Douglaskuusta kasvamaan

Anonyymi

Miten olette saanneet kasvamaan douglaskuusta uudistusaloilla? Minulla on 3,5ha hakkuuaukko, jota hieman harkitsen douglaskuuselle. Kertokaapa kokemuksianne douglaskuusesta.

15

1101

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itsellä on muutamia yksittäisiä siemenistä itse taimeksi saatettuja istutettuna. Alkuun päästyään kasvaa kauniin suorasti ja rivakasti, vaikka itse en enää nenänkaivuuiän jälkeen ole innostunut mistään liian nopeasti lihovasta.

      Nuoressa puussa on kaunis sileä vihreän harmaa runko ja ikävä kyllä, myös sarvipäät ihastuvat sen sujuvaan ruotoon sarvia puhdistaessaan. Jos peuroista on muutenkin ongelmaa, niin saattaa tulla lisää.

      Juutinraumaa

      • Anonyymi

        "Itsellä on muutamia yksittäisiä siemenistä itse taimeksi saatettuja istutettuna." Mikä on muutamia, 10 vai 100?
        Minulla tuo alue on hirvien suosimaa aluetta ja peurojakin alkaa olemaan. Hieman nyt tässä olen alkanut miettimään, että en ihan koko aluetta uudistaisi douglaskuuselle, vain n. 2ha.
        Minulla on toinenkin alue, n. 7ha, jonne myös ajattelin osaksi douglaskuusta, mutta sielläkin hirviä. Lehtikuusen jo hylkäsin hirvien vuoksi sen alueen uudistamisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itsellä on muutamia yksittäisiä siemenistä itse taimeksi saatettuja istutettuna." Mikä on muutamia, 10 vai 100?
        Minulla tuo alue on hirvien suosimaa aluetta ja peurojakin alkaa olemaan. Hieman nyt tässä olen alkanut miettimään, että en ihan koko aluetta uudistaisi douglaskuuselle, vain n. 2ha.
        Minulla on toinenkin alue, n. 7ha, jonne myös ajattelin osaksi douglaskuusta, mutta sielläkin hirviä. Lehtikuusen jo hylkäsin hirvien vuoksi sen alueen uudistamisessa.

        25kpl jäi kennoon ja saman verran 3-6 puun ryhmiin maisemapaikoille ja metsään erilaisiin paikkoihin. Yli puolet lähes eheitä vielä.

        Jonkinlaista aitausta ja omaakin valvontaa kun järjestää, niin kyllähän oregonin mänty varmaan on ajattelemisen arvoinen vaihtoehto. Itse ajattelen ihan jo mäntytaimikolle, että viikon välein kun käy melskaamassa niin pysyy eläimet poissa joten kuten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        25kpl jäi kennoon ja saman verran 3-6 puun ryhmiin maisemapaikoille ja metsään erilaisiin paikkoihin. Yli puolet lähes eheitä vielä.

        Jonkinlaista aitausta ja omaakin valvontaa kun järjestää, niin kyllähän oregonin mänty varmaan on ajattelemisen arvoinen vaihtoehto. Itse ajattelen ihan jo mäntytaimikolle, että viikon välein kun käy melskaamassa niin pysyy eläimet poissa joten kuten.

        Eli ei juuri mitään, jotain koristepuita tontille?? Eikö täällä metsänhoidosta keskustella, eikä mistään mökkitonteista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        25kpl jäi kennoon ja saman verran 3-6 puun ryhmiin maisemapaikoille ja metsään erilaisiin paikkoihin. Yli puolet lähes eheitä vielä.

        Jonkinlaista aitausta ja omaakin valvontaa kun järjestää, niin kyllähän oregonin mänty varmaan on ajattelemisen arvoinen vaihtoehto. Itse ajattelen ihan jo mäntytaimikolle, että viikon välein kun käy melskaamassa niin pysyy eläimet poissa joten kuten.

        "viikon välein kun käy melskaamassa niin pysyy eläimet poissa joten kuten"

        Ei pysy. Parilla ensimmäisellä kerralla voivat väistää vähän kauemmaksi, sen jälkeen harkitsevat, viitsivätkö siirtyä syrjään vain nauravatko päin naamaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ei juuri mitään, jotain koristepuita tontille?? Eikö täällä metsänhoidosta keskustella, eikä mistään mökkitonteista!

        Sinulla on ymmärrys aika vajavainen, ehkä kuitenkin riittävä... sinulle.


        Juutinraumaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "viikon välein kun käy melskaamassa niin pysyy eläimet poissa joten kuten"

        Ei pysy. Parilla ensimmäisellä kerralla voivat väistää vähän kauemmaksi, sen jälkeen harkitsevat, viitsivätkö siirtyä syrjään vain nauravatko päin naamaa.

        Ehkä et kuitenkaan ole käynyt viikon välein.

        Juutinraumaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "viikon välein kun käy melskaamassa niin pysyy eläimet poissa joten kuten"

        Ei pysy. Parilla ensimmäisellä kerralla voivat väistää vähän kauemmaksi, sen jälkeen harkitsevat, viitsivätkö siirtyä syrjään vain nauravatko päin naamaa.

        Jos menet huitomaan käsiä hirvelle, olet menettänyt pelin. Sonni tajuaa heti, ettet ole Turhapuroa suurempi.

        Tänään aamulla isohko sonni tuli vastaan taimikon ja järeän puuston rajalla. Oikeammin minä lähestyin ja huomatessani sen, se oli jo kauan paikallaan seurannut mihin etenen.
        Tein sitten erään äänen, ja sonni kääntyi edeten 20 metriä pois päin jääden tarkkailemaan.
        Etenin varovasti pysyen matalana ja nousin sitten ylös paksun puun taakse. Toistin kaksi kertaa aikaisemman ääntelyn ja yli 500 kiloinen taimikkojyrä pakeni nopeaa vauhtia. En usko sen palaavan ainakaan kuukauteen jahka selviää hengissä.

        Noh, tässähän ei ollut teille vässyköille mitään uutta, joten arvokkaat kokemukseni yli 20v ajalta siemenestä nuoreksi Douglaskuusipuuksi kasvattamisesta eivät ole tarpeellisia teille jaettavaksi. Poikani käyttää opit hyväkseen.

        Juutinraumaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos menet huitomaan käsiä hirvelle, olet menettänyt pelin. Sonni tajuaa heti, ettet ole Turhapuroa suurempi.

        Tänään aamulla isohko sonni tuli vastaan taimikon ja järeän puuston rajalla. Oikeammin minä lähestyin ja huomatessani sen, se oli jo kauan paikallaan seurannut mihin etenen.
        Tein sitten erään äänen, ja sonni kääntyi edeten 20 metriä pois päin jääden tarkkailemaan.
        Etenin varovasti pysyen matalana ja nousin sitten ylös paksun puun taakse. Toistin kaksi kertaa aikaisemman ääntelyn ja yli 500 kiloinen taimikkojyrä pakeni nopeaa vauhtia. En usko sen palaavan ainakaan kuukauteen jahka selviää hengissä.

        Noh, tässähän ei ollut teille vässyköille mitään uutta, joten arvokkaat kokemukseni yli 20v ajalta siemenestä nuoreksi Douglaskuusipuuksi kasvattamisesta eivät ole tarpeellisia teille jaettavaksi. Poikani käyttää opit hyväkseen.

        Juutinraumaa

        Siis onko sinulla nyt niitä douglaskuusia hehtaareja, vaiko vain muutamia kymmeniä kasvamassa? Nyt kyse hehtaareista ja niistä kokemuksista, että syökö hirvet yms sorkkaelikot kaikki.
        Toki vähemmälläkin saa kokemuksia, mutta muutamaa tainta nyt paapoo, että ne tuntee nimeltä jos vieressä vahtii. Minulla nyt ihan eri tilanne, koska metsätilat ympäri maakuntaa, enkä välttämättä käy edes joka vuosikaan jollain tilalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis onko sinulla nyt niitä douglaskuusia hehtaareja, vaiko vain muutamia kymmeniä kasvamassa? Nyt kyse hehtaareista ja niistä kokemuksista, että syökö hirvet yms sorkkaelikot kaikki.
        Toki vähemmälläkin saa kokemuksia, mutta muutamaa tainta nyt paapoo, että ne tuntee nimeltä jos vieressä vahtii. Minulla nyt ihan eri tilanne, koska metsätilat ympäri maakuntaa, enkä välttämättä käy edes joka vuosikaan jollain tilalla.

        Voisin sinulle näin joulun alla sanoa Turhapuro, että siinähän veuhdot reppana!

        Hauskaa Joulua kaikille....

        Terveisin Juutnraumaa


    • Anonyymi

      Uudistusaloista ei ole kokemusta, mutta pihapuina on Mustilan douglasta - peurat ei koske. Ne on ostettu n. 20 cm taimina. Peurat vetelivät naapurista siirretyt tammet aika lyhyiksi, kunnes laitoin verkot talveksi. 1,5 metriset tammet saa olla jo rauhassa. Ruusunnuputkin lähtevät peuran suuhun juuri, kun nuppu on puhkeamaisillaan. Lykkyä tykö. Muista istuttaa riittävän harvaan - douglas on aika jyhkeä puu.

      • Anonyymi

        Kyse on siis sarvien puhdistuksesta loppuvuodesta uroksilla. Se tapahtuu joka vuosi.
        En kerro enempää koska reppanat täällä eivät sitä ansaitse.

        Juutinraumaa


    • Anonyymi

      Sekapuustona kannattaa kasvattaa, josta sitten aikanaan poistetaan muut puut tarpeen mukaan, jolloin douglaskuuset jäävät. 1000 douglaskuusen tainta hehtaarille hyvä määrä ja 1000 tavallista kuusentainta luontaiset taimet vielä lisäksi.
      Douglaskuusentaimet kannattaa kasvattaa itse, valmiit taimet älyttömän kalliita, ne soveltuvat vain harrastajille ja mökkitonteille. Pottiputkelle sopivat potit vaan taimien kasvatukseen, niin hyvin menee!

      https://www.metsalehti.fi/artikkelit/douglaskuusi-kasvaa-suurimmaksi/

      • Anonyymi

        No niin, tässä aletaan jo olla vähän asiassa. Asiallinen kirjoitus.

        Juutinraumaa


      • Anonyymi

        Hyvä artikkeli, kannattaa lukea. Erityisesti kannattaa ottaa vakavasti ohje kasvatustiheydestä. Douglaskuusi tekee pitkiä ja paksuja oksia. Se on tehokas valloittamaan kaiken valoisan alueen ympäriltään. Siksi ne on kasvatettava riittävän tiheässä ympäristössä. Kasvu on hitaampaa, mutta laatu parempaa.

        Yksittäispuuna, avoimessa tilassa kasvatettuna tällainen paksuoksainen Douglaskuusi on nuorempana komea pihapuu. Vanhemmiten siitä tulee lakkapää ja turhan tilaavievä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe