Itämerelle optimoitu vene

Anonyymi

Joku tuolla valitteli, että 0,3 solmun nopeuden menetys keulapotkurista olisi liikaa.

Millainen sitten on Itämerelle optimoitu vene, kun lähtökohtana on kahden hengen miehistö, esimerkiksi pariskunta?

Jos lähtökohtana on suorituskyky:

-Täytyy kulkea hyvin kevyissä tuulissa, koska niitä riittää.
-Täytyy päästä matalaan, koska meri on rikkonainen ja matala.
-Täytyy kryssiä hyvin, koska väylät ovat kapeita.

Jos lähtökohtana on ajanvietto tai suoranainen asuminen vesillä:

-Täytyy päästä matalaan, sinne, mihin muut purjehtijat eivät pääse.
-Täytyy olla mahdollisuus asentaa paljon aurinkopaneeleita ja mieluiten niin, että niihin osuu vähän varjoja.
-Täytyy olla erillinen generaattori sähköntuotantoon.
-Täytyy olla kiinteä säänsuoja.

Jälkimmäiseksi valitsisin jonkun nosto- tai taittokölisen alumiiniveneen, yli 40-jalkaisen.

Entä ensimmäiseen?

51

729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Edellisessä tapauksessa nostokölinen trimaraani, jälkimmäisessä matkacatti.
      Kumpikin täyttää listasi vaatimukset sataprosenttisesti.

      • Anonyymi

        Paitsi matkakatti kryssiominaisuuksien osalta.

        Ja trimaraanin pitää olla todella iso, jotta siinä olisi minkäänlaisia sisätiloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi matkakatti kryssiominaisuuksien osalta.

        Ja trimaraanin pitää olla todella iso, jotta siinä olisi minkäänlaisia sisätiloja.

        Ensimmäisessä kohdassa sisätilat eivät kuuluneet vaatimuksiin.

        Toisessa kohdassa kryssiominaisuudet eivät kuuluneet vaatimuksiin.

        Luepa ne vaatimukset hieman huolellisemmin uudestaan. Jos vaikka menisivät perille kun tarpeeksi moneen kertaan niitä kertaat.


    • Anonyymi

      Jos rahaa on rajatta, niin hiilikuituinen vene teleskooppikölillä uusien Baltic Yachtsien tyyliin, pituutta vain enintään 40-jalkaa, jotta mahtuu satamiin.

      Realistisemmin: lähes samaan pääsee uudehkolla saman kokoisella C/R-veneellä, jossa on max. 2 m syväys ja L-köli. Itämeriaspekti on enemmänkin varustelukysymys: ankannokka, kunnon peräankkuri sähkövinssillä ja ankkuritelineellä, suojaisa sprayhood, tehokas lämmitin, eteenpäin näyttävä kaiku. Riittävästi aurinkokennoja ja akkukapasiteettia luonnonsatamissa oleiluun.

    • Anonyymi

      Jos itämerelle hyväksyy kahden metrin syväyksen, silloin ei kysymys kyllä ole enää mistään oleskelupurjehduksesta. Syväys täytyy saada reilustikin alle puoleentoista metriin.

      • Anonyymi

        Miksi? Onko kaislikoissa jotain erityistä mielenkiintoa? Omat syväkykset ovat olleet 1,1 - 1,65 - 1,95 Muutamat sisimmät väylät jäivät optioista pois, kun syväys kasvoi 1,65:een, mutta mistään en kokenut sen takia jääväni paitsi. 1,95 vaati lähinnä vähän lisää tarkkuutta navigointiin, mutta lisärajoituksia tuli varsin vähän. Aina on ollut toinen ihan yhtä hyvä paikka tarjolla, jossa on se muutama kymmen sentti enemmän vettä. Kartan syvyystietoihin et voi kuitenkaan luottaa niin, että metrin ero syväyksessä merkitsisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Onko kaislikoissa jotain erityistä mielenkiintoa? Omat syväkykset ovat olleet 1,1 - 1,65 - 1,95 Muutamat sisimmät väylät jäivät optioista pois, kun syväys kasvoi 1,65:een, mutta mistään en kokenut sen takia jääväni paitsi. 1,95 vaati lähinnä vähän lisää tarkkuutta navigointiin, mutta lisärajoituksia tuli varsin vähän. Aina on ollut toinen ihan yhtä hyvä paikka tarjolla, jossa on se muutama kymmen sentti enemmän vettä. Kartan syvyystietoihin et voi kuitenkaan luottaa niin, että metrin ero syväyksessä merkitsisi.

        Moni hieno luonnonsatama Turunmaan ja Ahvenanmaan saaristoissa olisi jäänyt kokematta 2m syväyksellä kun 1,4:llä on ollut nippa nappa ja 1,55:llä köli koputellut pohjaa.


      • Anonyymi

        Alussa esitetyt vaatimukset hyvästä vauhdista kevyellä kelillä ja kryssillä yleisesti ei toteudu yksirunkoisella vähänkään isommalla veneellä, jos syväys pitää olla alle 1,5 m.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni hieno luonnonsatama Turunmaan ja Ahvenanmaan saaristoissa olisi jäänyt kokematta 2m syväyksellä kun 1,4:llä on ollut nippa nappa ja 1,55:llä köli koputellut pohjaa.

        0,5 m syväyksellä pääsisi vielä paljon useampaan todella moneen hienoon luonnonsatamaan, jotka 1,4 m syväyksellä jäivät kokematta. Mutta kkun 2 m syväykselläkin paikkoja on riittämiin ja jokaiselle omansa, ei se 2 m ole käytännössä rajoitus.


      • Anonyymi

        Reilusti alle puolitoista metriä tarkoittaa sitten H-veneen kokoluokkaa olevaa venettä, jos puhutaan hyvin purjehtivasta ja kryssivästä veneestä. Sen kokoisella on rajoitteensa Itämerikäytössä, josta tässä topicissa oli kyse. Itse ainakin ymmärrän Itämerikäytöllä sen, että veneellä voi mukavasti seilata oman saaristomme lisäksi muihinkin Itämeren maihin. Airistokäyttö on sitten toinen juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reilusti alle puolitoista metriä tarkoittaa sitten H-veneen kokoluokkaa olevaa venettä, jos puhutaan hyvin purjehtivasta ja kryssivästä veneestä. Sen kokoisella on rajoitteensa Itämerikäytössä, josta tässä topicissa oli kyse. Itse ainakin ymmärrän Itämerikäytöllä sen, että veneellä voi mukavasti seilata oman saaristomme lisäksi muihinkin Itämeren maihin. Airistokäyttö on sitten toinen juttu.

        Soutuveneelläkin on Itämeri kierretty. Paras saaristovene on sellainen jonka voi vetää rannalle niin rantautumispaikkoja löytyy paljon enemmän kun ei tarvitse välittää ankkurin pidosta tuulessa. Nostoköli on hyvä kompromissi. Saaristoelämykset ovat paljon monimuotoisempia merkittyjen väylien ulkopuolella, mutta eipä sinne näytä kovinkaan moni reilusti yli 30 jalkaisen purkkarin kippari uskaltavan ellei paikka löydy satamakirjoista. Niin mökkiintynyttä on Suomen saaristo ettei niitä hyviä rantautumispaikkojakaan liikaa ole. Airiston sopukat on nopeasti koluttu vaikka jollalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soutuveneelläkin on Itämeri kierretty. Paras saaristovene on sellainen jonka voi vetää rannalle niin rantautumispaikkoja löytyy paljon enemmän kun ei tarvitse välittää ankkurin pidosta tuulessa. Nostoköli on hyvä kompromissi. Saaristoelämykset ovat paljon monimuotoisempia merkittyjen väylien ulkopuolella, mutta eipä sinne näytä kovinkaan moni reilusti yli 30 jalkaisen purkkarin kippari uskaltavan ellei paikka löydy satamakirjoista. Niin mökkiintynyttä on Suomen saaristo ettei niitä hyviä rantautumispaikkojakaan liikaa ole. Airiston sopukat on nopeasti koluttu vaikka jollalla.

        Kirjoitinkin: "Itse ainakin ymmärrän Itämerikäytöllä sen, että veneellä voi mukavasti seilata oman saaristomme lisäksi muihinkin Itämeren maihin." Tuo "mukavasti" poissulkee soutuveneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitinkin: "Itse ainakin ymmärrän Itämerikäytöllä sen, että veneellä voi mukavasti seilata oman saaristomme lisäksi muihinkin Itämeren maihin." Tuo "mukavasti" poissulkee soutuveneen.

        Mukavuus on suhteellinen ja subjektiivinen käsite.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soutuveneelläkin on Itämeri kierretty. Paras saaristovene on sellainen jonka voi vetää rannalle niin rantautumispaikkoja löytyy paljon enemmän kun ei tarvitse välittää ankkurin pidosta tuulessa. Nostoköli on hyvä kompromissi. Saaristoelämykset ovat paljon monimuotoisempia merkittyjen väylien ulkopuolella, mutta eipä sinne näytä kovinkaan moni reilusti yli 30 jalkaisen purkkarin kippari uskaltavan ellei paikka löydy satamakirjoista. Niin mökkiintynyttä on Suomen saaristo ettei niitä hyviä rantautumispaikkojakaan liikaa ole. Airiston sopukat on nopeasti koluttu vaikka jollalla.

        Osittain juuri siitä johtuen, että merkittyjen väylien ulkopuolella on niin hiljaista, on siellä syväyksestä riippumatta valinnanvaraa kaikille. Ei syväys ole se rajoite, joka pitää ihmiset väylillä, se on vain tottumattomuus omien reittien käyttöön. Ja suurin osahan on joka tapauksessa menossa vain johonkin vierassatamaan maasähkön ääreen ja sinne johtaa väylä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osittain juuri siitä johtuen, että merkittyjen väylien ulkopuolella on niin hiljaista, on siellä syväyksestä riippumatta valinnanvaraa kaikille. Ei syväys ole se rajoite, joka pitää ihmiset väylillä, se on vain tottumattomuus omien reittien käyttöön. Ja suurin osahan on joka tapauksessa menossa vain johonkin vierassatamaan maasähkön ääreen ja sinne johtaa väylä.

        Pienempiä veneitä siellä kyllä näkyy mutta isommat pelkäävät. Tulkitsen asian niin että ison veneen kömpelyys ja syväys saa keskittymään vierasvenesatamasta vierasvenesatamaan väyliä pitkin kulkemiseen. Poikkeuksiakin tietysti on mutta ne tunnetusti vahvistavat säännön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienempiä veneitä siellä kyllä näkyy mutta isommat pelkäävät. Tulkitsen asian niin että ison veneen kömpelyys ja syväys saa keskittymään vierasvenesatamasta vierasvenesatamaan väyliä pitkin kulkemiseen. Poikkeuksiakin tietysti on mutta ne tunnetusti vahvistavat säännön.

        Ainakin itse menen 37-jalkaisella mistä vaan missä on ”valkoisia vesiä”. Muulloinkin kuin kryssiessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin itse menen 37-jalkaisella mistä vaan missä on ”valkoisia vesiä”. Muulloinkin kuin kryssiessä.

        Harvassa ovat ne "valkoisten vesien" suojaisat luonnonsatamat. ;)

        Ei se syväys purjeveneessä niin paha asia ole, ei vaan aina pääse rantaan asti. Paremmin minä uskallan 1,55m syväyksellä kulkevalla purjeveneellä rantavesiä koluta kuin 80cm syväyksellä kulkevalla perämoottoriveneellä. Lyijyköli kestää pienet kolhut ja suojaa potkuria ja peräsintä, mutta siinä moottoriveneessä se herkkä potkuri kolahtaa helposti ensin kiveen ja matkanteko päättyy paljon herkemmin siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvassa ovat ne "valkoisten vesien" suojaisat luonnonsatamat. ;)

        Ei se syväys purjeveneessä niin paha asia ole, ei vaan aina pääse rantaan asti. Paremmin minä uskallan 1,55m syväyksellä kulkevalla purjeveneellä rantavesiä koluta kuin 80cm syväyksellä kulkevalla perämoottoriveneellä. Lyijyköli kestää pienet kolhut ja suojaa potkuria ja peräsintä, mutta siinä moottoriveneessä se herkkä potkuri kolahtaa helposti ensin kiveen ja matkanteko päättyy paljon herkemmin siihen.

        En tiedä mihin itse viittaat, mutta kommentoin ketjuun, jonka alussa todettiin: ”
        Osittain juuri siitä johtuen, että merkittyjen väylien ulkopuolella on niin hiljaista, on siellä syväyksestä riippumatta valinnanvaraa kaikille. Ei syväys ole se rajoite, joka pitää ihmiset väylillä, se on vain tottumattomuus omien reittien käyttöön.”

        Satamista ei siis ollut kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mihin itse viittaat, mutta kommentoin ketjuun, jonka alussa todettiin: ”
        Osittain juuri siitä johtuen, että merkittyjen väylien ulkopuolella on niin hiljaista, on siellä syväyksestä riippumatta valinnanvaraa kaikille. Ei syväys ole se rajoite, joka pitää ihmiset väylillä, se on vain tottumattomuus omien reittien käyttöön.”

        Satamista ei siis ollut kyse.

        Olisit sitten kommentoinut sitä viestiä. Viesti johon vastasit käsitteli myös satamia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pienempiä veneitä siellä kyllä näkyy mutta isommat pelkäävät. Tulkitsen asian niin että ison veneen kömpelyys ja syväys saa keskittymään vierasvenesatamasta vierasvenesatamaan väyliä pitkin kulkemiseen. Poikkeuksiakin tietysti on mutta ne tunnetusti vahvistavat säännön.

        Jotain perää on väitteessä, että isommalla veneellä ei uskalla. Itse liikun välillä pienemmällä, välillä isommalla veneellä, ja kyllähän pienellä uskaltaa esim. rantautua paljon huolettomammin. Isollekin veneelle löytyy kyllä tuhansia hyviä satamia saaristosta.

        Eniten kyse on kuitenkin asenteesta. Olen aika hämmästynyt siitä, että monelle luonnonsatamassa yöpyminen on aivan vieras ajatus, se ei vain kiinnosta. Sauna ja joku kahvila tai ravintola on niin tärkeä palvelu, että ne halutaan joka ilta. Yksikin kaveri, joka on vuosikausia purjehtinut saaristossa, ei ole kertaakaan ollut yötä muuten kuin jossain laiturissa kiinni.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Jotain perää on väitteessä, että isommalla veneellä ei uskalla. Itse liikun välillä pienemmällä, välillä isommalla veneellä, ja kyllähän pienellä uskaltaa esim. rantautua paljon huolettomammin. Isollekin veneelle löytyy kyllä tuhansia hyviä satamia saaristosta.

        Eniten kyse on kuitenkin asenteesta. Olen aika hämmästynyt siitä, että monelle luonnonsatamassa yöpyminen on aivan vieras ajatus, se ei vain kiinnosta. Sauna ja joku kahvila tai ravintola on niin tärkeä palvelu, että ne halutaan joka ilta. Yksikin kaveri, joka on vuosikausia purjehtinut saaristossa, ei ole kertaakaan ollut yötä muuten kuin jossain laiturissa kiinni.

        Onhan se Suomessa kohtuu haastavaa käyttää luonnonsatamia poislukien muutama hyvin dokumentoitu. Kartoista ei näe kunnolla minne pääsee ja minne ei. Luonnonsatamista ei ole kunnollosia opaskirjoja. Rannat ovat pääsääntöisesti liian loivia.

        Ero on hyvin dramaattinen Ruotsin saaristoon verrattuna. Siellä on paikkoja runsaasti ja ainakin kaksi kilpailevaa opassarjaa luonnonsatamista, joissa on todella paljon erittäin tarkasti kartoitettuja paikkoja.

        Partiolaisten satamakirjan paikkoja olen käynyt läpi. Muutama on ollut OK, mutta varsin monessa on nykyään mökki.

        Itse käyn enemmän luonnonsatamissa Ruotsissa kuin Suomessa.

        Suomessa se vaatii enemmän rohkeutta. Ehkä paikallistuntemus tai sopivaan seuraan kuuluminen auttaa? Tiedänhän minäkin paljon paikkoja oman kotisataman läheisyydestä. Saaristomeri ei ole niin tuttu, vaikka olenkin siellä veneillyt jo 80-luvulla.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Jotain perää on väitteessä, että isommalla veneellä ei uskalla. Itse liikun välillä pienemmällä, välillä isommalla veneellä, ja kyllähän pienellä uskaltaa esim. rantautua paljon huolettomammin. Isollekin veneelle löytyy kyllä tuhansia hyviä satamia saaristosta.

        Eniten kyse on kuitenkin asenteesta. Olen aika hämmästynyt siitä, että monelle luonnonsatamassa yöpyminen on aivan vieras ajatus, se ei vain kiinnosta. Sauna ja joku kahvila tai ravintola on niin tärkeä palvelu, että ne halutaan joka ilta. Yksikin kaveri, joka on vuosikausia purjehtinut saaristossa, ei ole kertaakaan ollut yötä muuten kuin jossain laiturissa kiinni.

        Joillekin ankkuri on pelkkä katsastusvaruste ja hätätilanteita varten. Jokainen tyylillään.

        Itse olen liikkunut saaristossa kajakilla, pienellä purjeveneellä, isolla purjeveneellä, pienellä moottoriveneellä, isolla moottoriveneellä, vesibussilla, maantielautalla ja ruotsinlaivalla. Kaikilla on saaristosta paljastunut eri puolia vaikka samoista vesialueista on ollut kyse.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se Suomessa kohtuu haastavaa käyttää luonnonsatamia poislukien muutama hyvin dokumentoitu. Kartoista ei näe kunnolla minne pääsee ja minne ei. Luonnonsatamista ei ole kunnollosia opaskirjoja. Rannat ovat pääsääntöisesti liian loivia.

        Ero on hyvin dramaattinen Ruotsin saaristoon verrattuna. Siellä on paikkoja runsaasti ja ainakin kaksi kilpailevaa opassarjaa luonnonsatamista, joissa on todella paljon erittäin tarkasti kartoitettuja paikkoja.

        Partiolaisten satamakirjan paikkoja olen käynyt läpi. Muutama on ollut OK, mutta varsin monessa on nykyään mökki.

        Itse käyn enemmän luonnonsatamissa Ruotsissa kuin Suomessa.

        Suomessa se vaatii enemmän rohkeutta. Ehkä paikallistuntemus tai sopivaan seuraan kuuluminen auttaa? Tiedänhän minäkin paljon paikkoja oman kotisataman läheisyydestä. Saaristomeri ei ole niin tuttu, vaikka olenkin siellä veneillyt jo 80-luvulla.

        Saaristomerellä se on mielestäni helppoa. Etenkin ennen lastensaantia päivän purjehduksen tultua suunnilleen purjehdituksi, katsoin yleensä merikartasta sopivan näköisen luonnonsataman ja sinne mentiin yöksi. Aina ei eka paikka sovikaan, mutta ei ole kovin hankalaa löytää sopivia rantoja. Kalliopohjaisista saarista varmaan useimmissa on joku kohta rannasta, johon purjeveneellä pääsee, ainakin 1,5m syväyksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soutuveneelläkin on Itämeri kierretty. Paras saaristovene on sellainen jonka voi vetää rannalle niin rantautumispaikkoja löytyy paljon enemmän kun ei tarvitse välittää ankkurin pidosta tuulessa. Nostoköli on hyvä kompromissi. Saaristoelämykset ovat paljon monimuotoisempia merkittyjen väylien ulkopuolella, mutta eipä sinne näytä kovinkaan moni reilusti yli 30 jalkaisen purkkarin kippari uskaltavan ellei paikka löydy satamakirjoista. Niin mökkiintynyttä on Suomen saaristo ettei niitä hyviä rantautumispaikkojakaan liikaa ole. Airiston sopukat on nopeasti koluttu vaikka jollalla.

        Airiston sopukat nopeasti koluttu?Ehkä siihen menee 20 vuotta!Ja kahdenkymmenenvuoden kuluttua et muista niissä edes käyneesi?


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Jotain perää on väitteessä, että isommalla veneellä ei uskalla. Itse liikun välillä pienemmällä, välillä isommalla veneellä, ja kyllähän pienellä uskaltaa esim. rantautua paljon huolettomammin. Isollekin veneelle löytyy kyllä tuhansia hyviä satamia saaristosta.

        Eniten kyse on kuitenkin asenteesta. Olen aika hämmästynyt siitä, että monelle luonnonsatamassa yöpyminen on aivan vieras ajatus, se ei vain kiinnosta. Sauna ja joku kahvila tai ravintola on niin tärkeä palvelu, että ne halutaan joka ilta. Yksikin kaveri, joka on vuosikausia purjehtinut saaristossa, ei ole kertaakaan ollut yötä muuten kuin jossain laiturissa kiinni.

        Helsingholmenin ankkuroitiin kaksi vuotta sitten!Meillä on 31 Jalkanen ja syväyksellä 1,7!Oltiin seitsämästä veneestä pienin purkkari!Ankkurin ei ajeta kuin parkkiruutuun!Siinä pitää olla ällipäässä.Niin se onnistuu isollakin veneillä mm. 42 jalkainen Wasa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Airiston sopukat nopeasti koluttu?Ehkä siihen menee 20 vuotta!Ja kahdenkymmenenvuoden kuluttua et muista niissä edes käyneesi?

        En tiedä mihin nyt sotket Airiston, mutta ei sen koluamiseen todellakaan mene 20 vuotta. Ei jokaiseen lahdenpoukamaan tarvitse eikä voi rantautua ja yöpyä. Rakennetut ja asutetut rannat voi sivuuttaa nopeasti. Airisto on kesässä nähty vaikka liikkuisi pelkällä lihasvoimalla, esim. meloen 30-100km/vrk. Karkeasti 100 neliökilometriä, enimmäkseen vettä, jotain 20km päästä päähän. Koko Saaristomeri kutistuu kummasti 20 vuodessa, mutta siinä ehtii tosiaankin moni paikka unohtumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingholmenin ankkuroitiin kaksi vuotta sitten!Meillä on 31 Jalkanen ja syväyksellä 1,7!Oltiin seitsämästä veneestä pienin purkkari!Ankkurin ei ajeta kuin parkkiruutuun!Siinä pitää olla ällipäässä.Niin se onnistuu isollakin veneillä mm. 42 jalkainen Wasa!

        Olette te hurjia, ankkuri pohjaan ja keula laituriin. Helsingholmen onkin suosittu vierasvenesatama jossa palveluita alkaa nykyään olla aikalailla. Saarikin sen verran pieni, että vaikka ankkuroisi toiselle puolelle saarta on sataman palvelut kävelyetäisyydellä. Eipä ole tullut muutamaan vuoteen käytyä, parhaimmillaan se oli minusta silloin kun oli vaan se yksi laituri johon kiinnittyä.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Jotain perää on väitteessä, että isommalla veneellä ei uskalla. Itse liikun välillä pienemmällä, välillä isommalla veneellä, ja kyllähän pienellä uskaltaa esim. rantautua paljon huolettomammin. Isollekin veneelle löytyy kyllä tuhansia hyviä satamia saaristosta.

        Eniten kyse on kuitenkin asenteesta. Olen aika hämmästynyt siitä, että monelle luonnonsatamassa yöpyminen on aivan vieras ajatus, se ei vain kiinnosta. Sauna ja joku kahvila tai ravintola on niin tärkeä palvelu, että ne halutaan joka ilta. Yksikin kaveri, joka on vuosikausia purjehtinut saaristossa, ei ole kertaakaan ollut yötä muuten kuin jossain laiturissa kiinni.

        "Olen aika hämmästynyt siitä, että monelle luonnonsatamassa yöpyminen on aivan vieras ajatus, se ei vain kiinnosta. "

        Ei kannata hämmästellä. Ei kaikkia kiinnosta samat asiat. On ihan varmasti monta sellaista juttua, jotka eivät kiinnosta sinua lainkaan vaikka saavat jonkun muun ekstaasiin, luultavasti ihan tämän veneilyharrastuksenkin puitteissa.


    • Anonyymi

      Ensimmäiseksi aloituksesta tulee mielerni tanskalainen trimaraani Dragonfly . Ehkä kahden hengen miehistölle riittää 28 performance. Ainakin aurinkopaneeleille on tilaa ja nopeus riittää.
      seppomartti

      • Kata- ja trimaraanit on kyllä saariston satamissa ihan mahdottomia.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Kata- ja trimaraanit on kyllä saariston satamissa ihan mahdottomia.

        Dragonfly:ssa voi sivuponttoonit vetää keskirunkoon kiinni. Sillä on myös tarvittaessa hyvin matala syväys. Eli se soveltuu erinomaisesti saariston satamiin ja erityisesti luonnonsatamiin. Muitakin vastaavia trimaraneita on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dragonfly:ssa voi sivuponttoonit vetää keskirunkoon kiinni. Sillä on myös tarvittaessa hyvin matala syväys. Eli se soveltuu erinomaisesti saariston satamiin ja erityisesti luonnonsatamiin. Muitakin vastaavia trimaraneita on.

        Hinta ja sisätilat sitten rajoittavat todella pahasti noiden yleistymistä.

        Sisätilat vastaavat reilusti lyhyempää yksirunkoista ja hinta reilusti pidempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dragonfly:ssa voi sivuponttoonit vetää keskirunkoon kiinni. Sillä on myös tarvittaessa hyvin matala syväys. Eli se soveltuu erinomaisesti saariston satamiin ja erityisesti luonnonsatamiin. Muitakin vastaavia trimaraneita on.

        Ne ovat runkoja, ei ponttooneja. Ponttooneja käytetään laitureissa. Monirunkoveneessä on monta runkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dragonfly:ssa voi sivuponttoonit vetää keskirunkoon kiinni. Sillä on myös tarvittaessa hyvin matala syväys. Eli se soveltuu erinomaisesti saariston satamiin ja erityisesti luonnonsatamiin. Muitakin vastaavia trimaraneita on.

        Dragonfly on kevyentuulen vene eikä kovemmalla kelillä sillä pysty kryssimään!Ja koneella ajettaessa vastatuuleen on se kauheaa katsottavaa kun molemmat runkot uppoavat joka aaltoon ja moottorilla venettä ajoi kaveri Sipoon selällä 1,5 solmua!No se etu siinä on,että pääsee kai melkein rantaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dragonfly on kevyentuulen vene eikä kovemmalla kelillä sillä pysty kryssimään!Ja koneella ajettaessa vastatuuleen on se kauheaa katsottavaa kun molemmat runkot uppoavat joka aaltoon ja moottorilla venettä ajoi kaveri Sipoon selällä 1,5 solmua!No se etu siinä on,että pääsee kai melkein rantaan?

        Dragonfly jättää kovan tuulen kryssillä helposti taakseen minkä tahansa suomalaisen köliveneen.
        Et selvästikään ole ikinä purjehtinut millään trimiksellä. Kokemuksen täydellisen puuttumisen seurauksena sitten lauot täällä perättömyyksiä.


    • Anonyymi

      Sekä "pitää olla matala köli" että "katti ei mahdu satamaiin" -ongelmiin on melko yksinkertainen vastaus: ankkurointi ja apuvene. Mutta paremmin se auttaa tuohon ensinmainittuun, sillä palvelu-/vierassatamien lähettyvillä ei läheskään aina ole hyvää ankkuripaikkaa.

      Olen itse arponut ajanvietteeksi kysymystä siitä, mitä valitsisin, jos raha ei olisi rajoite. Vaihtoehdot ovat mielestäni keskiohjaamovene tai katti. Pituus molemmissa vaihtoehdoissa suunnilleen haarukassa 37-40 jalkaa.

    • Anonyymi

      Kamun Finngulf 33.

    • Anonyymi

      Eikai Itämeri alueena aiheuta erityisiä vaatimuksia veneelle. Enimmäiskoko (n. 40 jalkaa) ja syväys (n. 2 m) ovat varmaan suurimmat rajoitteet, jos haluaa käyttää satamien laitureita ja tiettyjä väyliä. Kateilla, isommilla/syvemmillä veneillä ei välttämättä aina pääse laituriin kiinni. Suojaisia ankkuripaikkojahan löytyy lähes aina sieltä mistä satamiakin. Ankkuripaikoilta löytyy myös tilaa toisin kuin Välimereltä sesonkiaikaan.

      Asuttavuutta parantaa bimini ja siihen kiinnitettävä kulkuaukolle tuleva jatkopala. Noiden alta voi sadekelillä purjehtia melko mukavasti pelkällä keulapurjeella tai ajaa koneella. Ne eivät rajoita näkyvyyttä, kuten suljettu pappateltta.

      Luukkuihin Motonetin tarrateipillä kiinnitettävä hyttysverkko on ollut näppärä auringonlaskun jälkeen.

      Erittäin kylmä kylmäboksi on kiva, koska kaljaa kuluu ja kylmä on raikasta.

      • Anonyymi

        Liian kylmä kalja on pahaa. Oikea lämpötila on jotain ihan muuta kuin kylmä kylmäboksi, vaikkei sentään brittiläinen takan reunalla lämmitetty. Normikesällä pilssin lämpötila on hyvä.


      • Anonyymi

        Tolla ei pääse mihinkään satamaan.


    • Anonyymi

      saunalautta kahvelipurjeella

    • Anonyymi

      Siinä olisi mun vene Itämerelle mökin korvikkeeksi. Ei kryssi kummoisesti ja tuskin liikkuu kevyissä tuulissa, mutta pääsee muilta karkuun matalaan ja vene vaikuttaa kesämökiksi suunnitellulta., sellaiselta konstailemattomalta käyttöesineeltä.

      Säältäkin pääsee suojaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=NWo5GLODnAU

      • Toi ois kyllä kova.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Toi ois kyllä kova.

        Miksei kryssisi, jos kuulin oikein, niin köli alhaalla ulottuu liki kolmeen metriin?


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Toi ois kyllä kova.

        Paljon mahtaa maksaa?Riittääkö hitsarin 10000 käteen ja 10 vuoden maksuajalla 250 € kuussa?


    • Anonyymi

      Omaan makuun esim Boreal 44/47 olisi (vähän lyhyempänä) aikalailla täydellinen. Minimalistinen sisäohjausmahdollisuus, taittoköli, robusti rakenne.

      Meidän keleihin sopisi myös katti hyvin, mutta toki osa palvelusatamista olisi haasteena. Kausi pitenisi eikä tarvitsisi kylmässä kärjistellä. Toki heikko nousukulma rajoittaisi purjehtimista saarten välissä...

    • Anonyymi

      Jos vaatimukset yhdistetään samaan veneeseen, eikä hinnalle ole rajoituksia, niin:
      https://youtu.be/IeJ6fnfUEk0?t=518
      744 000 € alveineen vapaasti Lorientissä Ranskassa.
      Syväys köli ylhäällä 1,30 m, alhaalla 3,00 m. 50 jalkaisessa veneessä köli jää aika kauas rannasta, jolloin lähes aina pääsee rantaan asti myös luonnonsatamissa. 148 neliön purjealalla luovilla ja 8,6 tonnin painolla suorituskyvyssäkin löytyy matkaveneeksi ihan riittävästi, mutta sporttisesta se on tietysti noilla luvuilla vielä kaukana. Pärjännee kryssilläkin useimmille itseään pienemmille C/R veneille.

      • Anonyymi

        Kaikissa noissa Ovni 450 salonkijärjestelyissä salongin pöytä ja sohvaryhmät ovat veneen toisella laidalla pakottaen istumaan siellä tiiviisti naamat vastakkain.


    • Anonyymi

      Mun ymmärtääkseni Ovni on kokonaan alumiinia (myös kansi), mikä mahdollistaa täysin vuotamattoman rakenteen. Noissa muissa aluveneissä ei ole samaa etua.

      Ovnin peruslayoutista näkyy tuo käyttöveneen filosofia. Tila on maksimoitu käytännöllisyyttä varten maksimissaan neljän ihmisen tarpeisiin.

      https://www.alubat.com/sites/default/files/ovni_450_-_versions_ang.pdf

      Kun kaikkea tilaa ei käytetä makaamisen mahdollistamiseen, niin mukaan mahtuu sitten sujuvasti paljon muutakin.

      https://urly.fi/1n6k

      • Anonyymi

        Ai, no se onkin huono. Itämeren kesässä illat vietetään maissa eikä kannata kuljettaa mukana ylimääräistä tilaa. Siksi on parempi vene, jossa on tilankäyttö optimoitu nukkumapaikkoihin. Tietylle ihmismäärälle riittää silloin pienempi vene.


    • Anonyymi

      "Itämeren kesässä illat vietetään maissa eikä kannata kuljettaa mukana ylimääräistä tilaa. "

      Niin kuin tuolta linkistä näkyy, vaihtoehtoja on monia.

      Minä en vain ymmärrä, miksi "mökkikäyttöön" tarkoitetussa veneessä kannattaisi maksimoida nukkumapaikkojen määrä käytännöllisyyden kustannuksella.

      Vene kannattaa aina optimoida peruskäyttäjien tarpeisiin eikä satunnaisiin poikkeuksiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe