Vakkarityö - tuleeko karenssi jos vaihtaa osa-aikaiseen?

Anonyymi

Olen pienipalkkaisessa vakituisessa työssä. Jos vaihdan työn osa-aikaiseen ja toiselle alalle, niin vaikuttaako se soviteltuun päivärahaan? Nykyisessä työssäni on ongelmia, joihin työnantaja ei tee korjauksia ja meidän työntekijöiden terveys on riskissä. Vakituista työtöä on vaikea löytää jotenka voi olla että joutuu ottamaan osa-aikaisen.

Karenssi ilmeisesti tulee jos saa potkut, eikö? Siitä olen lähes varma että jos itse lähden terveydellisistä syistä niin karenssi tulee, koska nykyään Te-toimistolla jaellaan karensseja perusteettomista syistä.

Osaako kukaan auttaa? Asiallisia vastauksia, kiitos

18

4000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oma mielipiteeni ja kantani on että irtisanoutumisesta tulee se 3kk karenssi. Sen kolmen kuukauden jälkeen osa-aikatyön lisäksi pitäisi saada soviteltua päivärahaa kuin kuka tahansa työtön joka tekee osa-aikatyötä. Älä edes ilmoittaudu työkkäriin tuona 3kk aikana vaan vasta sen jälkeen. Toki voit myös kysyä ennen irtisanoutumista te-toimiston puhelinpalvelusta miten homma menee ja miten kannattaa menetellä.

      Terveydellsistä syistä irtisanoutumiseen pitää olla lääkärin lausunto ja välttämättä sekään ei riitä. Jos irtisanoutuisit omasta työstäsi ja jäisit samaan työpaikkaan osa-aikaisesti niin silloin melko varmasti soviteltua ei saisi ollenkaan. Mutta tästähän kohdallasi ei ollut kyse.

      • Anonyymi

        Epäilen että työpaikallani on hometta, en ole ainoa jolla on oireita. En ole vielä irtisanoutumassa juuri karenssi pelon takia. En myös haluaisi altistaa itseäni homeelle joka päivä töissä. Esimies vähättelee asiaa. Olen kerran irtisanoutunut terveydellisistä syistä ja sain 3kk karenssin vaikka minulla oli lääkärin ja hoitajan lausunnot, mutta näköjään niillä ei ole mitään painoarvoa työkkärille.
        Olen siis ilmeisesti umpikujatilabteessa? Olen kokoajan hakenut töitä, mutta vielä en ole saanut mitään. Tiedän että se ratkaisisi tämän tilanteen heti, kun saisi edes määräaikaisen kokoaikaisen työn. Mutta jos sellaista ei saa, niin osa-aikaista pakko etsiä.
        Keksiikö kukaan mitään ulospääsyä tästä ilman karenssia :(
        Samaan työpaikkaan en voi jäädä osa-aikaisena, siellä ei ole sitä vaihtoehtoa.


      • Anonyymi

        Enkä uskalla soittaa te toimistoon kun he kirjaa kaiken ylös ja epäilen että kaikkea voidaan sitten käyttää minua vastaan.
        Voi kun jollain olisi kokemuksia miten päästä ulos tästä tilanteesta... :( olen oikeasti jaksamiseni rajoilla tässä. Itselläni vielä takana pitkä työttömyys ja pätkähistoria niin ei viitsisi periksi antaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enkä uskalla soittaa te toimistoon kun he kirjaa kaiken ylös ja epäilen että kaikkea voidaan sitten käyttää minua vastaan.
        Voi kun jollain olisi kokemuksia miten päästä ulos tästä tilanteesta... :( olen oikeasti jaksamiseni rajoilla tässä. Itselläni vielä takana pitkä työttömyys ja pätkähistoria niin ei viitsisi periksi antaa.

        Siihen valtakunnalliseen linjaan voi mielestäni soittaa ihan nimettömänäkin ja missään nimessä en itsekkään antaisi nimeäni tietoon. Jos haluaa pelata varman päälle niin soittaa vielä jonkun muun (vakitöissä olevan) numerosta. Ja jos et ole lähiaikoina ollut tekemisissä te-toimiston kanssa niin mitään tietojahan heillä ei pitäisi olla sinusta.


      • Anonyymi

        Jos irtisanoutuu paremmin työllistävästä työstä siirtyäkseen vähemmän työllistävään työhön, saa kyllä sen 3kk karenssin, vaikka osa-aikaisessa työssä olisi parempi palkka. Jos vaihtaa samassa työssä sopimusta kokoaikaisesta osa-aikaiseksi ei saa karenssia, mutta etuuden maksaja torppaa sovitellun maksamisen.

        Terveydellisistä syistä irtisanoutuessa pitää pääasiassa olla B-lääkärinlausunto, jossa todetaan, ettei pysyväisluonteisesti kykene työllistymään työssä, josta lähti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäilen että työpaikallani on hometta, en ole ainoa jolla on oireita. En ole vielä irtisanoutumassa juuri karenssi pelon takia. En myös haluaisi altistaa itseäni homeelle joka päivä töissä. Esimies vähättelee asiaa. Olen kerran irtisanoutunut terveydellisistä syistä ja sain 3kk karenssin vaikka minulla oli lääkärin ja hoitajan lausunnot, mutta näköjään niillä ei ole mitään painoarvoa työkkärille.
        Olen siis ilmeisesti umpikujatilabteessa? Olen kokoajan hakenut töitä, mutta vielä en ole saanut mitään. Tiedän että se ratkaisisi tämän tilanteen heti, kun saisi edes määräaikaisen kokoaikaisen työn. Mutta jos sellaista ei saa, niin osa-aikaista pakko etsiä.
        Keksiikö kukaan mitään ulospääsyä tästä ilman karenssia :(
        Samaan työpaikkaan en voi jäädä osa-aikaisena, siellä ei ole sitä vaihtoehtoa.

        Taas yksi hyvä syy kannattaa vastikkeetonta perustuloa. Niin kauan kuin sitä ei ole vaihtoehtosi ilman karenssia on etsiä uusi työ, vaikka osa-aikainen, millä pärjää ilman muita tuloja. Jos asut vuokralla tai asumisoikeusasunnossa voi sinulla olla oikeus yleiseen asumistukeen.

        Yli kolmen kuukauden päästä työpaikkasi vaihduttua kannattaa mennä työkkäriin ilmoittautumaan työnhakijaksi koska olet vain osa-aikaisesti työssä ja etsit kokoaikatyötä. Jos et etsi, ei kannata ilmottautua. Sen jälkeen kassaan anomaan rahoja. Huom. Älä missään nimessä vaihda liittoa tai kassaa ettet esim. menetä kertynyttä päivärahaoikeutta.

        Toinen vaihtoehtosi on etsiä nykyisen työn rinnalle toinen eri alan osa-aikainen työ, jossa voit sopia työajat häiritsemättä kokoaikaista työtä. Esim. illalla muutama tunti ja viikonloppuna mahdollisuuksien mukaan pitkät päivät.

        Jos et jaksa, ala heti liikkumaan ja muuttamaan ajatteluasi. Jos huomaat jossakin kohdassa kankeutumista uriin, on ratkaisu pinttyneiden tapojen muuttaminen ja liikunta.

        Sitten kun olet ollut kahdessa työssä vaikka puolivuotta, pitäisi sinulla olla hyvä säästö rahaa ja voit irtaantua kokoaikatyöstä ellet liikuntaa lisäämällä huomaakin että voit töissä vallan mainiosti. Silloin ei ole ongelmaa elää muutama kuukausi pienemmillä tuloilla, ja sekin on mahdollista että saat enemmän tunteja osa-aikaisesta työstä tai pystyt löytämään rinnalle toisen osa-aikaisen työn.


    • Anonyymi

      Karenssia ei tule, jos työnantaja antaa potkut, mutta työttömyyden alussa on 5 päivän omavastuuaika.

      Karenssia tulee, jos lähtee itse työpaikasta ilman työkkärin päteväksi katsomaa syytä.

      Soviteltua päivärahaa harvemmin saa, jos itse vaihtaa vakituisen kokoaikatyön osa-aikatyöhön.

      • Anonyymi

        Pieni lisäys:

        Sillä tavalla voi saada soviteltua, että irtisanoudut vakityöstäsi, ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi ja aloitat osa-aikatyön vasta työttömänä ollessasi. Mutta joka tapauksessa karenssia tulee 3 kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni lisäys:

        Sillä tavalla voi saada soviteltua, että irtisanoudut vakityöstäsi, ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi ja aloitat osa-aikatyön vasta työttömänä ollessasi. Mutta joka tapauksessa karenssia tulee 3 kk.

        Kiitos tiedosta, eli karenssi tulee tein miten vain. Paitsi jos saa potkut, onko se varma tieto et ei sitten tule karenssi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tiedosta, eli karenssi tulee tein miten vain. Paitsi jos saa potkut, onko se varma tieto et ei sitten tule karenssi?

        TE-toimiston kanssa mikään ei ikävä kyllä ole varmaa.

        Pääsääntöisesti ei tule karenssia, jos työnantaja irtisanoo. Ainoastaan siinä tapauksessa voi tulla, jos työkkäri katsoo, että työntekijä on omalla toiminnallaan tahallisesti aiheuttanut irtisanomisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TE-toimiston kanssa mikään ei ikävä kyllä ole varmaa.

        Pääsääntöisesti ei tule karenssia, jos työnantaja irtisanoo. Ainoastaan siinä tapauksessa voi tulla, jos työkkäri katsoo, että työntekijä on omalla toiminnallaan tahallisesti aiheuttanut irtisanomisen.

        Ok, kiitos kommentista.
        Aika hullua että te toimisto voi näin mielivaltaisesti jaella karensseja, ilman mitään punaista lankaa tai yhdenmukaisuutta.


      • Anonyymi

        Tämä on väärää tietoa. Nykyään tulee 2kk karenssi, jos saa potkut, jos katsotaan, että omalla menettelyllä on potkut aiheuttanut, esim. ei noudata esimiehen ohjeita. Aiemmin oli 3kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on väärää tietoa. Nykyään tulee 2kk karenssi, jos saa potkut, jos katsotaan, että omalla menettelyllä on potkut aiheuttanut, esim. ei noudata esimiehen ohjeita. Aiemmin oli 3kk.

        Kiitos kaikille hyvistä kommenteista <3
        Miten sitten sellainen vaihtoehto jos ottaa jonkun opiskelujutun, esim oppisopimus. Siinähän ei tule karenssia. Voiko oppisopimuksen keskeyttää jos saa töitä?
        Onko olemassa mitään muita opiskelujuttuja millä voisi päästä eroon nykytyöstäni? Itselleni ei täyspäiväinen opiskelu tällä hetkellä ole vaihtoehto koska laskut pitää maksaa ym. Eli varmaan ainoa vaihtoehto on oppisopimus oletan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kaikille hyvistä kommenteista <3
        Miten sitten sellainen vaihtoehto jos ottaa jonkun opiskelujutun, esim oppisopimus. Siinähän ei tule karenssia. Voiko oppisopimuksen keskeyttää jos saa töitä?
        Onko olemassa mitään muita opiskelujuttuja millä voisi päästä eroon nykytyöstäni? Itselleni ei täyspäiväinen opiskelu tällä hetkellä ole vaihtoehto koska laskut pitää maksaa ym. Eli varmaan ainoa vaihtoehto on oppisopimus oletan?

        Onko kellään tietoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kellään tietoa?

        Oppisopimushan on palkallista eli periaatteessa vaihtaisit työtä. Jos kyseessä on kokoaikainen oppisopimus niin eihän siinä mitään karenssia tule kun et ole työkkärin kanssa missään tekemisissä. Osa-aikaoppisopimuksessa luulisi tulevan karenssi. Lisäksi oppisopimuspaikka on yleensä itse etsittävä.

        Työvoimapoliittiset koulutukset on tarkoitettu työttömille tai työttömyysuhan alaisille eli et pääse niihin. Tavalliseen kouluttautumiseen saat opintorahaa, työttömyyskorvauksella opiskelu on takoitettu taa vain työttömille. Lisäksi töissäkäyvä voi hakea aikuiskoulutustukea. Katso olisiko se mahdollista sinun kohdallasi, siinä on jotain kriteerejä ainakin työvuosien suhteen. Se on muistaakseni noin ansiosidonnaisen suuruinen.


    • Anonyymi

      Ota saikkua masennuksesta, jos ei anna niin vaadi päästä psykologille, ja käy siellä pari kertaa koska masentaa koska et voi tehdä töitä enää. Psykologi puoltaa lausuntoasi ja lekurille viet sen lapun jotta saat saikkua. Sit loparit ja lekurilaput työkkärille. Uudet työt kantsii aina tehä määrä aikasella sopparilla, että välttää turhan byrokratian. Ihan virkailjasta ja tuurista et miten käy, mut mä puhun siunausta sun elämään, ja toivottavasti asia ratkee hyväksi kannaltasi.

      • Anonyymi

        Kiitos paljon ajatuksista ja vinkeistä! Olen erittäin väsynyt tähän tilanteeseen ja työhön joka ei vastannut sitä mitä sovittiin.
        Kyllä tässä jonkin asteista masennusta on jo tämän asian kanssa. Jännään sitä karenssia niin paljon :( Tarvii mennä lääkäriin puhumaan tästä. Mikä se b lausunto on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos paljon ajatuksista ja vinkeistä! Olen erittäin väsynyt tähän tilanteeseen ja työhön joka ei vastannut sitä mitä sovittiin.
        Kyllä tässä jonkin asteista masennusta on jo tämän asian kanssa. Jännään sitä karenssia niin paljon :( Tarvii mennä lääkäriin puhumaan tästä. Mikä se b lausunto on?

        B-lausuntoa ei helpolla kirjoiteta. On oltava esim. mielenterveysongelmista diagnoosi, eikä sittenkään vakuutusyhtiö sairaseläkettä välttämättä myönnä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe