Syy, miksi Toyota vapautti hybridipatenttinsa

Anonyymi

Kun Tojota vapautti hybridipatenttejaan vapaaseen käyttöön, niin se oli varmin tae siitä, että yksikään muu autotehdas ei lähde kilpailemaan samanlaisilla tuotteilla. Silloin Tojota saa koko ajan olla yksin neitseellisillä markkinoilla. Jos Patentteja ei olisi vapautettu, niin silloin kaikilla autotehtailla olisi ollut kiusaus kopioida Tojotan osaaminen omiin autoihinsa.

Patenttien vapauttamisella Tojota pääsi hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla NIH-ilmiötä (Not invented here). Muiden autotehtaiden suunnitteluosastot eivät tietenkään voi hyödyntää Tojotan vapauttamia patentteja, sillä silloinhan ne joutuisivat omistajilleen myöntämään sen, että ne eivät osaa kehittää nerokkaita autoja. Kirkastaakseen omaa kilpeään ja korostaakseen osaamistaan ne alkoivat suunnitella ihan erilaisia ratkaisuja kuin Tojota.

Tojotan johtajat voivat nyt naureskella makeasti, koska onnistuivat patenttien vapauttamisella ohjaamaan kaikki kilpailijat harhapoluille säheltämään. He osasivat todella hienolla tavalla käyttää NIH-ilmiötä hyväkseen ja sen seurauksena Tojotan nerokkaasti rakennetuille hybridiautoille ei ole tullut yhtään vakavasti otettavaa kilpailijaa. Tojota osasi tehdä täydellisen harhautuksen ja sen seurauksena kassakone kilisee entistä kiivaammin kaikissa maanosissa.

Toyota ei ole voitettavissa, ei teknisesti eikä älyllisesti.

30

75

Vastaukset

  • Voi kun sinun innostuksesi olisi yhtä kovaa myös työpaikalla rasvamikkona.

  • Yritettyään myydä noita patentteja vuosikausia (ketään ei kiinnosta vanha tekniikka edes ilmaiseksi) on aika sama vapauttaa ne. Ei kiinnosta vieläkään.

    • Nyt on kyllä erittäin outoja nuo väitteesi. Miksi Toyotan myynti on alkuvuonna kohonnut rajummin kuin koskaan aikaisemmin, jos sen autot olisivat vanhaa tekniikkaa?

      Totuus on se, että Toyotan autot ovat uusinta, parasta ja ympäristöystävllisintä tekniikkaa. Sen vuoksi niiden menekki on noussut valtavasti tänä vuonna.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Nyt on kyllä erittäin outoja nuo väitteesi. Miksi Toyotan myynti on alkuvuonna kohonnut rajummin kuin koskaan aikaisemmin, jos sen autot olisivat vanhaa tekniikkaa?

      Totuus on se, että Toyotan autot ovat uusinta, parasta ja ympäristöystävllisintä tekniikkaa. Sen vuoksi niiden menekki on noussut valtavasti tänä vuonna.

      Täytyy vielä muistaa, että niillä Yariksilla ja Corolloilla ajetaan keskimääräistä vähemmän.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Nyt on kyllä erittäin outoja nuo väitteesi. Miksi Toyotan myynti on alkuvuonna kohonnut rajummin kuin koskaan aikaisemmin, jos sen autot olisivat vanhaa tekniikkaa?

      Totuus on se, että Toyotan autot ovat uusinta, parasta ja ympäristöystävllisintä tekniikkaa. Sen vuoksi niiden menekki on noussut valtavasti tänä vuonna.

      Toyotan myynti Suomessa on laskenut noin kaksi prosenttia ja jenkeissä Tojolla on ollut katastrofivuosi. Myynti on laskenut noin seitsemän prosenttia. Se siitä kasvusta.


  • Kaikkio muut tekevät jo ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja. Tojon itsetyydyttävät olisivat askel taaksepäin, siksi tojon patentit ovat hapantuneet käsiin.

    • " Kaikkio muut tekevät jo ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja. Tojon itsetyydyttävät olisivat askel taaksepäin, siksi tojon patentit ovat hapantuneet käsiin. "

      Tojota onnistui muiden autotehtaiden harhauttamisessa niin hyvin, että muiden automerkkien fanittajatkin kuolaavat edelleen toimimattomien ja suorastaan järjenvastaisten ladattavien hybridiautojen perään. Ei edelleenkään ole vähäisintäkään pelkoa siitä, että kilpailijat alkaisivat sotkea Tojotan markkinoita. Tojota saa siis edelleenkin neitseellisillä markkinoilla myydä erinomaisesti toimivia ja kestäviä hybridiautojaan oikein ajatteleville ihmisille.

      Tavalliselle autonkäyttäjälle ei ole mitään väliä sillä, milloin hybridiauto kulkee bensalla ja milloin sähköllä, sillä kokonaistaloudellisiuushan touhussa ratkaisee. Juuri tämä on se ratkaiseva asia, missä Tojota on valovuosia muita autotehtaita edellä. Jos ihmiset haluavat edelleen ostaa ladattavia hybridiautoja, niin tietenkin tehtaat niitä heille tekevät, mutta samalla ne vapaaehtoisesti luopuvat kilpailemasta Tojotan kanssa, ja silloinhan Tojotan etumatka ja ylivoima hybridiautoissa edelleen kasvaa. Mielenkiinnolla odotan sitä tilannetta, milloin joku lapsenmielinen ajattelija sanoo, että eihän keisarilla (ladattavalla hybridiautolla) ole ollenkaan vaatteita.


  • Aloittaja on aika pihalla.

  • Muut lähtevät varmasti kilvan kopioimaan museovalmiita patentteja.
    Vetävät markkinoilta ladattavat ja sähköiset kulkuneuvot.

    • " Muut lähtevät varmasti kilvan kopioimaan museovalmiita patentteja.
      Vetävät markkinoilta ladattavat ja sähköiset kulkuneuvot. "

      Eihän museovalmiita patentteja tarvitse kopioida, sillä nehän ovat vapaasti kaikkien käytettävissä. NIH-ilmiö pitää huolen siitä, että yksikään itseään arvostava autotehdas ei uskalla valmistaa hybridiautoja Tojotan konseptien mukaisesti, koska silloin tehdas joutuisi tunnustamaan oman suunnitteluosastonsa kyvyttömyyden. Ladattavat hybridiautot poistuvat itsestään markkinoilta, sillä ihmiset kyllästyvät nopeasti latausjohtojen kiinnittämiseen ja irrottamiseen. Sähköautojen määrä taas jää melko vähäiseksi, sillä latauspaikkoja ei pystytä rakentamaan riittävästi (ei löydy maksajia), eikä sähkönsyöttöverkko monessakaan paikassa kestä monien autojen yhtäaikaista lataamista.

      Koko sähköautohöpötys on tällä hetkellä suurimman tason toiveajattelua, jota tosiasioita ymmärtämättömättömät viherpiipertäjät yrittävät potkia eteenpäin. Kovana pakkastalvena sähköautoihin perustuva liikennöinti käytännössä pysähtyy, mutta viisaat hybridi-Tojotan valinneet kaverit ajelevat ilman vaikeuksia lyhyemmät ja pidemmät matkat. Mukava silloin on katsella lämpimän hybridi-Tojotan kabiinista sitä, kuinka sinisenä hytisevät ihmiset seisovat latausjonossa jäykät latausjohdot käsissään. Se on sitä sähköautoilun ihanuutta parhaimmillaan.


    • Toyota Camry Hybrid hävisi jopa Ford Mondeo Hybridille TM-lehden vertailussa, kyllä nauratti.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Toyota Camry Hybrid hävisi jopa Ford Mondeo Hybridille TM-lehden vertailussa, kyllä nauratti.

      "Vähitellen Toyota on kehittynyt niin, että muut ennemminkin yrittävät matkia sitä." Mistä tuokin aivopieru on Tekniikkatalous.fi sivuston toimittajan päähän pullahtanut, perseestäkö?


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Vähitellen Toyota on kehittynyt niin, että muut ennemminkin yrittävät matkia sitä." Mistä tuokin aivopieru on Tekniikkatalous.fi sivuston toimittajan päähän pullahtanut, perseestäkö?

      Se on totuuuksien totuus. Se on juuri näin kuten Tekniika & Talous -lehti kirjoittaa:

      "Vähitellen Toyota on kehittynyt niin, että muut ennemminkin yrittävät matkia sitä. Vuonna 1997 valmistaja toi markkinoille ensimmäisen hybridiauton, Priusin. Myöhemmin Toyota on kehitellyt polttokennolla kulkevaa Miraita."

      Lisää kehittymisen todisteita tulee pian.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Se on totuuuksien totuus. Se on juuri näin kuten Tekniika & Talous -lehti kirjoittaa:

      "Vähitellen Toyota on kehittynyt niin, että muut ennemminkin yrittävät matkia sitä. Vuonna 1997 valmistaja toi markkinoille ensimmäisen hybridiauton, Priusin. Myöhemmin Toyota on kehitellyt polttokennolla kulkevaa Miraita."

      Lisää kehittymisen todisteita tulee pian.

      Mikään autonvalmistaja ei ole käyttänyt Tojon hybriditekniikkaa vaikka se on ilmaiseksi tarjolla.
      Sen sijaan Toyota on joutunut ostamaan Supran BMWltä, GT86sen Subarulta, ProAcen PSAltaj Aygon Citikalta kun oma osaaminen on loppunut kesken.

      Kaikki muut ovat jo monta askelta Tojoa edellä ja niillä on tarjolla ladattavia autoja kun Tojo turaa edeelleen 90-luvun hybridiensä kanssa.


  • "Kovana pakkastalvena sähköautoihin perustuva liikennöinti käytännössä pysähtyy, mutta viisaat hybridi-Tojotan valinneet kaverit ajelevat ilman vaikeuksia lyhyemmät ja pidemmät matkat"

    Tässä taas esimerkki siitä miten tyhmä tojohönö on. Todellisuus on se että sähköauto lämmittää itsensä verkkovirralla ennen matkaanlähtemistä. Tojohönö sen sijaan aloittaa matkansa kylmällä autolla joka pystyy tuottamaan lämpöä kabiiniin vasta kilometrien ajanmisen jälkeen.
    Alkeellista ja vanhanaikaista.

    • " Todellisuus on se että sähköauto lämmittää itsensä verkkovirralla ennen matkaanlähtemistä. "

      Ei todellakaan ole tuo todellisuus koskaan, valot päälle nyt.

      Vaatisi sen jokaisessa paikassa jonne auton sammuttaa pitäisi olla verkkovirtaa saatavissa jolla auton lämmittää. Auto lämmitetää sillä akulla jossa on varausta jos on.


    • Anonyymi kirjoitti:

      " Todellisuus on se että sähköauto lämmittää itsensä verkkovirralla ennen matkaanlähtemistä. "

      Ei todellakaan ole tuo todellisuus koskaan, valot päälle nyt.

      Vaatisi sen jokaisessa paikassa jonne auton sammuttaa pitäisi olla verkkovirtaa saatavissa jolla auton lämmittää. Auto lämmitetää sillä akulla jossa on varausta jos on.

      Se on totuus silloin kun verkkovirtaa on saatavilla, joten älä väitä että "Ei todellakaan ole tuo todellisuus koskaan."


    • Sähköauto lämpiää paljon nopeammin kuin polttomottoriauto, Hybridi lämpiää sekä sähkön että polttomottorin ja lämmönvaihtimen vuoksi todella nopeasti.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Sähköauto lämpiää paljon nopeammin kuin polttomottoriauto, Hybridi lämpiää sekä sähkön että polttomottorin ja lämmönvaihtimen vuoksi todella nopeasti.

      Lämmitys imaisee paljon akkua kuten nopeuden nosto.

      Ajan dieselillä jossa ei ole webastoa koska sellaista ei tarvitse ja lämmintä tulee heti startista. Kuten tänäänkin, ei ollut edes lohkolämmittimessä. vajaa 10cm lunta auton päällä. Käynnistin ja puhdistin, sisällä tuli lämmintä että ikkunalta vesi valui. Lähtiessä sai pienentää lämpötilaa 22c

      Dieselillä pyörii täällä suomessa kaikki, mukava käyttää samaa polttoainetta kun sitä käytetään niin kauan kuin ihmisiä on.

      Jokainen saa ostella akkuautoja omilla rahoillaan ei minua haittaa.


    • " Tässä taas esimerkki siitä miten tyhmä tojohönö on. Todellisuus on se että sähköauto lämmittää itsensä verkkovirralla ennen matkaanlähtemistä. Tojohönö sen sijaan aloittaa matkansa kylmällä autolla joka pystyy tuottamaan lämpöä kabiiniin vasta kilometrien ajanmisen jälkeen.
      Alkeellista ja vanhanaikaista. "

      Nyt kyllä juttelet täysin sekavia. Kadun varteen pysäköity sähköauto ei taatusti lämmitä itseään verkkovirralla ennen ajoonlähtöä, sillä eihän verkkovirtaa ole saatavilla. Kyllä kaikki sähköauton lämmittämiseen tarvittava sähköteho otetaan akusta, ja siitä syystä sähköauton ajomatka pakkasessa jääkin toivottoman lyhyeksi.

      Nyt kirjoittaja kyllä puhuu juttujaan ihan omasta päästään. Minä en koskaan starttaa hybridi-Tojotaani kylmässä pakkassäässä, vaan tähden aina ajoon lämpimästä autotallista. Auto on heti alusta lähtien täysin notkea ja huurteeton, joten kauppareissu sujuu yhtä luonnikkaasti ja mukavasti kuin keskikesällä. Eihän se valmiiksi lämmin auto mitään kilometrien ajamista tarvitse. Kannattaisi kyllä ottaa ensin asioista selvää ennen kuin alkaa osaavammille ihmisille suutaan soittamaan.


    • Anonyymi kirjoitti:

      " Tässä taas esimerkki siitä miten tyhmä tojohönö on. Todellisuus on se että sähköauto lämmittää itsensä verkkovirralla ennen matkaanlähtemistä. Tojohönö sen sijaan aloittaa matkansa kylmällä autolla joka pystyy tuottamaan lämpöä kabiiniin vasta kilometrien ajanmisen jälkeen.
      Alkeellista ja vanhanaikaista. "

      Nyt kyllä juttelet täysin sekavia. Kadun varteen pysäköity sähköauto ei taatusti lämmitä itseään verkkovirralla ennen ajoonlähtöä, sillä eihän verkkovirtaa ole saatavilla. Kyllä kaikki sähköauton lämmittämiseen tarvittava sähköteho otetaan akusta, ja siitä syystä sähköauton ajomatka pakkasessa jääkin toivottoman lyhyeksi.

      Nyt kirjoittaja kyllä puhuu juttujaan ihan omasta päästään. Minä en koskaan starttaa hybridi-Tojotaani kylmässä pakkassäässä, vaan tähden aina ajoon lämpimästä autotallista. Auto on heti alusta lähtien täysin notkea ja huurteeton, joten kauppareissu sujuu yhtä luonnikkaasti ja mukavasti kuin keskikesällä. Eihän se valmiiksi lämmin auto mitään kilometrien ajamista tarvitse. Kannattaisi kyllä ottaa ensin asioista selvää ennen kuin alkaa osaavammille ihmisille suutaan soittamaan.

      "Kadun varteen pysäköity sähköauto ei taatusti lämmitä itseään verkkovirralla ennen ajoonlähtöä, sillä eihän verkkovirtaa ole saatavilla. "

      Kadunvarteen pysäköivät ilman latausmahdollisuutta eivät ole sähköautojen käyttäjiä. Tyhmempikin ymmärtää että sähköautoja ostavat sellaiset joilla on latausmahdollisuus omasta takaa. Ei pitäisi olla vaikea asia tajuta.


  • "Ei todellakaan ole tuo todellisuus koskaan, valot päälle nyt.

    Vaatisi sen jokaisessa paikassa jonne auton sammuttaa pitäisi olla verkkovirtaa saatavissa jolla auton lämmittää. "

    Ok. Saat propsit siitä että hiffasit että aina ei ole verkkovirtaa saatavilla. Meikäläiselle suurin osa matkoista alkaa kotipihasta, duunista tai paikallisesta kauppakeskuksesta. Aina valmiiiksi lämpimällä sähköautolla.

    • Auton käyttämisestä tekisi sellainen henkilö tekisi todella vaikean jos yrittäisi etsiä latauspaikkoja joka kerta jos käyttää "akkuautoa tai ladattavaa hybridiä" Kun ajaa omasta pihasta pois ja sammuttaa auton.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Auton käyttämisestä tekisi sellainen henkilö tekisi todella vaikean jos yrittäisi etsiä latauspaikkoja joka kerta jos käyttää "akkuautoa tai ladattavaa hybridiä" Kun ajaa omasta pihasta pois ja sammuttaa auton.

      Sulle on nähtävästi maistunut muutama bisse lauantai illan kunniaksi. Sen verran sekavaa on ulosanti ja ajatuskin samentuu tunti tunnilta.

      Ei sähköautoa tarvitse ladata aina kun sen parkkeraa. Mieti nyt vähän mitä höpötät.


  • Tässä saunaa lämmittäessäni (puulämmitteinen kiuas, jonka käytön sähköautoja kannattavat viherpiipertäjät kohta kieltävät) tuli mieleen ajatus, miltä automaailma mahtaisikaan nyt näyttää, jos Mersu-tehdas olisi ensimmäisenä onnistunut kehittämään toimivan hybridiauton. Jos Mersu olisi tehnyt yhtä hyvän hybridiauton kuin Tojota Prius jo vuonna 1997, niin millaisia Mersuja nyt kaupattaisiin ihmisille? Maailma saattaisi olla ihan erilainen.

    Jos Mersulla olisi ollut hybridiauton konsepti selvillä vuonna 1997, niin käsitykseni mukaan kaikki E- ja S-sarjaa paremmat Mersut olisi varustettu hybridikoneistolla jo vuonna 2005. TM ja kaikki muut autolehdet ylistäisivät maasta taivaaseen Mersun ylivoimaista hybridiosaamista, ja hybridi-Mersu voittaisi kirkkaasti kaikki testit, mihin se suinkin osallistuisi. Taksitolpilla kaikki autot olisivat hybridi-Mersuja, sillä niiden kaupunkiominaisuudet olisivat aivan ylivoimaiset ja taloudellisuuskin huippuluokkaa. Muita autoja taksimiehet tuskin ollenkaan käyttäisivät. Joka paikassa saataisiin vain lukea suuria mainoslauseita, kuinka johtotähti Mersu hienon hybriditekniikkansa kanssa näyttää tietä muille autonvalmistajille.

    Pahaksi onneksi kunnollisen hybridiauton sattuikin ensimmäisenä kehittämään ylenkatsottu kansankulkineita valmistava Tojota, ja sehän pistikin pakan aivan sekaisin. Tojotan johtomiehet tajusivat heti hybridiauton ylivoimaisuuden, ja siksi he halusivatkin tehdä vähän kiusaa muille autotehtaille. He laittoivat ratkaisevat patentit julkisiksi, jotta kaikki muutkin tehtaat olisivat saaneet niitä hyödyntää. NIH-ilmiö piti nyt huolen siitä, ettei Mersukaan alkanut tehdä hybridiautoja Tojotan mallin mukaisesti, vaan tyytyi pelkästän näpertelemään toivottomien lataushybridien parissa. Eihän se nyt johtotähdelle sovi, että nytkyttävän S-Mersun kaupunkiominaisuuksia parannettaisiin Tojotan halpismallien ilmaisella hybriditekniikalla! Johan sille jokainen oikea saksalainen autonostajakin nauraisi. Tästä taas huomaamme, miten NIH-ilmiö rules, ja Tojotalla kassakone kilisee entistä kiivaammin.

    Jos minä ajattelen asiaa omalta kannaltani, niin silloin ihan oikea tehdas eli Tojota keksi hybriauton. Koska tojotat ovat köyhän kansan ajopelejä, niin minulla tavallisella eläkeläiselläkin oli mahdollisuus päästä käsiksi suhteellisen tuoreeseen hybridi-Aurikseen. Hybridi autolla on mukava tehdä vaimon kanssa kauppareissut, sillä kyyti on täysin nykäyksetöntä. Jos Mersu olisi kehittänyt toimivan hybridiauton, niin ajelisin nyt kauppareissut edelleenkin tavallisella automaattivaihteisella Tojotalla. Minulla keskituloisella eläkeläisellä ei olisi koskaan ollut varaa päästä käsiksi uudehkoon hybridi-Mersuun.

    • Noinhan se on. Minä harkitsen ja tutkin juristien kanssa tässä parhaillaan lehdistösuhteisiin perustuvan rikosilmoituksen tekemistä.


    • Tämä kirjoitus olisi voinut olla validi joskus monta monta vuotta sitten, Nyt se on vain turha vuodatus tekniikasta joka on vanhentunut jo vuosia sitten.

      Tämän päivän maailma ostaa ladattavia autoja kuten ID.3 ja Mii.


  • "Pahaksi onneksi kunnollisen hybridiauton sattuikin ensimmäisenä kehittämään ylenkatsottu kansankulkineita valmistava Tojota, ja sehän pistikin pakan aivan sekaisin. "

    Aivan samoin Mazda kehitti Wankel-koneisen kulkineen. Molemmat vaipuvat historiaan hyvänä yrityksenä joka ei kantanut kovinkaan pitkälle .
    Tojo itsekin on myöntänyt että sen kaikki panokset ovat ladattavissa autoissa. Itsetyydyttäävät on dumpattu.

    https://www.theverge.com/2019/8/23/20830105/toyota-electric-vehicles-2020-olympics-ev-scooter

  • "Tässä saunaa lämmittäessäni (puulämmitteinen kiuas, jonka käytön sähköautoja kannattavat viherpiipertäjät kohta kieltävät) tuli mieleen ajatus, miltä automaailma mahtaisikaan nyt näyttää, jos Mersu-tehdas olisi ensimmäisenä onnistunut kehittämään toimivan hybridiauton. "

    En epäile lainkaan kuinka paljon te "jos" ja "mutta" ihmiset käytätte aikaanne siihen mitä olisi voinut tapahtua mielikuvitusmaailmassanne. Nyt on kuitenkin niin että tämä maailma toimii niiden ehdoillla jotka toimivat eivätkä jossittele.
    Tojo on jossittelijoille ja Mersu niille jotka tekevät asioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.