Smd sample book

Anonyymi

11

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riippuu siitä mitä aiot tehdä ja millaisia työkaluja sinulla on.

      Jos ajattelit tehdä juotokset tavallisella termostaattijuottimella niin 1206 on hyvä koko. Sitä saa runtattua rei'itetyn koekytkentälevyn kuparipuolelle. Tuo 0805 menee vielä hyvin kun on kunnollinen terävä kolvin kärki.

      0603 hättiäisten juottaminen tavallisella juottimella on jo "haastavampaa" varsinkin tiheällä piirilevyllä ja 0402 koot voit suosiolla unohtaa tässä vaiheessa. Mikroskoopista on apua...

      Pintaliitostyökaluista on apua. Kuumailmajuotin tarvitaan jos aiot oikeasti tehdä jotakin jonka pitäisi olla siisti.

      Käy katsomassa elektroniikkaromun piirilevyiltä komponenttien kokoja käytännössä. Kokeile juottaa niitä irti ja takaisin paikalleen. Saat hieman tuntumaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Itse olen käyttänyt lähinnä 0805 ja 0603 kokoja. 1206 ja isompia vain erikoistapauksissa kuten suurissa keraamisissa konkissa Aluksi käytin pientä terävää kartiokärkeä, mutta nykyään ihan perinteistä talttaa.

      Kärki kannattaa olla laadukas ja hyvässä kunnossa, varsinkin lyijyttömällä, jota olen käyttänyt yli 10 vuotta pelkästään.

      Fluksia levitän kynällä ja tinaimusukka on tarpeen pienten mikropiirien kanssa. 1,27 mm jalkaväli on helppoa, mutta 0,5-0,7 välillä alkaa tulla tinasiltoja, jotka saa parhaiten pois tinaimusukalla. Auttaa myös olla pitkät pädit, jolloin fluksilla ja kärkeä vetämällä voi saada ylimäärät pois.

      Kannattaa heti tehdä kunnon piirilevyt, joita saa nykyään hyvin halvalla teetettyä. Suunnittelu Kicadilla tai Eaglen ilmaisversiolla. Suosittelen Kicadia, johon siirryin Eaglestä, kun sen ilmaisversion rajat tuli vastaan.

      • Anonyymi

        "Kärki kannattaa olla laadukas ja hyvässä kunnossa, varsinkin lyijyttömällä, jota olen käyttänyt yli 10 vuotta pelkästään."

        Jokaisen juotossession jälkeen, kun sähköt on katkaistu, niin jäähdytät sen kolvin kärjen sulattamalla siihen tinaa - niin kestää se halpakin kärki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kärki kannattaa olla laadukas ja hyvässä kunnossa, varsinkin lyijyttömällä, jota olen käyttänyt yli 10 vuotta pelkästään."

        Jokaisen juotossession jälkeen, kun sähköt on katkaistu, niin jäähdytät sen kolvin kärjen sulattamalla siihen tinaa - niin kestää se halpakin kärki.

        Noin olen aina tehnyt lyijyttömällä. Silti valtava ero Ersan mukana tulleilla kärjillä vs. Hakko-kopio. Jälkimmäiset tummuvat nopeasti. Saahan ne puhtaaksi, mutta ei pelkällä kuparivillaan pyyhkimisellä. Voi tietysti liittyä myös lämpötilasäätöön.


    • Anonyymi

      Kiitos hyvistä neuvoista..

      Katsoin YouTubesta koko eilisen illan smd solderign videoita niin käsin kuin kuumailma juotteluitakin.
      Se avasi uuden ulottuvuuden harrastukseeni. Täytyy suunnitella jollain ohjelmalla jokin mukava kytkentä ja tilata piirilevyjä sekä stensiili. Oli mukavan näköistä touhua.

      Videoilla käyttivät Easyeda nimistä ohjelmaa. Onkohan se hyvä?

      Tilaan nyt aluksi muutaman smd rakennus sarjan,
      Fluksia lisää, juotos asemaani kärkiä, pinsetit, imusukkaa ja ehkä juotos pastaa.

      Jossain vaiheessa sample bookkeja ehkä otan koossa 0805

      Täytyy hankkia myöhemmin kuumailma juotos asema..

      Eiköhän se tästä rupea onnistumaan kunhan vain saa harjoiteltua.

      • Anonyymi

        Ei se vaikeaa ole. Itse en ole stensiilejä käyttänyt käsinjuotosten kanssa.

        Kuumailmaa tarvitset vain mikropiireissä, joissa padit jää kotelon alle. Vain niiden kanssa olen käyttänyt pastaa. Pastan oikea määrä on kriittistä.

        Fluksia ei tarvita yli 1 mm jalkavälillä tai passiivikomponenttien juottamiseen. Tai siis tinan sisällä oleva fluksi riittää. Itse juotan ensin tinaa toiselle pädille (monta kerralla). Sitten sulatan kolvilla pädin ja laitan komponentin paikalleen pinseteillä. Sama toimii myös joillekin mikropiireille. Kun komponentti on yhdestä kohtaa kiinni, ei pinsettejä enää tarvita.

        Hyvä valo ja suurennuslasi helpottaa.

        Esayedaa en tunne, mutta Kicadia voin lämpimästi suositella. Se on täysin ilmainen ja sopii vaativaankin työhön. Ei siis mitään rajoituksia piirilevyn koolle tai kerrosten määrälle. Itse olen pärjännyt toistaiseksi 2-kerroksisilla ja suurimmat piirilevyt ovat olleet 10x10 cm.

        Kannattaa huomioida, että kaikissa ohjelmissa ja datasheeteissä padit on ajateltu oletusarvoisesti reflow:lle. Käsinjuotos helpottuu isommilla padeillä. Kicadissa on osalle komponenteista myös valittavissa käsinjuotospädit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se vaikeaa ole. Itse en ole stensiilejä käyttänyt käsinjuotosten kanssa.

        Kuumailmaa tarvitset vain mikropiireissä, joissa padit jää kotelon alle. Vain niiden kanssa olen käyttänyt pastaa. Pastan oikea määrä on kriittistä.

        Fluksia ei tarvita yli 1 mm jalkavälillä tai passiivikomponenttien juottamiseen. Tai siis tinan sisällä oleva fluksi riittää. Itse juotan ensin tinaa toiselle pädille (monta kerralla). Sitten sulatan kolvilla pädin ja laitan komponentin paikalleen pinseteillä. Sama toimii myös joillekin mikropiireille. Kun komponentti on yhdestä kohtaa kiinni, ei pinsettejä enää tarvita.

        Hyvä valo ja suurennuslasi helpottaa.

        Esayedaa en tunne, mutta Kicadia voin lämpimästi suositella. Se on täysin ilmainen ja sopii vaativaankin työhön. Ei siis mitään rajoituksia piirilevyn koolle tai kerrosten määrälle. Itse olen pärjännyt toistaiseksi 2-kerroksisilla ja suurimmat piirilevyt ovat olleet 10x10 cm.

        Kannattaa huomioida, että kaikissa ohjelmissa ja datasheeteissä padit on ajateltu oletusarvoisesti reflow:lle. Käsinjuotos helpottuu isommilla padeillä. Kicadissa on osalle komponenteista myös valittavissa käsinjuotospädit.

        Täytyy kokeilla kicadia.
        Sekä aloittaa varovaisilla investoinneilla tämä uusi alue valtaus ettei tulisi tilattua turhaan jotain mitä ei tarvitse.

        Tosiaan tilasin ebaystä eilen ja toissapäivänä 5kpl smd rakennus sarjoja ja 4kpl smd solderign practice settejä joissa on ihan mukava määrä pikku kinkareita tinattavaksi.
        Lisäksi tuli tilailtua muuta tilpehööriä.

        eBay oli vain palauttanut rahat ja perunut kaikki eiliset tilaukseni postin lakkoon vedoten..
        Vit***aa nyt koska lakko kerkeää kyllä loppua ennenkuin tavara on saapunut Suomen rajan yli postille..

        Olo on kuin pikku pojalla jolle on tulossa tavaraa ja ne on joku ilkeä ihminen perunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy kokeilla kicadia.
        Sekä aloittaa varovaisilla investoinneilla tämä uusi alue valtaus ettei tulisi tilattua turhaan jotain mitä ei tarvitse.

        Tosiaan tilasin ebaystä eilen ja toissapäivänä 5kpl smd rakennus sarjoja ja 4kpl smd solderign practice settejä joissa on ihan mukava määrä pikku kinkareita tinattavaksi.
        Lisäksi tuli tilailtua muuta tilpehööriä.

        eBay oli vain palauttanut rahat ja perunut kaikki eiliset tilaukseni postin lakkoon vedoten..
        Vit***aa nyt koska lakko kerkeää kyllä loppua ennenkuin tavara on saapunut Suomen rajan yli postille..

        Olo on kuin pikku pojalla jolle on tulossa tavaraa ja ne on joku ilkeä ihminen perunut.

        Saahan noita nyt Suomestakin. Pintaliitospassiiviosat eivät mitään maksa ja piirilevyjä harjoitteluun löytää harrastajilta ilmaiseksi. Minullakin on turhaksi jääneitä.

        Vai asutko liian kaukana elektroniikkaliikkeestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan noita nyt Suomestakin. Pintaliitospassiiviosat eivät mitään maksa ja piirilevyjä harjoitteluun löytää harrastajilta ilmaiseksi. Minullakin on turhaksi jääneitä.

        Vai asutko liian kaukana elektroniikkaliikkeestä?

        Täällä ei ole kuin paikallisen amiksen myymälä.. Läpijuotettavia sieltä löytyy todella hyvin, mutta pintaliitos osia ei.
        Ainakin saa ajella 130km lähimpään oikeaan elektroniikka kauppaan.
        Ebaystä kun tilaa niin menee aikaa 10sekuntia ostopäätöksen teosta siihen että tavara on tilattu ja maksettu. Lisäksi jos joku maksaa suomessa 10-20€ niin ebaystä toimitettuna
        1-2€. Ostaminen on tehty helpoksi.
        Toki sitten kun tarvin johonkin omaan projektiin paljon komponentteja ja kun eri artikkeleita on kymmeniä niin sitten tilaan suomesta tai eu:alueelta oikeasta kaupasta.

        Minä en ole nuihin pintaliitososiin oikein ikinä sekaantunut ja olen vähän vältellyt niitä.
        Eiköhän tämäkin aihealue kokeilemalla aukea..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä ei ole kuin paikallisen amiksen myymälä.. Läpijuotettavia sieltä löytyy todella hyvin, mutta pintaliitos osia ei.
        Ainakin saa ajella 130km lähimpään oikeaan elektroniikka kauppaan.
        Ebaystä kun tilaa niin menee aikaa 10sekuntia ostopäätöksen teosta siihen että tavara on tilattu ja maksettu. Lisäksi jos joku maksaa suomessa 10-20€ niin ebaystä toimitettuna
        1-2€. Ostaminen on tehty helpoksi.
        Toki sitten kun tarvin johonkin omaan projektiin paljon komponentteja ja kun eri artikkeleita on kymmeniä niin sitten tilaan suomesta tai eu:alueelta oikeasta kaupasta.

        Minä en ole nuihin pintaliitososiin oikein ikinä sekaantunut ja olen vähän vältellyt niitä.
        Eiköhän tämäkin aihealue kokeilemalla aukea..

        Piirilevyn tekeminen on ihan ok. Suosittelen. Joskus vain menee kun laitteita tehdään tasan yksi, eikä koskaan enää niin käytän siihen sekatekniikkaa. Piirilevy, läpijuotettavia, pintaliitosta. Siis piirilevylle kytketä "3D" tekniikalla. Käytetään läpijuotettavien johtimia. Pintaliitosta väliin. 10M vastus on melkein eriste ja konesaattoreita sopivadti "ständeinä" komponettien ripusteluun. Voi myös leikata kasipuolisesta levystä paloja ripustuspisteiksi. Tämä tekniikka soveltuu kokeiluihin oikein hyvin.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe