Tsh: Aragornin miekasta

Ihmetyttö

Mietin tässä kun luin tuon ykkösen ja sit myös kakkosen niin...
Aragornhan sai sen Murtuneen Miekan jo ekassa kirjassa ja elokuvassa vsta kuninkaan paluussa...
*miettii*
Tietenkin sitä juonta on pitäny muuttaa koska elokuva olis muuten ollu ihan liian pitkä se on totta...Mutta mä ihmettelin tuota...
Aragorn sai Murtuneen Miekan Galabrielin kansalta eikös?.. vai olenko väärässä..? Elokuvassa se sai sen Elrondin luota.. :]

14

1388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kitiara

      Mikäli en käsittänyt aivan väärin, niin Aragorn sai Murtuneen Miekan mukaansa Rivendellistä kun Saattue lähti matkaan. Lórienissa Valtiatar Galadriel puolestaan lahjoitti miekan huotran.

      Leffassa Jackson on hiukan ottanut omia vapauksia miekan suhteen, joten Elrond siis tuo sen Aragornille Dunhargiin. Kai Elrondille piti saada jotain puuhaa leffassa...

      • mulimuli

        Muata se kyl meni niin et Aragornil oli se miekka mukana jo alusta asti. Se vaan taottiin Rivendellissä ennen kun saattue lähti sieltä. näion mä muistan sen.


      • samwise-fani
        mulimuli kirjoitti:

        Muata se kyl meni niin et Aragornil oli se miekka mukana jo alusta asti. Se vaan taottiin Rivendellissä ennen kun saattue lähti sieltä. näion mä muistan sen.

        niinhän se meni :)


      • Elrondilla

        piti olla puuhaa... :D mä Käsitin niin et se sai Galbrielin luota sen miekan..:)Mut se sai sen kotelon. MEnin sekaisin, sori. Mut sehän oli sieltä Rivendellistä...Nyt muistan sen oikein..;)


      • ...
        Elrondilla kirjoitti:

        piti olla puuhaa... :D mä Käsitin niin et se sai Galbrielin luota sen miekan..:)Mut se sai sen kotelon. MEnin sekaisin, sori. Mut sehän oli sieltä Rivendellistä...Nyt muistan sen oikein..;)

        Se on GaLADriel, ei mikään "galbriel"...


      • .....!
        ... kirjoitti:

        Se on GaLADriel, ei mikään "galbriel"...

        Että niin...;)


    • Mörri

      Aragornin miekka oli noldorilaista tekoa. Se taottiin alunperin Ensimmäisellä Ajalla Nogrodissa, takojana seppä Telchar, ja se kuului Anduinien ruhtinaiden perintökalleuksiin. Númenorin tuhossa se periytyi Amandililta Elendille. Tuolloin sen nimenä oli Narsil.

      Sauron surmasi Elendilin, mutta viimeisillä voimillaan Elendil työnsi miekkansa Sauroniin, ja tämän maallinen hahmo kuoli; samalla Narsil murtui. Narsilin tyngällä Elendilin poika Isildur leikkasi Sormuksen irti Sauronin sormella.

      Kurjenmiekkakenttien murhenäytelmän jälkeen Isildurin kaaduttua Ohtar toi Narsilin kappaleet Rivendelliin Kolmannen Ajan alussa. Tämän jälkeen ne olivat Elrondin hallussa, ja Elrond ennusti, ettei Narsilia taottaisi uudelleen ennen Sauronin uutta nousua ja uuden dúnedainin kuninkaan tuloa.

      Narsilin kappaleet olivat Arnorin kuningassuvun perintöä, ja niitä säilytettiin Rivendellissä. Toki Arnorin kuninkaiden perillisillä oli täysi käyttövapaus niihin, ja siksi Aragornilla oli Konkarina Narsilin kahvaosa mukanaan, kun hän kertoi itsestään hobiteille Pomppivassa Ponissa.

      Narsil sitten taottiin lopulta Rivendellissä uudelleen, ja Elrond toimitti sen Aragornille. Miekka sai uuden nimen, Anduril, "Lännen lieska". Andurilin nimellä se sitten oli Aragornilla mukana Pelennorissa.

      Galadrielilta Aragorn sai Andurilille uuden tupen. "Miekka, joka tästä tupesta vedetään, ei murru tappiossakaan".

      Anduriliin liittyy vielä ominaisuus, että vain dúnedaini hallitsija voi käyttää sitä (muut kuolevat pelkästä kosketuksesta) ja se hehkuu, kun lähellä on örkkejä tai peikkoja.

      Gandalfin miekka, Glamdring, oli alunperin Gondolinin haltiakuningas Turgonin miekka.

      • Olopoli

        Tuo meni muuten yksiin mun muistin kanssa, mut hehkuiko Andúril todella kun lähistöllä oli örkkejä? Kyllähän sekin oli haltiamiekka (noldorilaista alkuperää kun oli), mutta mun muistin mukaan vaan Piikille, Glamdringille ja Orkristille on kirjoissa esiintyvistä miekoista mainittu kyky hohtaa sinertävää valoa örkkien lähellä. Myönnän kyllä auliisti olevani väärässä, jos joku osottaa mulle jonkun kohdan Tolkienin tuotannosta missä kerrotaan Andúrilinkin hehkuvan.


      • DR. Ban

        Varovasti, Mörri: Pari aika rakentavanlaatuista virhettä mukana tekstissäsi...


      • ihmetyttö

        Mutta minuakin rupes askaruttamaan tuo et hehkuiko sen Anduril kun örkkejä lähistöllä...Kun itekään en muista muuta kun sen et Frodolla oli vain hehkuva miekka ja sit niillä kahdella muulla..
        Mutta joo...:)


      • Elendirmir

        Olen samaa mieltä kanssasi ja minustakin anduril loistaa örkkien lähellä, mutta en muista mistä missä se on saatettu mainita. Omat lähteeni voivat olla aivan muualta kuin itse kirjasta.(TSH) En näe syitä siihen, miksi se olisi edes mainittu.

        Elokuvasta ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä. Siinähän kaikki on vääristynyt dollarin-muotoisten lasien läpi. Ja pakosta on heitetty omia väliin vähän David Day tyyliin. No, ei nyt sentään.


      • Hiril Mirjami

        Niin ja eikös sen miekan toimittanut Aragornille Rivendellistä Elrondin pojat, eli Elladan ja Elohir.


      • Iltatähti-91
        Hiril Mirjami kirjoitti:

        Niin ja eikös sen miekan toimittanut Aragornille Rivendellistä Elrondin pojat, eli Elladan ja Elohir.

        Anduril ei hohtanut örkkien ollessa lähistöllä, sillä Gondorin kuninkaat eivät olleet yksissäkään yhteyksissä halttioihin, joilta tämä miekka olisi voinut saada päälleen "lumouksen" eli sen hohtamisen vihollisen ollessa lähettyvillä.
        Ainoita hohtavia miekkoja oli Piikki sekä Glamdring, jotka olivat löydetty samasta peikkoluolasta (Hobitti) mutta peikot olivat varastaneet joltakin haltialta tai ainakin haltiat olivat ne tehneet.
        Glamdring ja Thorinin miekka olivat parit eli Hutka ja Hatka joita örkit pelkäsivät kuin ruttoa.
        Andurilhän oli taottu Narsilin kappaleista ja Narsil oli Gondorin kuninkaitten perintökalleus ja kulki isältä pojalle.
        Tässä todettakoon 88% varmuudella että Narsil siis myöhemmin Anduril EI hohtanut haltiavaloa.


      • Hevijätkä

        Aragornin miekka ei ollu mitään haltia krääsää.Sen miekan teki Nogrodin kaupungin seppä Telchar(oli muuten kääpiö).Miekka tehtiin lahjaksi jollekkin haltiakuninkaalle.Haltiakunkulta se sitten siirty ihmisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2092
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1905
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe