Onko historiasta kiinnostuneita ? TV1:ssä alkoi viime viikolla: Franco - unohdettu diktaattori

Anonyymi

Ei tee paljon mieli muistella sitäkään espanjalaista fasistia, mutta neliosainen sarja on hyvä Euroopan historian kertauksena. Tänään tulee paras'aikaa sen kakkososa.
Se on Euroopan lähihistoriaa, vaikkakin karmivaa, mutta yleisivistävää ja pistää viimeistään ajattelemaan sodan, natsismin ja fasismin kauheutta.
Sarja kattaa luonnollisesti melkein koko Euroopan Francon ajan historian ja
on mielenkiintoinen historiasta kiinnostuneelle ajan kauheudesta huolimatta.

Vielä tulee kaksi osaa maanantaisin klo 19-20.
Areenassa se on varmaan alusta asti katsottavissa.

48

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Juu, kiinnostaa, mutta nyt MOT.

• Anonyymi

Katsoin areenasta kaikki osat, 30-luvun fasismia ja natsismia.
      Sodan jälkeen oli pois näkyvistä, nyt taas nostaa päätään kansallismielisyytenä monissa maissa.
      Ihmisen muisti on lyhyt, uusnatsit ?

• Anonyymi

Katsoin aikoinaan espanjalaista sarjaa "Francon aika", joka oli ihan lupsakka
      espanjalainen "Me Tammelat". Siinä elettiin Francon aikaa, joka oli "piilotettu"
      keveään juoneen.
      On hirtehistä katsoa totuutta nyt.
      "Francon aika"-sarja tulee vieläkin, mutta en enää jaksa katsoa sitä,
      kun jotain sarjaa venytetään liian pitkäksi, se ei enää toimi.

Diktaattori Franco 1-4 sarja pistää ihmettelemään,
      mitä liikkuu uusnatsien ja persujen päässä.
      Fasistit, natsit ja rasistit eivät ole niin kovin kaukana toisistaan.

• Anonyymi

Unohdit kommunistit, joilla eniten uhreja!

• Anonyymi

Ykkösosa sarjasta jäi näkemättä, eilen sattumalta katsoin kakkososaa, onneksi, vaikka järkytyin, millaista fasisti-Francon Espanjassa on ollut. Sarjan ansiosta tulee tietoiseksi mitä fasismi konkreettisesti ihmisten arki-elämässä on ollut.

• Anonyymi

Vielä 80-luvun lopulla papat keskustelivat värikkäästi Francon ajan hyvistä ja varjopuolista. EU-rahat eivät vielä ehtineet oikein hyvin tehoamaan.
      Julkisissa kulkuvälineissä, kun kansallisuutemme oli selvinnyt, meiltä tivattiin oliko meidän vanhempiemme tuttavia osapuolina ko. sodassa. Emme tunteneet.
      Suomalaisia oli ollut kummallakin puolella. Ilmeisesti enemmän punaisissa.

Falangistit lienevät pahoittaneet mielensä tasavaltalaisten suorittamista patruunoiden ja pappien murhista.

Fasismi, natsismi, rasismi? Käsitteiden sisältö vaihtelee henkilöittäin. Tunnustaudun itse natsiksi. Kansallissosialistiksi. Kansalliseksi sosialistiksi.
      Olen isänmaallinen. Suomi ja suomalaisuus ovat itsessään puolustamisen arvoisia.
      Olen ylpeä suomalaisuudestani joten voin olla myös suvaitseva muita kohtaan omien arvojeni puitteissa.
      Olen sosialisti koska mielestäni yhteiskunnan ja kansalaisten toiminnan kannalta tärkeät toiminnot, varsinkin energian jakelu, kiikenneväylästö yms. tulee olla yhteiskunnallisessa ohjauksessa ja muiltakin osin harkita valtion omistuksien myymistä varsinkaan budjettivuoden, tai edes eduskuntakauden puitteissa.
      Valtio on tehnyt vain hölmöjä kauppoja joita ei kannata ryhtyä tässä yhteydessä luettelemaan.

Olen myös rasisti koska odotan maahan tulijoilta mukautumista lakeihimme ja tapakulttuuriimme kun liikumme yhdessä. Kukin pitäköön omat tapansa kunhan ne ovat rikoslakiemme hyväksymissä puitteissa.
      Ylenpalttinen ymmärtäminen ja suosiminen ei saa hyväksyntääni.

Voi kamalaa mikä yhdistelmä! Natsi ja rasisti ja vieläpä ilkeän tunnustautua sellaiseksi!

• Anonyymi

Olet siis mm. eräänlainen exhibitionisti ?
        Minäkin olen isänmaallinen. Se on mahdollista olematta natsi, fasisti ja rasisti,
        mitä ne isänmaallisuuteen kuuluu ?
        Ei niillä ole tekemistä isänmaallisuuden kanssa.

Fasisti mm. tappoi omaa kansaansa nälkään, ihmisiä kuoli joka puolella,
        vaikka kaduille tuosta vaan, nälkäkuolemaan kesken askeleen.

Ympäri Eurooppaa on asunut juutalaisia kautta aikain rauhanomaisessa rinnakkainelossa
        muitten kanssa. Yht'äkkiä natsi keksi rodunjalostusopin ja savut alkoivat nousta polttouuneista.
        Rasistit haluavat haluavat hädänlaisten mieluummin hukkuvan mereen kuin auttaa heitä.

Normaali-ihmisestä ei voi tulla diktaattoria, ei natsi-diktaattoria, ei fasisti-diktaattoria,
        täytyy olla sairas mieleltään, minkä voi dokumenteista itse päätellä.

• Jaahas.
        Olet näemmä lukenut tämän kommenttini Lokakuulta.
        Hyvä.
        Minusta kannattaa aina ottaa oppia.
        -
        Joka-puolella meuhkataan myös rasisteista.
        Minä olen rasistinen Demokraatti, joka äänestää Perus-Suomalaisia.
        Poistuin kauas Sosialistisista Demokratian Diktaattoreista.
        Demarit tekivät minusta rasistin.
        Olen myös puhdas-sieluinen rasisti, joka ei voi kannattaa yli-kansoitusta täysin sydämin.
        Vaikka siinä kirjassa siihen kehotetaankin.

H.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäkin olen isänmaallinen. Se on mahdollista olematta natsi, fasisti ja rasisti,

Ympäri Eurooppaa on asunut juutalaisia kautta aikain rauhanomaisessa rinnakkainelossa
        muitten kanssa. Yht'äkkiä natsi keksi rodunjalostusopin ja savut alkoivat nousta polttouuneista.
        Rasistit haluavat haluavat hädänlaisten mieluummin hukkuvan mereen kuin auttaa heitä.

Normaali-ihmisestä ei voi tulla diktaattoria, ei natsi-diktaattoria, ei fasisti-diktaattoria,

Luetun ymmärtäminen ja "ymmärtäminen"!?
        Olet juuttunut omaan juoksuhautaasi haluamatta nähdä käsitteiden muita vivahteita kuin ne jotka olet sementoinut päähäsi.

• Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

Jaahas.
        Olet näemmä lukenut tämän kommenttini Lokakuulta.
        Hyvä.
        Minusta kannattaa aina ottaa oppia.
        -
        Joka-puolella meuhkataan myös rasisteista.
        Minä olen rasistinen Demokraatti, joka äänestää Perus-Suomalaisia.
        Poistuin kauas Sosialistisista Demokratian Diktaattoreista.
        Demarit tekivät minusta rasistin.
        Olen myös puhdas-sieluinen rasisti, joka ei voi kannattaa yli-kansoitusta täysin sydämin.
        Vaikka siinä kirjassa siihen kehotetaankin.

H.

Anna anteeksi, mutta en ole lukenut kommenttejasi lokakuulta,
        en ole kiinnostunut ihmisistä, jotka kyseisiä ismejä ihailevat.
        Kunhan mielijohteesta vastasin tänään.

• Anonyymi kirjoitti:

Anna anteeksi, mutta en ole lukenut kommenttejasi lokakuulta,
        en ole kiinnostunut ihmisistä, jotka kyseisiä ismejä ihailevat.
        Kunhan mielijohteesta vastasin tänään.

"Anonyymi"

Aina kopioidessasi minua saat anteeksi.
        Vaikka antaisitkin kommenttisi näyttävän omaltasi.
        Tässä kommenttini Viime Joulukuulta.
        -
        Niin.
        Muinoin olin minäkin tämmöinen natsi:
        National Sozialismus Demokratische Diktator
        Kutsuimme itseämme nimellä:Demari
        Sitten tiputin natsismistani Diktatuurin pois ja aloin äänestää Perus-Suomalaisia.

H.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täsmennys. Ruotsi oli 30-luvulla rotuhygienian tutkimuksen johtava maa! Eikös ole hieno ilmaisu? Svedut "unohtavat" tämän kuten sodan aikaisen sakasalaisten läpikulkuoikeuden, Saksan sotateollisuuden elintärkeät rautamalmin toimitukset, Saksan hävittäjälentokonetuotannolle välttämätömät laakeri ym. osatoimitukset.
        Osan svedutoimituksista Saksa maksoi juutalaisilta revityllä hammaskullalla.

Normaali ihminen? Miten olisi uskontodiktaattori? Klaanidiktaattori? Kommunistidiktaattori? Talousdiktaattori?

Asiallinen kritiikki maahan tunkeutuvien, nuorten heppujen palvelemisen, elättämisen ja törkeilyn suhteen ei ole rasismia vaan tervettä järkeä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täsmennys. Ruotsi oli 30-luvulla rotuhygienian tutkimuksen johtava maa! Eikös ole hieno ilmaisu? Svedut "unohtavat" tämän kuten sodan aikaisen sakasalaisten läpikulkuoikeuden, Saksan sotateollisuuden elintärkeät rautamalmin toimitukset, Saksan hävittäjälentokonetuotannolle välttämätömät laakeri ym. osatoimitukset.
        Osan svedutoimituksista Saksa maksoi juutalaisilta revityllä hammaskullalla.

Normaali ihminen? Miten olisi uskontodiktaattori? Klaanidiktaattori? Kommunistidiktaattori? Talousdiktaattori?

Asiallinen kritiikki maahan tunkeutuvien, nuorten heppujen palvelemisen, elättämisen ja törkeilyn suhteen ei ole rasismia vaan tervettä järkeä!

Ruotsi oli 30-luvulla rotuhygienian

20-luvulla jo. Sosialidemokraatit perustivat Uppsalan VALTIOLLISEN rodunpuhdistuslaitoksen jonka tehtävänä oli eliminoida pois Ruotsista lyhytkalloiset suomalaiset (venäläiset saamelaiset ...)

Paljon myöhemmin ruotsalaiset sosialidemokraatit veivät rotupuhdistusopin Berliinin (kansallis)sosialisteille Hitlerin aikana

Laitos toimi vuoteen 1956 asti siellä kehitettiin menetelmiä suomalaisten/saamelaisten lyhytkalloisten eliminoimisiksi Ruotsin valtiosta, ettei sosdem-kansankodille tulisi kulunkeja. Nimi muutettiin 1956 mutta samat kallonkutistajaprofessorit jatkoivat instuutissa JA YK KÄYTTI HEITÄ PROJEKTEISSAAN

tästä johtuu myös ruotsalaisten käyttäytyminen alarotua
        finnjäveleitä kohtaan kun ne tulivat noin 1970

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen ja "ymmärtäminen"!?
        Olet juuttunut omaan juoksuhautaasi haluamatta nähdä käsitteiden muita vivahteita kuin ne jotka olet sementoinut päähäsi.

Kerro mitä "vivahteita" voi nähdä fasismissa ja natsismissa ?
        Kyllä ne on selkeitä ismejä.

• Anonyymi

Fasisti-Franco teloitutti ja tapatti eri tavoin omaa kansaansa, samoin natsirasisti Hitler ja Stalin ja Mussolini.
      Ihmisen, joka noita ismejä ihailee ja kannattaa, kannattaisi myös ajatella ne asiat ihan uudestaan, mutta tuskin pystyy.

• "Anonyymi"

Tässä kommenttini Tammikuussa.
        Silloiseen jankutukseen:
        -
        Juuri nyt voisin haastella herrojen:
        Mannerheim, Churchill, Roosevelt ja Stalin kanssa.
        Voisin kysyä heiltä mitä tehdä Kiinan kanssa.
        Noilla miehillä kun oli väärä käsitys Saksastakin.
        Mannerheim ei tosin ollut heidän kaltaisensa massa-tappaja.
        Ymmärsi Saksaakin hyvin.
        Se nyt vaan on niin, että aika alkaa olla vähentää ihmisten massaa pallollamme.
        Muuten loppuvat meiltä rahat sopeutua luonnolliseen ilmaston-muutokseen.
        Miksi vaihtaa Saksa Kiinaan?

H.

• Anonyymi
        hunksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Tässä kommenttini Tammikuussa.
        Silloiseen jankutukseen:
        -
        Juuri nyt voisin haastella herrojen:
        Mannerheim, Churchill, Roosevelt ja Stalin kanssa.
        Voisin kysyä heiltä mitä tehdä Kiinan kanssa.
        Noilla miehillä kun oli väärä käsitys Saksastakin.
        Mannerheim ei tosin ollut heidän kaltaisensa massa-tappaja.
        Ymmärsi Saksaakin hyvin.
        Se nyt vaan on niin, että aika alkaa olla vähentää ihmisten massaa pallollamme.
        Muuten loppuvat meiltä rahat sopeutua luonnolliseen ilmaston-muutokseen.
        Miksi vaihtaa Saksa Kiinaan?

H.

Katsoin ensimmäisen osan.
        Italiassa ollut samanmoista.

Beng
        La republicaa seurasin aika pitkään. Sitten lätsähti kiinnostus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katsoin ensimmäisen osan.
        Italiassa ollut samanmoista.

Beng
        La republicaa seurasin aika pitkään. Sitten lätsähti kiinnostus.

Historiaa opiskellut lukiosta asti, olen ikuinen opiskelija.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Historiaa opiskellut lukiosta asti, olen ikuinen opiskelija.

Historia ei kouluaikana oikein kiinnostanut. Jäi jälkikuva sotahistoriasta. Onhan se muutakin. Mutta, kun olen lukenut eri ajoilta romaaneja, olkoonkin, että niissä on fictiota paljon, niistä historia avautuu suikaleina kuitenkin. Epookkisarjoissa on samaa. Pintatarina ja ajankuva.
        Dokumentit on putsattu pintatarinoista.

Beng

• Anonyymi

Katsoin yhden osan ko dokumenttia. Katsomisiani rajoittaa aina myös toisen mieltymykset, en voi aina katsoa haluamiani. Toki jonain aikana voisi Areenasta, mutta puuhaakin on.
      Dokumentit ja luonto-ohjelmat ovat mieleeni.
      Tänään on radiossa Luontosuomi kello 18 alkaen.

• Anonyymi

Ei ihmiskunta ole yhtään historiasta oppinut , sotimiset jatkuu ja kiihtyy , rikkaat rikastuu ,köyhät sortuu elon tiellä :´-( https://youtu.be/I9mQtH_SRmY

• Anonyymi

Jonossa on aivan pihalla olevien kirjoituksia
      En ole katsonut noita ohjelmia mutta anna yhden neuvon
      Katsokaa edes minkä maalainen tekee dokumentin
      jos venäläinen tekee Suomesta en katso
      tai ranskalainen Italiasta
      ja englantilaiset dokumentit ovat aivan puolueellisia koska ne eivät kerro
      englantilaisten tuesta Stalinille ja siten Churchill on vastuussa 100 000 suomalaisten tappamisesta

Eli se vain väärästä näkökulmasta jonka saa katsoessa propagandaa
      Mussolini on aika suosittu edelleen Italiassa
      ja
      tietysti Suomessa jota hänen hallituksen auttoi taisteluss ensiin talvisodassa natseja ja kommunisteja vastaan ja sitten jatkosodassa kommunisteja vastaan

Mussolinilla ei ollut keskitysleirejä (kuten esim. USA:n Rooseveltilla japanilaisille)
      ja
      hän kehitti Italiaa laajasti. Kulttuuriltaan hän oli modernisti vähän kuin Alvar Aalto

Mussolini säilytti sosiaalisen mielenlaatunsa hallinnossa mutta oli kansallismielinen
      ja hänen fasistinen manifestinsa vaali työläisten etuja eli vaatimuksena oli

8-tuntinen työpäivä, minimipalkka, työläisedustajat yrityksiin, työläisten asemaa parannettava lähentämällä johdon etuihin, junat ja tiet kuntoon, sairasvakuutuslaki, eläkeikä alas 55 vuoteen, lyhytaikainen asepalvelus erityisesti painottaen puolustusta ei hyökkäystä, aseteollisuus valtion haltuun, rauhanomainen mutta kilpailukykyinen ulkopolitiikka (Mussolini)

• Anonyymi

Eivätkös itslialaiset fasismin aikaan kaveeranneet saksalaisten kanssa.
        Ns. Epäilyttäviä ihmisiä haettiin kodeista ja ammuttiin jollain Piazzalla tuosta noin.
        Italialaisia oli myös vankeina Tsekkoslovakiassa?
        Ei fasismi mikään tykätty juttu Italiassa ollut.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ns. Epäilyttäviä ihmisiä haettiin kodeista ja ammuttiin jollain Piazzalla tuosta noin.

Beng

Milloin ja mitä vankeja Tsekkoslovakiassa? Miten liittyi tähän?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomen historia kiinnostaa aikajanan mukaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Beng

Fasismista ei tykätty sodan jälkeen, koska sen ja saksalaisfrendin katsottiin johtaneen sotaan.
        Ennen sotaa se oli yhtä suosittu kuin Saksassa kansallissosialismikin.

• Anonyymi

Sinä pitkän litanian kirjoittaja taidat olla ent. nimim. "halla-ahon äänestäjä44"
        joka mm. 70 palstalla kirjoittelet milloin mitäkin, joskus asiaa ja mutta enemmän ihan omiasi,
        joskus sekopäistä, voimakkaat mielipiteet, oli tieto oikeaa tai väärää.
        Että jos annat ohjeita, mitä dokumentteja kannattaa katsoa ja mihin luottaa
        niin minä en luottaisi sinun yhteenkään kirjoitukseesi, ne ovat propaganomaisia ja
        yrität manipuloida ihmisiä uskomaan mitä sattuu (omia näkemyksiäsi)
        Suosikki-aiheesihan on Riikka Purra, persu ja
        Ylen ja HS:n haukkuminen valeuutisten levittäjiksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tämän kertoi italialainen, jonka isoisä oli joutunut vangiksi.
        Voin tarkistaa asian. No omituiselta tuo maa tuntui kyllä.
        Miten liittyy: Mussoliinin ja fasismin aikaan.
        Omituista tässä on Mussoliinin ihailu; kirjopyykin pesua valkeaksi?

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tämän kertoi italialainen, jonka isoisä oli joutunut vangiksi.
        Voin tarkistaa asian. No omituiselta tuo maa tuntui kyllä.
        Miten liittyy: Mussoliinin ja fasismin aikaan.
        Omituista tässä on Mussoliinin ihailu; kirjopyykin pesua valkeaksi?

Beng

Siis yksi italialainen on joutunut jostain syystä joskus Tsekeissä vangiksi, niin meidän pitäisi keskustella siitä. Just-just.

Omituinen on ymmärryksesi, kun totesin italialaisten ennen sotaa fanittaneen Mussolinia, niin kuvittelet, että on silloin minun suosikkini. Tahallista väärinymmärtämistä riitelyn pohjaksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis yksi italialainen on joutunut jostain syystä joskus Tsekeissä vangiksi, niin meidän pitäisi keskustella siitä. Just-just.

Omituinen on ymmärryksesi, kun totesin italialaisten ennen sotaa fanittaneen Mussolinia, niin kuvittelet, että on silloin minun suosikkini. Tahallista väärinymmärtämistä riitelyn pohjaksi?

No tokko oli yksin.
        Suosittelen elokuvaa: Finci Contin puutarha.
        Sävy kirjoituksessa on ihaileva.
        Historian opettajallani oli tiettyistä valtionjohtajista ihaileva sävy.
        Siitä tuo 'väärinymmärtäminen'.
        Mutta samoin sinulle, jos noin sinä päättelit, pidä hyvänäsi. Mitä väliä.

Beng

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No tokko oli yksin.
        Suosittelen elokuvaa: Finci Contin puutarha.
        Sävy kirjoituksessa on ihaileva.
        Historian opettajallani oli tiettyistä valtionjohtajista ihaileva sävy.
        Siitä tuo 'väärinymmärtäminen'.
        Mutta samoin sinulle, jos noin sinä päättelit, pidä hyvänäsi. Mitä väliä.

Beng

Pikkupikku virheen korjaus: Finzi Continin puutarha.

Beng
        Öhöm auts

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pikkupikku virheen korjaus: Finzi Continin puutarha.

Beng
        Öhöm auts

Nuoruus tuli mieleen :)) tuosta on filmikin Il giardino di Finci Contini.
        Lueskelin silloin italiaa huvikseni. Filmiä en silloin oikein tajunnut,
        mistä on kyse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nuoruus tuli mieleen :)) tuosta on filmikin Il giardino di Finci Contini.
        Lueskelin silloin italiaa huvikseni. Filmiä en silloin oikein tajunnut,
        mistä on kyse.

Nonni, Finzi tietysti ;))

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomen historia kiinnostaa aikajanan mukaan.

Italialaiset vangit Tsekkoslovakiassa liittyy mielestäsi Suomen historiaan?
        Olitko kovasti tärpätissä möläyttäessäsi tuon?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Italialaiset vangit Tsekkoslovakiassa liittyy mielestäsi Suomen historiaan?
        Olitko kovasti tärpätissä möläyttäessäsi tuon?

Eipäs. Kun Italian.
        Kaada vain itselles tärpättiä. Käytän sitä vain siveltimen puhdistamiseen.

Beng

• Anonyymi

Mussolini on erittäin suosittu Italiassa

Mussolinin koti ja etunimet ovat anarkistisitsenäisyystaistelijoilta
      ja hän aloitti kommunisitina sosiaalisen toimintansa ja kun äiti oli opettaja hän oli hyvä kirjoittamaan ja puhumaan ja hän perusti lehden
      Luokkataistelu
      josta sosialistit
      palkkasivat hänet sosialistiseen Eespäin lehteen päätoimittajaksi

mutta pelästyi leninistien tekemiä murhia ja perusti fasistiliikkeen
      jonka paidat hän kopioi kotialueensaa anarkisteilta mustaksi

Italiassa Mussolini teki maan ensimmäiset työehtosopimukset ja sairasvakuutuslain työläisille

Nuori Fidel Castro ihaili Mussolinia kuten kaikki latinojohtajat maailmassa Franco ja Juan Peron Argentiinassa ...

Castro on opetellut puhetyylinsä liikkeet Mussolinilta

• Anonyymi

Sama halla-ahonäänestäjä44 jatkaa -potaskaansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama halla-ahonäänestäjä44 jatkaa -potaskaansa.

Minä kannatan nykyään Kristillisiä.

• Anonyymi

Suomalaiset kiittäkää aatua että on Suomi, samoin punakenraalia.

hunksz on oikeassa asia kuin asia.

• Anonyymi

Saksa eri hallinnon aikoina pelasti Suomen kommunismilta kaksi kertaa viime vuosisadalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saksa eri hallinnon aikoina pelasti Suomen kommunismilta kaksi kertaa viime vuosisadalla.

Nostivat bolsut valtaan vuonna 1917 tukemalla heitä. Saksan Wille aavisti silloin tehneensä pahan virheen. Nuo kaksi kertaa olivat sitten korjausliikkeitä.

• Anonyymi

Franko oli hallitsija kauan hänen aikana ei ollut rikollisuutta.

• Anonyymi

Franco oli päärikollinen.

• Anonyymi

MUSSOLINI JA SUOMI

Mussolinille erityisesti suomalaiset ovat kiitollisia, koska hänellä oli ainakin kaksi ministeriä hallituksessaan, joilla oli suora kytkentä Suomeen ja Mussolinin hallitus ja tämän jälkeen Paavi Pius 12 tukivat Suomea taistelussa

leninistisiä rikollismassoja vastaan talvisodassa eli sisu- ja Molotovin cocktail -sodassa ja jatkosodassa

LATINOJEN TUKI SUOMELLE JUONTUU MUSSOLINISTA

Mussolinin ja Paavin oivallisen toiminnan ansiosta myös oleellisesti KAIKKI ETELÄ-AMERIKAN KATOLISET VALTIOT esim. Meksiko tukivat Suomea taistelussa vallankaappaja-bolshevikkeja vastaan

• Anonyymi

halla-ahonäänestäjä44 vauhdissa everywhere

• Anonyymi

"ainakin kaksi ministeriä hallituksessaan, joilla oli suora kytkentä Suomeen"

Mielenkiintoinen. Minkälaisista kytkennöistä oli kyse?

• Anonyymi

Mussolini on jonkin lajin sosialidemokraatti ja sosialisti
      https://www.amazon.com/Mussolini-socialista-Italian-Benito/dp/179380155X

Mussolini lakkautti mafian ja rauhoitti Italian ja pani mafiosot vankilaan ja ne, jotka pääsivät pakenemaan matkustivat USA:han ja aloittivat Al Capone tyylisen rikollisen uran, mikä harmitti Rooseveltia

Tästä johtuen amerikkalaiset, jotka inhoavat sosialismia ja kärsivät mafiasta
      inhoavat sosialisti Mussolinia ja usein levittävät hänestä omituisia väitteitä

• Anonyymi

Ai, että mafiosot Italiasta ovat kadonneet.
        Höpö, höpö.
        Sinähän kirjoittelet, mitä sattuu.

Beng

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3442
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      2091
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      69
      1941
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1510
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1411
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1348
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1316
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1277
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1207
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1045
    Aihe