Onko aina pysyttävä menossa mukana.

Tulee tunne, että nyky-yhteiskunta ihannoi sitä, että vielä vanhemmallakin iällä mennään ja tullaan, osataan kaikki digikiemurat sun muut kommervenkit.
Eikö kuitenkin elämän iltaa lähestyttäessä, pitäisi opetella myös luopumaan.
Tunnistaa myös rajansa ja voimansa.

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Roinasta kannattaa luopua, mutta dikiasioissa pitää heti opetella ja ottaa selville kaikki uusi.
      Nuo toimet tekee elämästä helppoa ja kevyttä. Kaiken maailman vanhalla tavaralla ja nettijutuilla ei pidä lapsia ja lapsenlapsia rasittaa😇😂

      • Mietiskelin tuota ´´roina´´-juttua.
        Asuin noin kymmenkuntavuotta sitten Tampereella pienkerrostalossa, jossa oli iso vinttitila.
        Sinne vuosien varrella kertyi yhtä sun toista.
        Kun sitten muutin pois, 8 isoa roskasäkillistä vein pois tavaraa ja kaikenmaailman paperitavaraa poltin pesätolkulla.


    • Minä olen teknisesti täysin tumpelo, enkä ala enää vanhoilla päivilläni päätäni vaivaamaan sellaisella millä ei ole pakko.
      Kai sitä vielä jotain oppisikin, jos riittäisi kiinnostusta.

      Meni modemi rikki joku aika sitten. Osasin minä sen verran, että tilata uuden ja avata sen paketistakin (mitä likkani naapurin mummo ei kuulemma osannut sitäkään).
      Sitten kutsuin likkani kylään ja tässä kun muutenkin oli, niin pyysin hänen samalla asentamaan sen.
      Kun nyt muutenkin tässä koneellani räpläsi, niin samoin teihän hän sai käväistä ostamassa minulle vanhan Win7 (kopion) tilalle Win10. Ja kun nyt sitten toi sitä tänne, niin samoin teinhän hän sitten voi asentaakin sen minulle, kun ei hänellä vaikuttanut pahempia kiireitä olevan.

      • Tumpelo olen minäkin tuossa asiassa.
        Tänään hain koneeni huollosta. Pojanpoika sen yleensä huoltaa, mutta asuu 100km päässä ja tämä vehje teki vallan lakon.
        No, oli sitten mainostenesto hävinnyt ja nyt tuo AKT:n mies hyppii silmille koko ajan ettei meinaa tulla mistään mitään.
        En osaa sitä takaisin laittaa, onneksi näen ens viikolla pojanpojan. On se hyvä, kun on noita nuoria osaajia.
        Huvittavaa, kun Yle teki kuulemma helpon opetusohjelman. Olin juuri sinne mennyt ja yritin avata yhtä sivua, juuri sillä kohtaa teki lakon.


      • Eliaana kirjoitti:

        Tumpelo olen minäkin tuossa asiassa.
        Tänään hain koneeni huollosta. Pojanpoika sen yleensä huoltaa, mutta asuu 100km päässä ja tämä vehje teki vallan lakon.
        No, oli sitten mainostenesto hävinnyt ja nyt tuo AKT:n mies hyppii silmille koko ajan ettei meinaa tulla mistään mitään.
        En osaa sitä takaisin laittaa, onneksi näen ens viikolla pojanpojan. On se hyvä, kun on noita nuoria osaajia.
        Huvittavaa, kun Yle teki kuulemma helpon opetusohjelman. Olin juuri sinne mennyt ja yritin avata yhtä sivua, juuri sillä kohtaa teki lakon.

        Muistan, kun ostin ensimmäisen tietskarin.
        Se oli vuosi-95.
        Liikkeessä asensivat siihen kaikki ohjelmat valmiiksi. Sain kaupanpäälisinä vielä Officepaketin ja Corellinkin. Ajattelin, että nythän tästä ilo repeää.

        Kun tulin kotiin, niin eihän se toiminut, ei. Vähän ärtsynä soitin takaisin liikkeeseen. Siellä ihmettelivät, että mikäs siinä nyt, kun toimihan se heillä. Sitten kysyivät, että olenko varmasti laittanut kaikki johdot kunnolla kiinni. No minä siihen, että kylläpä vain, paitsi tuolla laatikossa on jäljellä enää yksi varajohto.
        Hyvin asiallisesti neuvoivat, että kokeilepa vielä, että laitat sen "varajohdon" kiinni koneen ja näytön välille. Niin tein ja alkoihan se sitten toimimaan.
        Valitettavasti lapsenikin olivat vielä niin untuvikkoja silloin, etteivät osanneet neuvoa.


    • Jaa-a. Eliaana. Kyllä se mummokuva mitä meille tänä päivänä tarjoillaan taitaa olla kaukana siitä, mihin totuttiin meidän lapsuudessa.
      Nyt ei saisi olla vanha, hajamielinen , vähän höpsähtävä, ei valittaa vaivoja eikä muistella mennyttä. Pitäisi olla aktiivinen, muodikas ja tulevaisuuteen suuntautuva, hallita tekniikkaa ja digimaailmaa, matkustella, opetella kieliä, harrastaa kulttuuria. Eikös se uusi standardi vähän tämänsuuntainen ole ?..))

      Jos kaikki meille asetetut suositukset vaikka vain ravinnon ja liikunnan suhteen täyttäisi, ei muuta ehtisikään kun kuitenkin kulkee hitaammalla ja voimat vähenevät vaikka vastaan pistäisi.

      Luopuminen tarkoittaa monelle luovuttamista, vaikka sen voisi mielestäni ymmärtää toisinkin, elämän sisällön ja merkityksen uudelleen arvioimisena niillä eväilä mitkä nyt on käytettävissä.
      Siinä sitä opettelemista, minulla ainakin.

      • Pitää vaan noukkia noista asioista ne, jotka itselle tuntuu sopivan.
        On vain välillä niin mukava ajatella, että ei ole pakko.
        Tuon luopumisen ajattelen juuri noin, kun Sinäkin.


    • Anonyymi

      Tulee tunne, että pervopertikki ihannoi sitä, että vielä seniili-iällä matuhalataan ja ollaan viherpellen ameeba tasolla.

      • Anonyymi

        Tässäpä esimerkki tulevasta kohtalostamme... kun ei enää pää pelaa...


    • Anonyymi

      Kehitys kehittyy liian lujaa vauhtia, en pysy perässä. Se pelottaa.

      • Kyllä on varmasti paljon uutta mistä me ei olla vielä koskaan kuultukaan.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kyllä on varmasti paljon uutta mistä me ei olla vielä koskaan kuultukaan.

        Netti riittää, lukee uutiset ja jne. Muita en tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Netti riittää, lukee uutiset ja jne. Muita en tarvitse.

        Ja suomi24


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja suomi24

        Tärkeää, että suoli toimii .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeää, että suoli toimii .

        Mitähän korpiksen divertikkeleille kuuluu ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän korpiksen divertikkeleille kuuluu ?

        Tämä aloitus ei ole Korppiksesta.


    • Tietokoneeni käytön kanssa olen sinut, ajoittain puhdistutan turhasta roinasta siinä liikkeessä, mistä ostin. Uusin läppärini noin viiden vuoden välein, jotta esimerkiksi valokuvaohjelmat toimivat moitteettomasti. Töissä jouduin opettelemaan atk-perustaidot korppujen ja lerppujen aikaan, nykyisin käyttö on helppoa alkuaikoihin verrattuna. En minäkään tekniikan ihmelapsi ole, mutta jos toiminta on loogista, oppiihan sen, näin vanhemmiten vain menee enemmän aikaa uuden omaksumiseen. Koska digiaika koskee kaikkia, pitää vanhojenkin edes jotenkin kelkassa pysyä, mitenkäs muuten pankkiasiasi hoitaisit, sähköpostikin on tuikitarpeellinen, puhumattakaan tällaisesta vertaiskeskustelupalstasta. Hankalaa olisi plärätä tietosanakirjoja ja uusia niitä vähän väliä. Mikä aarreaitta tämä onkaan kaltaiselleni innokkaalle valokuvaajalle ! Siskoni kertoi, että hänen miehensä on erään ison sairaalan it-tukihenkilönä eläkepäivinään, monet vakavasti sairastuneet havahtuvat digiosaamisen välltämättömyyteen siinä vaiheessa, kun esimerkiksi omakantaa pitää osata seurata .

      Älykännykkää aluksi vierastin, tuntui arveluttavalta, että pienessä kapulassa oli niin paljon elintärkeitä tietoja ja toimintoja. Näin joskus painajaista, että akku loppuu ja saan sakot junassa, känny molskahtaa veteen tai joku kiristää salasanat tai minä unohdan ne Nykyisin en pidä edes rannekelloa ja kännykkäni kamerakin on erittäin hyvä, sormet osuvat myös näppäimille .Tämä se vasta hyvää sormijumppaa on, miksei aivoillekin, pitää vaan muistaa nousta tarpeeksi ylös tuolista , suoristaa selkä ja niska, rentouttaa hartiat ja jaloitella.

      Ikä sinänsä ei ole este vaikkapa matkailuun, oikeastaan päinvastoin, nythän on aikaa . Itse olen eläkepäivinä harrastanut oikeastaan samoja asioita kuin aiemminkin, nyt vaan ollut enemmän mahdollisuuksia paneutua mieleisiini juttuihin. Ei ole tarvetta alkaa puuhailla sellaista mistä ei pidä vain sen takia, että se on trendi. Mummona olo on ihana harrastus tai olkoon vaikka elämäntapa, antoisaa ja hyödyllistä, siinä jos missä pysyy ajan hermolla.
      Täällä paistaa aurinko ! Laitoin kylmäsavulohilaatikon uuniin, nyt tunnin lenkille sen miedossa lämmössä muhiessa !

      • Itsekin työaikana jo jouduin tietokonetta käyttämään.
        Sitten, kun jäin eläkkeelle tuli usean vuoden tauko, kunnes sitten tämän läppärin ostin.
        Sitten olin vakaasti sitä mieltä, etten kuunaan huoli älykännykkää. No saihan tuo nuoriso minut sitten jallitettua.
        Täkynä oli se, että kun yksi vaihtoi uudenpaan malliin, sain ilmaiseksi sen edellisen.
        Kyllä nuo pankkiasiat ja reseptin uusiminen kieltämättä kätevästi käy.
        Yle teki nettiin digitreenit. Aamulla kävin katselemassa, vaikuttaa selkeältä, pari juttua selvisi heti.
        Se tässä iässä on myös hyvää, ettei tarvitse kokea, että pitäisi juosta trendien ja muodin perässä.
        Voi ja uskaltaa olla oma itsensä.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Itsekin työaikana jo jouduin tietokonetta käyttämään.
        Sitten, kun jäin eläkkeelle tuli usean vuoden tauko, kunnes sitten tämän läppärin ostin.
        Sitten olin vakaasti sitä mieltä, etten kuunaan huoli älykännykkää. No saihan tuo nuoriso minut sitten jallitettua.
        Täkynä oli se, että kun yksi vaihtoi uudenpaan malliin, sain ilmaiseksi sen edellisen.
        Kyllä nuo pankkiasiat ja reseptin uusiminen kieltämättä kätevästi käy.
        Yle teki nettiin digitreenit. Aamulla kävin katselemassa, vaikuttaa selkeältä, pari juttua selvisi heti.
        Se tässä iässä on myös hyvää, ettei tarvitse kokea, että pitäisi juosta trendien ja muodin perässä.
        Voi ja uskaltaa olla oma itsensä.

        Itse olen opetellut kaiken aivan itsenäisesti tietokoneista ja niiden käyttöjärjestelmistä. Omia Linux käyttöjärjestelmiä olen rakentanut jo toistakymmentä vuotta, erilaisia ohjelmia olen myös rakennellut ja vauhti senkun vaan kiihtyy vanhemmiten ?
        Käänsin englannista > suomeksi juuri 91 sivuinen PDF-tiedoston , ja kun oli mielestäni huonoja PDF- lukuohjelma/ PDF-katseluohjelma , niin rustasin sellaisen tähän järjestelmään.
        Tuon käännös on tallettavan digiboksin "User Manual" eli käyttöopas

        Mitä tulee noihin nuoriin niin ainakin minä heidän koneet joudun huoltamaan ja asentamaan käyttöjärjestelmät ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen opetellut kaiken aivan itsenäisesti tietokoneista ja niiden käyttöjärjestelmistä. Omia Linux käyttöjärjestelmiä olen rakentanut jo toistakymmentä vuotta, erilaisia ohjelmia olen myös rakennellut ja vauhti senkun vaan kiihtyy vanhemmiten ?
        Käänsin englannista > suomeksi juuri 91 sivuinen PDF-tiedoston , ja kun oli mielestäni huonoja PDF- lukuohjelma/ PDF-katseluohjelma , niin rustasin sellaisen tähän järjestelmään.
        Tuon käännös on tallettavan digiboksin "User Manual" eli käyttöopas

        Mitä tulee noihin nuoriin niin ainakin minä heidän koneet joudun huoltamaan ja asentamaan käyttöjärjestelmät ?

        Hieno homma.
        Nuorin pojanpoikani myös alkoi itseopiskelulla, heti kun kynnelle kykeni, kaikille asenteli koneet käyttökuntoon itseoppineena ja kävi videoita tekemäss mm. päiväkodille.
        Tällä hetkellä on ammattikorkeassa tietotekniikkapuolella, eiköhän sitten työtäkin löydy, kun paperit saa.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Hieno homma.
        Nuorin pojanpoikani myös alkoi itseopiskelulla, heti kun kynnelle kykeni, kaikille asenteli koneet käyttökuntoon itseoppineena ja kävi videoita tekemäss mm. päiväkodille.
        Tällä hetkellä on ammattikorkeassa tietotekniikkapuolella, eiköhän sitten työtäkin löydy, kun paperit saa.

        "työtäkin löydy, kun paperit saa."

        Kyllähän niillä papereilla vielä ainakin toistaiseksi tässä järjestelmässä töitä löytyy.
        Toista se on sitten jos tuottavuuden perustuu työnteko, siinä ei paperit paina paljon.

        Minulla on parikin siskon poikaa jotka ovat tietotekniikka inssiä, ja he ovat saaneet kyllä helposti töitä, ja toinen heistä vetää suuressa virmassa isoja projekteja jossa on suuri joukko inssejä hänen alaisena. Siellä on toiminta periaate tulosta tai ulos. Tämä toinen on opettaja aikuisille, mutta käy jatkuvasti hakimassa lisää erilaisia ammatteja .. kuten sähköasentaja (lisä koulutusta, kävi tosin jo nuorena sähköpuolelen ammattikoulussa), putkimiehen paperit on ja monta muutakin ammattimiehen paperit löytyy ?.

        On kun en itse moisia kursseja tai kouluja ole käynyt niin silti saa jopa joskus heitäkin neuvoa ?

        Mut oma mottoni on aina ollut se että , minkä ihminen on tehnyt niin kyllä sen pystyy toinenkin tekemään tai korjaamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "työtäkin löydy, kun paperit saa."

        Kyllähän niillä papereilla vielä ainakin toistaiseksi tässä järjestelmässä töitä löytyy.
        Toista se on sitten jos tuottavuuden perustuu työnteko, siinä ei paperit paina paljon.

        Minulla on parikin siskon poikaa jotka ovat tietotekniikka inssiä, ja he ovat saaneet kyllä helposti töitä, ja toinen heistä vetää suuressa virmassa isoja projekteja jossa on suuri joukko inssejä hänen alaisena. Siellä on toiminta periaate tulosta tai ulos. Tämä toinen on opettaja aikuisille, mutta käy jatkuvasti hakimassa lisää erilaisia ammatteja .. kuten sähköasentaja (lisä koulutusta, kävi tosin jo nuorena sähköpuolelen ammattikoulussa), putkimiehen paperit on ja monta muutakin ammattimiehen paperit löytyy ?.

        On kun en itse moisia kursseja tai kouluja ole käynyt niin silti saa jopa joskus heitäkin neuvoa ?

        Mut oma mottoni on aina ollut se että , minkä ihminen on tehnyt niin kyllä sen pystyy toinenkin tekemään tai korjaamaan.

        Papereilla pääsee vasta alkuun. Nykymaailmassa ilman ei pääse ollenkaan.
        Nykyään on suuret vaatimukset ja kilpailu kovaa.
        Juuri tuo ´´tulos tai ulos´´ niinkuin sanoit.
        Ajan hermolla on pysyttävä ja osaamistaan päivitettävä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "työtäkin löydy, kun paperit saa."

        Kyllähän niillä papereilla vielä ainakin toistaiseksi tässä järjestelmässä töitä löytyy.
        Toista se on sitten jos tuottavuuden perustuu työnteko, siinä ei paperit paina paljon.

        Minulla on parikin siskon poikaa jotka ovat tietotekniikka inssiä, ja he ovat saaneet kyllä helposti töitä, ja toinen heistä vetää suuressa virmassa isoja projekteja jossa on suuri joukko inssejä hänen alaisena. Siellä on toiminta periaate tulosta tai ulos. Tämä toinen on opettaja aikuisille, mutta käy jatkuvasti hakimassa lisää erilaisia ammatteja .. kuten sähköasentaja (lisä koulutusta, kävi tosin jo nuorena sähköpuolelen ammattikoulussa), putkimiehen paperit on ja monta muutakin ammattimiehen paperit löytyy ?.

        On kun en itse moisia kursseja tai kouluja ole käynyt niin silti saa jopa joskus heitäkin neuvoa ?

        Mut oma mottoni on aina ollut se että , minkä ihminen on tehnyt niin kyllä sen pystyy toinenkin tekemään tai korjaamaan.

        Nuoremmalla likallani on mottona, että mikään kone ei saa hänen aivojaan voittaa.

        Ei hän ole mitään IT-kursseja käynyt eikä alaa opiskellut kirjoistakaan.
        Silti hänellä on sormenpäissään valmiina siihen liittyvät asiat. Teknisesti lahjakas ja kiinnostunut räpläämään kunnes onnistuu, jos ei ennestään jotain osaa. En tiedä mistä se on periytynyt. Ei ainakaan minulta, eikä ymmärtääkseni isältäänkään (ellei hänen isänsä sitten ollut joku muu kuin hän joka veti nimensä papereihin).


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Nuoremmalla likallani on mottona, että mikään kone ei saa hänen aivojaan voittaa.

        Ei hän ole mitään IT-kursseja käynyt eikä alaa opiskellut kirjoistakaan.
        Silti hänellä on sormenpäissään valmiina siihen liittyvät asiat. Teknisesti lahjakas ja kiinnostunut räpläämään kunnes onnistuu, jos ei ennestään jotain osaa. En tiedä mistä se on periytynyt. Ei ainakaan minulta, eikä ymmärtääkseni isältäänkään (ellei hänen isänsä sitten ollut joku muu kuin hän joka veti nimensä papereihin).

        HeeeHee tuo oli hyvä ". Ei ainakaan minulta, eikä ymmärtääkseni isältäänkään (ellei hänen isänsä sitten ollut joku muu kuin hän joka veti nimensä papereihin)."

        Siis itse et muista tekemisiäsi ? Jaa kukahan se sitten oli ,siis se välistävetäjä ? ;))


    • Anonyymi

      TELLUKKA älä sure
      Olet hyvä kirjoittaja modeemissa on suomessa 2 e:tä

      Olen viimeinen Suomessa joka hankki kännykän
      Te kutsutte mikroa tietokoneeksi kutsun tässä windowsiksiki
      Olin viimeinen joka hankki wlndowsin

      Mutta
      Olin 100 ensimmäisen joukossa joka käytti internetiä sen nimi oli arpanet nordnet bitnet

      Ja noin 10 ensimmäisen joukossa joka käytti superkonetta sellaista ei ollut Suomessa joten akatemian rahoilla matkustimme Lontoon yliopiston laskentakeskukseen ULCC parikin kertaa testaamaan

      Superkonetta Cray ajetaan aina frontendistä ettei sen organisointia häiritä ja siellä oli meille aivan tuntematon Ibm kun sSuomessa ajettiin jo tyylikkäästi Vax - koneilla

      Windows android pelleilyä ei kannata ottaa tosissaan jos ei jotain osaa ja viimeiseen asti on menemättä ylidigitalisaatioon mukaan

      Kuvien painelu näytöllä palauttaa ihmisen luolamieheksi joka ei ole
      Luovamies

    • Anonyymi
      • Tuli tuosta ikäluokasta, joka kokee huonommaksi terveytensä, (50-59) että lapset alkavat olla aikuisia ja suurimmalla osalla myös tulevat toimeen omillaan.
        Olisiko yksi syy jonkinlaisen tyhjiön tunne.
        Toinen syy voi olla, että on enemmän aikaa kiinnittää huomiota itseensä.
        Kolmas syy voi olla, että alkaa olla jonkinlaista työväsymystä, jos on kauan ollut työelämässä tai työ ei enää tyydytä.
        Enpä tiedä, tällaisia ajatuksia heräsi. Ihan omaa pähkäilyäni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      179
      4079
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2626
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2224
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2185
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1896
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      107
      1361
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1051
    Aihe