4. Minä en lyö mutteriin vaan napaan mistä kohtaa pallonivelen kartiotappi menee läpi. Siis lyönti vaakasuoraan ja LUJAA. Rautakangella pitää vääntää yhtä aikaa kun lyödään.
        6. En irroita sisäpäätä ollenkaan vaan teen koko homman auton alla vetoakseli paikallaan. Tietysti kohta 8 on huomattavasti helpompaa pöydällä kuin auton alla. Myöskään alapallon irroittaminen ei ole täysin pakollista vaan akseli sopii irtoamaan ulkopään nivelestä muutenkin.
        7. Siis leikkaamalla halki.
        8. Tämä on työn ylivoimaisesti vaikein vaihe. Sokkarenkaan päiden levittämiseen on olemassa siihen hommaan tarkoitetut pihdit, mutta ei löydy joka pojan pakista. Tarvitset siis kapeat litteäkärkiset levittävät lukkorengaspihdit, joilla lukkorengasta levitetään, jolloin nivel irtoaa akselista yleensä ihan kevyesti. EI TODELLAKAAN HELPPOA. Siis lukkorengasta täytyy onnistua levittämään riittävän paljon.
        12. Eihän alapalloniveltä ollut irroitettukaan tukivarresta vaan navasta.

        Kiitos molemmille asiantuntevista neuvoista! Olisi tietysti parempi jos saisi vaihdettua nivelen ja kumin ilman vetoakselin irroitusta..(vaihteistoöljyt)Perhanan kalliiksi vaan tulee tuo homma, uus nivel kun on varmaan 30%:a auton arvosta..Voinkin kohta alkaa ottamaan vastaan tarjouksia gsi-kadeteista (16V)....


      • ex-opelisti
        kadett83 kirjoitti:

        Kiitos molemmille asiantuntevista neuvoista! Olisi tietysti parempi jos saisi vaihdettua nivelen ja kumin ilman vetoakselin irroitusta..(vaihteistoöljyt)Perhanan kalliiksi vaan tulee tuo homma, uus nivel kun on varmaan 30%:a auton arvosta..Voinkin kohta alkaa ottamaan vastaan tarjouksia gsi-kadeteista (16V)....

        ...petokseenhan ei tietenkään saa ketään yllyttää.
        aika helpostihan noin vanha auto kyllä saattaa syttyä tuleen esim oikosulusta :-0
        Hirvi-palo-varkaus -vakuutus tuli pidettyä aina kakkosautossakin, ihan varmuuden vuoksi.


    • aentaja

      voi olla että nivel on jo paskana, se maksaa jonkun verran, mutta jos ei ole niin ei se pelkkä suojakumi kallis ole. ei sen vaihtokaan vaikeaa ole se riippuu miten lujassa se on kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1098
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      893
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      863
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      773
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe