Mikähän on kelkassa, kun ennen toimi hyvin, mutta nyt kastelee kylmänä.
Tämän talven ensimmäinen käynnistyskerta oli viime helmikuussa. Lähti hyvin. Nyt toissaviikon loppuna ei lähteny, piti konetta lämmittää puhalitimella, samoin teki tänään. Kastelee tulpan.
Kelkalla ajettu vähän, käytössä vain keväisin, ja silloinkin ei paljon ajeta. Enne käynnistyny hyvin ja toimii käynnistyttään nytkin hyvin.
Olisko vanha bensa ? (viime keväänä tankattu)
nyt laitoin uutta, sää nähdä.
Kelkka ei ainakaan toissaviikonloppuna antanu kipinää kylmänä, mutta sitten lämmittämisen jälkeen ilmeisesti antaa, kun käynnistyy...
Nyt en kokeillu kipinöitä...
Kelkka on Lynx 650.
kylmä-käynnistys-ongelma
15
12679
Vastaukset
- Nimetön
Puola tai tulpat...?
Itse kokeilisin uusia tulppia- Pate
Niin, tulpat pitää uusia, mutta miksi ne ei anna kipinää moottori kylmänä ?
Ja olen kuullut, että sytyspuolan viat on yleensä niin, että kipinää ei tule lämpimänä...
CDI laitteessa tuskin on vika ?
Mutta tulpat pitää vaihtaa. Tai sitten se oli vanhentunu bensa. (nyt uutta tankki täynnä)
- T.R
voisiko laskea kaasarin läpi bensan ja kastella tulpan kaverilla oli ski-doo:ssa sama ongelma ja korjaantui kun laittoi polttoaine letkuun hanan
- bensa
bensa vanhenee n 3-5 kk:ssa, seattu 2 t vanhenee alle 3 kk:ssa
Vaihda bensat ja joudut ehkä uusimaan tulpat ja putsaamaan kaasarit.
Käsittelen polttoaineita työssäni niin tiän nuo vanhenemiset enkä oleta.- Pate
Juu, tankissa oli vain vähän bensaa, ja laitoin täyteen uutta. Eli bensa-ongelmaa ei enää ole.
Tulpat pitää muutenkin uusia.
Mutta mistä johtuu, että ei anna kipinää kylmänä ? Kokeiltu useita tulppia... - yammu
Pate kirjoitti:
Juu, tankissa oli vain vähän bensaa, ja laitoin täyteen uutta. Eli bensa-ongelmaa ei enää ole.
Tulpat pitää muutenkin uusia.
Mutta mistä johtuu, että ei anna kipinää kylmänä ? Kokeiltu useita tulppia...Ei tuon lämpötilan pitäs kipinän tulemiseen vaikuttaa, eli siis olet putsannu tulpat ja pannu sen irrallaan hattuun kiinni ja toinen pitää tulppaa moottorin metalliosaa vasten ja toinen vetää narusta tällöin pitäs kärkien välissä näkyä kipinä jos näkyy...
jos kipinää ei näy on vika sytytyspuolella, olethan tarkistanut hätäkatkaisijan nupin...? vanhetessaan se ei pysy paikoillaan.
jos kipinä tulee vika on kaasaripuolella, kiinni juuttunut imu/imuvaijeri, koho jumissa kaasari tulvii...
vie vaikka kelkka sisälle talliin lämpenemään jos sitte vaikka lähtis.
Yleensä tuo puola kostumisen takia heittää antamasta kipinää, kokeile ottaa se irti ja pane jonnekkin lämpimään pariksi päiväksi. - Pate
yammu kirjoitti:
Ei tuon lämpötilan pitäs kipinän tulemiseen vaikuttaa, eli siis olet putsannu tulpat ja pannu sen irrallaan hattuun kiinni ja toinen pitää tulppaa moottorin metalliosaa vasten ja toinen vetää narusta tällöin pitäs kärkien välissä näkyä kipinä jos näkyy...
jos kipinää ei näy on vika sytytyspuolella, olethan tarkistanut hätäkatkaisijan nupin...? vanhetessaan se ei pysy paikoillaan.
jos kipinä tulee vika on kaasaripuolella, kiinni juuttunut imu/imuvaijeri, koho jumissa kaasari tulvii...
vie vaikka kelkka sisälle talliin lämpenemään jos sitte vaikka lähtis.
Yleensä tuo puola kostumisen takia heittää antamasta kipinää, kokeile ottaa se irti ja pane jonnekkin lämpimään pariksi päiväksi.Kyllä, toinen piti tulppaa metalliosaa vasten, ja toinen veti, kokeiltiin myös pelkällä hatulla, ja ei kipinää. Auton sisätilan lämmittimellä n. 5-10min moottorin poskea / kaasaria kun lämmittää, lähti ekalla käymään, sitä ennen puhdistettu tulpat (koska kasteli) ja kuivattu sylinteri tulitikulla. Eli bensaa saa.
Hätäkatkaisin tuskin syynä, koska käynnistyttyään käy moitteettomasti, ja pysyy käynnissä, käynnistyy lämpimänä hyvin.
Puolan vois ottaa irti, ja lämmittää. Se ei kait ole kova homma irrottaa, siinähän se on hyvällä paikallakin.
Nyt pitää koitella pääsiäisen aikoihin, kun uutta bensaa tankki täynnä, ja putket täynnä.
Jos ei lähde, niin sitten on puolassa vika, eli kosteus varmaan, jos kuivatuksen jälkeen ei, niin pitää koettaa uutta puolaa...
Voishan puolaa kuumentaa varovasti kuuma-ilma puhaltimellakin...
Ja tulppia pidettiin sylinterikantta vasten kokeiltaessa, eli pitäis antaa kosketus, ja tulpilla ei kauheasti ajettu, mutta pitää uusia kuitenkin. - vikaaa
Pate kirjoitti:
Kyllä, toinen piti tulppaa metalliosaa vasten, ja toinen veti, kokeiltiin myös pelkällä hatulla, ja ei kipinää. Auton sisätilan lämmittimellä n. 5-10min moottorin poskea / kaasaria kun lämmittää, lähti ekalla käymään, sitä ennen puhdistettu tulpat (koska kasteli) ja kuivattu sylinteri tulitikulla. Eli bensaa saa.
Hätäkatkaisin tuskin syynä, koska käynnistyttyään käy moitteettomasti, ja pysyy käynnissä, käynnistyy lämpimänä hyvin.
Puolan vois ottaa irti, ja lämmittää. Se ei kait ole kova homma irrottaa, siinähän se on hyvällä paikallakin.
Nyt pitää koitella pääsiäisen aikoihin, kun uutta bensaa tankki täynnä, ja putket täynnä.
Jos ei lähde, niin sitten on puolassa vika, eli kosteus varmaan, jos kuivatuksen jälkeen ei, niin pitää koettaa uutta puolaa...
Voishan puolaa kuumentaa varovasti kuuma-ilma puhaltimellakin...
Ja tulppia pidettiin sylinterikantta vasten kokeiltaessa, eli pitäis antaa kosketus, ja tulpilla ei kauheasti ajettu, mutta pitää uusia kuitenkin.Nyt vaikuttaa vahvasti CDI-poksilta. Vanhemmiten niiden "bakeliitti-kuori" halkeaa lämpötilanvaihdosten ja/tai tärinän vuoksi.
Varsinkin "edullisilla" tarvikepokseilla on niin huonon eristys ja kuori, että pari vuotta riittää aikaansaamaan halkeaman!
Sisään menee kosteutta, joka sitten oikosulkee alkavan kipinän. Lämpimänä ilmeisesti kosteus on haihtunut.
Poksi sijaitsee moottorin takana kampikammioon ruuvattuna kahdella ruuvilla. Kokeile enste kuivata poksi, vaikka patterin päällä yön yli.
Varsinkin peltikoppainen ND kestää hyvin lämpöä.
Ja muutenkin antaa paremma kipinän. - Pate
vikaaa kirjoitti:
Nyt vaikuttaa vahvasti CDI-poksilta. Vanhemmiten niiden "bakeliitti-kuori" halkeaa lämpötilanvaihdosten ja/tai tärinän vuoksi.
Varsinkin "edullisilla" tarvikepokseilla on niin huonon eristys ja kuori, että pari vuotta riittää aikaansaamaan halkeaman!
Sisään menee kosteutta, joka sitten oikosulkee alkavan kipinän. Lämpimänä ilmeisesti kosteus on haihtunut.
Poksi sijaitsee moottorin takana kampikammioon ruuvattuna kahdella ruuvilla. Kokeile enste kuivata poksi, vaikka patterin päällä yön yli.
Varsinkin peltikoppainen ND kestää hyvin lämpöä.
Ja muutenkin antaa paremma kipinän.Itsekin tuota ajattelin, ja tiedän missä se boxi sijaitsee. Toivottavasti ei kallis.
Noh, menee se tämän kevään. Pitää kesällä ottaa CDI ja sytkäpuola irti, ja kuivattaa kaikki.
Samalla tutkia halkeamat, ja käyttää ehkä tutun autosähköliikkeessä mitattavana kumpikin... - uuteen
Pate kirjoitti:
Itsekin tuota ajattelin, ja tiedän missä se boxi sijaitsee. Toivottavasti ei kallis.
Noh, menee se tämän kevään. Pitää kesällä ottaa CDI ja sytkäpuola irti, ja kuivattaa kaikki.
Samalla tutkia halkeamat, ja käyttää ehkä tutun autosähköliikkeessä mitattavana kumpikin...Nuo kelkan sähköosat ovat sellaisia kertakäyttötavaroita, ettei niitä kannata kauaa tekohengittää.
Toki sentään mitata kannattaa.
Duell Bike Centerissä http://www.duell.fi/ oli seuraavia hintoja.
Sytytyspuolat
Kaikki 2-syl. Rotax CDI vm.82-89 81-142 50,10€
Kaikki 2-syl. Rotax CDI vm.90-93 420-8666-09 81-302 58,50€
CDI Poksit
LYNX
Kaikki mallit vm. 80-90 866599 81-259 48.00€
Kaikki mallit vm.90-93 965230 81-262 60.00£
NippoDenson CDI-poksit toimivat yleensä hieman näitä varmemmin. Hintaa en tiedä, mutta kalliimpia. - Lepa
vikaaa kirjoitti:
Nyt vaikuttaa vahvasti CDI-poksilta. Vanhemmiten niiden "bakeliitti-kuori" halkeaa lämpötilanvaihdosten ja/tai tärinän vuoksi.
Varsinkin "edullisilla" tarvikepokseilla on niin huonon eristys ja kuori, että pari vuotta riittää aikaansaamaan halkeaman!
Sisään menee kosteutta, joka sitten oikosulkee alkavan kipinän. Lämpimänä ilmeisesti kosteus on haihtunut.
Poksi sijaitsee moottorin takana kampikammioon ruuvattuna kahdella ruuvilla. Kokeile enste kuivata poksi, vaikka patterin päällä yön yli.
Varsinkin peltikoppainen ND kestää hyvin lämpöä.
Ja muutenkin antaa paremma kipinän.Siis jos CDI on RIKKI tekniikaltaan
se ei toimi. CDI ei toimi huonosti, se joko TOIMII tai EI TOIMI.
- CatTiEiKäynnisty
Auttakaa viisaat! Kävin ajamassa omalla kelkalla, sammutin ja seisoi 2 päivää. Ei lähde enää käyntiin :( Tulpat on uudet. Mikä vois olla vikana??
- Lynksi_98
Itselläni oli ongelmana käynnistymishäiriö lyngsissä,vika löytyi sattumalta.Sammutinnapin johto oli hierautunut paljaaksi noin millin matkalta ja vastaili runkoon silloin-tällöin.
- Lynksi
Puolan kunnon voi niinkin mittaamalla selvittää,mutta entä cdi-boksin mittaus?voi olla hankalampi juttu.
- tietoaonn
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.es/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1002916
Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu1052478- 912240
- 222072
Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.
Onko kenellekään yllätys?1771886- 441873
Hei A, osaatko
sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en451807- 781756
Synnittömänä syntyminen
Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.1351558Mitä tämä tarkoittaa,
että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?411314