Perikunnan laskujen jako-ongelma

Anonyymi

Meitä on 2 saman kuolinpesän osakkaita. Meille jäi yhteinen kiinteistö, josta on maksuja usein. Mitä voin tehdä jos toinen ei suostu maksamaan osaansa laskuista ajoissa? Onko mahdollista tehdä jokin sopimus vai mitä tässä kannattaa tehdä?

4

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kuolinpesä vastaa omista veloistaan. Jos kuolinpesä on velkaa, velan maksamiseksi pitää tarvittaessa realisoida kuolinpesän omaisuutta.

Kuolinpesän osakasta ei voi velvoittaa maksamaan mitään, ellei puhe mene perille ja neuvottelut auta. Lienee siis aika hankkiutua eroon kuolinpesästä ja suorittaa joko.

Voitte toki tehdä velkakirjan (= korollinen sopimus), jonka mukaan sinä maksat laskut - jos sinulla on rahaa - ja velallisena toimii joko kuolinpesä tai sen toinen osakas.

• Anonyymi

Entä jos toinen ei suostu että myydään omaisuutta ja hän myöskään maksa laskuja?
        Voko mitenkään muuten kuin velkakirjalla saada toiselta takaisin maksuja kuolinpesästä mihin hän ei ole osallistunut?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Entä jos toinen ei suostu että myydään omaisuutta ja hän myöskään maksa laskuja?
        Voko mitenkään muuten kuin velkakirjalla saada toiselta takaisin maksuja kuolinpesästä mihin hän ei ole osallistunut?

Onko sukukaisesi jonkinlainenidiootti?

Ellei sopimuksen kautta onnistu, kyseeseen tulee pakko. Onko ositus jo tehty tai sitä edes aloitettu: sopimus- ja ositusjakona? Ellei asia etene, haet kärjäoikeudesta pakko- eli ositusjakoa kun oikeus määrää asiaan pesänjakajaa (mahdollista -selvittäjää myös).

Tulee VARMUUDELLA kalliimmaksi kuin sopiminen asioista. Lue: kalliiksi.

• Jakakaa pesä,pankaa kiinteistö myyntiin,ei ole järkeä pitää kiinteistöä josta tulee vain persnettoa.Jos kyse asunnosta niin pankaa se vuokralle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1998
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      93
      1440
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1177
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1057
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1052
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      49
      849
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      819
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      812
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe