Kondensaattorivikaa digiboxissa ?

Anonyymi

Mistä tietää että digiboxissa saattaisi olla vaikkapa kondensaattorivikaa?
Oireileeko jollain tietyllä tavalla?

Omassa halvassa Valueline merkkisessä DVB-T2 digiboxissa on sellaista että toistuvasti ja yhtäkkiä koko kanavanipun signaali romahtaa alas, vaikkapa 80%:sta 20%:een, ja kuva alkaa pätkiä ja sätkiä.

Korjautuu kun vaihtaa muutamaksi sekunniksi toiselle kanavanipulle (eri taajuudelle siis).

Jos ei johdu kondensaattoreista niin mistä sitten? Digiboxiin olen vian paikallistanut, ei johdu antennista eikä TV:stä (TV:ssäkin on viritin DVB-T mutta siinä huonompi kuva kuin mitä tulee digiboxin kautta).

7

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä oireilee. Laite ei tahdo käynnistyä, tai sammuilee äkisti, käynnistelee itseään uudestaan. Mikäli boksi on tallentava, niin kiintolevy jää naksumaan käynnistyksen yhteydessä, koska sille ei mene tarpeeksi jännitettä. Levyn sisältö saattaa myös korruptoitua. Levy oireilee noin myös silloin, kun se on hajonnut/hajoamassa. Kondensaattorit, mitä noissa käytetään ovat elekrolyyttikondensaattoreita, niiden yläosat värjäytyvät ruskeiksi, mikäli ovat vuotaneet. Myöskin pullistumiset ovat merkki siitä, että konkka on sökö.

      • Anonyymi

        Olen kerran avannut tuon Valueline digiboksini, juuri tarkastellakseni mahdollisia kondensaattorivikoja ja kehnoja juotoksia. Takuutahan sillä ei tämän takia sitten enää olekaan.

        Mutta en huomannut vehkeen sisällä omituista. En konkkien enkä juotosten suhteen. Konkissa ei pullistumia eikä vuodon näköistä. Liittimissäkään ei näyttänyt olevan mitään viallista, ei yleismittarillakaan tutkittuna.

        Laitetta on lisäksi kokeiltu useammallakin sopivalla erilaisella ulkoisella 5V virtalähteellä, sillä sellaista tämä käyttää, eikä mitään eroa toiminnassa näillä.

        Myös digiboksin ja TV:n välistä kaapelia (SCART ja HDMI kaapeliliitännät) on vaihdeltu eikä tämäkään saa aikaan parannusta.


      • Kondensaattorit, mitä noissa käytetään ovat halvimpia mahdollisia(85celsiusta kestäviä)elekrolyyttikondensaattoreita, niiden yläosat värjäytyvät ruskeiksi kuumuuden keston puutteen takia sekä myös kuivuvat ,vaihtamalla ne hakkurikäyttöön tarkoitettuihin laadukkaampiin ja kalliimpiin elkoihin joissa on lämmönsieto 105celsiusta (elkoissa on merkintä 105c).


    • Anonyymi

      No niin, tutkin sitä koko hommaa vielä kerran.

      Asia ilmeisesti onkin niin että kanavanipun signaalin heilahtelun ja kuvaongelmat aiheuttikin käyttämäni antennivahvistin, tavallinen verkkovirralla toimiva VHF/UHF antennivahvistin, varmaan jo ajalta ennen digi-TV:tä.

      Nyt kauniilla ilmaalla näkyy kaikki kanavat sievästi ja signaalin heilahtelemata ilman antennivahvistintakin. Saapa nähdä sitten kun pyryttää, tuleeko kuvaa ollenkaan.

      Onhan se hyvä että itse digiboksi onkin ehyt ja luotettava.

    • Anonyymi

      Ei se antennivahvistimen poisto kokonaan sitä vikaa poistanut, että kyllä tässä digiboksissa on.

      Mikähän mysteeri sitten lienee.

    • Anonyymi

      Vielä tuli tarkistettua asia toisella digiboksilla. Toisella digiboksilla ei häiriöitä ilmene. Eli on se Valueline digiboksi vähintäänkin jollain lailla viallinen.

    • Anonyymi

      Omasta tallentavasta digipoksista hajosi regulaattori joka syöttää säätää cpu:lle menevän jännitteen. Vaihdoin silloin myös konkat musta niiden vaihdosta ei ollut apua. Regulaattori oli juotettu piirilevylle ilman mitään jäähdytysprofiilia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1622
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1212
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1184
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1074
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      703
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe