Vetonivelen suojakumin vaihto

Kadett83

Joku kenellä olisi kokemusta vetonivelen ulomman suojakumin vaihtamisesta voisi antaa hyviä neuvoja. Esim mitä välineitä tarvii, onko vaikeaa, mitä tuo kumi maksaa. Vaihto kyllä saattaa olla pikkasen myöhästä...havaitsin repeämän, kun paikansin etupäästä kuuluvaa ääntä (jonkin sortin naputusta) Onkohan nivel jo paskana?? Kiitos asiallisista neuvoista!

6

5095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16SV

      Jos naksutus kuuluu kääntäessä, niin se on selvä tapaus. Nivel menee vaihtoon, nappulaa menee vajaat sata jööröö, kummi ehkä 20. Vaihto onnistuu kyllä kotikonsteinkin.

      1. Navasta sokka irti (heitä menemään ja hanki uusi tilalle)
      2. Kunnollinen hylsy ja T-vääntiö napamutteriin ja raakaa vääntöä. Pyydä tarvittaessa kaveri painamaan jarrua jos pyörä ruopii.
      3. Nosta kulma ylös ja pukki korin alle. Pyörä irti.
      4. Sokka pois alapallonivelen mutterista ja mutteri auki. Jätä mutteri ruuville siten että kierre jää piiloon ja kopauta kohtuullisesti mutteriin vasaralla. Jollei nivel osoita irtoamisen merkkejä, tarvitset puristimen, jolla voit puristaa nivelen irti alatukivarresta. Voit myös kammeta rautakangella alatukivartta alas.
      5. Vedä vetoakseli navasta irti
      6. Kampea vetoakseli vaihteiston ja nivelen välistä irti vaihteistosta. Älä hukkaa pientä lukkorengasta akselin päästä.
      7. Poista suojakumi
      8. Pyyhi vaseliinit ja temppuile lukkorengas akselilta (pitää niveltä kiinni)
      9. NAPUTTELE kevyesti niveltä tasaisesti joka puolelta, jolloin se liukuu vähän kerrassaan akselilta
      10. Asenna uusi nivel ja suojakumi (muista lukkorengas)
      11. Työnnä akseli vaihteistoon (muista puhtaus), vedä akselia, jotta varmistut sen lukkiutumisesta.
      12. Akseli napaan ja alapallonivel alatukivarteen
      13 Pyörä paikalleen, laske kulma alas ja kiristä napamutteri (reilusti)ja uusi sokka päähän

      • 16SV

        sen verran että alapallonivel irroitetaan olkakappaleesta eikä alatukivarresta.


      • Datsunisti

        Tarkennuksia ja eroavuuksia työn suoritukseen:
        1. Uusi sokka tulee yleensä uuden nivelen mukana.
        2. Ns. voimaväännin ja metriä putkea on hyvä apu tässä vaiheessa.
        4. Minä en lyö mutteriin vaan napaan mistä kohtaa pallonivelen kartiotappi menee läpi. Siis lyönti vaakasuoraan ja LUJAA. Rautakangella pitää vääntää yhtä aikaa kun lyödään.
        6. En irroita sisäpäätä ollenkaan vaan teen koko homman auton alla vetoakseli paikallaan. Tietysti kohta 8 on huomattavasti helpompaa pöydällä kuin auton alla. Myöskään alapallon irroittaminen ei ole täysin pakollista vaan akseli sopii irtoamaan ulkopään nivelestä muutenkin.
        7. Siis leikkaamalla halki.
        8. Tämä on työn ylivoimaisesti vaikein vaihe. Sokkarenkaan päiden levittämiseen on olemassa siihen hommaan tarkoitetut pihdit, mutta ei löydy joka pojan pakista. Tarvitset siis kapeat litteäkärkiset levittävät lukkorengaspihdit, joilla lukkorengasta levitetään, jolloin nivel irtoaa akselista yleensä ihan kevyesti. EI TODELLAKAAN HELPPOA. Siis lukkorengasta täytyy onnistua levittämään riittävän paljon.
        12. Eihän alapalloniveltä ollut irroitettukaan tukivarresta vaan navasta.


      • kadett83
        Datsunisti kirjoitti:

        Tarkennuksia ja eroavuuksia työn suoritukseen:
        1. Uusi sokka tulee yleensä uuden nivelen mukana.
        2. Ns. voimaväännin ja metriä putkea on hyvä apu tässä vaiheessa.
        4. Minä en lyö mutteriin vaan napaan mistä kohtaa pallonivelen kartiotappi menee läpi. Siis lyönti vaakasuoraan ja LUJAA. Rautakangella pitää vääntää yhtä aikaa kun lyödään.
        6. En irroita sisäpäätä ollenkaan vaan teen koko homman auton alla vetoakseli paikallaan. Tietysti kohta 8 on huomattavasti helpompaa pöydällä kuin auton alla. Myöskään alapallon irroittaminen ei ole täysin pakollista vaan akseli sopii irtoamaan ulkopään nivelestä muutenkin.
        7. Siis leikkaamalla halki.
        8. Tämä on työn ylivoimaisesti vaikein vaihe. Sokkarenkaan päiden levittämiseen on olemassa siihen hommaan tarkoitetut pihdit, mutta ei löydy joka pojan pakista. Tarvitset siis kapeat litteäkärkiset levittävät lukkorengaspihdit, joilla lukkorengasta levitetään, jolloin nivel irtoaa akselista yleensä ihan kevyesti. EI TODELLAKAAN HELPPOA. Siis lukkorengasta täytyy onnistua levittämään riittävän paljon.
        12. Eihän alapalloniveltä ollut irroitettukaan tukivarresta vaan navasta.

        Kiitos molemmille asiantuntevista neuvoista! Olisi tietysti parempi jos saisi vaihdettua nivelen ja kumin ilman vetoakselin irroitusta..(vaihteistoöljyt)Perhanan kalliiksi vaan tulee tuo homma, uus nivel kun on varmaan 30%:a auton arvosta..Voinkin kohta alkaa ottamaan vastaan tarjouksia gsi-kadeteista (16V)....


      • ex-opelisti
        kadett83 kirjoitti:

        Kiitos molemmille asiantuntevista neuvoista! Olisi tietysti parempi jos saisi vaihdettua nivelen ja kumin ilman vetoakselin irroitusta..(vaihteistoöljyt)Perhanan kalliiksi vaan tulee tuo homma, uus nivel kun on varmaan 30%:a auton arvosta..Voinkin kohta alkaa ottamaan vastaan tarjouksia gsi-kadeteista (16V)....

        ...petokseenhan ei tietenkään saa ketään yllyttää.
        aika helpostihan noin vanha auto kyllä saattaa syttyä tuleen esim oikosulusta :-0
        Hirvi-palo-varkaus -vakuutus tuli pidettyä aina kakkosautossakin, ihan varmuuden vuoksi.


    • aentaja

      voi olla että nivel on jo paskana, se maksaa jonkun verran, mutta jos ei ole niin ei se pelkkä suojakumi kallis ole. ei sen vaihtokaan vaikeaa ole se riippuu miten lujassa se on kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      20
      1026
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      825
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      759
    Aihe