Miten lohduttaa

Anonyymi

ihmistä, joka viettää ensimmäistä yksinäistä joulua? Yritän tukea ja sanon, että voi tulla vaikka kanssani joulua viettämään, jos ahdistavalta tuntuu.

Hän meinaa, että olen joskus viettänyt minäkin ensimmäisen yksinäisen joulun erottuani, niin tiedän tunteen. Mutta olen aina viettänyt joulut samallalailla olin yksin tai isolla porukalla. Enkä ole koskaan ajatellut joulun ihmismäärää. Joulu on joulu aina!

54

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä sitä vaan on opittava elämään yksin, puolisoki kuoli viidenkymmenen avion päätteeksi, jätti minut yksin,
      niin minäki olen vaan oppinu,
      -- helekutisti kärsiny ku ei lapsetkaan enään perheineen tulleet käymään,
      ainoastaan puhelimella jolutervehdyksen ovat laittaneet,
      elämä on luopumista,
      luopumisen tuska on suuri,
      siitä huolimatta elämä näyttää vaan jatkuvan vaikka kuinka olisi jo kaikkeen tympiintyny,

    • Minä en varmaan sen kummemmin noteeraisi koko joulua, jos olisin joulunajan yksin.
      Nyt vähän velvollisuus laittaa jotain, kun tiedän, että lapset haluavat tulla jouluksi "kotiin" niinkuin tähänkin asti joka joulu. Ja kivahan sekin on vaikka käyväthän he aina joskus muulloinkin.
      En minä ahdistuisi jouluna yksinolostakaan, kun yksinhän tässä nytkin.

    • Anonyymi

      Joulu on vain pari päivää kestävä, hiljaisuutta ja rauhoittumista, siinä lohtua kylliksi.
      En itse haluaisi ketään ympärillä pyörimään ja lohduttamaan.

      • Enemmän varmaan ahdistaisi sellaiset hyväntahtoiset ihmiset, jotka pelkästä säälistä työntyisivät jouluna kylään.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Enemmän varmaan ahdistaisi sellaiset hyväntahtoiset ihmiset, jotka pelkästä säälistä työntyisivät jouluna kylään.

        Ja olettavat, että surevaa pitää nyt oikein systemaattisesti lohduttaa, kammottavaa.


    • Anonyymi

      Pitäisin itsestäänselvyytenä, että henkilö tulee luokseni jouluksi.
      En kysyisi, tuletko, vaan kysyisin mihin aikaa tulet, ja lisäisin: Minulle sopii milloin vain ja tulenko hakemaan sinut ?
      Ensimmäinen yksinäinen joulu on kauhein, koska juuri jouluna yksinäisyys korostuu pahiten.
      Pakottaa ei saa tietenkään, mutta me suomalaiset olemme "kieltäytyjiä,"
      "enhän minä nyt halua pilata sinun jouluasi" saat kuulla varmasti kolme kertaa,
      mutta neljännellä saatat saada kyllä-vastauksen.

      Minun luonani on kahtena jouluna ollut yksinjäänyt puoliso
      ja he kiittivät jälkeenpäin vesissä silmin, ettei yksin tarvinnut olla.
      On ystävänteko pyytää ystävä luokseen,
      ei se ole mikään "hyväntekeväisyysteko", eikä uhrautuminen.

      • Anonyymi

        Lapsuuden Jouluja muistelee, ne oli hienoja.Nyt yssikseen 2.Joulu, Joulu se on sekin.


    • Anonyymi

      Minulle olisi ollut ensimmäinen jouluaattoilta yksin ihan hirveä. Tyttäreni pyysi isoon kahden lapsiperheen sakkiin. Karmea meteli, onneksi oli punkkua tarjolla joten rauhoittelin korviani sillä. Levotonta meininkiä, mutta olen aivan varma että silti parempi kuin joulu yksin - juuri sinä jouluna. Jos joskus vielä jään yksin niin olisi kiva jos joku pyytäisi kanssaan jouluilemaan.

      • Anonyymi

        Miksipä ei, vaikka sellaisen ihmisen kanssa jonka jo tuntee, ihan kaverimeiningillä.


      • Anonyymi

        Jep, kukaan ei soita, ei kirjoita. Jonnekin kaikki ovat menneet. Tälläisiä Joulut ovat nykyään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep, kukaan ei soita, ei kirjoita. Jonnekin kaikki ovat menneet. Tälläisiä Joulut ovat nykyään.

        Nykyisinhän voi lähteä vaikka ostoksille ja kiertelemään kauppoja jouluna, jos tuntuu yksinäiseltä.
        Ainakaan täällä ei niin suurta pyhää ole, etteikö kaupat ole auki. Taitavat jo heti joulupäivänä aloittaa välipäivien alennusmyynnit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, kukaan ei soita, ei kirjoita. Jonnekin kaikki ovat menneet. Tälläisiä Joulut ovat nykyään.

        Onpa mukavaa kun olet samaa mieltä yhteisestä Joulunvietosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, kukaan ei soita, ei kirjoita. Jonnekin kaikki ovat menneet. Tälläisiä Joulut ovat nykyään.

        Haikeana joutuu muistelemaan aikaisempia jouluja, lapsuuden jouluja vanhempien kanssa ja myöhemmin kun lapset olivat pieniä. Minne mahtaa joulun tunnelma kadonnut, sitä ei tunnu oikein kenelläkään olevan ja yksin se on aika vaikea tavoittaa, ainakin minun. Vaikka aina on yksin, tuntuu pahalta olla yksin juuri jouluna, mutta niin se vaan menee.


    • Anonyymi

      Minä pääsin yökylään ensimmäisenä yksinäisenä jouluna. Vasta joulupäivän illalla menin kotiin, kun joulu oli ikäänkuin jo "vähän ohi." Sillä pääsi yhden vaikean vaiheen yli.

      • Anonyymi

        Muistan viimeisen Joulun kun isä oli keskuudessamme, puhekyvytön, liikuntakyvytön. Silti hän sai sanottua "Joulu". Sormilla hän nautti Jouluaterian.


    • "Minun siskoni...yhy...yyy...rääky...rääky...räää...
      Ressukka kuoli 3 kuukautta vanhana.
      Vaikka Arvo Ylppö itse häntä hoiti.
      Ihan täällä Stadissa asti.
      yhy...
      Onneksi minä en ollut vielä syntynyt.
      Onneksi eivät vanhempani kuolemastaan lyyhistyneet.
      Huuuoks!"
      -
      Niin monta yksinäistä Joulua ilman häntä...nyyh"

      H.

      • Anonyymi

        Otan osaa, hyvää joulua kaikesta huolimatta, nyyyh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan osaa, hyvää joulua kaikesta huolimatta, nyyyh.

        Aika monenlaisia jouluja on tullut vietettyä. Vain pari kertaa poissa kotoa matkoilla.
        Välillä ollut lapset 'kotona', välillä joulu heidän luonaan.

        Beng
        Ajattelen näin: aloittaja, jos sinua vaivaa ystävän joulu, kutsu hänet kotiisi.
        Ja te, joilla on lapsia ja harmittaa yksin vietettävä joulu, sanokaa lapsillenne, että haluatte osallistua heidän jouluunsa. Alkakaa valmistelemaan lapsianne jo nyt. Leipaskaa jotain tai kysykää, mitä voi tuoda joulupöytään.


      • Anonyymi

        Tainnut olla aikamoinen trauma perheessänne tuo sisaresi kuolema, kun jaksat siitä kirjoittaa aina vaan vuodesta toiseen, varsinkin kun koskaan edes häntä nähnyt .Veikkaan että täällä on aika paljon 60 ihmisiä joilta on kuollut sisaruksia, joko vauvana, lapsena, nuorena tai aikuisena, eivät vaan yritä laillasi kerätä läheisensä kuolemalla itselleen irtopisteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tainnut olla aikamoinen trauma perheessänne tuo sisaresi kuolema, kun jaksat siitä kirjoittaa aina vaan vuodesta toiseen, varsinkin kun koskaan edes häntä nähnyt .Veikkaan että täällä on aika paljon 60 ihmisiä joilta on kuollut sisaruksia, joko vauvana, lapsena, nuorena tai aikuisena, eivät vaan yritä laillasi kerätä läheisensä kuolemalla itselleen irtopisteitä.

        Eiköhän tuo häneltä ole vain toisten pilkkaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tuo häneltä ole vain toisten pilkkaamista.

        Jos kuolleen sisarensa avulla pilkkaa muita niin on todella alas vajonnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuolleen sisarensa avulla pilkkaa muita niin on todella alas vajonnut.

        Ei tuo ensimmäinen kerta, kun hän noin tekee. Ja sitä vielä peukutetaan. Tuota on nähty, kun joku on kirjoittanut kuolleesta läheisestään tai jos keskustelu koskee esim. omaishoitajuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuolleen sisarensa avulla pilkkaa muita niin on todella alas vajonnut.

        Humskin päähän on asennettu tupakan-holkki vähentämään aivoihin kohdistunutta painetta. Jo vuosia on näyttänyt siltä, että holkki fuskaa ja pahasti. Osan aivoistaan hän on tuhonnut jokapäiväisellä tissuttelullaan.


    • Anonyymi

      Kerrot hänelle, että Joulupukki on olemassa. Ja että tonttu se on eikä piru joka ikkunasta kurkistaa. Ja että kodinkynttilöitä poltettaessa on hyvä olla toimiva palovaroitin.

    • Anonyymi

      Mä vai. Lähden stadiin enkä ole moksiskaan koko joulusta. Kyllä stadissa jotakin on. Ainakin valoja enemmän kuin kuukkelin kuusikossa (isoilla lainausmerkeillä, koska viihdyn täällä enemmän kuin laki ja sielu määrää).
      Tietä vaikka hunksi hortoilisi joulupukkina steissillä?

      • Eiköhän hänellä ole "joulupukin kuuma linja auki" jouluna.
        Soita ja tee tärskyt.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Eiköhän hänellä ole "joulupukin kuuma linja auki" jouluna.
        Soita ja tee tärskyt.

        En soita, pahoittelut. Tahdon pysyä kaljapesun kestävänä heterona.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Eiköhän hänellä ole "joulupukin kuuma linja auki" jouluna.
        Soita ja tee tärskyt.

        Taitaa olla nakitettu mimmimummille, tämähän kertoi puheluistaan jokin aika sitten. Ei uskalla joulupukki enää numeroa tyrkyttää ja soittoja kerjätä.


    • Kun on jäänyt yksin, niin ensimmäinen vuodenkierto on hankalin,
      tulee mieleen kaikki mitä yhdessä tehtiin jouluna , juhannuksena jne.
      Ne on vaan käytävä läpi, tuskin niitä millään ohjelmoinnilla pystyy
      helpottamaan.
      Ehkä jos voi jakaa ja muistella jonkun kanssa menneitä jouluja ja kertoa jollekulle, mitä kaikkea niistä yhteisistä jouluista kaipaa eniten jne.

      Kun itse jäin yksin, niin kaikki sukulaiset ja tuttavat kutsuivat mukaan omaan joulunviettoonsa, jotenkin päällimmäiseksi jäi niistä tohinajouluista ulkopuolinen olo ja tunnelma, että olisin ollut jotain särkyvää ja kaikki kohtelivat silkkihansikkain ja olivat ylipirteitä jne. Olin toki kiitollinen kun ottivat mukaansa, mutta jälkeen päin ajatellen olisin voinut ihan hyvin itkeskellä itekseni ja keitellä joulupuuroa.

    • Anonyymi

      Jouluaaton aamuna nukun pitkään ja heräilen pitkään ja keitän riisipuuron. Ehtoolla käyn lenkillä, laitan pöytään kinkkua, rosollia yms yms. Syön hyvin, nukun päiväunet. Lämmitän saunan. Saunon kunnolla, teen glögin ja nautin sekä Joulusta että elämästä. Ihan itsekseni. Joka tapauksessa tietty yhtenäisyys kuuluu Jouluun mutta ei se yksin olokaan ole huono vaihtoehto

      • Kuulostaa ihanalta joulurauhalta. Hyvää Joulua :).


    • Saisiko ystäväsi tulla viettämään joulua kanssasi, vaikkei haluaisikaan sanoa, että hänestä tuntuu ahdistavalta?

      Itse saattaisin luultavasti kutsua yksin jääneen ystävän luokseni jouluna "ihan muuten vaan" tai voisin kysyä, jaksaisiko / haluaisiko hän tulla ilahduttamaan minua. ;)

      Ehkä soittaisin tai veisin jotain pientä haukattavaa leskeksi jääneelle ystävälle jouluaattona.

      Voisiko järjestää ystävien kanssa jotain yhteistä ohjelmaa joulunpyhien aikana?

      Mikä teidän mielestänne kuulostaisi sopivalta ja mukavalta?

      • Anonyymi

        Minä viettäisin Joulun Valamon luostarissa jos pystyisin. Voisi osallistua Jumalan palvelukseen vaikka olen ev.luterilainen.Samalla voisi käydä Lintulan luostarissakin,


      • Voisin ehdottaa yksinäisten ystävien yhteistä muutamaa päivää,
        kiireetöntä joulun aikaa

        porukalla vuokrattaisiin jostain metsämökki,
        ja jokainen saisi vain tuoda sen verran tuomisia sinne kuin reppuunsa saisi mahtumaan, joulupöytä tehtäisiin nyyttikestiperiaatteella ja
        koska se olisi vaatimaton mökkeröinen, siellä ei ole televisioita ei radioita
        jokaisen pitäisi miettiä pikkasen omaa jouluohjelmaa, se olisi tavallaan se joululahja, jonka haluaa kaikille muille lahjoittaa siihen joulunaikaan.
        yhdessä lauletaan ja saunotaan, poltetaan kynttilöitä ja höpistään.
        Tänä jouluna on pimeää mustan kuun aikaan, revontulia ei ehkä pääse näkemään,
        mutta voihan sytyttää yönuotion, tehdä kunnon tulet ja
        katsella kuinka kipinät lentävät taivaalle.


      • Anonyymi
        maissii kirjoitti:

        Voisin ehdottaa yksinäisten ystävien yhteistä muutamaa päivää,
        kiireetöntä joulun aikaa

        porukalla vuokrattaisiin jostain metsämökki,
        ja jokainen saisi vain tuoda sen verran tuomisia sinne kuin reppuunsa saisi mahtumaan, joulupöytä tehtäisiin nyyttikestiperiaatteella ja
        koska se olisi vaatimaton mökkeröinen, siellä ei ole televisioita ei radioita
        jokaisen pitäisi miettiä pikkasen omaa jouluohjelmaa, se olisi tavallaan se joululahja, jonka haluaa kaikille muille lahjoittaa siihen joulunaikaan.
        yhdessä lauletaan ja saunotaan, poltetaan kynttilöitä ja höpistään.
        Tänä jouluna on pimeää mustan kuun aikaan, revontulia ei ehkä pääse näkemään,
        mutta voihan sytyttää yönuotion, tehdä kunnon tulet ja
        katsella kuinka kipinät lentävät taivaalle.

        Vietän askeettina askeettisen Joulun. Toivottavasti radiosta tulisi ortodoksien juhlayön lähetys, ortodoksien laulut ovat todella kauniita. Teepöydän voisi tehdä ja Toblerone suklaata sekä hiljennyn.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä viettäisin Joulun Valamon luostarissa jos pystyisin. Voisi osallistua Jumalan palvelukseen vaikka olen ev.luterilainen.Samalla voisi käydä Lintulan luostarissakin,

        Valamon luostari onkin oikea rauhoittumisen paikka.
        Siellä vallitsee jotenkin levollinen ilmapiiri,
        hotellihuoneissakaan ei ole televisioita ei radioita.
        Ev.lut. minäkin mutta olen vieraillut siellä nuoruudestani asti,
        aikoinaan partiolaisena ja sitten kun jäin yksin olin erilaisilla kursseilla siellä,
        niin kesä kuin talviaikaan ja ohi kulkiessani olen käynyt siellä syömässä.
        Siellä on aina mukava käydä ja nykyään siellä pidetään myös hyviä konsertteja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vietän askeettina askeettisen Joulun. Toivottavasti radiosta tulisi ortodoksien juhlayön lähetys, ortodoksien laulut ovat todella kauniita. Teepöydän voisi tehdä ja Toblerone suklaata sekä hiljennyn.

        Samaa mieltä kanssasi, että ortodoksiset laulut ovat kauniita,
        ne ovat rukouksia ja niissä soi vain ihmisääni.

        Toivottavasti kuulet radiosta jouluyön messut,
        siihen heillä päättyy joulupaaston aika ja vasta joulupäivänä
        ortodokseilla joulupöytä on koreana täynnä herkkuja.


      • Anonyymi
        maissii kirjoitti:

        Voisin ehdottaa yksinäisten ystävien yhteistä muutamaa päivää,
        kiireetöntä joulun aikaa

        porukalla vuokrattaisiin jostain metsämökki,
        ja jokainen saisi vain tuoda sen verran tuomisia sinne kuin reppuunsa saisi mahtumaan, joulupöytä tehtäisiin nyyttikestiperiaatteella ja
        koska se olisi vaatimaton mökkeröinen, siellä ei ole televisioita ei radioita
        jokaisen pitäisi miettiä pikkasen omaa jouluohjelmaa, se olisi tavallaan se joululahja, jonka haluaa kaikille muille lahjoittaa siihen joulunaikaan.
        yhdessä lauletaan ja saunotaan, poltetaan kynttilöitä ja höpistään.
        Tänä jouluna on pimeää mustan kuun aikaan, revontulia ei ehkä pääse näkemään,
        mutta voihan sytyttää yönuotion, tehdä kunnon tulet ja
        katsella kuinka kipinät lentävät taivaalle.

        Ajatuksesi on hyvä, kaunis ja rakentava.
        Voisin kuvitella joskus viettäväni joulun noinkin. Nyyttäreinä. Miksei?

        Beng


      • Anonyymi
        maissii kirjoitti:

        Valamon luostari onkin oikea rauhoittumisen paikka.
        Siellä vallitsee jotenkin levollinen ilmapiiri,
        hotellihuoneissakaan ei ole televisioita ei radioita.
        Ev.lut. minäkin mutta olen vieraillut siellä nuoruudestani asti,
        aikoinaan partiolaisena ja sitten kun jäin yksin olin erilaisilla kursseilla siellä,
        niin kesä kuin talviaikaan ja ohi kulkiessani olen käynyt siellä syömässä.
        Siellä on aina mukava käydä ja nykyään siellä pidetään myös hyviä konsertteja.

        Ukko Valamossa on hyvä maittava buffet, melkein joka päivä hyvä. Ja edullinen.
        Akka Lintulassa saa ainakin kahvia, sämpylää ja pullaa ostaa. Olen nauttinut kerran, siellä takapihalla kesänurmikolla. Tupakalle piti tulla parkkipaikan reunaan.


    • Anonyymi

      Joulu on vaikea yksin jääneelle, kun on vuosikymmeniä viettänyt joulut vain toisen kanssa keskenään. Miten siinä voi auttaa, vaikka kuinka yrittää osaa ottaa? Parempi vain yksin nuolla haavojaan, ettei ”auttaja” yritä ”auttaa” liikaa. Kyllä sitä ihminen sopeutuu, tai sitten ei!

      Jouluna on kaikenlaista hengellistäkin menoa, että voi itsekseen rauhoittua, itkeä itkunsa ja muistella. Ei siinä oikein osaa kukaan tavallaan ulkopuolinen auttaa.

      • Anonyymi

        Jouluhan on lasten ilon ja riemun sekä aikuisten rauhan juhla, ei tarkoitettu nyyhkimiseen ja surulla muistelemiseen. Sielun on annettava levätä ja nollata vuoden tapahtumat.


    • Anonyymi

      Kyllähän se on jokaisen korvien välissä millaiseksi joulut kokee. Itse aikoinaan kyllästyin jo muutamassa kerrassa ent anoppilassa meteliin kun porukkaa jouluna tupa täys. Sitten kun oma lapsi syntyi sain tahtoni läpi eikä joka joulua enää anoppilassa vietetty. Eron ( 28 vuotta sitten ) jälkeen lapsenikaan ei halunnut lähteä mihinkään sukulaisiin jouluksi vaan halusi että ollaan ihan kaikessa rauhassa kotona. Lapseni muutettua omilleen ja parisuhteeseen olen ollut joka toinen joulu yksin, enkä ole kuitenkaan minkäänlaista yksinäisyyttä tuntenut, päinvastoin olen nauttinut siitä rauhasta ja hiljaisuudesta. Kolmena jouluna olen ollut reissussa ja sielläkin yksin ilman mitään ongelmia. Nauttinut suunnattomasti niistäkin. Edelleen menee niin että joka toinen joulu yksin ja tulevaisuuden jouluja en vielä ole suunnitellut jäänkö kotiin vai lähdenkö taas johonkin. Pitäisi kyllä kerran kokeilla kaupungin kapakkajoulukin, täällä on moni kapakka auki aattoiltanakin ja kuulemma mukava tunnelma, mutta olenkohan jo liian vanha yli kuuskymppisenä.


      vn

      • Anonyymi

        Paikalliset kapakkajoulut ylittää normi joulun moninkertaisesti. Tunnelma on aito ja harras. Kaikki kunnioittavat toisiaan. Kukaan ei edes riitele, eikä musiikki pauhaa paskat kovettavasti. Saattaapa syntyä yhteislaulukin olut vaahdon helliessä suupieliä.


    • En pelkäisi yksinäistä joulua.
      Jouluna on hyvä hiljentyä, kuunnella musiikkia ja nauttia ruuasta kynttilän valossa.
      Minulle ei yksin olo ole koskaan ollut ongelma.

      • Anonyymi

        Harras joulutunnelma ei ole kaikille parasta surutyötä yksin jäätyään. Päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harras joulutunnelma ei ole kaikille parasta surutyötä yksin jäätyään. Päinvastoin.

        Surutyötäkö ei tehdä muina vuodenaikoina, vain jouluna? Miksi se eskaloituu jouluna eikä esimerkiksi tammikuun viidestoista tai elokuun ekana päivänä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Surutyötäkö ei tehdä muina vuodenaikoina, vain jouluna? Miksi se eskaloituu jouluna eikä esimerkiksi tammikuun viidestoista tai elokuun ekana päivänä?

        Joulua pidetään perhejuhlana, ehkä siksi yksinäiset ja surevat ovat huolen aiheena.


    • Anonyymi

      Kommentista ei ilmennyt kuinka jouluihminen on kyseessä, eikä onko yksinjäämiseen erotilanne/poisnukkunut puoliso.
      Tilanteeseen joutumisen syy lienee osaltaan vaikuttava lähestymistapa.

      Yritettävä tunnustella toisen olotilaa ja antaa oma aikansa tilanteen hallitsemiseen toisessa. . Sen mukaan lähestyminen ja asiaan vihkiytyminen onnistuu luontevammin, eikä toinen koe liiallisella osallistumisella hänen yksinäiseen ,ensimmäisen joulun kohtaamiseen.

      • Anonyymi

        Puoliso kuoli yllättäen ja ovat viettäneet aina kaiken aikansa ihan vain kaksistaan. Nyt ottaa aina puheeksi joulunvieton. En tiedä, että haluaako seuraa jouluksi vai ei. Ajattelin ottaa etäisyyttä, että saa miettiä rauhassa.

        Toinen erosi ja tulee jouluksi kotimaahan, eikä tiedä, miten viettää joulun, kun ei ole toista enää. Lapsen kanssa vaan kahden pitäisi joulu viettää, eikä ole oikein paikkaakaan.

        En tiedä, miten pitää suhtautua ja tukea, jos tukea tarvitaan.


    • Anonyymi

      Jouluvouhotus ja - kouhotus on kyllä kaameata. On vähintään yhtä hienoa olla joulunaika pääosin yksikseen kuten moni muukin aika, poissa hysteerisestä hulluudesta. Kokonaanhan tuosta ei irti pääse, kaupoissa sun muualla se tunkee sen verran silmille, mutta että pitää se poissa kodistaan, sekin on jotain. Joulu on useimmille silkkaa laumahysteriaa ja hysteeristä väkisinihananviettämistä, EVVK!

    • Anonyymi

      Moni meistä joutuu ajallaan viettämään yksi joulua. Toisen lohdutus saattaa tuntua jopa kiusalliselta,. Ensimmäinen joulu kaikkine muistoineen on ehkä se haikein ja samalla kertaa hyväkin. Mutta, me olemme yksilöitä ja otamme asioita eri tavalla.

      • Anonyymi

        Vietän nyt 2. Joulun yksin, hiljennyn ja luen teologiaa. Kannattaa muistaa että yksinäisiä muistetaan rukouksissa.


    • Anonyymi

      Miten Joulu poikkeaa muista ajoista tai juhlapyhistä ? - Nm. En ummarra

      • Anonyymi

        Pentti Saarikosken, Aika Prahassa lukemista Pentin Joulusta metropolissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      83
      3597
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      569
      3363
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3179
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2122
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2011
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1885
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      147
      1565
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1321
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1312
    Aihe