sormus on ikuinen

AinoLiisa

Tuli tätä palstaa lukiessa mieleeni, etteikö se sormus merkitse kantajalleen mitään? Varsinkin edellinen viestiketju tuntui kovasti painottavan sormuksen hintapuolta, ei tunnetta. Onneksi muutama fiksu oli joukossa, ei ihan mennyt mieli matalaksi. Mutta miten joku voi oikeasti pohtia, miksi poikaystävä antoi halvemman sormuksen? Mitä väliä sillä hinnalla on? Eikö se itse kihalus on tärkeämpää kuin hintalappu?

Itselläni kimaltelee sormessa kultainen (sileä) yli 70 vuotta vanha kihlasormus. Ja minä olen ollut kihloissa 4 kuukautta. Ennen minua samalla sormuksella kihlattiin mummoni 72 vuotta aikaisemmin. Mieheni pitää samaa sormusta, mitä vaarini piti sormessaan 62 vuotta, kihlauksesta kuolemaansa saakka. Kun ensi syksynä menemme naimisiin, saan mummoni vihkisormuksen sormeeni (sileä sormus sekin).

Voin sanoa, ettei sormukset aikanaan varmaan paljoa maksaneet, mutta niillä on suunnton tunnearvo. Niissä on kaikki se rakkaus mitä isovanhempani tunsivat toisiaan kohtaan. Ja nyt ne ovat merkkinä suuresta rakkaudesta mitä minä ja mieheni tunnemme.
Joten mitä väliä on rahalla, kun voi tuntea rakkautta?

9

1503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marina

      mutta tuossa edellisessä ketjussahan joku fiksu jo sanoikin, että hänellä on tunneside mieheen, ei sormukseen...

      olen kuitenkin kanssasi täysin samaa mieltä. sinulla tietysti on jotain vielä arvokkaampaa, isovanhempiesi sormukset, mutta ikinä en haluaisi omasta kihlasormuksestani luopua, sillä juuri se sormus on osa minun ja mieheni historiaa ja olin vaikka kuinka materialisti, niin minulla on tunneside sormukseen. onhan minulla tunneside muihinkin muistoihini, oli ne sitten materiaa tai ajatuksia.

      ei se sormuksen, tai minkä tahansa tavaran hinta, vaan se, kuka sen on antanut, koska se on annettu ja miksi se on annettu vain ne merkitsevät.

    • juuri

      ilmaisin hinta kyselessä:


      sormus on symbooli, rakkaus avioliitto!


      Olen siis samaa mieltä kanssasi, ei hinnalla ole väliä.

      • tutuntutuntuttu

        Mitä tarkoittaa "sormus on symbooli, rakkaus avioliitto!"? Lähinnä tuo loppuosa.


      • sanontaa
        tutuntutuntuttu kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "sormus on symbooli, rakkaus avioliitto!"? Lähinnä tuo loppuosa.

        kirjoittanut, mutta ymmärrän sen niin, että sormus ei avioliittoa saa aikaiseksi eikä ylläpidä, vaan rakkaus.


    • Minea_80

      Itse olen ihmetellyt tuon hinnan päälle katsomista myös. Olin itsekin niin onnellisessa asemassa, kun menimme naimisiin elokuussa 2004, että isäni luovutti oman kihlasormuksen minulle. Veimme sen kultasepälle joka pienensi sormuksen ja upotti pienen timantin valkokultaan. Yksinkertainen ja kaunis sormus jota katson mielelläni lopun elämääni. Todella paljon tunnearvoa. Tämä sormus oikeastikin siis merkitsee minulle jotain. (opiskeleva mieheni ei pannut pahaksi, vaikka isäni antoikin sormuksensa.)

    • ...että on muitakin vielä, jotka uskovat oikeisiin tunteisiin - rakkauteen!

      itse olen 44 v. en ole koskaan ollut vielä kihloissa, vaikka olen pitkän avoliitonkin elänyt. sekään suhde ei vain tuntunut siltä oikealta. kihloihinmeno ja sormusten vaihtaminen on siis minulle iso asia, ja toivonkin, että se aika vielä tulee minullekin. sormus on tosiaan vain sormus, mutta se kaikki, mitä siihen liittyy, on tärkeää. siksi kaipaan suunnattomasti sitä lämmintä tunnetta, jonka tulen tuntemaan, kun katselen nimetöntäni, jossa se sormus joskus vielä tulee asumaan.

      hyvää ja rakkaudentäyteistä elämää kaikille!

    • Avoliito

      Niinpä, mitä väliä on rahalla ja sormuksilla, kun se rakkaus on ikuista..! Vain kohteet vaihtuvat! Sisäänajettu on paras automaailmassakin... Kaikki "lapsenviat" ja heikkoudet on tiedossa ja hoidossa...

      • morsian-72

        varastin lapsena vanhempieni sormukset ja pudotin säästöporsaaseen. Asuimme silloin USA:ssa, ja varkautta seuraavana päivänä muutimme Suomeen takaisin. Siinäpä menivät!
        myöhemmin äiti sai uudet platina-timanttisormukset, jotka ovat jossain jemmassa.Toivoisin noiden uusien sormusten päätyvän lasteni käyttöön. Veljeni on naimisissa, mutta vaimo aika grouvia tekoa, joten uusia sormuksia ei oikein voitu hänelle näyttääkkään.


    • sopraano

      Ihanaa lukea, että joku arvostaa vanhoja perinteitä ja haluaa kantaa isovanhempien sormuksia!

      Oma mummuni jätti minulle perinnöksi vihkisormuksensa, sen toisen jonka oli ostanut vanhan tilalle. Ensimmäinen eli se virallinen vaarilta saatu kun oli kulunut puhki maatalon töissä. Vaikka vaari oli jo kuollut ja mummuni siis leski, hän halusi kantaa vihkisormusta sormessaan loppuun asti ja osti siis vanhan tilalle uuden, jonka minä siis sain.

      Kun omat hääni tulivat ajankohtaiseksi, oli itsestään selvää, että otan mummuni antaman sormuksen. Se pienennettiin minulle sopivaksi ja siihen istutettiin timantti (yksi kivi, yksi rakkaus, yksi avioliitto).

      Nyt vihkisormus on sekä rakkautemme symboli että myös muistutus minulle ja muille isovanhemmistani, joiden rakkautta ei näköjään edes kuolema voinut erottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe