Yksi pienen suomalaislapsen huolista

Anonyymi

- Onko kirjeesi joulupukille jo valmis?
- On, mutta äiti, onko posti ihan oikeasti olemassa?
(HS eilen Karlssonin sarjakuva.)

9

<50

Vastaukset

• Kuvassa lapsi vatsallaan lattialla juuri valmiiksi kirjoittamansa kirjeen kanssa.
    Äiti tulee kysymään, joko tuli kirje valmiiksi.

• Ilmeisesti lapsikin on kuullut lakosta, pikkupadoilla on korvat.

• Lakoissa aina kärsivät viattomat.

• Totta puhut, aivan väärille tahoille aina menevät lakkojen kärsimykset.

• Pikkusen säälittävää, että lapsia huolestutetaan tuollaisilla saduilla postista.

Eikö heille voi vain kertoa totuutta kuinka asian laita on niinkuin minulle lapsena, että ne ovat tontut, jotka käyvät hakemassa sen kirjeen joulupukille, kun sen jättää saunakamariin.

• Lapselle joulu tulee olipa lakkoa tai ei.

• Anonyymi kirjoitti:

Lapselle joulu tulee olipa lakkoa tai ei.

Niin on 😊 ! Ei kukaan edes ehdottanut meille lapsena, että voisi toivelistaa joulupukille kirjoittaa? Ei Ruotsissa ollut myöskään sellaista amerikkalaista tapaa 40-50 luvulla !
      Suomessa nyt ei varsinkaan, rauhan jälkeen ei äidit ja hengissä selvinneet isät olisi kyenneetkään täyttämään kirjoitettuja toiveita, ja silti kotona oli iloista joulun odotusta kun kuusta puettiin, ja ruuat tuoksui lämpimässä keittiössä! Tottahan saimme mieluisia pakettejakin, milloin sukset, luistimet ja kirjojakin.

Perheessäni ei vieläkään ole hemmoiteltu suuremmoisilla lahjoilla jälkipolvea, ehkä en ymmärtänyt opettaa lapsilleni lahjatoiveta liittyen jouluun!

• Minusta lahjojen ostaminen oli ihan yhtä ihanaa kuin saaminenkin. Muistan, että pakkasin hankkimani lahjat moneen kertaan, niin että paperi oli ihan ryppyinen ja paketti ei pysynyt kasassa. Mutta minulla oli ihan oikeaa punaista lakkaa, jolla sitten sinetöin paketin. Isoja lakkalämäreitä pitkin pakettia.
    Isoja joululahjarahoja ei minulla ollut. Joulukuusen koristeita ostettiin ja kiiltokuvia.

• Äiti nyt siinä vähän vitsaili lapselleen, koska oli itse lähtenyt lakkoon postin kirjeitten lajittelulinjalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.