Biologian vs. kauppatieteiden kanditutkinto, neuvoja ja kokemuksia!!

Anonyymi

Moi!

Olen 20-vuotias nainen ja opiskelen kauppatieteitä yliopistossa ensimmäistä vuotta. Tänne olen päätynyt, kun en tiennyt mitä haluaisin opiskella/tehdä työkseni, ja lukion jälkeen hain vaan moneen eri paikkaan mitkä tuntui kiinnostavalta ja tänne kauppikseen pääsin papereilla sisään. Otin paikan vastaan kun vaikutti ihan mielenkiintoiselta enkä tiennyt mitä muutakaan haluaisin tehdä.

Täällä ei kuitenkaan ole tullut semmosta oloa kuin olisi omien joukossa enkä ole varma onko kauppis mun juttu. Lukiossa olin aina kiinnostunut luonnontieteistä (fysiikka, matikka, bilsa yms.) ja olin tosi hyvä niissä aineissa. Erityisesti biologia on kiinnostanut pitkään. En aluksi ajatellut haluavani opiskella biologiaa, mutta nyt se vaihtoehto on alkanut toden teolla kiinnostamaan.

En vaan tiedä, onko vaihtaminen kannattavaa. Biologia kiinnostaa paljon enemmän kuin kauppatieteet, mutta kauppiksen kautta aukeaa paljon enemmän ovia työelämässä, huomattavasti parempi palkka ja varmemmin vakituinen työpaikka kuin biologian kautta. Biologiasta pääsee lähinnä opettajaksi tai tutkijaksi, enkä ole varma olisiko kumpikaan noista mun juttu. Tiedän vaan että biologian opiskelu olisi paljon mielekkäämpää ja kiinnostavampaa. Mitään unelma-ammattia minulla ei ole

Onko ketään ollut samanlaisessa tilanteessa? Oletteko päättänyt vaihtaa alaa vai jäänyt ensiksi valitulle alalle? Oletteko ikinä katunut päätöstä?

En tiedä kannattaisiko valita se "järkevä" vaihtoehto vai mielenkiintoinen vaihtoehto.. pelkään, että heitän hyvän opiskelupaikan hukkaan ja en olisi välttämättä biologian puolellakaan onnellinen. Lähipiiristäni tulee tosi ristiriitaisia neuvoja, kuten "tottakai meet opiskelemaan sitä mikä oikeasti kiinnostaa" ja "no kauppis tarjoaa sulle paljon enemmän mahdollisuuksia, kannattaa tehä se nyt loppuun jos et muutenkaan tiedä mitä haluat työelämältä".

Kokemuksia/neuvoja?

13

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Opiskele ensin talous!

    • Anonyymi

      Biologia on varmasti kiinnostavampaa ja edustaa täysin eri arvomaailmaa kuin kauppa. Mutta biologian kandille ei töitä helposti löydy. Pitää olla vähintään maisteri, opettajalla lisäksi pedagogiset opinnot.

      Jos jo nyt tuntee olevansa kauppiksessa väärässä seurassa, kuinka sitä kestäisi pidemmän päälle?

      Aika harvalla kuitenkaan on vain yhtä alaa, joka selvästi olisi juuri se oma. Monelle sopii monikin ala, silloin on vain päätettävä tehdä töitä siellä, mistä töitä löytyy. Tämä puhuisi kaupan puolesta, vaikka se ei juuri nyt omimmalta tunnu. Vuosien mittaan nimittäin lisäksi mieli muuttuu monta kertaa. Melkein jokaista harmittaa ammatin valinta jossain vaiheessa, ja moni vaihtaa aivan toiselle alalle, monella taas harmitus menee ohi itsestään.

      Itse kyllä vaihtaisin mahdollisimman nopeasti sinne, mikä todella kiinnostaa. Tätä ongelmaa ei käytännössä minulle tullut, koska selvä kiinnostuksen kohde oli ja sillä tiellä olen pysynyt. Toki olen joskus havainnut, että monikin ala olisi kiinnostava, mutta vaihtoon ei ole syytä mielen oikkujen vuoksi. Niitähän riittää. Olen joka tapauksessa omimmallani alalla, se on tärkeää.

      • Anonyymi

        Opiskelin talouden omiin tarpeisiini, se riittää.Biologin työpaikoista ei tietoa.


      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta! Joo tällä hetkellä tuntuu siltä, että mieluummin tekee jotain mikä oikeasti kiinnostaa. Kyllä sen vaan tuntee ettei oo oma juttu, ja en haluaisi hukata elämää siihen, mistä en nauti.


    • Anonyymi

      Jos yrittäisit opiskella ensin kauppatieteen kandiksi? Yrittäisit saada töitä jostain, mikä sivuaa biologiaa. Päätät sitten alatko opiskella biologiaa. Kuten tuossa joku selittää, pitää olla vähintään maisteri pedag. opinnot, että saa töitä siltä alalta.

      Miten sujuu tuo kauppat. opiskelu? Jos ei yhtään suju, yritä saada jotain työtä hetkeksi, edes kesäksi.

      • Anonyymi

        Vaikea sanoa kumpi parempi, talous ok mutta jos bilsa sittenkin se oikea ala.


      • Anonyymi

        Aloitti missä hyvänsä, kielet voi ottaa ensin työn alle. Nehän on joka paikassa suurin piirtein samanlaiset opiskeltavat, erikoissanasto erilainen sitten. Eli ne opintopinnat on suoritettava joka paikassa ja ne kannattaa hoitaa alta pois.


      • Anonyymi

        Opiskelu on sujunut hyvin kylläkin. Mutta luulisin lähinnä johtuvan siitä, että olen luonteeltani ylisuorittaja. Tuntuu siltä kylläkin, että koulukaverit saa pienemmällä vaivalla yhtä hyviä arvosanoja, johtuen varmaan siitä että ovat aiheesta kiinnostuneita ja lukevat mielellään aihepiiriin liittyviä asioita vapaa-ajallakin.

        Järkevää olisi kyllä tehdä loppuun nyt tämä tutkinto, kun kerran aloittanut ja hyvin sujunut opinnot. Täytyy hieman katsoa, ehkä yritän hakea biologiaa keväällä, ja jos en pääse niin jatkan kauppiksessa.


    • Anonyymi

      Mulla samanlainen ongelma. Opiskelen luonnontieteellistä alaa, mutta olen huomannut lopulta, ettei se ole oikea ala. Olen jumittanut tällä alalla jo pari vuotta, tehden minimikurssit eikä opinnot edisty kunnolla, koska ala ei kiinnosta enää. Käyn myös töissä, jonka vuoksi ei ole aikaa ja voimia opiskella täysipäiväisesti. Haluaisin vaihtaa alaa, mutta haluamalleni alalle on vaikea päästä. Enkä ehkä jaksaisi enää pääsykoerumbaa.. Hankalaa on! Pitäisi tehdä järkeviä päätöksiä, mutta myös kuunnella sydäntä. Oma neuvoni on, ettei koskaan ole myöhäistä vaihtaa alaa!

      • Anonyymi

        Kauppatieteet ehdottomasti! Minäkin aion opiskella kauppatieteitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauppatieteet ehdottomasti! Minäkin aion opiskella kauppatieteitä!

        Ok! Opiskele sinä kauppatieteitä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä minua kiinnostaa! Ei ainakaan kauppatieteet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok! Opiskele sinä kauppatieteitä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä minua kiinnostaa! Ei ainakaan kauppatieteet!

        Minua kiinnostaa kauppatieteet. Onko täällä ketään muita kauppatieteistä kiinnostuneita?


      • Anonyymi

        Voi, tosi ikävää :( Toivottavasti pääset oikealle alalle, tsemppiä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe