Työvoimapula samaan aikaan

Anonyymi

kuin työttömyys prosentit suurina! Miten mahdollista ?

44

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Työttömillä ei ole sopivaa koulutusta/kokemusta niihin työpaikkoihin mitä on avoinna. Työnantajien pitäisi vain itse kouluttaa tarvitsemansa työntekijät, eikä odottaa, että ihmisillä on valmis pätevyys juuri siihen työhön. Melkein kaiken työn oppii vasta tekemällä, eikä vain koulun penkkiä kuluttamalla.

      Pitkäaikaistyöttömät ovat yleensä heikosti koulutettuja ja jollain tapaa syrjäytyneitä. Turha siis työnantajien kuvitella, että heistä nyt yhtäkkiä tulisi jotakin superosaajia eri aloille.

      • Anonyymi

        Näinhän se menee. Työttömillä ei ole sopivaa osaamista avoimiin töihin. Toinen ongelma on, että he asuvat väärällä puolella maata.

        Työnantajien pitäisi olla valmiita kouluttamaan itselleen sopivaa työvoimaa, mikäli sitä ei löydy valmiina. Ongelma voi kuitenkin usein olla, että työn vaatimaa osaamisen tasoa ei saavuteta noin vain. Hyvin harvoin ihmistä voi pistää "pystymetsästä" töihin oppimaan, ilman minkäänlaista koulutusosuutta. Myöskin hyvin harvalla työnantajalla riittää resursseja alkaa aktiivisesti kouluttaa itselleen työvoimaa. Jos tarvittavan työvoiman määrä on vaikka 3 henkeä, niin kurssittaminen tulee todella kalliiksi. Riittävän osaamistason saavuttaminen voi vaatia ensiksi esim. puolen vuoden kurssitusta ja sitten kuukauden parin "työssä oppimista". Sanoisin, että olisi aika kohtuuttoman hintaista työvoimaa. Isoilta yrityksiltä tuollainen tietysti onnistuu, kun tahtotilaa löytyy. Tähän uudelleen koulutukseen ja lisäkoulutukseen pitäisi luoda ihan valtiollinen järjestelmä, jossa pienemmät työnantajat ja koulutusta järjestävät tahot laitetaan yhteen.

        Toinen ongelma, eli työvoiman väärä sijainti on vähän vaikeammin ratkaistava. On toki useita aloja, joilla tätä voisi ratkoa lisäämällä etätyömahdollisuuksia. Kaikissa hommissa tämä ei kuitenkaan onnistu, vaan työvoiman on oltava ihan fyysisesti paikalla. Ikävä kyllä tämäkin on ongelma, johon tarvitaan jotakin valtiollista järjestelyä. Joko pitää tukea siirtämään työpaikkoja sinne missä työvoima on. Tai sitten täytyy keksiä toimia, joilla helpotetaan työvoiman siirtymistä.

        Itse korostaisin myös yksilön omia toimia. Ihmisten täytyy olla paljon rohkeampi uudelleenkouluttautumisessa. Ei kannata vain odottaa, että työpaikka katoaa alta. Täytyy seurata mitä ympärillä tapahtuu. Pitää pohtia mitkä ne sen oman alan näkymät ovat. Olisiko järkevämpi vaihtaa suuntaa ennemmin aiemmin, kuin myöhemmin. Pyrkiä toimimaan itse, eikä vain reagoida siihen mitä eteen tulee. Ei se tietenkään helppoa ole, mutta kyllä jokainen löytää uuden suunnan, jos tosissaan etsii. Se on kuitenkin aika mahdotonta siinä vaiheessa, kun elämänhallinta on jo kadonnut ja voimavarat loppuneet. Pitää toimia huomattavasti aikaisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se menee. Työttömillä ei ole sopivaa osaamista avoimiin töihin. Toinen ongelma on, että he asuvat väärällä puolella maata.

        Työnantajien pitäisi olla valmiita kouluttamaan itselleen sopivaa työvoimaa, mikäli sitä ei löydy valmiina. Ongelma voi kuitenkin usein olla, että työn vaatimaa osaamisen tasoa ei saavuteta noin vain. Hyvin harvoin ihmistä voi pistää "pystymetsästä" töihin oppimaan, ilman minkäänlaista koulutusosuutta. Myöskin hyvin harvalla työnantajalla riittää resursseja alkaa aktiivisesti kouluttaa itselleen työvoimaa. Jos tarvittavan työvoiman määrä on vaikka 3 henkeä, niin kurssittaminen tulee todella kalliiksi. Riittävän osaamistason saavuttaminen voi vaatia ensiksi esim. puolen vuoden kurssitusta ja sitten kuukauden parin "työssä oppimista". Sanoisin, että olisi aika kohtuuttoman hintaista työvoimaa. Isoilta yrityksiltä tuollainen tietysti onnistuu, kun tahtotilaa löytyy. Tähän uudelleen koulutukseen ja lisäkoulutukseen pitäisi luoda ihan valtiollinen järjestelmä, jossa pienemmät työnantajat ja koulutusta järjestävät tahot laitetaan yhteen.

        Toinen ongelma, eli työvoiman väärä sijainti on vähän vaikeammin ratkaistava. On toki useita aloja, joilla tätä voisi ratkoa lisäämällä etätyömahdollisuuksia. Kaikissa hommissa tämä ei kuitenkaan onnistu, vaan työvoiman on oltava ihan fyysisesti paikalla. Ikävä kyllä tämäkin on ongelma, johon tarvitaan jotakin valtiollista järjestelyä. Joko pitää tukea siirtämään työpaikkoja sinne missä työvoima on. Tai sitten täytyy keksiä toimia, joilla helpotetaan työvoiman siirtymistä.

        Itse korostaisin myös yksilön omia toimia. Ihmisten täytyy olla paljon rohkeampi uudelleenkouluttautumisessa. Ei kannata vain odottaa, että työpaikka katoaa alta. Täytyy seurata mitä ympärillä tapahtuu. Pitää pohtia mitkä ne sen oman alan näkymät ovat. Olisiko järkevämpi vaihtaa suuntaa ennemmin aiemmin, kuin myöhemmin. Pyrkiä toimimaan itse, eikä vain reagoida siihen mitä eteen tulee. Ei se tietenkään helppoa ole, mutta kyllä jokainen löytää uuden suunnan, jos tosissaan etsii. Se on kuitenkin aika mahdotonta siinä vaiheessa, kun elämänhallinta on jo kadonnut ja voimavarat loppuneet. Pitää toimia huomattavasti aikaisemmin.

        Oppisopimus taasen on sellainen ettei siinäkään siihen työhön opita vaan se työ sitten kuitenkin opitaan siellä työpaikalla. Tietenkin onhan se kovapalkkaisten opettajien ja johtajien mielestä hyvä systeemi kun valtio tukee mutta totuus on se että työ opitaan tekemällä.


    • Anonyymi

      Suurin syy lienee, tietyillä aloilla se että, palkalla ei tule toimeen.

      Nämä kovinta älämölöä pitävät tarjoavat töitä kutsuttaessa, nolla sopimuksella.

      Kuitenkin pitäisi olla vankka ammattitaito ja tehdä tessillä töitä, vaikkapa se 4 tuntia kerran kolmessa kuukaudessa.

      Jos vielä tekijä joutuu asioimaan helvetillisessä kelassa, rahat vaan eivät yksinkertaisesti riitä. Koska sen neljän tunnin selvittäminen vaatii 10 tunnin työn, todistuksineen. Korvausten maksu viivästyy. Jos raha menee kädestä suuhun, voi jokainen vähän miettiä, miltä se vanhemmista tuntuu.

      Itsellä on se onni että työnantaja yrittää huolehtia siitä että, saan edes laskut maksettua, hiljaisena aikana.

      • Anonyymi

        Mä teen töitä, niin että oon työmarkkinatuen saaja. Just teen selvitystä tässä kelalle palkoistani.

        Työmarkkinatuella saa tienata 300 euroa, ennen kuin tukiin vaikuttaa ja just itsellä tässä tilanne että olen vahingossa seonnut laskuissa ja tehnytkin töitä 500 euron edestä palkalla.

        Nyt vähän pelottaa että mikähän selvittely ja sotku tästä tulee. Tuista lähtee pois 200 euroa mutta kuinka paljon tukien maksu viivästyy kun ne asiaa selvittelee. Se onkin nyt jännä juttu sitte.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä teen töitä, niin että oon työmarkkinatuen saaja. Just teen selvitystä tässä kelalle palkoistani.

        Työmarkkinatuella saa tienata 300 euroa, ennen kuin tukiin vaikuttaa ja just itsellä tässä tilanne että olen vahingossa seonnut laskuissa ja tehnytkin töitä 500 euron edestä palkalla.

        Nyt vähän pelottaa että mikähän selvittely ja sotku tästä tulee. Tuista lähtee pois 200 euroa mutta kuinka paljon tukien maksu viivästyy kun ne asiaa selvittelee. Se onkin nyt jännä juttu sitte.

        I can feel you. Itse olen joutunut noita selvityksiä tekemään vaikka ja kuinka. Odottelemaan liiton soviteltua päivärahaa kolmekin kuukautta kesätyön jälkeen. Jos tekee tuon suojaosan yli töitä joutuu taloudellisiin vaikeuksiin. On ironista että mulla ei tavallaan ole rahaa käydä töissä.


    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä tehdä töitä? Työttömys / toimeentulotuki ja ilmainen asuminen ja muuta mitä kehtaa ruinata kelasta lisää. Tehkää te vain.

      • Anonyymi

        Tähän voisi tietysti sanoa, että täytyyhän jonkun kustantaa ne sun tuetkin. Itse kuitenkin teen työtä, koska mä rakastan mun työtä. Tää nykynen homma on mun pitkäaikaisten unelmieni täyttymys. En vois ees kuvitella jääväni mielummin kotiin lonnimaan. Mä meen mielummin töihin :P


      • Anonyymi

        Niin, jos me kaikki heittäytyisimme samalla tavoin lusmuiksi, kukapa sitten maksaisi ne sinunkin Kela-tuet, kun kukaan ei tee työtä josta verorahat kerätään? Valtio olisi PA. Vai meinaatko, että kyllä sitä rahaa silti mitään tekemättä tulisi vaan jostain seinästä??
        Kaltaisillesi on nimi: vapaamatkustaja ja sosiaalipummi. Ei toki voi kauhalla sinultakaan vaatia ymmärrystä, kun on vain lusikalla annettu.. Itsekkyyden huipentumana et osaa edes hävetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän voisi tietysti sanoa, että täytyyhän jonkun kustantaa ne sun tuetkin. Itse kuitenkin teen työtä, koska mä rakastan mun työtä. Tää nykynen homma on mun pitkäaikaisten unelmieni täyttymys. En vois ees kuvitella jääväni mielummin kotiin lonnimaan. Mä meen mielummin töihin :P

        Mene vain nainen duuniin. Kiitos, sinulle siitä, minä taas painan naapurin rouvaa ;) Tuon iloa hänen elämäänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, jos me kaikki heittäytyisimme samalla tavoin lusmuiksi, kukapa sitten maksaisi ne sinunkin Kela-tuet, kun kukaan ei tee työtä josta verorahat kerätään? Valtio olisi PA. Vai meinaatko, että kyllä sitä rahaa silti mitään tekemättä tulisi vaan jostain seinästä??
        Kaltaisillesi on nimi: vapaamatkustaja ja sosiaalipummi. Ei toki voi kauhalla sinultakaan vaatia ymmärrystä, kun on vain lusikalla annettu.. Itsekkyyden huipentumana et osaa edes hävetä.

        Äläs nyt vedä herneitä, meitä ns, työttömiä on jo paljon, kiitos teidän äänestäjien, olen laskenut että tienaan tukina enenmän kuin jos olisin oravanpyörässä yli 25000e vuosipalkalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene vain nainen duuniin. Kiitos, sinulle siitä, minä taas painan naapurin rouvaa ;) Tuon iloa hänen elämäänsä.

        Ole hyvä vaan :)

        Mä tekisin duuniani vaikka ihan palkattakin. On se sen verran kivaa. Luultavasti monin verroin kivempaa, kuin "naapurin rouvan painaminen".


    • Anonyymi

      Kantasuomalaisija ei oteta töihin vaikka koulutusta olisi. myös vanhustenhoitoon olisi tekijöitä mutta kun vaan bisnes kukoistaa maahanmuuttajista ja filippiineiltä. jotka tekevät halvemmalla mutta sit maksetaan asumistuet ja muut maksut, mamuthan ei maksa ollenkaan vuokraa eikä mitään menoja. eikä ne kyllä ole töissäkään. yksityiset lakimiehet ja terveydenhoito. kantasuomalainen odotti selkäleikkausta 5 v. uusuomalainen pääsi kolmessakuukaudessa erikoishoitoon Tampereelle. ainakin laskun mukaan mikä oli lähellä vokkia ojassa

    • Anonyymi

      Sellainen ilmiö on myös olemassa, että monet työnantajat eivät palkkaa töihin työttömiä työnhakijoita vaan mieluummin jonkun joka on töissä kilpailevassa yrityksessä. Vallalla on jonkinlaisen asennevamma työnantajilla työttömiä kohtaan. Uusi työpaikka on paljon helpompi löytää jos olet jossain töissä ja vaihdat työpaikkaa kuin jos olet jostain syystä menettänyt entisen työpaikkasi. Vaikkapa sen konkurssiin menemisen takia.

    • Anonyymi

      Kauppakamarin kyselyssä 66% työnantajista ulisee työvoimapulasta, ja 50% kertoo että työvoimakustannusten ALENTAMINEN lisäisi työllisyyttä ensi vuonna.
      Hassu logiikka mummielestä! :)

      Nostaisivat alimpia palkkkoja niin paikat täyttyisivät...

      https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006292139.html

      • Anonyymi

        Hassu logiikka mummielestä! :)

        Leikkaisivat sosiaalitukia niin paikat täyttyisivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hassu logiikka mummielestä! :)

        Leikkaisivat sosiaalitukia niin paikat täyttyisivät.

        Joo ja mustan torstain jälkeen 1930-luvun alussa tekivät pelkällä ruokapalkallakin. Kämpinkin orkesterilla oli lyhyt matka nukkumaan...


    • Anonyymi

      Eli he eivät tarvitse osaamista vaan
      eivät huoli työntekijöitä nykyisillä hinnoilla.

      Työntekijän tuntipalkasta on veroja noin puolet
      ellei yli

      • Anonyymi

        No, kenen syy se on? Työttömyysturvassa vero on lähes nolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, kenen syy se on? Työttömyysturvassa vero on lähes nolla.

        Työttömyysturvan ennakkopidätys on 20%
        Mulla taas palkkatulojen ennakkopidätys on 5 %


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömyysturvan ennakkopidätys on 20%
        Mulla taas palkkatulojen ennakkopidätys on 5 %

        Aivan ennakon pidätys, ei mikään koknais verotus aste! Lisäksi työssäkäyvillä on matkakuluja, ja vuokrat / lainat, sosiaaliretku vetää asumisen ilmaisena ja kun kehtaa kelaan lampsia tilityhjänä taas tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan ennakon pidätys, ei mikään koknais verotus aste! Lisäksi työssäkäyvillä on matkakuluja, ja vuokrat / lainat, sosiaaliretku vetää asumisen ilmaisena ja kun kehtaa kelaan lampsia tilityhjänä taas tulee.

        Eli työssä käyvä valittaa siitä että joutuu maksamaa elitistisistä turhanpäiväisistä ylellisyyksistä kuten matkat ja omistusasunto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan ennakon pidätys, ei mikään koknais verotus aste! Lisäksi työssäkäyvillä on matkakuluja, ja vuokrat / lainat, sosiaaliretku vetää asumisen ilmaisena ja kun kehtaa kelaan lampsia tilityhjänä taas tulee.

        Ennen 1970-lukua ihmiset olivat reippampia. Tekivät mitä tahansa työtä leipää saadakseen. Sitten ammattiliitos saivat tukijärjestelmän aikaan. Siihen loppui aktiivisuus niillä, jotka vieroksuivat työtä. Työssäkäyvät maksavat yhä suuremman joukon vapaa-aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen 1970-lukua ihmiset olivat reippampia. Tekivät mitä tahansa työtä leipää saadakseen. Sitten ammattiliitos saivat tukijärjestelmän aikaan. Siihen loppui aktiivisuus niillä, jotka vieroksuivat työtä. Työssäkäyvät maksavat yhä suuremman joukon vapaa-aikaa.

        Totta turiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen 1970-lukua ihmiset olivat reippampia. Tekivät mitä tahansa työtä leipää saadakseen. Sitten ammattiliitos saivat tukijärjestelmän aikaan. Siihen loppui aktiivisuus niillä, jotka vieroksuivat työtä. Työssäkäyvät maksavat yhä suuremman joukon vapaa-aikaa.

        Valetta,
        tuolla on ihmisiä jotka ovat valmiita vaikka lakaisemaan teitä.
        Miksi lakaista, jos siitä ei makseta?
        Kaikilta on rahat loppu,
        ihan sama mitä perustaa, kukaan ei halua maksaa mistään mitään.
        Yrittäjä haluaa työntekijöitä, mutta ei maksa palkkaa.
        Yrittäjä on itse kansankoulun käynyt ja vaatiintyöntekijöiltä koulutusta.
        ENNEN työ opetti, ei opeta enää.

        Otappa selvää miten työkkäri rankaisee ja puristaa aloittavia yrittäjiä.

        Älä syytä liittoja,
        valtion oma politiikka tässä sohii jos
        yritys ei pärjää ilman ilmaistyövoimaa, se saakin kaatua.
        MITÄ TEKOA SELLAISELLA ON?
        EIHÄN SELLAINEN OLE EDES YRITYS.
        VAAN ORJAKAUPPIAS.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valetta,
        tuolla on ihmisiä jotka ovat valmiita vaikka lakaisemaan teitä.
        Miksi lakaista, jos siitä ei makseta?
        Kaikilta on rahat loppu,
        ihan sama mitä perustaa, kukaan ei halua maksaa mistään mitään.
        Yrittäjä haluaa työntekijöitä, mutta ei maksa palkkaa.
        Yrittäjä on itse kansankoulun käynyt ja vaatiintyöntekijöiltä koulutusta.
        ENNEN työ opetti, ei opeta enää.

        Otappa selvää miten työkkäri rankaisee ja puristaa aloittavia yrittäjiä.

        Älä syytä liittoja,
        valtion oma politiikka tässä sohii jos
        yritys ei pärjää ilman ilmaistyövoimaa, se saakin kaatua.
        MITÄ TEKOA SELLAISELLA ON?
        EIHÄN SELLAINEN OLE EDES YRITYS.
        VAAN ORJAKAUPPIAS.

        Älä missään nimessä tee mitään vaan valita kaikesta. Osta vielä tuorepuuroa kaupasta ettei tarvitse sekoittaa kauraryyniä jukurttiin. Käsihän siitä voisi väsyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli työssä käyvä valittaa siitä että joutuu maksamaa elitistisistä turhanpäiväisistä ylellisyyksistä kuten matkat ja omistusasunto?

        Valittaa syystäkin, kun retkuille tulee samat tekemättä mitään. Oli oma lainalla tai vuokralla se maksaa, sosiaalisikapuli saa kaiken ilmaisena.


    • Anonyymi

      Työntekijä tekee tulon ja tuoton yritykseen.
      Aika erikoista, ettei yrittäjä halua maksaa siitä.

      Sehän on varastamista.

      • Anonyymi

        No, otetaan sosiaalituet pois ja jokainen alkaa yrittäjäksi, sillloin ei voi varastaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, otetaan sosiaalituet pois ja jokainen alkaa yrittäjäksi, sillloin ei voi varastaa,

        Miten sosiaalitukien poisottaminen ja kaikista tehdään pakkoyrittäjiä
        olisi jotenkin toisiaan korreloivia?

        JOS TAHDON LEIKATA NURMIKON, LEIKKAAN SEN ITSE.
        JOS PALKKAAN JONKUN LEIKKAAMAAN SEN- maksan siitä hänelle palkkaa tai muuten se on varastamista.
        Ilmaistyö on varastamista.


      • Anonyymi

        Näin on! Ei ole mitään järkeä myydä aikaansa alihintaan ahneille hyperkapitalisteille jotka haluavat särkeä yhteinäiskulttuurin haluamalla ja rahtaamalla tänne aavikoilta villejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sosiaalitukien poisottaminen ja kaikista tehdään pakkoyrittäjiä
        olisi jotenkin toisiaan korreloivia?

        JOS TAHDON LEIKATA NURMIKON, LEIKKAAN SEN ITSE.
        JOS PALKKAAN JONKUN LEIKKAAMAAN SEN- maksan siitä hänelle palkkaa tai muuten se on varastamista.
        Ilmaistyö on varastamista.

        No, mikä maksaa? Juurihan valitit duunarin osaasi, pääset helpolle leivälle yrittäjänä.


    • Anonyymi

      Ei me keritä töihin, kun meitin pitää päivystää palstalla, v**illa ja kirjoittaa p***aa.

      • Anonyymi

        Äläpäs hiillosta, naapurin rouvan mies lähtee duuniin vasta iltavuoroon. Nyt voi lepäillä ennen iltaa ;)


    • yksi syy on ettei työ ja tekijä kohtaa eli asutaan väärissä paikoissa ja työnantaja ei välttämättä hakea oikeaa henkilöä.
      Kaikki ei aina ole kiinni koulutuksesta ja kokemuksesta, vaan siitä haluaako edes yrittää.

      Aika useassa tapauksessa kuitenkin tapahtuu niin, että avoimeen työpaikkaan valitaan työpaikkaa vaihtava hakija, ei työtön. Tämän jälkeen tässä toisessa firmassa avoimeksi jäänyt paikka täytetään jälleen toisella paikanvaihtajalla.
      Työttömillä ei ole oikein mahdollisuuksia tuohon kiertoon, kun työtön on jotenkin viallinen...

    • Anonyymi

      Jos minä työttömänä perustan yrityksen ja
      lasken tuntihinnan tekemälleni työsuoritukslle, esim. korjaustyö, omepelu, neuvonta,
      tuntihintaan lasketaan
      - minun ennakonpidätys noin 20-24%
      - valtiolle tilitettävä alv laskutetaan asiakkalta 24%
      = 45-50%
      Ja tähän vakuutusmaksu, eläkemaksu ja missäs mun tuotto?


      jos olen ostanut työvälineitä tai tarvikkeita, niistä on maksettu verot.
      Menen työpisteelle autolla, maksan verot autosta, polttoaineesta jne.

      Suurinosa kaikesta tulosta menee valtiolle.
      Tuntihinta olisi puolet nykyisestä, jos saisi verot edes vuodeksi pois.
      Jos palkkaisin työntekijän, lisäisin siihen hänen verot.
      Tästä yhtälöstä on tullut mahdoton.

    • Anonyymi

      Monasti se ettei työnantaja saa työntekijää tekemään jotain työtä johtuu siitä että tehdystä työstä työntekijälle pitää maksaa palkkaa. Työnantajat kannattavat siksi ulkomaalaista halpatyövoimaan tänne että työntekijät ovat firmojen kirjoilla jotka pystyvät tekemään työn halvemmalla kuin muut firmat, hyvänä esimerkkinä Olkiluodon 3 euron sähkömiehet. Ei se työnantajalle kuulu maksetaanko työntekijöiden palkoista kaikki pakolliset eläke ja muut maksut, ne hoidetaan ja maksetaan jos jaksetaan.

      • Anonyymi

        Niin, onhan se ironia, että suomeen tuodaan tavaraa maista kampittamaan omaa tuotantoa surutta, mutta saatanallinen uikutus alkaa, kun Suomeen tuodaan työvoimaa joka tekee ulkomaan taksoilla duunia. Sitähän se Suomen heikko kilpailu on kun palkat on luokkaa x5 muuhun maailmaan ja sosiaalitukikin on 4x ulkomaan palkkataso.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, onhan se ironia, että suomeen tuodaan tavaraa maista kampittamaan omaa tuotantoa surutta, mutta saatanallinen uikutus alkaa, kun Suomeen tuodaan työvoimaa joka tekee ulkomaan taksoilla duunia. Sitähän se Suomen heikko kilpailu on kun palkat on luokkaa x5 muuhun maailmaan ja sosiaalitukikin on 4x ulkomaan palkkataso.

        Totta!


    • Anonyymi

      Vika ei ole työantajissa eikä tekijöissä vaan p*askassa politiikassa. Suomi on globalisoinut itsensä suohon. Mitäs valitsette itsekkäitä valehtelijoita johtamaan maata. Se on mitä jää kun kansanedustajasta otetaan kansa pois.

    • Anonyymi

      Niinpä, miksi olla netissä palstailemassa klo 09:34 kun pitäisi olla töissä. Ja turha selitellä että lähetit aloituksen töistä.

    • Anonyymi

      8 € tuntipalkka ei houkuta ketään.

      • Anonyymi

        Palkat ovat niin kauan alhaalla kun yritystoiminta ei kannata Suomessa. Eli mitä enemmän verotetaan sitä huonompi talous koska verotus polkee palkkoja ja yritysten kykyä kilpailla. Mitä enemmän valtion työpaikkoja tulee (eli ei-tuottavia töitä) sitä enemmän palkat myös laskee koska näihin töihin otetaan palkat tuottavan työn tekijöiltä sekä yrityksiltä verottamalla.
        Muutenkin Suomessa pitäisi tehdä täyskäännös oikealle. Velkamme vain kasvaa ja orjuutamme vain itseämme tällä rahan jakamisella, niin ylikansallisella kuin maan sisäisellä. Mutta eipä demokratiassa mikään onnistu. Nytkin on vähemmistöryhmien edustajat maata johtamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palkat ovat niin kauan alhaalla kun yritystoiminta ei kannata Suomessa. Eli mitä enemmän verotetaan sitä huonompi talous koska verotus polkee palkkoja ja yritysten kykyä kilpailla. Mitä enemmän valtion työpaikkoja tulee (eli ei-tuottavia töitä) sitä enemmän palkat myös laskee koska näihin töihin otetaan palkat tuottavan työn tekijöiltä sekä yrityksiltä verottamalla.
        Muutenkin Suomessa pitäisi tehdä täyskäännös oikealle. Velkamme vain kasvaa ja orjuutamme vain itseämme tällä rahan jakamisella, niin ylikansallisella kuin maan sisäisellä. Mutta eipä demokratiassa mikään onnistu. Nytkin on vähemmistöryhmien edustajat maata johtamassa.

        Valtion työntekijöissä on paljon sellaisia turhia virkoja. Kerran eräs sellainen kertoi että hänen työpaikallaan ei edes huomattu että hän ei ollut töissä kahteen päivään. Jos lääkäri, hoitaja tai keittäjä olisi pois se huomattaisiin varmasti. Itse ehkä yhdistäisin kuntia että rahaa säästyisi sekä se ehkä hillitsisi ihan övereitä hankkeita kuten esim Arabian kannujen hankkiminen kaappiin kymmenellä tuhannella eurolla muutto ja taloustappiokunnassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1934
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      251
      1631
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      244
      1547
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1484
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1378
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1199
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      156
      1170
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1162
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1153
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe