Parantaminen Kurssin mukaan

Sitä mitä me teimme saadaksemme aikaan vahinkoa, sitä Pyhä Henki käyttää parantamiseen.

Kysyjä: Otit esiin ajatuksen Kurssin teemasta, jossa Pyhä Henki käyttää meidän tekemisiämme pelastuksen hyväksi. Me olemme tehneet vertailuja ja erittelyjä. Käyttääkö Hän siis erittelyjä, tai muodon tason asioita opettaakseen meille, että sisällys on samaa?

Wapnick: Ilman muuta.

Kysyjä: Olen siis oikeilla jäljillä?

Wapnick: Kyllä, itse asiassa molemmat näkökohdat ovat oikeita. Pyhä Henki auttaa meitä näkemään kaikki eroavaisuudet, joista olemme tehneet todellisia. Sen jälkeen Hän osoittaa meille, että kaikkien eroavaisuuksien takana on sama sisällys. Tämä ei siis ole Kurssi, joka kieltää kaiken mitä havaitset, kaiken mitä ajattelet, tunnet ja kaiken mitä koet. Tämä on Kurssi, jossa kaikki se mitä ajattelet, tunnet, näet ja koet, viedään Pyhälle Hengelle, niin että Hän voi osoittaa sinulle, että kaikessa on yhteinen punainen lanka, joka on tämä yhteinen sisällys. Unien maailmassa on aste-eroja. Jotkut ihmiset ovat häijympiä kuin toiset, jotkut ihmiset ovat kiltimpiä kuin toiset, Jotkut ovat enemmän pyhiä kuin toiset, jotkut ovat unessaan tikapuiden ylemmillä askelmilla kuin toiset. Kuitenkin kun olet unen ulkopuolella ja taistelukentän yläpuolella ja katsot alas, silloin tajuat, ettei mitään hierarkiaa tai arvojärjestystä ole olemassa. Olet sitten tikapuiden alimmalla tai ylimmällä askelmalla, olet kuitenkin yhä tikapuilla, jotka ovat ei-mitään. Ei ole mitään välimuotoja, eikä aste-eroja. Ei ole mitään arvoasteikkoa väärä-mielisen ajattelujärjestelmän sisällä, ei myöskään oikea-mielisen ajattelujärjestelmän sisällä. On vain egon 100 prosenttista vihaa ja Pyhän Hengen 100 prosenttista rakkautta.

Kaikilla meillä on täällä sama jakautunut mieli, koska me kaikki olemme osasia samasta ajatuksesta ja samasta jakautuneesta mielestä – olemme osasia samasta vihan ja syyllisyyden ajatuksesta ja anteeksiannon ja rakkauden ajatuksesta. Meillä on kuitenkin valta valita näiden kahden väliltä. Tämä näkökohta on äärimmäisen tärkeä. Me vertailemme hyökätäksemme ja ollaksemme erillisiä ja Pyhä Henki käyttää vertailemista näyttääkseen meille mitä olemme tehneet ja Hän asettaa rinnakkain meidän tekemisemme sen kanssa, mistä olemme luopuneet, niin että siten motivoituisimme valitsemaan uudelleen. Kurssissa on useita kohtia, joissa Jeesus avoimesti ilmaisee tämän.

Pyhä Henki opettaa vertailujen avulla. Luvun 14 ”Onnellinen oppija” alussa on merkittävä kohta missä Jeesus puhuu siitä, miten Pyhä Henki haluaa meidän pohjimmiltaan oppia tietämään, kuinka onnettomia olemme, koska Hän ei voi opettaa onnellisuutta, johon Hän on meitä ohjaamassa, ennen kuin olemme ensin tajunneet sen, kuinka onnettomia olemme. Jos haluamme itsepäisesti väittää olevamme todella onnellisia ja kiellämme kurjuutemme, silloin Jeesuksen opetus ei toimi, koska onnellisuutemme on teeskenneltyä ja sanomme Pyhälle Hengelle, että olemme jo onnellisia. Voisimme vaikka vannoa, että Pyhä Henki tekee meistä onnellisia. Todellisuudessa kuitenkin torjumme mielestämme täällä maailmassa olemisesta johtuvan kurjuuden ja kärsimyksen. Kurssi kokonaisuudessaan koostuu siitä, että Jeesus asettaa vastakkain anteeksiannon ajattelujärjestelmän egon ajattelujärjestelmän kanssa, joka perustuu vihaan, erityisyyteen ja murhaan ja Hän sanoo: valitse uudelleen.

Eräs minulle mieluinen kohta, jonka esitän mielelläni tässä yhteydessä, on kappaleen 23 lopussa, jossa Jeesus sanoo: Kuka sellainen, jota Jumalan rakkaus kannattelee, voisi nähdä valinnan tekemisen ihmeiden ja murhan välillä olevan vaikeaa? Tähän sisältyy epäsuorasti nyt puheena oleva vastakohtaisuus. Siinä Jumalan rakkauden ollessa kanssamme, jota Jeesus edustaa, näemme selvästi valinnan erityisyyden murhaavien reaktioiden ja ihmeiden rakastavien tarkoitusten välillä. Silloin kun näemme vastakohtaisuuden selvästi, silloin valinnan tekeminen on ilmeisen selvä.

2

<50

    Vastaukset

    • Sitä mitä me teimme saadaksemme aikaan vahinkoa, sitä Pyhä Henki käyttää parantamiseen:

      Eräs minulle mieluinen kohta, jonka esitän mielelläni tässä yhteydessä, on kappaleen 23 lopussa, jossa Jeesus sanoo: Kuka sellainen, jota Jumalan rakkaus kannattelee, voisi nähdä valinnan tekemisen ihmeiden ja murhan välillä olevan vaikeaa? Tähän sisältyy epäsuorasti nyt puheena oleva vastakohtaisuus. Siinä Jumalan rakkauden ollessa kanssamme, jota Jeesus edustaa, näemme selvästi valinnan erityisyyden murhaavien reaktioiden ja ihmeiden rakastavien tarkoitusten välillä. Silloin kun näemme vastakohtaisuuden selvästi, silloin valinnan tekeminen on ilmeisen selvä.

      Jeesus käyttää meidän tekemiämme rajoituksia välineinä johtamaan meidät takaisin kotiin. Tällaisia rajoituksia ovat sellaiset, joilla todistamme Jumalan olevan väärässä ja meidän olevan oikeassa ja että todellakin myös sitä, että Jumalaa ei ole olemassa, mutta me olemme olemassa. Kun läksimme kotoa, kuljimme tämän pitkän, hirvittävän, kauhean ja kamalan tien egon johdattamana alas. Kurssissa kutsutaan tikapuiksi reittiä, joita pitkin eroaminen johti meidät alas. Toisessa kohdassa Jeesus kutsuu tätä reitiksi hulluuteen, johon ego johdatti meidät. Pohjimmiltaan tämä oli tie pois kotoa. Juuri tästä tiestä vapauteen ja omaan kuningaskuntaan - paitsi että se ei ollut niinkään vapaa, koska jouduimme maksamaan siitä kovan hinnan - tulee itsestään keino vaihtaa opettajaksi sellainen, joka ohjaa meidät takaisin kotiin. Tämä on hyvin, hyvin tärkeää, koska tämä ei enää anna meille mahdollisuutta arvostella itseämme, eikä toisia, kaikista niistä järjettömistä, typeristä ja ilkeistä tempuista, joita me kaikki teemme. Juuri näiden asioiden takia jaamme saman hulluuden ja saman ilkeyden, jotka olivat juuri niitä asioita, joilla me kaikki hyökkäsimme Jumalaa vastaan, voidaksemme paeta Hänen luotaan ja voidaksemme kieltää Hänen Todellisuutensa ja voidaksemme rakentaa oman todellisuutemme Hänen todellisuutensa tilalle. Näistä asioista tulee kuitenkin pyhiä, kun vaihdamme opettajaa oman elämämme luokkahuoneessa - ei näiden asioiden itsensä vuoksi, vaan siksi, että ne vaihdetaan palvelemaan pyhää asiaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kun tarkastelemme asioita oikea-mielisellä tavalla, olivatpa ne millä tahansa kohdalla hyvä-pahan jatkumolla, ei ole väliä sillä mihin luokkaan itse kukin tässä suhteessa kuuluu. Kaikesta ihmisten elämässä tapahtuvasta tulee vain kiertoteitä, jolloin matka takaisin kotiin voi ainoastaan viivästyä. Mutta jokainen tie, jokainen polku, jokainen ihmissuhde ja jokainen käsikirjoitus, joita olemme kirjoittaneet, tulevat johtamaan takaisin kotiin, kun valitsemme oikean Oppaan. Niin myös jokaisesta kiertotiestä tulee myös elämäämme ylöspäin vievä polku.

      Ainoa ero aikaisempaan on siinä, että aikaisemmin kuljimme poispäin Taivaasta. Silloin erillisyyden tikapuut johtivat meitä alaspäin. Nyt muutamme kirjaimellisesti suuntaamme (kurssiamme) – itse asiassa valitsemme toisen suunnan (kurssin) ja nyt kuljemme takaisin. Nousemme ylöspäin samoja tikapuita, joita pitkin erillisyys sai meidät laskeutumaan alas. Matka takaisin on kiertotie, siksi että se ei vie suoraan kotiin. Kurssi kertoo kuitenkin, ettei Pyhä Henki ei vie meitä suoraan kotiin siksi, että pelkomme on liian suuri. Tämän takia Jeesus sanoo, että meidän ei tulisi pelätä yhtäkkistä nostamista todellisuuteen. Myöhemmin Hän sanoo, ettei meitä voi yhtäkkiä herättää painajaisistamme. Emme voi päästä suoraan painajaisista todellisuuteen. Tie kulkee monien askelmien kautta, joita kutsutaan onnellisiksi uniksi. Ne ovat siis kiertoteitä, mutta niillä on kuitenkin uusi erilainen tarkoitus. Tämän takia pelkästään tekisimme sabotaasia etenemiselle, jos arvostelisimme ja hyökkäisimme kiertoteitä vastaan, yrittäisimme tukahduttaa niitä erilaisilla asketismin muodoilla, tuomitsisimme ne, tekisimme niistä pilaa, tai kohtelisimme itseämme tai muita reitillä kulkijoita huonosti. Silloin sabotoisimme sitä nimenomaista asiaa, joka vie meidät kotiin.

    • Meitä ei pyydetä tässä Kurssissa luopumaan erityisistä ihmissuhteistamme. Meitä ei pyydetä luopumaan velvollisuuksistamme, vajavaisuuksistamme, eikä vioistamme. Meitä pyydetään antamaan niille uusi erilainen tarkoitus. Käytämme juuri samoja asioita, jotka aiheuttavat meille kärsimystä, ohjaaman meidät kärsimysten tuolle puolen. Tämä tapahtuu yksinkertaisesti luopumalla egosta opettajanamme. Kurssissa on pari usein toistuvaa riviä, joissa tämä ilmaistaan: ”Erota itsesi olemasta oma opettasi, sillä sinua on opetettu huonosti.” Itsensä erottaminen omana opettajana olemisesta tapahtuu potkujen antamisena egolle ja ottamalla Pyhä Henki tai Jeesus opettajaksi.

      Meidän erityisyyteen pyrkivästä elämästä, syyllisyydestä, vihasta, hyökkäyksistä, sairauksista ja kärsimyksistä tulee pikatie, joka johtaa meidät takaisin. Me emme kuitenkaan salli, että meidät johdettaisiin takaisin samassa suhteessa kuin arvostelemme, hyökkäämme, löydämme vikoja, kritisoimme ja ryvemme syyllisyydessä. Tämä ei tarkoita sitä, että elämämme olisi pyhää, mutta se tarkoittaa sitä, että elämämme ei ole epäpyhää. Elämämme ei ole mitään. Elämän tarkoitus antaa sille merkityksen.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa ei-turvallisesta maasta tulevan pakkokatanteenin..

      ..eivät kai veronmaksajat Kelan ansiosidonnaisella päivärahalla? Vastuuton mokailija maksakoon mokiensa kulut itse! Se on Ruotsin risteilyltä tai Balk
      Maailman menoa
      214
      6662
    2. Heti alkoivat "asiantuntijat" sössöttämään

      ettei hallituksella ole oikeus pistää ihmisiä pakkokaranteeniin https://yle.fi/uutiset/3-11487500
      Maailman menoa
      334
      3074
    3. Martina ja Nanna tehtailevat petoksia

      Martina ja Nanna eivät aio palauttaa rahoja Espanjan treenileirin ostaneille. Leiri peruuntui koronan takia. En tiedä mihin ovat rahat tuhlanneet, ehk
      104
      2567
    4. Koronavirustartuntojen määrä pomppasi - 41 uutta tartuntaa. Toinen aalto on nyt kiistämätön fakta

      Suomessa on todettu vuorokauden aikana 41 uutta koronavirustartuntaa, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tartuntoja on nyt yhteensä 7 683. https
      Maailman menoa
      72
      2248
    5. Niko Ranta-ahon kieroutunut moraalikäsitys

      Aivan älytöntä settiä Ilta-Sanomien haastattelussa. Ranta-aholta puuttuu näköjään minkäänlainen inhimillisyys ja ymmärrys omasta vastuusta. "Se on sa
      51
      1273