Kolesteroli ja vaihtarit

Anonyymi

Nostaako vaihdevuodet estrogeenin puute pahaa kolesterolia? Väitteitä on asiasta mutta mikä totta?

6

78

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ainakin estrogeeni suojaa naisia vaihdevuosiin saakka sydäntaudeilta.
      Eli siinä mielessä hyvä, jos vaihdevuodet alkavat myöhään.
      Itsellä verenpaineet ovat nousseet kuin itsestään nyt keski-iässä huolimatta liikunnasta ja terveellisestä ruoasta.

• Anonyymi

Olen myös nähnyt näitä väitteitä mielestäni kohtuulaadukkaissa nettilähteissä.

• Anonyymi

En tiedä mikä nostaa, mutta ravintoni ei ainakaan. Liikun kohtalaisesti, eikä painokaan ole noussut vaihdevuosien aikana (10 v) kuin muutaman kilon ollen vielä onneksi normaaliarvossa pituuteen verrattuna. On ollut kolesterolia koko aikuisiän, huomattu työhöntulotarkastuksissa silloin kun niitä alettiin 90-luvulla ottamaan. Ollut parikymmentä vuotta vähän yli viiden, mutta nyt on noussut , 7:ään. Hyvä kolesteroli on ollut yli 3, mutta nyt on 2.5. Huono kolesteroli on ollut 1, nyt on 2. Niin että mitään muuta syytä en ole keksinyt kuin vaihdevuodet. Ei ole tyrkytetty lääkkeitä kun verenpaine on alhainen. Kuulemma jos on korkea niin tyrkytetään. Olen lisännyt öljyn määrää ruoanvalmistuksessa ja vältän keksejä, makkaroita, pullaa, en niistä oikein piittaakaan. Eipä ole vaikutusta.

• Anonyymi

Huonolla kolesterolilla tarkoitetaan LDL arvoa ja tuo arvosi 1 on poikkeuksellisen alhainen (tavataan yleensä vain luonnonkansoilla) ja arvo 2 on todella hyvä eikä edellyttäisi mitään lääkitystä. Toisaalta mainitsemasi hyvän kolesterolin (HDL) arvo on poikkeuksellisen suuri (naisten ohjearvo enemmän kuin 1,2). Hieman epäilyttää että kertomasi arvot ovat ristissä, jolloin arvot olisivat järkevää suuruusluokkaa ja sellaisinakin hyviä. Toisaalta noilla erillisarvoilla kokonaiskolesterolin arvo 7 tuntuu jotenkin oudon korkealta.

• Anonyymi

Tuolla facessa meillä on Menopaussi niminen ryhmä, josta saa vertaistukea. Tervetuloa!

• Anonyymi

Vanhemmiten muutenkin alkaa ihmisille tulla kaikenlaista häikkää, joista osa on geeneistä ja osa ympäristöstä johtuvaa. Välttämättä syynä ei ole edes vaihdevuodet, vaan vanheneminen itsessään (johon mielestäni vaihdevuodetkin liittyvät). Sekä miehillä että naisilla sydän- ja verisuonitaudit lisääntyvät keski-iässä.

Äidilläni on geenivirheestä johtuva verisuonitukostaipumus ja hän sai ensimmäisen kohtauksen juuri vaihdevuosi-iässä. Hänellä on monia verenkiertoon vaikuttavia lääkkeitä. Kuntoutumisen jälkeen hänen liikuntamääränsä ovat kasvaneet ja samassa suhteessa kolesteroliarvot parantuneet ilman lääkemuutoksia. Eli terveyteen on mahdollista vaikuttaa huonoista geeneistä huolimatta.

Miettikää, mitä sairauksia teillä esiintyy suvussa, etenkin naisilla. Ei se kaikkea ennusta, mutta jotain suuntaviivaa voi antaa siihen, mitkä ovat omat todelliset riskit.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      21
      2237
    2. Vieläkö odotat että

Näkisitte hänen kanssaan?
      Ikävä
      70
      1136
    3. Kuinka paljon

Olet tutustunut kaivattusi arvomaailmaan?
      Ikävä
      107
      990
    4. Nainen sä olet

arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r
      Ikävä
      72
      969
    5. Haluan sinun kanssa sänkyyn

Ja läheisyyttä, koska rakastan sinua mies.
      Ikävä
      46
      956
    6. Jos olisin

Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p
      Ikävä
      54
      915
    7. KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa

Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.
      Henkirikokset
      12
      891
    8. Minun on niin vaikeaa uskoa, että

todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.
      Ikävä
      55
      888
    9. Luotathan?

Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na
      Ikävä
      31
      880
    10. Voi kun pian voisi varmuudella sanoa

mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(
      Ikävä
      47
      820
    Aihe