Kultainen noutaja 16 vuotiaalle?

Anonyymi

Olen siis 16 vuotias joka haluasi kultaisen noutajan koska äidin vanhemmilla oli ihana kultainen noutaja joka kylläkin kuoli (14v) muutama vuosi sitten. Äidilläni on tällä hetkellä sekarotuinen leikattu narttu joka tulee toimeen tosi hyvin urosten kanssa ja siksi ajattelin urosta. Asun isäni luona joka kyllä voisi ostaa minulle koiran jos hoidan sen täysin itse. Kysymyksiä: 1. Riittääkö kultaiselle noutajalle lyhyt (15-30min) aamu lenkki ennen kuin lähden kouluun ja pidempi (1-2h) sitten koulun jälkeen? Minun on myös mahdollista pitää koira ulkona samalla jos itse olen koska asumme omakotitalossa jossa on hyvän kokoinen piha. 2. Paljonko kultaisen noutajan pitäminen suunnilleen maksaa per kuukausi?

12

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1. Riittää ihan hyvin. 2 Hintaa per kuukausi on paha sanoa, se riippuu iha siitä että mitä esim syötätte. Mikäli se saa halvinta mahdollista markettimoskaa on kuukaudessa menevä summa pienempi kuin laadukkaamman ruoan. Lisäksi siihen puruluut sun muut.

      • Anonyymi

        1. Ei riitä. 2. Noin 1000€.


    • Anonyymi

      Koiran ruokkiminen maksaa noin 30-60€/ kk
      Lisäksi tarvikkeet harjat, kynsisakset, kampa, ohennus ja tavalliset sakset, ruokakupit, sadetakki, talutushihna lyhyt ja pitkä liina, kaulapanta, valjaat.Noi maksaa mallista riippuen.

      Riittää aamulenkki, ja iltalenkkikin jos koiralle tarjotaan myös virikkeitä ja muuta mielekästä tekemistä ettei tule käytöshäiriöitä.

      Mutta, itse et voi koiraa ostaa, eikä eläin voi kiskaan olla lapsen vastuulla.Kasvattajat ei myy lapsille.Eli, aikuisen ostettava ja otettava vastuu koirasta siihen asti kunnes täytät 18.

      Kultsikoissa on luonne eroja.
      On uroksia jotka on kilttejä kaikille ja helppoja.Ja on uroksua jotka hyökkäilee vieraiden koirien kimppuun.Ja silloin on aikuisellakin kova työ pidellä koiraa, ettei se oikeasti pääse käsistä.
      Eli, vaikka jollain tutulla olisi ihana kultsikka, niin ei tiedä millainen siitä omasta pennusta tulee.Pitää tarkkaan tutkia sukuja, ja tietää miten ne käyttäytyvät vieraita ja koiria kohtaan.Myös suvun terveystutkimustuloksia pitää tutkia, teei ile sairas suku.Kävelyllä käynti pennun vanhempien kanssa kertoisi luonteesta, mutta silloin olisi myös vieraita koiria nähtävä.

      Olet nuori, ja on kurjaa jos vanhemmat ei huolehdi koirasta kun menet kavereiden luo, leffaan, yöksi jne.
      Monille on käynyt niin, että ensimmäisinä, ja koiran villeimpinä vuosinä koirasta luovutaan.
      Kun lapset, joille se otettiin eivät jaksa ulkoiluttaa koiraa.
      Tuttavaperheisiin on otettu kaksi sellaista kodinvaihtaja koiraa, toinen oli vasta 8 kk, kun siihen oli jo kyllästytty.Vastuu, kouluttaminen ja arki koiran kanssa ei ole aina helppoa, ja jotkut väsyy siihen.Ja haluaa sitten luopua koirasta.

      Koiran pito, hoito ja koulutus ei ole aina helppoa ja hauskaa.Se ei välttämättä koulutuksesta huolimatta aina tottelekkaan, vie mennessään vieraiden koirien luo, vaiket haluaisi, ja on muutenkin nuorena välillä tosi hankala.

      Toivottavasti sinulla vanhemmat mukana touhussa, jos koiraa tarvitsee käytyää koulutuksissa yms.
      Ja myös rokotukset ja madotukset maksaa.
      Mieti, suunnittele ja tee vastuullisia järkeviä päätöksiä.

      • Anonyymi

        lisäys...pentuna ne sotkevat sisällä paljon, ja jos koira on paljon yksin se myös rikkoo tavaroita, jopa ovenpieliä.
        Sisäsiistiksi oppiminen on omistajasta kiinni.Jotkut oppii melkein heti, jos viedään paljon ulos ja kehutaan sinne tekemisestä.Mutta tiedän perheitä, joissa viellä yli yksivuotiaat koirat tekevät sisälle, se kiristää koko perheen hermoja.Kun lattiat on jatkuvasti siivottava, ja lisäksi koira voi tylsyyttään rikkoa kaiken mihin yltää...


    • Anonyymi

      Sisäsiistiksi oppiminen on omistajasta kiinni. Todella outo väite. Voisitko perustella, mitä tarkoitat. Tee se lyhyesti, edelliset soperruksesi aivan liian pitkät.

    • Anonyymi

      Mutta kun tiedän kaiken kultsikoista.

    • Anonyymi

      En vanhempanakaan suostuisi 16 vuotiaalle hankkimaan koiraa yksin hoidettavaksi. Ylläpito kustannukset, kuten muiden osalta onkin jo mainittu. Tulee kaverit tärkeimmiksi muutaman vuoden kuluttua, koira jää helposti, liiankin, muiden perheen jäsenten hoidettavaksi. Onko ystävä piirissä koiraa, jota voisit hoivata halutessasi, esim ulkoiluttaa koulun jälkeen?

      • Anonyymi

        No voi iik, aloittaja on varmasti ainoa teini maailmassa, jolle koira hankittaisiin. Mitenköhän muut on pärjänneet, vai väitätkö, että kaikki tietyn ikäisenä koiran saaneet ovat rekuistaan luopuneet? On sanomattakin selvää, että esim. rahallisen vastuun ottaa tyystin aikuinen, mutta tämä lienee aloittajallekin perheineen selvää, vaikka sinulle ei ehkä olisi.

        Jos sinun kakarat saavat/saisivat jättää velvollisuutensa hoitamatta siksi, että kaverit kiinnostaa enemmän, niin se selittää suhtautumisesi. Muiden huushollissa ei kuitenkaan välttämättä vapaakasvatusta harrasteta.


      • Anonyymi

        Keskustelun aloittaja tässä, äidilläni on kyllä koira jonka hoidosta on kokemusta. On ollut muutamia viikkoja enimmäkseen minun hoidossa kun äiti on ollut matkoilla. Harkitsen ystävällistä koiraa juuri siksi koska minulla ei kavereita juurikaan ole joten koira tuskin jää mielesä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelun aloittaja tässä, äidilläni on kyllä koira jonka hoidosta on kokemusta. On ollut muutamia viikkoja enimmäkseen minun hoidossa kun äiti on ollut matkoilla. Harkitsen ystävällistä koiraa juuri siksi koska minulla ei kavereita juurikaan ole joten koira tuskin jää mielesä

        Kyllä sinun ikäisillä on jo keskimäärin sen verran harkintakykyä, että tiedät parhaiten, mihin rahkeesi riittävät jatkossa. Sitä eivät tuntemattomat ihmiset keskustelupalstalla tiedä, joten ilkeämieliset lyttääjät kannattaa jättää huomiotta. Minä sain ensimmäisen ihan ikioman koiran 15-vuotiaana, ja koiraharrastus on säilynyt nyt aikuisikään asti ilman, että yhdestäkään koirasta on kavereiden takia tarvinnut luopua.

        Vastauksia kysymyksiisi:

        1) Nimenomaan näyttelylinjaiselle kultsulle puolisen tuntia tai hieman vajaakin riittänee aamuisin, kunhan teet päivällä heti koulun jälkeen ja vielä illallakin pidemmän lenkin. Käyttölinjainen saattaa hyppiä päivän aikana seinille, jollei aamulla ole päässyt kuluttamaan energiaansa enempää, mutta näyttelylinjaiset ovat rauhallisempia. Toki yksilöllisiä eroja on, ja kasvattaja osaa valita sinulle yhden pentueen temperamentiltaan rauhallisimmista pennuista.

        2) Kultsuilla on jonkin verran luustovikoja, joten halvinta ruokaa ei kannata syöttää. Jopa 100€:n ruokintakuluihin per kuukausi kannattaa varautua. Alussa rahaa palaa useita satoja euroja rokotuksiin, koiran peteihin, kuppeihin ja muihin tarvikkeisiin. Tietenkin myös yllättävät eläinlääkärikulut kannattaa budjetoida jo valmiiksi, niin ei tule hätä, jos jotain sattuu. Koiravakuutus on aina hyvä idea yllättävien eläinlääkärireissujen varalta, mutta toki vakuutusmaksut kuuluvat silloin asiaan. Kultsut vaativat usein myös ajoittaista turkin siistimistä. Jos haluatte, niin koiran voi viedä pari-kolme kertaa vuodessa ammattilaiselle siistittäväksi, mutta kotikoiran oppii kyllä nopeasti siistimään itsekin saksilla. Kasvattaja neuvoo tässä mielellään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinun ikäisillä on jo keskimäärin sen verran harkintakykyä, että tiedät parhaiten, mihin rahkeesi riittävät jatkossa. Sitä eivät tuntemattomat ihmiset keskustelupalstalla tiedä, joten ilkeämieliset lyttääjät kannattaa jättää huomiotta. Minä sain ensimmäisen ihan ikioman koiran 15-vuotiaana, ja koiraharrastus on säilynyt nyt aikuisikään asti ilman, että yhdestäkään koirasta on kavereiden takia tarvinnut luopua.

        Vastauksia kysymyksiisi:

        1) Nimenomaan näyttelylinjaiselle kultsulle puolisen tuntia tai hieman vajaakin riittänee aamuisin, kunhan teet päivällä heti koulun jälkeen ja vielä illallakin pidemmän lenkin. Käyttölinjainen saattaa hyppiä päivän aikana seinille, jollei aamulla ole päässyt kuluttamaan energiaansa enempää, mutta näyttelylinjaiset ovat rauhallisempia. Toki yksilöllisiä eroja on, ja kasvattaja osaa valita sinulle yhden pentueen temperamentiltaan rauhallisimmista pennuista.

        2) Kultsuilla on jonkin verran luustovikoja, joten halvinta ruokaa ei kannata syöttää. Jopa 100€:n ruokintakuluihin per kuukausi kannattaa varautua. Alussa rahaa palaa useita satoja euroja rokotuksiin, koiran peteihin, kuppeihin ja muihin tarvikkeisiin. Tietenkin myös yllättävät eläinlääkärikulut kannattaa budjetoida jo valmiiksi, niin ei tule hätä, jos jotain sattuu. Koiravakuutus on aina hyvä idea yllättävien eläinlääkärireissujen varalta, mutta toki vakuutusmaksut kuuluvat silloin asiaan. Kultsut vaativat usein myös ajoittaista turkin siistimistä. Jos haluatte, niin koiran voi viedä pari-kolme kertaa vuodessa ammattilaiselle siistittäväksi, mutta kotikoiran oppii kyllä nopeasti siistimään itsekin saksilla. Kasvattaja neuvoo tässä mielellään.

        Keskustelun aloittaja taas. Kiitos, tällaista vastausta juuri toivoin. Ruokapuoli on kunnossa, voimme siis ostaa laadukkaampaa ruokaa. Luustovioista on kokemusta, isovanhempien kultainennoutaja kun ei päässyt vanhana portaita ylös heidän taloon. Taidanpi kysellä tämänhetkisiltä kasvattajilta loput kysymyksistäni. Ja kyllä olen tietoinen eräästä kasvattajasta jolta ei kannata ostaa.


    • Anonyymi

      Alkuperäiseen viestiin viitaten suosittelisin narttua, koska Kultsi on kuitenkin aika iso koira ja uros voi olla aika kova pideltävä. Kultsi on lempeä, mutta koira. Ja noilla tiedoilla mitä laitoit alkuun, niin pärjäät oikein hyvin. Kustannukset voi olla kohtalaiset, mutta pitää olla myös varautunut isoihin kuluihin. Vakuutus? Ja jos ei ole tarkoitus tehdä pentuja nartulla, niin leikkaus kannataa tehdä alle vuoden ikäisenä. Paljon asioita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe