Rauhoittava valaistus

Anonyymi

Olen etsimässä olohuoneeseeni kattovalaisinta. Tarkoituksenani on luoda olohuoneeseen mahdollisimman rauhallinen valaistus, missä silmä ja mieli lepää. Minkälaista valaisinta ja minkälaisia polttimoita suosittelette?

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mieluummin käyttäisin huoneesa useita paikallisvalaisimia (jalkalamppu, pöytälamppu, seinälamppu) kuin yhtä kattovalaisinta, jos haluan rauhallisen ja tunnelmallisen valaistuksen. Paikallisvalaisimia voi sitten sytytellä ja sammutella tilanteen mukaan, kattovalaisimeen tehokas lamppu, jolla saa tarvittaessa voimakkaan valaistuksen.

      Jos haluat käyttää vain kattovalaisinta, kannattaa korvata valokatkaisija himmentimellä. Lampuiksi sitten himmennettävät LED-lamput.

      Itse käytän Ikean himmennettäviä led-lamppuja, jotka toimivat hyvin normaalin hehkulamppuhimmentimen kanssa. Niissä on myös mukava "lämmin himmennys", mikä tarkoittaa sitä, että valon värisävy muuttuu himmennettäessä lämpimämmäksi - samaan tapaan kuin hehkulamppua himmennettäessä. Jos valaisimessa on vain yksi lamppu, kannattaa sen olla riittävän voimakas (noin 1000 lumen), että täydellä teholla saa riittävän valaistuksen, kun sitä tarvitsee.

      Sitten on tietysti monenlaista älyvalaistusta tarjolla. Philipsin Hue, Ikean Trådfri ym. Näistä minulla ei ole kokemusta, mutta aion kohtapuoliin kokeilla. Näissä on se etu, että valokatkaisijaa ei tarvitse vaihtaa himmentimeksi - ei siis tarvitse tilata asentajaa kotiin- vaan lamppujen ohjailu (päälle-pois, himmennys, värisävy) sujuu systeemiin kuuluvilla ohjaimilla tai jopa kännykän avulla. Nörteille riittää puuhastelua, mutta perussysteemi lienee aika helppo ottaa käyttöön ja käyttää.

    • Anonyymi

      Jatkan vielä senverran, että valaisin ei saisi aiheuttaa häikäisyä. Lampuiksi mattakupuinen LED, eikä sellaista hehkulamppujäljitelmää, jossa "hehkulanka" näkyy suoraan kirkkaan kuvun läpi.

      Oma surkea lukunsa on vielä "valaisimet" joissa on varjostimen tilalla jonkunlainen rautalankahäkkyrä, jonka lankojen lomasta lamppu paistaa suoraan silmiin.

      Vanha kunnon riisipaperipallo antaa miellyttävän, häikäisemättömän valon, mutta onhan se vähän halvan oloinen.

      • Anonyymi

        Vaan ei niistä riisipaperipalloista oikein valaisimeksi ole.

        Kattovalaisimista puhuttaessa kannattaa jo päästää Edison -kanta eläkkeelle. Eli kaupasta haetaan led-palfondi. Mieluummin sellainen, missä on reilusti valotehoa. Sitä valoakin kun joskus tarmii. Ei ole kiva siivota ja sitten seuraavana viikonloppuna, päivänvalossa havaita, että sillä & täällä on unohtunut joku hyllyn nurkka pyyhkiä pölyistä. Koettu on sekin, että piti hakea taskulamppu apuun, kun tiputin pienen ruuvin lattialle. Kehnossa hehkulappuvalaistuksessa sitä ei vaan erottanut lattialta.

        Näitä plafondeja on sellaisiakin, missä saa valotehoa ja jopa välilämpötilaa säädettyä eli saa semmoista himmeämpää ja lämminsävyistäkin valoa aikaiseksi. Homma toimii kaukosäätimellä, joten ei tarvi askarrella kovin paljoa asennuksen kanssakaan. No, jakorasian kannen joutuu tod. näk. poistamaan ja proppaamaan valaisimen kattoon, mutta näinhän se menee useimpien E27 kannalla varustettujen valaisimienkin kanssa. Periaatteessa melkein kaikki, jotain satunnaista riippuvalaisinta lukuun ottamatta ovat semmoisia, mitkä pitäisi sähkömiehen asentaa. Ja osa riippuvalaisimistakin on tällaisia eli ei sovi koukkukiinnitykseen...

        Sen hämyisämmän valaistuksen saa tosiaan fiksummin hoidetua erilaisilla pöytä- ja jalkalampuilla. Ei pitäisi olla vaikeaa löytää pienitehoisia ja lämminsävyisiä (2500-2700 K) led lamppuja. Se toinen pää onkin paljon haastavampi ja sen takia pitää ne riisipaperivarjostimet unohtaa - ei löydy kovin helpolla led lamppua, joka jaksaisi koko huoneen valaista. E27 kantaisten kanssa tulee sekin, että himmennyksen toteutus on haastavaa. Himmennettäviä E27 kantaisia lamppuja on, mutta valikoima on rajoitettu ja se himmennyskin on vähän semmoinen purkkaviritys - lamppua ei välttämättä saa kovin himmeäksi ennen kuin se sammuu kokonaan tai valo alkaa väpättää.


    • Anonyymi

      Makuasia tietenkin, mutta minusta plafondit ovat äärimmäisen tylsiä lättänöitä.

      Jos ei muuta vaadi kuin voimakkaan maksimivalaistuksen, ja hoitaa tunnelmallisemman valaistuksen paikallisvalaisimilla, niin himmennettävä plafondi voi olla ok

      Riippuu huoneen koosta ja väreistä, paljonko lumeneita tarvitaan riittävään valaistukseen.

      Himmentimiäkin on monenlaisia. Minulla on nuo Ikean lamput säätyneet ihan riittävästi yli 10 vuotta käytössä olleella hehkulamppuhimmentimellä ilman mitään väpätyksiä tai muita ongelmia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      273
      2843
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      19
      1036
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe