Suomalaiset jännityskirjat

Anonyymi

Nyt olisi aikaa lukea, mutta kotimainen jännityskirjallisuus on Kauniit ja rohkeat -tasoista roskaa. Edes kielioppiasiat eivät ole kunnossa. Tarinat ovat epäuskottavia ja kelvottomia. Ei ihme, ettei suomalainen jännityskirjallisuus menesty maailmalla.
Muissa Pohjoismaissa osataan, mutta ei Suomessa!
Osaatteko suositella yhtään suomalaista jännityskirjaa, jossa olisi taitava kerronta ja taiteellista otetta, siis näistä nykyajan kirjailijoiden kirjoittamista?
Itse en ole löytänyt. Voisi olla vaikka islantilaisen Arnaldur Indriðasonin kirjojen kaltaisia.

42

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se, että tuhlaisit aikaasi lukemiseen, voisit harkita kirjoittaa sen jännityskirjan itse, juuri sellaisen kotimaisen jonka jännityskirjan haluaisit juurikin olevan?
      Missä ei suudeltaisi eikä pussattaisi vaan erotiikkakin olisi raakaa, rajua, jopa pervoa, jota harrastaa äärettömän rumat ja vastenmieliset ihmiset.
      Muutenhan se ei olisi jännityskirja. Vain kauniit ja rohkeat.

    • Anonyymi

      Tarviiko jännityskirjassa olla taiteellista otetta?

      • Anonyymi

        Kyllä.
        Vaikkapa ikonimurhat. Murhaaja käyttää lyömäaseenaan ikonia.
        Murha Akseli Kallen Kallelan ateljeessa.
        Hän kuoli Helka virsiä kuunnellessaan.
        Myrkkykuolema Reinar Särestöniemen haudalla.
        Pekka Halonen ja pahanilman noita.
        Tappelu taulusta Taistelevat Metsot.


    • Anonyymi

      Parempaa unilääkettä en ole keksinyt kuin Reijo Mäen jännityskirjat. Varsin Jussi Vares antaa hyvät unet kun laittaa äänikirjan päälle nukkumaan ruvetessa. Mukavaa viihdettä ovat muulloinkin.
      Liekko

    • Anonyymi

      Mtv:ssäkin Rikospaikka ohjelmassa kommentaattorina toimiva Jarkko Sipilä on kyllä monikymmmenvuotisen dekkarien luku kokemukseni mukaan erittäinkin hyvä - varsinkin Takamäki sarja! Todentuntuisuus viehättää.

    • Anonyymi

      Seppo Jokisen kirjat on ihan hyviä.

      • Anonyymi

        Harri Nykänen on hyvä kirjoittaja.
        Nykänen on Hesarin entinen rikostoimittaja ja myös Raid-kirjojen kirjoittaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harri Nykänen on hyvä kirjoittaja.
        Nykänen on Hesarin entinen rikostoimittaja ja myös Raid-kirjojen kirjoittaja.

        Nykänen oli parhaimmillaan Raid kirjojen alkuaikoina (2-3 kpl). Sitten on kyllä taantunut todella rajusti. Tuotos väkisin väännettyä.


    • Anonyymi

      Muistui mieleen yks.

      Kalle Päätalo: Nuorikkoa näyttämässä. Kertoo siitä, kun Kalle lähtee Tampereelta morsion kans käymään Taivalkoskella. Mua niin jännittää. pääsikö se ikinä perille. Luin sitä jotain kolmesataa sivua ja se oli silloin Oulussa. Jotenkin kirja jäi mulla kesken.

      Lukases toi ja kirjoita palstalle lopputulos, meitsi kymmeniä vuosia jännännyt kirjan loppua. Ite en voi, koska myin kirjan divariin, enkä viitsi nyt kävellä kirjastoon.

      =DW=

      • Anonyymi

        Just niin, heh heh, hauskasti ilmaistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just niin, heh heh, hauskasti ilmaistu.

        DW hurmasi minut. Etten vaan naureskelisi niin piti sanomani että Harjunpää.


    • Anonyymi

      Juha Numminenkin kirjoittaa kivasti.

    • Anonyymi

      Minäkin kaipaisin jännityskirjoja, joissa on psykologinen ote.

      • Anonyymi

        Tuosta psykosta niin tiedä, mutta lue Timo Sandberg, hänen kirjoittaa kivalla kululla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuosta psykosta niin tiedä, mutta lue Timo Sandberg, hänen kirjoittaa kivalla kululla.

        Minä pidin Leena Lehtolaisen kirjoista. Luin muutama vuosi sitten useita.
        Minua miellytti hyvä suomenkieli.

        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä pidin Leena Lehtolaisen kirjoista. Luin muutama vuosi sitten useita.
        Minua miellytti hyvä suomenkieli.

        Beng

        Eikös kaikki suomenkieliset kirjat ole kirjoitettu suomenkielellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös kaikki suomenkieliset kirjat ole kirjoitettu suomenkielellä?

        23:58.
        Herätys

        Laatusana: hyvä
        Kaikki kirjoitettu teksti ei ole h y v ä ä suomenkieltä.

        Beng


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä pidin Leena Lehtolaisen kirjoista. Luin muutama vuosi sitten useita.
        Minua miellytti hyvä suomenkieli.

        Beng

        Minäkin olen lukenut paljon Lehtolaista ja voin suositella, varsinkin iltalukemisiksi koska Leenan kirjoissa on yleensä onnellinen loppu eikä tule painajaisia.
        Pidin muuten enemmän Lehtolaisen aikaisemmasta tuotannosta, joista kuulsi läpi pikkukaupunkilaisnaisen raikas psyyke ja ajantyypillinen kursailematon ote elämään. Maria Kallio kävi oluilla ja soitti kitaraa ja teki virheitäkin ja hänen rakkauselämänsä oli alussa varsinkin hyvin sotkuista. Oikean elämän maku ilman konstailuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        23:58.
        Herätys

        Laatusana: hyvä
        Kaikki kirjoitettu teksti ei ole h y v ä ä suomenkieltä.

        Beng

        Ai jaa. Kyllä minä olen ymmärtänyt lukemiani. Jos alkaisi keskittyä muuhun kuin luettavan sisältöön, siinä menisi mielenkiinto hetkessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa. Kyllä minä olen ymmärtänyt lukemiani. Jos alkaisi keskittyä muuhun kuin luettavan sisältöön, siinä menisi mielenkiinto hetkessä.

        No, ei. Jos kirjoitustyylissä jokin tökkii, niin kirjapa ei innosta tai menee suorittamiseksi.

        Beng


    • Anonyymi

      Taavi S o i n i n v a a ra ...R a t a m o kirjat on erinomaisia. Ne vain pitää/kannattaa lukea järjestyksessä. Ratamo pitää kirjan näpeissä, jolloin taukoja ei malta pitää.
      Seppo Jokisen kirjoittama komisario Koskisen...sijoittuu Tampereelle...tarjoaa lukuhetkille laatua...lähes poikkeuksetta.

    • Anonyymi

      Kautta aikojen Mauri Sariolan komisario Susikoski on tosi hyvä : ainut vika, jotta ovat liian lyhkäisiä.

      • Anonyymi

        Pentti Saarikoski, tosin ei jännäri kirjailija.


      • Anonyymi

        Mauri Sariola oli partastalinistien katkerasti vihaama. Siksi ei saanut tunnustusta Suomen "kulttuuripiireiltä". Ranskasta sentään tuli huomattava palkinto. Sivistyneet ja omilla aivoillaan ajattelevat ihmiset lukivat häntä.
        Erittäin taitava kirjoittaja ja tunnelman luoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mauri Sariola oli partastalinistien katkerasti vihaama. Siksi ei saanut tunnustusta Suomen "kulttuuripiireiltä". Ranskasta sentään tuli huomattava palkinto. Sivistyneet ja omilla aivoillaan ajattelevat ihmiset lukivat häntä.
        Erittäin taitava kirjoittaja ja tunnelman luoja.

        Sariola oli kuin kypäräpäinen kokoomuksen hahmo papinlipereissä Kari Suomalaisen pilapiirroksissa.


    • Anonyymi

      Jerry Cotton ja Juho Kaaponpoika Helapää. Tämä tarina on tosi ja juoni etenee uskottavasti. Joka tarinassa happy end

      • Anonyymi

        Yksi parhaista suomalaisista kirjailijoista on Asko Sahlberg, vuosia jo Göteborgissa asunut.
        Hänen teoksiinsa kannattaa tutustua ja lukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi parhaista suomalaisista kirjailijoista on Asko Sahlberg, vuosia jo Göteborgissa asunut.
        Hänen teoksiinsa kannattaa tutustua ja lukea.

        Juu ja tuolla ylempänä mainittuTimo Sandberg sekä lisukkeena Max Manner.


      • Anonyymi

        Finn West on kioski kirjallisuutta, tosin hyviä tarinoita olivat. Christian Rönnbacka vaikuttaa lupaavalta ( komisario Antti Hautalehto )...on kirjojen päähenkilö.


    • Anonyymi

      Nykyään on mahdollista pestata palkkatrolleja, ja ainakin muutamat kirjailijat tekevät niin.
      Huonolla suomenkielellä kirjoitetut ylipitkät jaaritukset ovat muka hyvää kirjallisuutta!

      • Anonyymi

        Suomalaisia on helppo huijata. Suomalaiset ovat rehellisiä ihmisiä, ja luottavat että muutkin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisia on helppo huijata. Suomalaiset ovat rehellisiä ihmisiä, ja luottavat että muutkin on.

        Haamukirjoittaja joka kirjoittaa käsikirjoituksen salatulla tekstillä. Kryptaa viimeisen päälle. Ne ovat hyviä romaaneja.


    • Anonyymi

      Live jännitystä on olemassa.


      """"""""""""Jos avaus koskisi perussuomalaisia, etenkin heidän panetteluaan, kirjoitus saisi jäädä. Mutta ans olla kun joku kirjoittaa muista puolueista rehellistä asiaa, eipä aikaakaan kun teksti vilahtaa bittiavaruuteen! Miksi näin? Tai sitten palstan homevitut olivat poiston takana.

      Kaikkihan muistavat tämän koska lukivatkin sen.

      Demarit ne pysyy otsikoissa joka päivä

      Anonyymi
      Tänään 15:25
      UUSI

      Nyt paljastui 80 vuotias, pitkän linjan demaripoliitikko lasten raiskaajaksi.

      ""Lapsenraiskaaja on 80-vuotias SDP– ja SPR-aktiivi Asa Korhonen.

      Korhonen käytti hyväkseen myös toista samanikäistä tyttöä.

      Teot tapahtuivat Espoossa lokakuussa 2015.

      Oikeus tuomitsi Asa Korhosen kahdesta törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kahdesta raiskauksesta ja neljästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä.

      Mtv3.fi uutisoi, että Espoon käräjäoikeus tuomitsi 80-vuotiaan miehen neljäksi vuodeksi vankeuteen 11-vuotiaan tytön raiskauksesta.""
      
UUSI

""Korhosen on maksettava raiskausten uhriksi joutuneelle tytölle korvauksia yhteensä 24000 euroa ja toiselle 4500 euroa.
      Korhonen määrättiin vangittavaksi heti.""
"""""

      Miksipä suvaitsevaiset ovat hiljaa eivätkä vedä esiin perussuomalaiskorttia?

    • Anonyymi

      Pitääkö olla huolissaan.

    • Anonyymi

      Näköjään ei tarvitse olla huolissaan.

    • Anonyymi

      Tämäkin ketju näkyy täysin, ei mitään häikkää.

    • Anonyymi

      Eipä ole mitään vikaa tässä ketjussa. Aukeaa kuin sinappipurkki lenkkimakkaran edessä.

    • Anonyymi

      En tiedä, mitä tarkoitat taiteellisella otteella, mutta minusta hyviä kotimaisia jännityskirjoja kirjoittavat ainakin

      Marko Kilpi
      Jarkko Sipilä
      Leena Lehtolainen
      Milla Ollikainen
      Kati Hiekkapelto
      Seppo Jokinen

      Lisäksi edesmenneistä kannattaa tutustua Matti Yrjänä Joensuun tuotantoon, jos se ei ole jo sinulle tuttua. Erittäin vaikuttavaa tekstiä, ja uskottavaa - olihan tekijä poliisi. Niin kuin muuten on myös Marko Kilpi.

      • Anonyymi

        Joo. Joensuun kirjat ovat todella hyviä.
        Hän sai niihin ihan omanlaisensa tunnelman, joka niistä henki lukiessa.
        Miehellä olisi ollut kirjailijan saralla varmasti annettavaan, mutta päätti sen.


    • Anonyymi

      Nyky suomalainen on täyttä paskaa sopii finni aivolle.

    • Anonyymi

      Finni tänään on apina siis kaikki suomalaiset, rotu on epävarma luulen paviaani on paras.

      • Anonyymi

        Jättivät lukon auki ovesta, kun kuljeskelet vapaalla. Huolimattomuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2609
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      208
      2374
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2292
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      184
      1782
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1298
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe