Itsensä motivoiminen oppimaan uutta tekniikkaa!

Don-Quijote

Moni tulee kysyneeksi itseltään, että tarvitsenko minä enää tuota uutta tekniikkaa ja onko se välttämättä omaksuttava heti?

Voi kuulkaahan hyvät seniorit, sillä nythän on miltei niin, että ilman uuden oppimista on liki mahdotonta tulla toimeen nykyisessä yhteiskunnassa.

Kysymyksiä satelee monia mutta ei vähäisiä.

- opinko minä
- osaanko enää omaksua minulle opetettavat tiedot ja taidot

- onko minulle yhtään mitään hyötyä oppimisestani tässä iässä ja jos on niin mitä minun pitäisi oppiminen.

------------------------

Itse aloitin joskus -60 luvulla opiskelemaan näitä tietokoneiden ihmeellisyyksien tekniikkaa lähinnä teknillisen ja ammatillisen tietouden osaamiseni takia, sillä silloisissa lentokoneissa tuli yleiseksi juuri tuon digitaalitekniikan osaaminen huollon takia.

Moni varmaan muistaa, kuinka silloinen teini painiskeli kommodore 64,sen parissa illat ja yöt.

Monille se jäi insinööriopintojen takia vaikkapa juuri ammatiksi tulevaisuutta varten.

-----------------------

No niin, että se siitä. En aloittaisi sanomalla, että ahmikaa ja ymmärtäkää kaikki tietokone- ja tietokirjallisuus kannesta kanteen, vaan sanoisin, että opiskelette tietyntasoisissa ryhmissä - missä minä tein virheen ja miten se korjatttaisiin kaikille yhteisesti tietoonne.

- kyllä se siitä alkaa sujumaan kun saatte pätevän ohjaajan vaikka 2 tunniksi viikossa elinympäritöönne ja miltei opettamaan alusta lähtien kaikki nämä hienoudet teille kaikille.

- mainitsisin, että tehkää mahdollisimman paljon muistiinpanojanne lehtiöönne, joita itse kukin ymmärtää käyttää myöhemmin hyväkseen.

Itse nykyinsenä seniori-ikäisenä olen vielä vanhoilla päivilläni yrittänyt kiivaasti torjuttaa tulevaa dementiaani, suorittamalla vaikkapa tietokoneen A-ajokortin, että lukemalla mahdollisimman monipuolista tietoteknillistä kirjallisuutta, digikuvauksen ohella.

- sanoisin, että mikäli mahdollista, liittäkää vaikka digikuvauksenne, joko lastenne kameroilla tai itse hankkimillanne laitteilla mahdollisimman monipuoliseen käytön hallintaan.

Ise kehoittaisinkin heitä, joilla suinkin on mahdollisuudet tietokoneen käyttämiseen, joko lasten taikka lastenlasten kanssa opettelemisen hallintaan. Heiltä ei ainakaan tietous lopu yrittämälläkään, vaikka moni toivoisi toisinkin.

- entäs sitten se niin sanottu ryhmätyöskentely -

Ensinnäkin muodostakaa mahdollisista ja molempia sukupuolia olevista senioreista, tietynkokoinen ryhmä tietokoneen ympärille ja siitä sitten askel askeleelta omaksutte ohjaajan toimesta uusia asioita, joita ilman ei valitettavasti nykyajan yhteiskunnassamme kertakaikkiaan tule toimeen.

20

1395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies.

Sain tuosta edellä kuvaamastasi käsitteen, että me seniorit ollaan tyhmiä.
      Mielikuvasi myötä meitä tarvitsee ojentaa, opastaa, ohjeistaa, sekä käskyttää.
      Sain sen kuvan mielleyhtymästä, että vain kaltaistesi auktoriteetin opastus ohjeistamisineen on ainut oikea toiminto joka iskostuu meihin seniori-ikäisiin.
      Maltappa mielesi, anna ajan kulua. Tarkkaile ympäristöä. Sieltä sinullekkin avautuu tie, joka kiinnostaa.
      Voit sitten aikasi lankaa taivuteltuasi todeta, että käytänössä asian muodostaneen yhtälön paikka pitää kutakuinkin oman linjansa.

• Don-Quijote

Joko et ymmärtänyt senioreille tarkoittamaani opastusta, sillä jopa 25 v eivät ymmärrä yhtään kommunikoinneistaan vaikkapa pankkinsa kanssa, sillä aina on reilu kaveri joka osaa nämäkin asiat kunnolla.

En maininnut auktoriteettien painostamisella sitä, että ryhmätyöskentelyllä ja muistiinpanoilla on erittäin suuri merkitys oppimisen ja erehtymisen tien oppimalla. Auktoriteettia tarvitaan vain n 2 tuntia / viikko ja jos työelämässä tarvitaan auktoriteettejä jokaisena päivänä 1 h / day niin ollaan jopa ihanneyhteiskuntaa luomassa, hyvä nimetön MIES.

Voisitkin taivutella sitä lankaasi mielettömästi kunnes se väsyy ja katkeaa omaan mahdottomuuteensa taivutella sitä mielettömästi, mutta kun meille senioreille ei kertakaikkiaan sovi nopeampi vauhti kuin korkeintaan n 2 h / viikko.

Mitä tulee sitten tietokoneen ajokortin suorittamiseen, sanoisin arvoisalle MIES henkilölle, että taitaa jäädä noilla eväillä kokonaan suorittamatta koko tutkintosi.

- ei rautalankaa taivuttelemalla saa muuta kuin rakkoja sormiisi -

• Mies.
        Don-Quijote kirjoitti:

Joko et ymmärtänyt senioreille tarkoittamaani opastusta, sillä jopa 25 v eivät ymmärrä yhtään kommunikoinneistaan vaikkapa pankkinsa kanssa, sillä aina on reilu kaveri joka osaa nämäkin asiat kunnolla.

En maininnut auktoriteettien painostamisella sitä, että ryhmätyöskentelyllä ja muistiinpanoilla on erittäin suuri merkitys oppimisen ja erehtymisen tien oppimalla. Auktoriteettia tarvitaan vain n 2 tuntia / viikko ja jos työelämässä tarvitaan auktoriteettejä jokaisena päivänä 1 h / day niin ollaan jopa ihanneyhteiskuntaa luomassa, hyvä nimetön MIES.

Voisitkin taivutella sitä lankaasi mielettömästi kunnes se väsyy ja katkeaa omaan mahdottomuuteensa taivutella sitä mielettömästi, mutta kun meille senioreille ei kertakaikkiaan sovi nopeampi vauhti kuin korkeintaan n 2 h / viikko.

Mitä tulee sitten tietokoneen ajokortin suorittamiseen, sanoisin arvoisalle MIES henkilölle, että taitaa jäädä noilla eväillä kokonaan suorittamatta koko tutkintosi.

Kuusikummentäluvulla ei ollut commodore 64 olemassakaan.
        Puhu sinä palturia miten tykkäät, mutta älä ala ohjeistamaan, eikä opastamaan yleisesti näillä palstoilla. Täällä ollaan kylla ajantasalla. Meillä useimmilla on jo lapsenlapsiakin.
        Kyllä tietoa ja taitoa on kerätty useammaltakin sektorilta.
        Joten pidä oppilaasi omassa piirissä.

• Mies.
        Don-Quijote kirjoitti:

Satun olemaan henkilö joka osti Espoossa Hämeen Heikiltä Tapiolasta 64,sen.
        Vuosi oli -82 ja laite oli suomessa ihan uusi.

• Miehelle
        Mies. kirjoitti:

Satun olemaan henkilö joka osti Espoossa Hämeen Heikiltä Tapiolasta 64,sen.
        Vuosi oli -82 ja laite oli suomessa ihan uusi.

- saisit n 250,00¬ riihikuivaa rahaa ja kasettiasermasta jos se toimiin niin 50,00¬lisää...

• Mies.
        Miehelle kirjoitti:

- saisit n 250,00¬ riihikuivaa rahaa ja kasettiasermasta jos se toimiin niin 50,00¬lisää...

Kasettiasemakin on ihan kunnossa., Kaikki lisälaitteetkin on kunnossa. Käypä tuote tänäänkin. Laskematon määrä toimintaan liittyviä yhtälöitä. Uskoisimpa, että ostaessani laitteen hintaan 450.00 mk. sen hinta ei riitä nyt euroissa.

• hämy

erimielisyyksiinne ja taisi olla mukana vähän voimallisempikin loriseva kaveri.

Nuo vanhat tietokoneet ovat tulleet tutuksi aikoinaan ja minulla oli niitä ensimmäisiä joissa oli yksi lerppuasema ja siinä oli vaihdettavat ohjelmat. Myöhemmin tuli kaden lerppuaseman kone jossa sai tallettaa toiselle lerpulle.

"286:set" olivat jo nykyisen kaltaisia tehokkaampia koneita. Niissä oli jo korppuasema ja lerppuasema.

Commodore 64 oli pitkään pelikoneena ja sitä kehitettiin mutta on ilmeisesti häipynyt unhoon(en tiedä).

http://www.ntrautanen.fi/computers/commodore/sx64.htm

• Maalaismies*

Poikani, joka on alan ammattilainen, innosti minut mukaan kymmenisen vuotta sitten, siis WWW:n syntymisen aikoihin. Hän myös on käyttänyt kallista aikaansa neuvoakseen olennaisessa.

Olen opetellut sitä, mikä eniten kiinnostaa: kuvankäsittelyä, videoeditointia, DVD levyjen valmistusta... Myös kotisivujen teko front pagella on ollut innostavaa puuhaa.

Kaiken kaikkiaan, hyvää älyvoimistelua tämä on ollut, kaikin puolin innostavaa ja hyödyllistä. Hyödyllisellä tarkoitan elämässä kiinni pysymistä. Kiitos Don-Quijote hyvästä avauksestasi!

• miehistä

tuntuu olevan sananvaihto,mutta minä mummeli suoritin ajokortin (5v.sitten( 53 vuotiaana,ja nyt juuri vasta sain oman koneen,nutta kävin aina kirjaston koneella ,osa asioista on jo unohtunut mutta kun on rohkea ja käyttää konetta ja lukee oppaita ja kyselee viisammiltaan(tyttären 17 v.poika) niin mukavasti pärjää,tietone on avannut minulle maailman porit.

• Sattuneesta syystä olen tietokoneen kanssa ns. ”myöhäisherännäinen” Työpaikalla vanhemmat ruikuttivat: ”Älä kiltti pomo ota ATK:ta ennen kuin minä jään eläkkeelle.” Ei ne vanhemmat työtekijät enää mitään opi.
      ”Näytän vielä vanhukset teille!” Oli se rankkaa vasta pitkälle yli kuusikymppisenä istua iltaisin työpäivän jälkeen koulun penkille, mutta A-kortti tuli.
      Eläkkeelle jäädessäni senaikainen pomoni sanoi: ”Sinä hallitset Atk:ta yllättävän hyvin VANHAKSI ihmiseksi.” (”Oppi se paremmin kuin moni nuori” huomautti toinen pomo.) Eli kyllä me opimme!

Tänä päivänä huomaan täydellisen tietämättömyyteni: Kone kaatuu, Virukset tunkee sisään F-Securesta huolimatta, Skannatut kuvat täyttävät asemat, en osaa pakata pienempään, Päivitykset eivät onnistu –kyselevät aina kummallisia asioita – Laiton toiminto, kone suljetaan.

Heti ottaisin opastajan, istuisin vierelle ja kirjoittaisin kaiken ylös. Mutta hitaasti, hitaasti. Kenen opettajan kärsivällisyys riittää hitaaseen etenemiseen? Sormet lentää näppäimistöllä kuin parhaalla pianistilla, ja siinäkös meikäläinen taas tipahtaa – Kyydistä.

• puhut

yritän itsekin pitää mielessä ,että puolet ongelmista johtuu siitä ,että sanoo kyllä liian aikaisin.Minä laitoin toissapäivänä virustorjunta/palomuurin ja mulle tuli ja sen jälkeen sulkiessani koetta "suorittanut laittopman toiminnan" Miksiköhän?

• Minut siis lähinnä ärsytettiin opiskelemaan, tosin kiinnostustakin oli.

Ymmärrän toki myös niitä, joita tekniset vempaimet eivät kiinnosta.

Maailmankirjallisuuden klassikot kirjoitettiin käsin sulkakynällä! Muistelen kuulleeni, että Tolstoin vaimo kirjoitti Anna Kareninan puhtaaksi liki kymmenen kertaa.

• Kirsikka

Nyt on itsensä kehumisen paikka, vaikka lady olenkin. Tietsikka ajokortti tutkinnon olen suorittanut . Jottei taito ruostu olen opettanut lukuisia alkeiskursseja nimenomaan ikäihmisille (4, 5 , 15 hengen ryhmiä.)Kurssimaksu on ollut 30€/kesto 54t. Muutama sihteeri kurssikin on järjestöjen sihteereille tullut pidettyä.

Kaikki ovat oppineet, vanhin 83v ja hoitaa tänäpäivänäkin asioitaan koneella, koska on liikuntarajoitteinen. Tekee päivittäis tavara ostoksia, maksaa laskuja, pelaa pasianssia, tekee virtuaalimatkoja eri maanosiin ja museoihin, monia muita asioita ja on hyvin virkeä ja elämänhaluinen.Myös Digi-kameran käyttö onnistuu.

Kohdallani ensimmäinen kontakti koneeseen 1985, jolloin virkani hoito edellytti koneen käyttöä. Tietenkin ohjelma oli ns. tyhmä vain ohjelmoitu työtehtäviä varten mutta siitä saakka on tieto kerääntynyt. Multimedia opetukseenkin tuli perehdyttyä -90 luvun alussa. Ajan hengessä oli mukana oltava jos mieli kehityksen jatkua.

Mainitut ryhmät josta mainittiin y.o. viestissä tukevat hyvin oppimista. Itsekin tässä näillä palstoilla sitkeästi vierailen vaikka ikävänlaisiksi ne ovat menneet lähiaikoina. Syy palstalla olemiseen on, että voisi jotenkin tehdä mielekkääksi palstaa, koska on paljon väkeä joille aukeaa uudet visiot ja kiinnostus elämään koneen välityksellä.Hyvät linkkivihjeet tuntuvat olevan suosittuja.

Hyvät palsta ystävät:
      Virvon varvon vitsaksella, tuoreeks´ terveeks´ tulevaks´ vuodeks.
      Isännälle iso maha, emännälle perä leveä.
      Pojalle hyvä hevonen ja tyttärelle rikkaat, rakkaat sulhaset!
      Sulle vitsa, mulle palkka!

• Tyynentyttö

Kyllä oli tuskien taival tämä tietokoneen käytön opettelu.Ensimmäisiä tutustumiskursseja meille alettiin pitää joskus 80-luvulla.Kieli oli yhtä outoa kuin konekin.Vähitellen sitä kuitenkin väkisin alettiin lyömään läpi.Lisää kursseja,lisää hikeä ja kokemus:tätä en opi ikinä.Tietokone on konttorikone enkä tule sitä tarvitsemaan työssäni ikinä.Sitten yli 50-kymppisille järjestettiin oma kurssi.Tietokone ja hiiri aukaistiin ,katsottiin sisältäpäin.Opiskelu eteni hitaasti,rauhallisesti ja perusteellisesti.Silloin loksahti.Ja nyt eläkkeellä on kiva naputella vaikka tänne keskustelupalstalle.

• Maalaismies*

Pidän tätä ulottuvuutta tärkeänä. Ei haittaa, jos se vie aikaa.
      Mutta, kuten Don-Quijote tähdentää, täytyy yrittää saada ao. opetusta. Onhan kursseja, ei näitä opi itsestään.

Ilman tätä välinettä on vaikea tulla toimeen - olipa vanha tai nuori.

• Kehittää ja pitää terveenä ...

Kyllä aina on hyvä opetella uutta ja mielenkiintoista. Aivot on sitä varten että niitä käytetään ,silloin myös voit paremmin ja elät terveenä pidempään.
      On hyvä opetella kaikenlaista uutta ja varsinkin on hyvä tehdä kaikenlaisia vaikeitakin pohdintoja ja keksiä ratkaisu .
      Kannattaa ylläpitää taitoja mitä opetellut sekin auttaa lisää esim kielet tai jotain teknistä tai vaikka käsitöitä ja suunnitella malleja .
      Lisäksi on kaikenlaiset ristikot ja kirjat joita kannattaa harrastaa . Ja joku aivan uusi harrastus jossa joudut käyttämään aivoja miettimään opettelemaan asian se on erittäin hyväksi ihmiselle.
      Ikä ei haittaa ,sen verran pitää itsestäs välittää ja toisistakin ettei dementoidu ja että pysyy virkeänä ja muistakaas vaikka ulkoilla paljon ja tutkia maailmaa ympärillä ja huomioida kaikkea vaikka vuodenajanmuutoksia kaikenlaisia ja ulkoilu tärkeää keksi uusi harrastus siinäkin ,johan pysyy elämä mielekkäänä .
      Älä jää paikalleen vaan pidä itsestäsi huolta .
      Ja toisten ihmisten kanssa harrastaminen ja toimiminenlisää myös sitä vireyttä , oppimista myös.
      Iloista pääsiäistä ja kevättä

• Mielestäni tietokoneet ja ohjelmat ovat kehittyneet niin käyttäjäystävällisiksi, ettei niiden käytön opettelemisen ja käyttämisen pitäisi olla yhtään vaikeata normaalilla järjellä varustetulle ihmiselle. Ei enää tarvitse opiskella tietokonekieliä eikä erilaisia teorioita voidakseen ryhtyä käyttämään tavallisia ohjelmia. Oikeastaan ei edes tarvitse perehtyä ohjelmien toimintoihinkaan kovin perusteellisesti voidakseen hyödyntää niitä. Taitojaan voi sitten kehittää vähitellen omien tarpeiden mukaan ja tarvittaessa vaikka lastenlasten opastuksella. ;)

Turha pelottelu saa asiat kuulostamaan vaikeilta.
      Jotkut pienten lasten vanhemmatkin hankkivat huolestuneina lapsilleen tietokoneita peläten, että elleivät lapset pieninä opi niitä hallitsemaan, vanhempana se olisi liian myöhäistä yms.

Jos päättää etukäteen, että uusi asia on pelottava eikä sitä enää "vanhempana" voi oppia, tottakai oppiminen vaikeutuu. Usein elämä on juuri niin vaikeata, kuin miksi sen haluamme itse tehdä. Jokainen oppii, mitä itse haluaa.

Kaikenlainen dementiajumppa on ihan mukavaa ja uuttahan me voimme oppia vielä kuolinvuoteellakin.;)

• Ruislintu

Kysäisenpäs - jos sattuu joku asiantuntija tämän lukaisemaan - mitä tarkoittaa myllyä avatessani ruutuun tuleva teksti (panen sen tämän tekstin loppuun). En siis tarvitse kielikäännöstä, vaan sitä, mikä "hotfix" tai puutteellinen tyhjä tila on ongelmana. Ja kuinka sen saan korjattua. Tämä vika näyttää olevan esteenä myös levyn eheytyksellekin. Tämä virhe ei estä koneen avaamista, mutta jotain hämminkiä se kai tekee. Siis asiallisia vastauksianne, please!
      Ruutuun tuleva teksti:
      "An error ocurred while extracting files from the hotfix package. This error may be caused by a corrupt hotfix package or by insufficient free space on your hard disk"

• hämy

niin pojat selventää sulle alta aikayksikön.

• Ruislintu
        hämy kirjoitti:

niin pojat selventää sulle alta aikayksikön.

Sitä olen jo miettinytkin, mutta tuli vain mieleeni, josko joku teistä olisi jo vaivaan lääkkeen tiennyt. Kiitti.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      135
      7415
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4470
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      56
      3500
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      508
      3242
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2154
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1803
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      23
      1777
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1446
    Aihe