Turun alueen esikoisten seurat näet netistä

Ei tarvitse tämän palstan valehtelijoita uskoa. Näillä paikkakunnilla joissa ei ole omaa rukoushuonetta, vuokrataan kirkkomme tiloja sieltä, mistä niitä saadaan kulloinkin. Sen kummallisemmasta asiasta ei ole kyse.

51

614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarvitsiko tätä varten tehdä uusi avaus? Mikset voinut kertoa sitä avauksessa, mistä asiasta keskusteltiin? Mikä sinä muuten olet vastaamaan, kun et ole edes Turun seudulta, vaan Tampereen?

      Eikö muuten ole tyhmää jättää rukoushuoneet, joissa on saanut käydä vuosikymmenet ja alkaa kiertää eri seurakuntien tiloissa?

      Pystytko kaikkitietävänä vastaamaan siiten, miksi Lammilla ei enää pidetä esikoisten seuroja ja miksi Joutjärven kirkkoa ei enää anneta esikoisille?

      • Uskoisitko, että Jumala tietää kaikki samat asiat mitä sinäkin? Hänellä on suunnitelma, jota Hän toteutti jo Jerusalemissa alkuseurakunnan aikana. Kun veljet olivat nihkeitä ylittämään rajoja, niin Jumala järjesti vainon, koska ihmiset rakastivat omaa henkeään niin he lähtivät pakoon. Tälläiset kähäykset ovat siksi, että kontaktipinta maailmaan laajenisi.

        Muurit ovat korkeat, kun jokainen sukupolvi on muurannut siihen oman tiilikeroksensa. Ihane kai oli se, kun sivukorvalla kuulin erään rouvan todistuksen: Minä en ole naimisiinmenon jälkeen ollut uskottomien kanssa tekemisissä muuten kuin marketin kassalla! Ihanaa leijonat ihanaa!


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Uskoisitko, että Jumala tietää kaikki samat asiat mitä sinäkin? Hänellä on suunnitelma, jota Hän toteutti jo Jerusalemissa alkuseurakunnan aikana. Kun veljet olivat nihkeitä ylittämään rajoja, niin Jumala järjesti vainon, koska ihmiset rakastivat omaa henkeään niin he lähtivät pakoon. Tälläiset kähäykset ovat siksi, että kontaktipinta maailmaan laajenisi.

        Muurit ovat korkeat, kun jokainen sukupolvi on muurannut siihen oman tiilikeroksensa. Ihane kai oli se, kun sivukorvalla kuulin erään rouvan todistuksen: Minä en ole naimisiinmenon jälkeen ollut uskottomien kanssa tekemisissä muuten kuin marketin kassalla! Ihanaa leijonat ihanaa!

        Niin, kuinka sana leviää tuolla tavalla.
        -


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Uskoisitko, että Jumala tietää kaikki samat asiat mitä sinäkin? Hänellä on suunnitelma, jota Hän toteutti jo Jerusalemissa alkuseurakunnan aikana. Kun veljet olivat nihkeitä ylittämään rajoja, niin Jumala järjesti vainon, koska ihmiset rakastivat omaa henkeään niin he lähtivät pakoon. Tälläiset kähäykset ovat siksi, että kontaktipinta maailmaan laajenisi.

        Muurit ovat korkeat, kun jokainen sukupolvi on muurannut siihen oman tiilikeroksensa. Ihane kai oli se, kun sivukorvalla kuulin erään rouvan todistuksen: Minä en ole naimisiinmenon jälkeen ollut uskottomien kanssa tekemisissä muuten kuin marketin kassalla! Ihanaa leijonat ihanaa!

        Kai nyt älyää käyttää itsepalvelukassaa, ettei tuohonkaan syntiin, kiusaukseen , koettelemukseen vai mikä se nyt sitten on ollutkin, enää joutuisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kuinka sana leviää tuolla tavalla.
        -

        Kyllä valittujen nimet on kirjassa olleet maailman alusta, ei niitä enää muutella sanan levityksillä. Näin sanoo vanha esikoislestadiolainen sananlasku. Vai olenko erehtynyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä valittujen nimet on kirjassa olleet maailman alusta, ei niitä enää muutella sanan levityksillä. Näin sanoo vanha esikoislestadiolainen sananlasku. Vai olenko erehtynyt?

        Se on vähän niinku bensan valinta, jos käyttää väärää ainetta niin käy pellin alla rapse. Olen pienen pätkän ajanut Ladaa 75 oktaanisella.

        Julistajalla on joskus tarve käyttää superlatiiveja ajattelemattomasti. Joskus pelastusta lujitetaan juuri näillä ennen Luomista laadituilla listoilla. Jos Jumalalla sellaiset listat on, se on Hänen kaikkivaltiuteensa kuuluvaa, ei meidän käsissämme.

        Joskus taas syntisyyttä pitää korostaa ihan solutasolle asti, liekkö tarpeellista? En tiedä?


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Se on vähän niinku bensan valinta, jos käyttää väärää ainetta niin käy pellin alla rapse. Olen pienen pätkän ajanut Ladaa 75 oktaanisella.

        Julistajalla on joskus tarve käyttää superlatiiveja ajattelemattomasti. Joskus pelastusta lujitetaan juuri näillä ennen Luomista laadituilla listoilla. Jos Jumalalla sellaiset listat on, se on Hänen kaikkivaltiuteensa kuuluvaa, ei meidän käsissämme.

        Joskus taas syntisyyttä pitää korostaa ihan solutasolle asti, liekkö tarpeellista? En tiedä?

        Osaatko "vihne" avata tuota ravattisyntiasiaa enemmän? Mistä saanut alkunsa? Saarnoissahan kerrotaan, että "neuvot " joita "tässä elävässä kristillisyydessä" annetaan perustuvat Raamattuun. Minun mielestäni on melkoista tulkintaa jos nykypäivänä pitää ravatin käyttämistä esimerkiksi "koreiluna". Kuuluu ihan asialliseen peruspuketumiseen.

        Jos taas halutaan "oikean uskon" siis uskon, jota luullaan ja pidetään ainoana oikeana elävänä uskona, korostamiseksi olla erilaisia pukeutumisessa, asia saa ainakin osaselityksen. Siis erottautua "vääräuskoisista". Olisi tällöin kylläkin rehellistä, jos kertoisivat, että ei perustu Raamattuun, halutaan vaan että erotutaan "maailman suruttomista".

        Mutta, siinä opissahan on niin paljon sellaista, mikä ei ulkopuolista tarkastelua kestä. Raamatun pohjalta siis. Suuri osa perustuu siihen mitä vanhat saarnaajat ovat 118 vuoden aikana keksineet puhua ja saarnata tämän kyseisen lestadiolaishaaran oikeassaolemisen perusteiksi. Nykyiset vanhatkin saarnaajat vetoavat siihen mitä muistelvat vanhojen saarnaajien joskus ehkä sanoneen jostakin asiasta. Ja nuoret oppivat heiltä.

        Tärkeintä on kuitenkin pitää lauma koossa. Vain tässä laumassa pääset taivaaseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko "vihne" avata tuota ravattisyntiasiaa enemmän? Mistä saanut alkunsa? Saarnoissahan kerrotaan, että "neuvot " joita "tässä elävässä kristillisyydessä" annetaan perustuvat Raamattuun. Minun mielestäni on melkoista tulkintaa jos nykypäivänä pitää ravatin käyttämistä esimerkiksi "koreiluna". Kuuluu ihan asialliseen peruspuketumiseen.

        Jos taas halutaan "oikean uskon" siis uskon, jota luullaan ja pidetään ainoana oikeana elävänä uskona, korostamiseksi olla erilaisia pukeutumisessa, asia saa ainakin osaselityksen. Siis erottautua "vääräuskoisista". Olisi tällöin kylläkin rehellistä, jos kertoisivat, että ei perustu Raamattuun, halutaan vaan että erotutaan "maailman suruttomista".

        Mutta, siinä opissahan on niin paljon sellaista, mikä ei ulkopuolista tarkastelua kestä. Raamatun pohjalta siis. Suuri osa perustuu siihen mitä vanhat saarnaajat ovat 118 vuoden aikana keksineet puhua ja saarnata tämän kyseisen lestadiolaishaaran oikeassaolemisen perusteiksi. Nykyiset vanhatkin saarnaajat vetoavat siihen mitä muistelvat vanhojen saarnaajien joskus ehkä sanoneen jostakin asiasta. Ja nuoret oppivat heiltä.

        Tärkeintä on kuitenkin pitää lauma koossa. Vain tässä laumassa pääset taivaaseen.

        Minulla on sellainen muistikuva, että vanhoillisiin kuuluva henkilö valittiin senaattiin vai olisiko jo silloin ollut eduskunta, niin ystävät pukivat tavallisen rahvaan edustaja sen aikaiseen juhlapukuun, johon kuului kovat kaulukset ja ilmeisesti solmio. Muistini mukaan se oli alkukimmoke ja olisihan se silloin ollut tavallisille talpnpojille pröystäilyä, jos solmio olisi ollut käytössä. Se tuli jotenkin sellainen vanhahtava pukeutuminen ristilliseksi esikuvaksi.


      • vihne kirjoitti:

        Minulla on sellainen muistikuva, että vanhoillisiin kuuluva henkilö valittiin senaattiin vai olisiko jo silloin ollut eduskunta, niin ystävät pukivat tavallisen rahvaan edustaja sen aikaiseen juhlapukuun, johon kuului kovat kaulukset ja ilmeisesti solmio. Muistini mukaan se oli alkukimmoke ja olisihan se silloin ollut tavallisille talpnpojille pröystäilyä, jos solmio olisi ollut käytössä. Se tuli jotenkin sellainen vanhahtava pukeutuminen ristilliseksi esikuvaksi.

        Se vielä tietysti oli motiivi, että pesäero vanhoillisiin oli helppoa, kun heidän erilaisuutensa saarnattiin synniksi yksityiskohtia myöten. Näin käy, kun rakkaus loppuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaatko "vihne" avata tuota ravattisyntiasiaa enemmän? Mistä saanut alkunsa? Saarnoissahan kerrotaan, että "neuvot " joita "tässä elävässä kristillisyydessä" annetaan perustuvat Raamattuun. Minun mielestäni on melkoista tulkintaa jos nykypäivänä pitää ravatin käyttämistä esimerkiksi "koreiluna". Kuuluu ihan asialliseen peruspuketumiseen.

        Jos taas halutaan "oikean uskon" siis uskon, jota luullaan ja pidetään ainoana oikeana elävänä uskona, korostamiseksi olla erilaisia pukeutumisessa, asia saa ainakin osaselityksen. Siis erottautua "vääräuskoisista". Olisi tällöin kylläkin rehellistä, jos kertoisivat, että ei perustu Raamattuun, halutaan vaan että erotutaan "maailman suruttomista".

        Mutta, siinä opissahan on niin paljon sellaista, mikä ei ulkopuolista tarkastelua kestä. Raamatun pohjalta siis. Suuri osa perustuu siihen mitä vanhat saarnaajat ovat 118 vuoden aikana keksineet puhua ja saarnata tämän kyseisen lestadiolaishaaran oikeassaolemisen perusteiksi. Nykyiset vanhatkin saarnaajat vetoavat siihen mitä muistelvat vanhojen saarnaajien joskus ehkä sanoneen jostakin asiasta. Ja nuoret oppivat heiltä.

        Tärkeintä on kuitenkin pitää lauma koossa. Vain tässä laumassa pääset taivaaseen.

        Ei Vihne nyt kerkiä kauheesti vastailemaan On meinaan paljon mietittävää kun on suuri puhaalus käynnissä hänen glaanillaan.
        Vanhat saarnaajat ovat aina maininneet koreuden syntinä ja synti se on vieläkin vaikka se joidenkin mielestä tulis tavalliseksi.
        Muistan kuinka Vanhimmat jo kertoivat kuinka eriseuralle tuli synti ja mailmanrakkaus tavalliseksi eli luvalliseksi.Jättivät elävän kristillisyyden suuressa viisaudessaan Perustelevtn omia yhdistyksiä ja metsätokkia joissa het riitaantuvat lähtevät ja taas perustavat ja taas riitaantuvat Jotku Menevät. Muihin joukkoihin vallanhimoissaan ja taas riitautuvat kunnes heistä ei viimein kuulu mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Vihne nyt kerkiä kauheesti vastailemaan On meinaan paljon mietittävää kun on suuri puhaalus käynnissä hänen glaanillaan.
        Vanhat saarnaajat ovat aina maininneet koreuden syntinä ja synti se on vieläkin vaikka se joidenkin mielestä tulis tavalliseksi.
        Muistan kuinka Vanhimmat jo kertoivat kuinka eriseuralle tuli synti ja mailmanrakkaus tavalliseksi eli luvalliseksi.Jättivät elävän kristillisyyden suuressa viisaudessaan Perustelevtn omia yhdistyksiä ja metsätokkia joissa het riitaantuvat lähtevät ja taas perustavat ja taas riitaantuvat Jotku Menevät. Muihin joukkoihin vallanhimoissaan ja taas riitautuvat kunnes heistä ei viimein kuulu mitään.

        Mikä on puhaalus? Joku alus varmasti, mutta millainen? Kieliopillisesti kirjoitusasu olisi puha-alus, mutta sekään ei minulle valitettavasti aukene. Jos tuo alus parka on käynnissä jatkuvasti, niin voisitteko ystävällisesti käydä sammauutamassa sen edes välillä?
        Tuo glaani kiinnostaa kyllä melkoisesti myös. Mikä kumma se sitten on? Suurehko ainakin kuvauksesta päätellen, jos sinne mahtuu käynnissä oleva suuri puha-alus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on puhaalus? Joku alus varmasti, mutta millainen? Kieliopillisesti kirjoitusasu olisi puha-alus, mutta sekään ei minulle valitettavasti aukene. Jos tuo alus parka on käynnissä jatkuvasti, niin voisitteko ystävällisesti käydä sammauutamassa sen edes välillä?
        Tuo glaani kiinnostaa kyllä melkoisesti myös. Mikä kumma se sitten on? Suurehko ainakin kuvauksesta päätellen, jos sinne mahtuu käynnissä oleva suuri puha-alus.

        Kysytäämpä Josko Vihne voisi avata tätä vähän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on puhaalus? Joku alus varmasti, mutta millainen? Kieliopillisesti kirjoitusasu olisi puha-alus, mutta sekään ei minulle valitettavasti aukene. Jos tuo alus parka on käynnissä jatkuvasti, niin voisitteko ystävällisesti käydä sammauutamassa sen edes välillä?
        Tuo glaani kiinnostaa kyllä melkoisesti myös. Mikä kumma se sitten on? Suurehko ainakin kuvauksesta päätellen, jos sinne mahtuu käynnissä oleva suuri puha-alus.

        Puhalluksesta on kyse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Vihne nyt kerkiä kauheesti vastailemaan On meinaan paljon mietittävää kun on suuri puhaalus käynnissä hänen glaanillaan.
        Vanhat saarnaajat ovat aina maininneet koreuden syntinä ja synti se on vieläkin vaikka se joidenkin mielestä tulis tavalliseksi.
        Muistan kuinka Vanhimmat jo kertoivat kuinka eriseuralle tuli synti ja mailmanrakkaus tavalliseksi eli luvalliseksi.Jättivät elävän kristillisyyden suuressa viisaudessaan Perustelevtn omia yhdistyksiä ja metsätokkia joissa het riitaantuvat lähtevät ja taas perustavat ja taas riitaantuvat Jotku Menevät. Muihin joukkoihin vallanhimoissaan ja taas riitautuvat kunnes heistä ei viimein kuulu mitään.

        Sekö on koreiluna syntiä jos pukeutuu asianmukaisesti? Käyttää solmiota?

        Sitten toinen asia. Miten se oikein on, sen 1900 -luvun alun hajaannus? Onko se niin, että muut erosivat nykyisin esikoislestadiolaisina tunnetusta joukosta vai se niistä?
        Ja sitten, jos Vanhimmat ovat joskus kertoneet jotakin, ajatteletko että niinhän se on, totta puhuivat? Kai se nyt on varma asia, että ovat kertoneet tuollaisen hajaannuksen jälkeen asioista itseään kehuen ja muita haukkuen. Kuten on tehty myös toisessa joukossa, esikoisia haukuttu ja itseään pidetty ainoana oikeassa olevana joukkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Vihne nyt kerkiä kauheesti vastailemaan On meinaan paljon mietittävää kun on suuri puhaalus käynnissä hänen glaanillaan.
        Vanhat saarnaajat ovat aina maininneet koreuden syntinä ja synti se on vieläkin vaikka se joidenkin mielestä tulis tavalliseksi.
        Muistan kuinka Vanhimmat jo kertoivat kuinka eriseuralle tuli synti ja mailmanrakkaus tavalliseksi eli luvalliseksi.Jättivät elävän kristillisyyden suuressa viisaudessaan Perustelevtn omia yhdistyksiä ja metsätokkia joissa het riitaantuvat lähtevät ja taas perustavat ja taas riitaantuvat Jotku Menevät. Muihin joukkoihin vallanhimoissaan ja taas riitautuvat kunnes heistä ei viimein kuulu mitään.

        "eriseuralle tuli synti ja mailmanrakkaus tavalliseksi eli luvalliseksi."

        On siis kysymys 1900 -luvun alkuvuosien hajaannuksesta.

        Muistan saarnat, joissa puhuttiin lihallisesta vapaudesta ja kuinka se vallitsi tuolla vanhoillisuudessa. Se tuntui selkäpiitä karmivalta se "lihallinen vapaus" ja mietin, mitä kaikkea se mahtoikaan pitää sisällään.

        Luin sitten vanhoillisten nettisivuja, lehtijuttuja ja katselin jonkun dokumentin. Jäin miettimään, mikä merkillinen lihallisuus siellä nyt vallitsi?

        Ja tämä nykyhajaannus saa aivan samat mittasuhteet - uudet sukupolvet opetetaan ajattelemaan samoin, oli totuus mitä tahansa.

        Jokaisen olisi parasta olla tekemisissä aivan omana yksilönään vanhojen ystäviensä tai sukulaistensa kanssa, ovat he sitten millä puolella tahansa.

        Onnellisia ne perheet, joissa on päätetty olla suvun kanssa edelleen kaikesta huolimatta - ei jätetä ketään eikä torjuta myöskään - sisaret ovat sisaria ja veljet veljiä, vanhemmat vanhempia ja lapset lapsia, ovat mitä tahansa hirmuista sitten heidän sanotaankaan olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "eriseuralle tuli synti ja mailmanrakkaus tavalliseksi eli luvalliseksi."

        On siis kysymys 1900 -luvun alkuvuosien hajaannuksesta.

        Muistan saarnat, joissa puhuttiin lihallisesta vapaudesta ja kuinka se vallitsi tuolla vanhoillisuudessa. Se tuntui selkäpiitä karmivalta se "lihallinen vapaus" ja mietin, mitä kaikkea se mahtoikaan pitää sisällään.

        Luin sitten vanhoillisten nettisivuja, lehtijuttuja ja katselin jonkun dokumentin. Jäin miettimään, mikä merkillinen lihallisuus siellä nyt vallitsi?

        Ja tämä nykyhajaannus saa aivan samat mittasuhteet - uudet sukupolvet opetetaan ajattelemaan samoin, oli totuus mitä tahansa.

        Jokaisen olisi parasta olla tekemisissä aivan omana yksilönään vanhojen ystäviensä tai sukulaistensa kanssa, ovat he sitten millä puolella tahansa.

        Onnellisia ne perheet, joissa on päätetty olla suvun kanssa edelleen kaikesta huolimatta - ei jätetä ketään eikä torjuta myöskään - sisaret ovat sisaria ja veljet veljiä, vanhemmat vanhempia ja lapset lapsia, ovat mitä tahansa hirmuista sitten heidän sanotaankaan olevan.

        Mutta uskovatko tuollaisten onnellisten perheiden ja sukujen tuohon ”ainoaan oikeaan elävään kristillisyyteen” jääneet jäsenet, että ”eriseuraan” menneet tuhlaajapojat ja -tyttäret ovat menossa Helvettiin jos eivät palaa ”isän kotiin”, josta he ovat elämän saaneet?

        Niinhän heidän käsketään tehdä.
        Ja eihän ole kahta samanlaista ihmistä, joten on varmasti monenlaista ajatusta heidän keskuudessaan. Onneksi näin on.


      • En ole asuinpaikkaani ilmoittanut, eikä se kuulu kenellekkään täällä. Esikoisten turun seurat näen nettisivullta, kuten kuka muu hyvänsä asiasta kiinnostunut. Mutta jolla on piru sydämessä kantavana voimana hän näkee kaiken valheen silmin.


      • vihne kirjoitti:

        Uskoisitko, että Jumala tietää kaikki samat asiat mitä sinäkin? Hänellä on suunnitelma, jota Hän toteutti jo Jerusalemissa alkuseurakunnan aikana. Kun veljet olivat nihkeitä ylittämään rajoja, niin Jumala järjesti vainon, koska ihmiset rakastivat omaa henkeään niin he lähtivät pakoon. Tälläiset kähäykset ovat siksi, että kontaktipinta maailmaan laajenisi.

        Muurit ovat korkeat, kun jokainen sukupolvi on muurannut siihen oman tiilikeroksensa. Ihane kai oli se, kun sivukorvalla kuulin erään rouvan todistuksen: Minä en ole naimisiinmenon jälkeen ollut uskottomien kanssa tekemisissä muuten kuin marketin kassalla! Ihanaa leijonat ihanaa!

        Esikoislestadiolaisten nykytouhu on surkuhupaisaa. Omaan lihaan ja yhdistykseen keskittynyttä, muiden pelastuksesta välinpitämätöntä.

        Ainoastaan silloin himot heräävät, kun toinen tunnustaa olevansa Kristukseen uskova Jumalan lapsi, niin silloin alkaa valtava keksintöjen virta, millä tuolta saisi riistettyä Kristuksen ja pelastuksen pois.


      • vihne kirjoitti:

        Se on vähän niinku bensan valinta, jos käyttää väärää ainetta niin käy pellin alla rapse. Olen pienen pätkän ajanut Ladaa 75 oktaanisella.

        Julistajalla on joskus tarve käyttää superlatiiveja ajattelemattomasti. Joskus pelastusta lujitetaan juuri näillä ennen Luomista laadituilla listoilla. Jos Jumalalla sellaiset listat on, se on Hänen kaikkivaltiuteensa kuuluvaa, ei meidän käsissämme.

        Joskus taas syntisyyttä pitää korostaa ihan solutasolle asti, liekkö tarpeellista? En tiedä?

        Jos solutason synti ei ole kirkastunut, silloin ei myöskään evankeliumi kirkastu. Siksi todellisen synnin tunteminen ja tunnustaminen on aivan välttämätön asia. Jeesus tuli nimenomaan syntisiä pelastamaan. Siis kaikesta vanhurskaudesta tyhjiä kerjäläisiä. Täyteen astiaan ei sovi mitään, jos syntikäsitys on pinnallinen, (erilaisiin tekemisiin ja tekemättömyyksiin liittyvä), silloin on mahdotonta käsittää omaa kadotettua ja tuomittua tilaansa. Jumala toi 100% syntisaille 100% pelastuksen. Kristuksen teosta ei puutu mitään, sen saat aivan lahjaksi. Hallelujaa!


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        Jos solutason synti ei ole kirkastunut, silloin ei myöskään evankeliumi kirkastu. Siksi todellisen synnin tunteminen ja tunnustaminen on aivan välttämätön asia. Jeesus tuli nimenomaan syntisiä pelastamaan. Siis kaikesta vanhurskaudesta tyhjiä kerjäläisiä. Täyteen astiaan ei sovi mitään, jos syntikäsitys on pinnallinen, (erilaisiin tekemisiin ja tekemättömyyksiin liittyvä), silloin on mahdotonta käsittää omaa kadotettua ja tuomittua tilaansa. Jumala toi 100% syntisaille 100% pelastuksen. Kristuksen teosta ei puutu mitään, sen saat aivan lahjaksi. Hallelujaa!

        MUISTA vaitovainen nukkumaanmenoaika, ennen kahta!!!


      • Anonyymi
        vaitovainen kirjoitti:

        Esikoislestadiolaisten nykytouhu on surkuhupaisaa. Omaan lihaan ja yhdistykseen keskittynyttä, muiden pelastuksesta välinpitämätöntä.

        Ainoastaan silloin himot heräävät, kun toinen tunnustaa olevansa Kristukseen uskova Jumalan lapsi, niin silloin alkaa valtava keksintöjen virta, millä tuolta saisi riistettyä Kristuksen ja pelastuksen pois.

        On kyllä aika lähelle oikea analyysi. Tiivistetty perusasia kahteen virkkeeseen. Tuo toisen kappaleen ajatus on ilmaistu hyvin, "keksintöjen virta".

        Ei varmasti kaikkien mielestä asiat ole noin. Mutta juuri sinä ystävä, jonka mielestä tuo on väärin ja ajattelet heti että ei esikoislestadiolaisuus ole tuollaista. Rauhoitu ja ajattele.

        Mahdollisesti vaitovainen tietää asiasta enemmän kuin sinä? Jumala tekee työtään monella tavalla. Sinäkin voit muuttua.


    • Tyhjää jaarittelua ja panettelua, henkilöiltä jotka eivät liity mitenkään esikoisten toimintaan. Miksi? Eihän tämä asia kuulu heille ollenkaan.

      • Anonyymi

        Tämä vaitovainen huomauttaa jaarittelusta ja panettelusta,
        :-D


    • En ymmärrä mihin pitäisi vastata tai avata.

      • Sen verran sanon: Jos taistelu lihan ja hengen välillä loppuu omassa elämässä ja laajemmin, on lopullinen paatumus tullut, kun yksimielisyys on saumaton.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Sen verran sanon: Jos taistelu lihan ja hengen välillä loppuu omassa elämässä ja laajemmin, on lopullinen paatumus tullut, kun yksimielisyys on saumaton.

        Kerro nyt Vihne vain ominsanoin mikä puhallus on menossa
        Alä teeskentele tietämättömyyttäsi Kaikki tulee tulee julki ennemmin tai myöhemmin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerro nyt Vihne vain ominsanoin mikä puhallus on menossa
        Alä teeskentele tietämättömyyttäsi Kaikki tulee tulee julki ennemmin tai myöhemmin

        Ei ole mitään lestadiolaisuuten liittyvää ja tämä on tosi. Eikä mihinkään muuhunkaan liittyvää. Yhdistykset toimivat sääntöjensä mukaan ka pitävät kokouksia tarpeen mukaan.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Ei ole mitään lestadiolaisuuten liittyvää ja tämä on tosi. Eikä mihinkään muuhunkaan liittyvää. Yhdistykset toimivat sääntöjensä mukaan ka pitävät kokouksia tarpeen mukaan.

        Kyllä nuo kaikki liittyy Lestaadiolaisuuteen
        Muistamme kaikki miten vanhimmat ovat aina kertoneet miten siinä käy kun jättää elävän kristillisyyden.
        He menevät sine ja tonne. Kulkevat omamassa viisaudessaan opettavat ja alkaisivat hallitsemaan mielellään He saavat riitaa aikaiseksi kulkiessaan OVAT Täyttäneet vatsansa ravalla ollessaan KAIKKIRUOKAISIA.
        Kristitty hoitaa aina rehellisesti vuokransa ja maksunsa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo kaikki liittyy Lestaadiolaisuuteen
        Muistamme kaikki miten vanhimmat ovat aina kertoneet miten siinä käy kun jättää elävän kristillisyyden.
        He menevät sine ja tonne. Kulkevat omamassa viisaudessaan opettavat ja alkaisivat hallitsemaan mielellään He saavat riitaa aikaiseksi kulkiessaan OVAT Täyttäneet vatsansa ravalla ollessaan KAIKKIRUOKAISIA.
        Kristitty hoitaa aina rehellisesti vuokransa ja maksunsa.

        Niin, mitä sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo kaikki liittyy Lestaadiolaisuuteen
        Muistamme kaikki miten vanhimmat ovat aina kertoneet miten siinä käy kun jättää elävän kristillisyyden.
        He menevät sine ja tonne. Kulkevat omamassa viisaudessaan opettavat ja alkaisivat hallitsemaan mielellään He saavat riitaa aikaiseksi kulkiessaan OVAT Täyttäneet vatsansa ravalla ollessaan KAIKKIRUOKAISIA.
        Kristitty hoitaa aina rehellisesti vuokransa ja maksunsa.

        Harhaillaan ja syödään joka kupista!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harhaillaan ja syödään joka kupista!

        Onko se mielestäsi hyvä vai huono asia?


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Onko se mielestäsi hyvä vai huono asia?

        Oliko se tässä, vai jossakin muussa aloituksessa, kun puhuit kravatista, että koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvä on? Tässä ainakin oli kravatista puhetta.

        Tämä Paavalin sana, ei tarkoita, että kaikkien pitäsi kokeilla kaikkia, vaan kun kristillisyydessä annetaan koetellut neuvot, niin eletään sen mukaan. Nykyisin kravatin käyttö on vähentynyt huomattavasti. Maailman ihmiset ei sitä mielellään kaulaansa pistä, Miksi uskovaisten pitää sitä käyttää?

        Alkujaan kravattia käyttivät sotilaat (kuuluu vieläkin sotilaspukuun) sitten sitä käyttivät aateliset ja muut herrat. Eli se on maailmasta, eikä Jumalasta lähtöisin. Johannen kirjoittaa:

        15. Älkäät maailmaa rakastako eli mitään mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus.
        16. Sillä kaikki, mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta.
        17. Ja maailma katoo ja hänen himonsa; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy ijankaikkisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko se tässä, vai jossakin muussa aloituksessa, kun puhuit kravatista, että koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvä on? Tässä ainakin oli kravatista puhetta.

        Tämä Paavalin sana, ei tarkoita, että kaikkien pitäsi kokeilla kaikkia, vaan kun kristillisyydessä annetaan koetellut neuvot, niin eletään sen mukaan. Nykyisin kravatin käyttö on vähentynyt huomattavasti. Maailman ihmiset ei sitä mielellään kaulaansa pistä, Miksi uskovaisten pitää sitä käyttää?

        Alkujaan kravattia käyttivät sotilaat (kuuluu vieläkin sotilaspukuun) sitten sitä käyttivät aateliset ja muut herrat. Eli se on maailmasta, eikä Jumalasta lähtöisin. Johannen kirjoittaa:

        15. Älkäät maailmaa rakastako eli mitään mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus.
        16. Sillä kaikki, mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta.
        17. Ja maailma katoo ja hänen himonsa; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy ijankaikkisesti.

        Minä olen leipäni tienannut kravatti kaulassa ja vihille mein virkapuvussa, kun ei ollut rahaa investoida hienompaa pukua. Minun mielestäni ongelmia tehdään asioista, jotka eivät ole sen arvoisia. Minun mieleeni tulee G Jönssonin sana: Pitäisikö meijjän raamattukin hylätä, kun helluntailaisetkin sitä lukevat.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Minä olen leipäni tienannut kravatti kaulassa ja vihille mein virkapuvussa, kun ei ollut rahaa investoida hienompaa pukua. Minun mielestäni ongelmia tehdään asioista, jotka eivät ole sen arvoisia. Minun mieleeni tulee G Jönssonin sana: Pitäisikö meijjän raamattukin hylätä, kun helluntailaisetkin sitä lukevat.

        Eri asia virkapuku kuin saarnavirka. Vai vaaditaanko niissä paikoissa silliä kaulaan, missä saarnaat?

        Kyllähän pirukin lukee raamattua ja tuntuu, että monet lukevat samalla lailla kuin se.

        Mihikähän tilanteeseen Jönssön on sen sanonnut? En usko että siihen, että raamattu olisi maailmasta, koska helluntailaisetkin sitä lukevat.

        Kyllähän me käytetään samanlaisia vaatteita kuin maailman ihmisetkin, mutta ei meidän tarvitse hankkia muodinmukaisia vaatteita. En ymmärrä mitä virkaa krakalla on? Se ei ole kuin koriste ja vielä hankala sellainen. Onneksi minun ei ole tarvinnut koskaan sitä hirttonuoraa kaulaani pistää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eri asia virkapuku kuin saarnavirka. Vai vaaditaanko niissä paikoissa silliä kaulaan, missä saarnaat?

        Kyllähän pirukin lukee raamattua ja tuntuu, että monet lukevat samalla lailla kuin se.

        Mihikähän tilanteeseen Jönssön on sen sanonnut? En usko että siihen, että raamattu olisi maailmasta, koska helluntailaisetkin sitä lukevat.

        Kyllähän me käytetään samanlaisia vaatteita kuin maailman ihmisetkin, mutta ei meidän tarvitse hankkia muodinmukaisia vaatteita. En ymmärrä mitä virkaa krakalla on? Se ei ole kuin koriste ja vielä hankala sellainen. Onneksi minun ei ole tarvinnut koskaan sitä hirttonuoraa kaulaani pistää.

        Ei ole pukukoodia. Kuitenkin aina on niin arvokkaasta asiasta kyse, että pyrin olemaan siisti vaikka asu voi olla vaatimaton. Tosin näin eläkkeellä ei enää ole monenlaisia vetimiä, kun haalareita en tarvitse. Tuubissa on pari kolme videota, joista voi katsoa miltä mä näytän. Jossain on pikkutakki ja solmio jossain joku virosta ostettu neule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko se tässä, vai jossakin muussa aloituksessa, kun puhuit kravatista, että koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvä on? Tässä ainakin oli kravatista puhetta.

        Tämä Paavalin sana, ei tarkoita, että kaikkien pitäsi kokeilla kaikkia, vaan kun kristillisyydessä annetaan koetellut neuvot, niin eletään sen mukaan. Nykyisin kravatin käyttö on vähentynyt huomattavasti. Maailman ihmiset ei sitä mielellään kaulaansa pistä, Miksi uskovaisten pitää sitä käyttää?

        Alkujaan kravattia käyttivät sotilaat (kuuluu vieläkin sotilaspukuun) sitten sitä käyttivät aateliset ja muut herrat. Eli se on maailmasta, eikä Jumalasta lähtöisin. Johannen kirjoittaa:

        15. Älkäät maailmaa rakastako eli mitään mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, ei hänessä ole Isän rakkaus.
        16. Sillä kaikki, mitä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän koreus, ei se ole Isästä, vaan se on maailmasta.
        17. Ja maailma katoo ja hänen himonsa; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy ijankaikkisesti.

        Anteeksi nyt, että puutun keskusteluunne.

        Olisi kuitenkin hyvä, että olisi vähän enemmän niitä maailmanrakkauden kohteita lueteltu kuin solmio tai jotain muuta asuun liittyvää, jos luettelointi ja nimeltä mainitseminen on tarpeen.

        Onhan toki maailmanrakkautta hieno talo ja auto ja ammattikin kyllä - ja harrastuksetkin voivat olla aivan maailmallisen upeita luomuksia kenellä puutöitä ja kenellä neuleita esimerkiksi.

        Iältään vanha kristitty voi olla aivan ihmeissään kaikista hienouksista, mitä nykyisin joka kodista löytyy. Pitääkö kaikki olla viimeisen päälle - niin, tiedän, pitää tietenkin, koska vähempi näyttää luuserihommalta kokonaan eikä se sovi kristityille, joiden pitää olla menestyneitä - se taas on siunauksen merkki näes.

        Mutta onhan se hyvä, jos voidaan solmiota ja ehkä naisten päähinettä ja kampausta vältellen päästä oikeaan muottiin siinä maailmanrakkauden vastustamisessa... Kaikki näkevät heti, että tässä vastustetaan maailmanrakkautta oikealla tavalla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anteeksi nyt, että puutun keskusteluunne.

        Olisi kuitenkin hyvä, että olisi vähän enemmän niitä maailmanrakkauden kohteita lueteltu kuin solmio tai jotain muuta asuun liittyvää, jos luettelointi ja nimeltä mainitseminen on tarpeen.

        Onhan toki maailmanrakkautta hieno talo ja auto ja ammattikin kyllä - ja harrastuksetkin voivat olla aivan maailmallisen upeita luomuksia kenellä puutöitä ja kenellä neuleita esimerkiksi.

        Iältään vanha kristitty voi olla aivan ihmeissään kaikista hienouksista, mitä nykyisin joka kodista löytyy. Pitääkö kaikki olla viimeisen päälle - niin, tiedän, pitää tietenkin, koska vähempi näyttää luuserihommalta kokonaan eikä se sovi kristityille, joiden pitää olla menestyneitä - se taas on siunauksen merkki näes.

        Mutta onhan se hyvä, jos voidaan solmiota ja ehkä naisten päähinettä ja kampausta vältellen päästä oikeaan muottiin siinä maailmanrakkauden vastustamisessa... Kaikki näkevät heti, että tässä vastustetaan maailmanrakkautta oikealla tavalla!

        Hieno asunto, auto ym. ei mielestäni ole syntiä, mutta näillä asioilla kehuminen ja itsensä ylentäminen on!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno asunto, auto ym. ei mielestäni ole syntiä, mutta näillä asioilla kehuminen ja itsensä ylentäminen on!

        Se on kyllä mielenkiintoinen tilanne tämä ulkonainen esikuva. Kaveri joka asuu uudessa, maailman muodon mukaan rakennetussa omakotitalossa, omistaa kalliin kesämökin ja kurvaa ruksan parkkikselle esim 70000 euron katumaasturilla, saattaa olla seurakunnan "totisimpia ristityitä".

        Sitten taas kaveri joka jättää vanhan 1000 euron autonsa vähän sivummalle ja kävelee ruksalle vähän ehkä jo kulunutkin puku päällä ja siinä sattuu olemaan esim 10 euron kravatti kaulassa, lentää seurakunnassa alakerran isännän huomaan maailmallisuuden ja turhan koreilun tähden alta aikayksikön?

        Minulle on ihan turha alkaa sanomaan, etteikö näin ole Esikoislestadiolaisuudessa.
        Sen verran monen vuosikymmenen kokemuksella tiedän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kyllä mielenkiintoinen tilanne tämä ulkonainen esikuva. Kaveri joka asuu uudessa, maailman muodon mukaan rakennetussa omakotitalossa, omistaa kalliin kesämökin ja kurvaa ruksan parkkikselle esim 70000 euron katumaasturilla, saattaa olla seurakunnan "totisimpia ristityitä".

        Sitten taas kaveri joka jättää vanhan 1000 euron autonsa vähän sivummalle ja kävelee ruksalle vähän ehkä jo kulunutkin puku päällä ja siinä sattuu olemaan esim 10 euron kravatti kaulassa, lentää seurakunnassa alakerran isännän huomaan maailmallisuuden ja turhan koreilun tähden alta aikayksikön?

        Minulle on ihan turha alkaa sanomaan, etteikö näin ole Esikoislestadiolaisuudessa.
        Sen verran monen vuosikymmenen kokemuksella tiedän.

        Kuuliaiset lapset on Jumala luvannut hyvin siunata. Sopii varmasti tähänkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuliaiset lapset on Jumala luvannut hyvin siunata. Sopii varmasti tähänkin.

        Kuuliaisuus esikoislestadiolaisuuteen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno asunto, auto ym. ei mielestäni ole syntiä, mutta näillä asioilla kehuminen ja itsensä ylentäminen on!

        Ja kravatti on kuolettava tekosynti, niin ajattelee oikea esikoislestadiolainen ymmätämättä mitä kaikkea muutakin hänet on saatu uskomaan lahkon "opeilla", jotka eivät kestä minkäänlaista tarkastelua Raamatun totuuksien valossa. Hieman yli satavuotiasta saarnaperinnettä, joka väittää, että vain esikoislestadiolaisena ihminen voi päästä taivaaseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuliaiset lapset on Jumala luvannut hyvin siunata. Sopii varmasti tähänkin.

        Tulipa mieleeni yksi kertomus lähimenneisyydesta:
        Eräs, ilmeisesti varakas veli jutteli erään esikoislestadiolaisittain ilmaistuna kuolleen uskon papin kanssa. Siinä hän pohti mihinkä kannattaisi rahojaan sijoittaa(osakkeet), jotta saisi rahoilleen parhaan tuoton. Tuo pappi sitten sanoi tuolle veljelle jotakin siihen suuntaan, että jos parhaan tuoton haluat, niin sitten kannattaa sijoittaa lähetystyöhön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno asunto, auto ym. ei mielestäni ole syntiä, mutta näillä asioilla kehuminen ja itsensä ylentäminen on!

        Autolla ja asunnolla voi koreilla kuinka paljon tahansa syyllistymättä syntiin. Niitä ei ole saarnattu koreuden synniksi. Kravatti sen sijaan on aina saarnattu elävässä kristillisyydessä synniksi. Eriseura lihallisine vapauksineen ei sitä synniksi näe.


    • Ei rakkaus maailmallisiin ole joku vaatekappale tai muu ulkoinen seikka. Jos on nuuka luonteeltaan ja muuten karu, ne ulkonaiset säännöt on helppo noudattaa. Varsinkin, kun käy vain töissä ja rukoushuoneeella. En halveksi yksinkertaista elämäntapaa, koska suuren osan elämästäni raha on rajannut liikkumavaran melko pieneksi.
      Ensimmä'in trendi mikä maailmassa on, on itsekkyys. Kaikessa ihminen laittaa etusijalle itsensä. Rahan käyttö kertoo jotain miten paljon ihminen on valmis investoimaan itseensä ja omaan mukavuuteen. Huomataanko lainkaan lähimmäisen tarpeita, kun maksetaan veroja ja sossu on olemassa. Sitten viimeinen kysymys onko lainkaan huolta hukkuvista sieluista.

      • Anonyymi

        Tuo viimeinen lause on tärkeä,
        -en voi kutsua lastenlapsia kotiini, voivatsotkea hienot paikat.
        -en voi ottaa kyytiin köyhempää , ei se maksa kuitenkaan.
        -en voi soittaa lähimmäiselle, se maksaa.
        -en voi mennä vanhusta tervehtimään, ei hän jaksa edes kahvia keittää.
        Näitä tapauksia on lukematon määrä omin korvin kuultuna ja omin silmin nähtynä!


    • Anonyymi

      Lahdessa istuin tuoksahtavan naisihmisen viereen.Tuoksu ei ollut hajuvedestä.
      Joku lähelläni mutristeli naamaansa aikalailla kyseisen tuoksun vuoksi.Minua tämä ei suuresti haitannut.Olimme ruokailemassa.
      Ajattelin että hän on lähimmäisemme.

      • Anonyymi

        Olikin kait' ihan hyvä, että sinua ei tuo naaman mutristelu pahemmin haitannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olikin kait' ihan hyvä, että sinua ei tuo naaman mutristelu pahemmin haitannut.

        Tuon kirjoitit tahallasi väärin? Juuri sehän häntä hyvää ihmistä hieman haittasikin, juuri tuo mutristelu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon kirjoitit tahallasi väärin? Juuri sehän häntä hyvää ihmistä hieman haittasikin, juuri tuo mutristelu?

        Sori, olet oikeassa, mutta ei siis kuitenkaan s u u r e s t i haitannut.


    • Anonyymi

      MInä en koskaan mennyt ehtoolliskokoukseen ilman pukua.

      hirvipeijaisiin taas en koskaan mennyt puvun kanssa vaan puhtaissa arkivaatteissa.

      en ole myöskään raapinut autostani maalia enkä potkinut sitä kurjaan näkökuntoon.

      ihmettelen eikö aikaihmiset pääse balanssiin asioissa joihin riittää alakoululaisen ymmärrys.

    • Anonyymi

      Siellä oli ylempänä kirjoittaj ajoka kehuskeli ettei ole koskaan kravattia kaulaansa laittanut !

      kysmys, mitä luulet sillä saavuttaneesi kun ja jos kerran menet vimeiselle tilille, kerro?!

      kuinka monta sielua luulet menneen Jeesus-ovesta sinun paljaan kaulasi tähden, mitäs luulet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      420
      9106
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2416
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      39
      1785
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1639
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1408
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1339
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      363
      1225
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      132
      1112
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1093
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1032
    Aihe