Tietääkö joku, kuinka paljon koulusta on lapselle mahdollista saada lomaa lomamatkaa varten?
Onko viikko maksimiaika? Entä onnistuuko tuollaisen ylimääräisen loman saaminen vielä yläasteella?
Ja miten loma-anomuksissa menetellään ja kuinka todennäköistä on, että lapsi loman saa?
Lomaa koulusta?
34
5955
Vastaukset
- tarja
täällä maalaiskoulussa on aika helppoa normaalilla oppilaalla saada vapaata koulusta.
Meillä riittää rehtorin suullinen lupa pidemmät kuin kolme päivää.Alle sen riitttää luokanvalvojan lupa. - lomalomaloma
En tiedä, kuinka pitkä loma on mahd. saada, mutta aika yleinen käytäntö tuntuu olevan, että opettaja voi myöntää max 3 pv loman ja rehtori sitä pidemmät.
- heartti
varmasti on joustoa noissa lomissa...
Toki yksilöllistä kaikki ja miten lapsen koulu mennyt.
Tyttäreni ystävä oli 2 viikkoa lomalla etelässä:) eli koulusta pois.
Ja taas toinen viikon...
Eli täälläpäin pelannut tämä asia ja varmasti muualla samoin kun hyvä syy, miksi nyt? :) - sekäy
Siskoni luokkakaveri sai mahdollisuuden mennä 8.luokalla kolmeksi viikoksi Floridaan. Rehtorin kanssa oli käyty keskusteluja, koska oppilas oli ns. ongelmaoppija. Siis kävi paljon erityisopettajan luona yms. Mutta kouluista joustetaan jos on hyvä syy. Ei välttämättä jos on kolmen viikon lomamatka perheen kanssa, niin siihen ei välttämättä ihan heti kostuta.
Sitten taas ala-asteella olevan pikkusiskon kanssa on opettajan kanssa tullut yhden päivän risteilypoissaolotkin ongelmallisiksi.- ymmärsi
asian keskeltä,kun antoi ongelma oppilaalle kolme viikkoa lomaa.Sai opiskelurauhan muu luokka edes siksi aikaa. Kenellehän se loma tuli enemmän tarpeeseen? Olispa munkin kouluaikana ne häiriköt joskus lähtenyt vähän pitemmälle lomalle.
- Isä1
Espoossa käytäntö on että opettaja voi myöntää viikon loman ja sitä pidemmät myöntää rehtori. Ei voi vaatia erityisopetusta sen takia että on ollut poissa koulusta joten kannattaa selvittää mitä asioita käyvät läpi sen ajan kun on poissa.
- Ope
Lomaa saa, kunhan ei jatkuvasti ano esim. risteilyjä varten. Joillakin kunnilla on suositus, ettei lomaa pitemmiksi lomamatkoiksi myönnettäisi joka vuosi.
Tukiopetusta ei saa matkan vuoksi oppimatta jääneiden asioiden läpikäymiseen. Vanhemmat ovat vastuussa siitä, että loman aikana koulussa opetetut asiat käydään läpi ja tehtävät tulevat tehdyiksi.
Itse olen viikon parin lomalaisille antanut muitakin tehtäviä. Esim. matkapäiväkirjan kirjoittaminen on ollut hyvä, koska sitten olen itsekin saanut tietää, missä nähtävyyksillä oppilas on käynyt.- kiusa se on pienikin kiusa
Oletpa ärsyttävä opettaja, et anna edes lomalla lapsen irrottauta kouluasioista vaan piruuttasi pistät muutaman tehtävän, ettei vaan oppilas pääse täysillä nauttimaan lomastaan. Oletko oikeasti noin kateellinen, että kiusaat oppilaitasi tehtävillä loman aikana.
- taidatkin
kiusa se on pienikin kiusa kirjoitti:
Oletpa ärsyttävä opettaja, et anna edes lomalla lapsen irrottauta kouluasioista vaan piruuttasi pistät muutaman tehtävän, ettei vaan oppilas pääse täysillä nauttimaan lomastaan. Oletko oikeasti noin kateellinen, että kiusaat oppilaitasi tehtävillä loman aikana.
olla .....
Opetussuunnitelmassa sanotaan, mitä asioita lukuvuoden aikana on käytävä läpi - olipa lomalla tai ei. Loman aikana mennään koko ajan eteenpäin ja viikon tehtävätkin on melko työläitä tehdä loman jälkeen, kas kun sitten on jo uudet asiat työn alla.
Kiusanteosta ei ole kyse. Koulutyöstä irrottaudutaan sitten oikean loman aikana. - Ope
kiusa se on pienikin kiusa kirjoitti:
Olen itsekin ottanut pari kertaa "omaa lomaa" puolison talvilomaviikoksi ja olemme lähteneet koko perhe etelään. Rannalla loikoillessa ja ravintolassa ruokaa odotellessa lapsilla on ollut hyvää aikaa kirjoittaa ja piirtää matkapäiväkirjavihkoihinsa. Heistä se ei ole ollenkaan ollut kiusantekoa, päinvastoin. Vielä vuosienkin päästä itse laaditut dokumentit ovat heille suoranaisia aarteita!
Varsinaisia koulukirjojahan ei välttämättä tarvitse ottaa matkalle mukaan. Riittää, että tehtävät on tehty tiettyyn päivään mennessä. Ja sen päivänhän ei tarvitse olla se loman jälkeinen ensimmäinen koulupäivä, jos niin oppilaan kanssa sovitaan. - vänkääjä
Ope kirjoitti:
Olen itsekin ottanut pari kertaa "omaa lomaa" puolison talvilomaviikoksi ja olemme lähteneet koko perhe etelään. Rannalla loikoillessa ja ravintolassa ruokaa odotellessa lapsilla on ollut hyvää aikaa kirjoittaa ja piirtää matkapäiväkirjavihkoihinsa. Heistä se ei ole ollenkaan ollut kiusantekoa, päinvastoin. Vielä vuosienkin päästä itse laaditut dokumentit ovat heille suoranaisia aarteita!
Varsinaisia koulukirjojahan ei välttämättä tarvitse ottaa matkalle mukaan. Riittää, että tehtävät on tehty tiettyyn päivään mennessä. Ja sen päivänhän ei tarvitse olla se loman jälkeinen ensimmäinen koulupäivä, jos niin oppilaan kanssa sovitaan.Ehkä sinulle tuollainen matkapäivä kirja on aarre, mitta minulle sallainen on kauhistus. Jos minun lapselle lykättäisiin moinen tehtävä lomalle niin sellainen kyllä "unohtuisi" meiltä tehdä.
Meidän lomaa ei tuolla tavoin pilattaisi, siitä minä pidän huolen. - maikka vain
vänkääjä kirjoitti:
Ehkä sinulle tuollainen matkapäivä kirja on aarre, mitta minulle sallainen on kauhistus. Jos minun lapselle lykättäisiin moinen tehtävä lomalle niin sellainen kyllä "unohtuisi" meiltä tehdä.
Meidän lomaa ei tuolla tavoin pilattaisi, siitä minä pidän huolen.Lapsen huoltajana olet vastuussa siitä, että lapsesi suorittaa hänelle ylimääräisen loman aikana määrätyt tehtävät. Esim.matkapäiväkirjan pito on erinomainen äidinkielen tehtävä. Jos laiminlyöt velvollisuutesi, opettaja voi tehdä sinusta lastensuojeluilmoituksen. Niin minä sinulle tekisin.
- vänkääjä
maikka vain kirjoitti:
Lapsen huoltajana olet vastuussa siitä, että lapsesi suorittaa hänelle ylimääräisen loman aikana määrätyt tehtävät. Esim.matkapäiväkirjan pito on erinomainen äidinkielen tehtävä. Jos laiminlyöt velvollisuutesi, opettaja voi tehdä sinusta lastensuojeluilmoituksen. Niin minä sinulle tekisin.
Lastensuojelu ilmoituksen voi tehdä vaikka siitä että lapsi haluaa maitoa mutta äiti antaa vettä. Tarkoitan vain että ilmoituksia voi tehdä, mutta lastensuojeluviranomaiset kyllä osaavat asiansa ja tällaiset pelottelut lastensuojelu viranomaisilla jätän tyystin omaan arvoonsa. Tuollainen uhkailu kertoo enemmän sanojasta itsestään kuin meistä perheenä.
No, jos tällainen tehtävän tekemättä jättäminen on mielestäsi ilmoituksen arvoinen niin siitä vaan ilmoittamaan.
Tosiasia on edelleen se että tuollaista tehtävää ei meidän lomalla tehdä.Piste.
Opettajan on toimittava yhteistyössä vanhempien kanssa, emme me ole mitään käskyläisä niin kuin oppilaat. Jos minun mielipide on että lapseni ei tarvi mokomaa tehtävää, niin asia silloin on näin. Valitettavasti. - vänkääjä
maikka vain kirjoitti:
Lapsen huoltajana olet vastuussa siitä, että lapsesi suorittaa hänelle ylimääräisen loman aikana määrätyt tehtävät. Esim.matkapäiväkirjan pito on erinomainen äidinkielen tehtävä. Jos laiminlyöt velvollisuutesi, opettaja voi tehdä sinusta lastensuojeluilmoituksen. Niin minä sinulle tekisin.
Ja sitäpaitsi ilmoitatko lastensuojelu viranomaisille kaikista niistä oppilaista, joilla on läksyt tekemättä. Teidän kunnan lastensuojelu viranomaisille varmaan töitä piisaa....
- Nimetön
vänkääjä kirjoitti:
Ja sitäpaitsi ilmoitatko lastensuojelu viranomaisille kaikista niistä oppilaista, joilla on läksyt tekemättä. Teidän kunnan lastensuojelu viranomaisille varmaan töitä piisaa....
No, jos lomalle annetut tehtävät ovat tekemättä, vaikuttaa se luonnollisesti oppilaan arviointiin ja näin myös numeroihin.
- Ope
vänkääjä kirjoitti:
jo oikeinkirjoituksestasikin, että kouluhommat eivät ole oikein luistaneet. Sääli vaan, että siirrät asenteesi lapsillesikin.
- vänkääjä
Ope kirjoitti:
jo oikeinkirjoituksestasikin, että kouluhommat eivät ole oikein luistaneet. Sääli vaan, että siirrät asenteesi lapsillesikin.
Kyllä sinulla ope on toisten arvioiminen hataralla pohjalla. Nytkin teet arvion minun koulumenestyksestä arvion aika heppoisin perustein.
- Äiskäräiskä
maikka vain kirjoitti:
Matkapäiväkirjan tekeminen on ihan hyvä ja toimiva idea. Mutta tuo että tehdään lastensuojeluilmoitus tekemättä jääneen matkapäiväkirjan takia on aivan nauretavaa.
Se ei kylläkään ollut alkuperäisen opettajan kommentti vaan jonkun minkä lie "maikan". Kiinnostaisi kuulla Open ( joka kirjoittaa fiksusti )kommentti asiaan.
Jos tuollaisilla perusteilla tehdään ilmoituksia, niin se on jo kiusantekoa ja lastensuojeluviranomaisiin kohdistuvaa häirintää, jossa estetään heitä tekemästä työtä siellä missä sitä todella tarvitaan! Tehkää nyt ilmoitus siitäkin että puuro jäi syömättä ja lapsella on eripariset lapaset kädessä! - Ope
vänkääjä kirjoitti:
Ehkä sinulle tuollainen matkapäivä kirja on aarre, mitta minulle sallainen on kauhistus. Jos minun lapselle lykättäisiin moinen tehtävä lomalle niin sellainen kyllä "unohtuisi" meiltä tehdä.
Meidän lomaa ei tuolla tavoin pilattaisi, siitä minä pidän huolen.vaan lapsilleni matkapäiväkirjat ovat aarteita.
Niin kirjoitin, mutta taitaa valitettavasti sinulla olla luetun ymmärtäminen hukassa.
Kiitos kuitenkin kommenteistasi. Nyt ymmärrän joitakin oppilaitani paljon paremmin. Miksi yrittää, kun kotona vähätellään koulun arvostamia asioita. - Naurettavaa
maikka vain kirjoitti:
>>>Lapsen huoltajana olet vastuussa siitä, että lapsesi suorittaa hänelle ylimääräisen loman aikana määrätyt tehtävät. Esim.matkapäiväkirjan pito on erinomainen äidinkielen tehtävä. Jos laiminlyöt velvollisuutesi, opettaja voi tehdä sinusta lastensuojeluilmoituksen. Niin minä sinulle tekisin. >>>
Siis tekisit lastensuojeluilmoituksen siitä, ettei lapsi ole tehnyt matkapäiväkirjaa tai muita hänelle määrättyjä tehtäviä? Sepä olisikin erinomainen keino motivoimaan lasta läksyjen teossa. Ja varmasti parantaisi myös oppilaan, opettajan ja huoltajan välejä.
Onkohan sinulla samanlaiset tavat "kannustaa" lastakin koulussa?
Lastensuojeluilmoitus on tarkoitettu tapauksiin, joissa esim. opettaja, terveydenhoitaja tai vaikkapa naapuri huomaa lapsen jääneen vaille tarpeellista huolenpitoa, joutuneen pahoinpidellyksi tai muutoin kaltoin kohdelluksi tms. Ilmoitus voidaan tehdä myös, jos alaikäinen käyttää päihteitä, yrittää itsemurhaa jne.
Ei sitä todellakaan ole tarkoitettu ilmoitukseksi tekemättömistä läksyistä, ellei se sitten ole jatkuvaa ja osoita lapsen jääneen vaille tarpeellista ja asianmukaista hoitoa ja huolenpitoa. - ja vielä ope???? epäilen
Lomilla ei tehdä tehtäviä, ainakaan meidän koulussa.
Olimme perheemme kanssa kaksi viikkoa egyptissä muutama vuosi sitten, eikä meidän koulun rehtorille tullut mieleenkään, että tehtäviä olisi tarjonnut! Huh. Toivotti todella hyvää lomaa. Sanoi vain et jos haluu, niin voi kaukomatkasta pitää esitelmän kuvien kera, mutta sitä varten ei tarvinnut mitään aineistoa kerätä koulua varten. Esitelmän saa pitääjos haluu.
Tukiopetuksesta en tiedä kun meidän kukaan lapsi niitäei ole tarvinnut, ovat kaikki olleet stipendi-oppilaita aina!
Kai sun juttus oli vitsi, vai ootko ees ope? Eihän ulkopuolinen ihminen saa kenenkään lomaa pilata.
- maikka vain
Loma periaatteessa myönnetään, mutta lapsen huoltaja on vastuussa siitä, että lapsi suorittaa poissaolon aikana kertyneet tehtävät.Omalla luokallani on tyttö, joka on säännöllisesti vuosittain kaksi viikkoa putkeen lomalla. Kun hän tulee kouluun, mitään ei ole tehnyt. Tukiopetusta lomailun takia ei ole koskaan annettu, eikä nyt anneta kellekään muutenkaan säästösyistä. Matikassa hän putosi kärryiltä jo kaksi vuotta sitten, kun muille opetettiin jakokulmalaskut. Hän ei ole niitä vieläkään oppinut, koska oli poissa. Harkitkaa huoltajat tarkkaan, ennen kuin lomailette kouluaikana! Voitte tehdä loppuelämän karhunpalveluksen lapsellenne, ellette siis itse opeta häntä loman aikana! itse ei tulisi mieleenkään ottaa omia lapsiani loman takia pois koulusta, vaikka opettaja olenkin ja siten pystyisin heitä itsekin opettamaan...
- Perhe matkalle
Ei kai yhdestä ylimääräisestä lomasta loppuelämän mittaista haittaa ole? En ole opettaja, enkä siis asiasta tiedä, mutta en jaksa uskoa, että yhdestä ylimääräisestä lomasta aiheutuisi lapsilleni vahinkoa, joka seuraisi heitä lopun elämäänsä.
Toki tiedän, että se teettää lapselle ja vanhemmillekin ylimääräistä työtä, kun rästiin jääneet tehtävät on opeteltava ja tehtävä myös. On varmasti eri asia, jos lomia on esim. vuosittain tai jos lapsella on muutenkin oppimisvaikeuksia tms, mutta esim. meidän tapauksessa loma olisi vain tämän kerran. Vanhin lapsemme on jo 9-luokkalainen, emmekä ole koskaan hänelle ylimääräistä lomaa tarvinneet. Lisäksi kaikki kouluikäiset lapsemme menestyvät koulussa hyvin eikä heillä ole oppimisen suhteen vaikeuksia missään aineessa. Ja lomakyselystäni huolimatta olen sitä mieltä, että koulu on lapsen työ ja siihen on panostettava, sillä sieltä saaduilla opeilla luodaan pohjaa koko loppuelämälle.
Moni varmasti yrittää ajoittaa perheen yhteiset lomamatkat koulujen loma-aikoihin, mutta aina se ei vain ole mahdollista. Eihän ne lomamatkat pakollisia ole, mutta silloin tällöin varmasti lapsistakin kivoja.
Opettajat eivät ehkä tule ajatelleeksi sitä, että muilla ei ole parin kuukauden kesälomia, parin viikon joululomia jne, vaan vuoden aikana lomaa on 5 vkoa. Eikä loma-ajankohtaa esim. minun työpaikassani voi edes itse valita. Jos meidän perheemme aikoo matkustaa ulkomaille, kuten nyt olemme suunnitelleet, on se jo työn suhteen vaikeaa, koska se edellyttää molempien vanhempien lomien osumista samaan ajankohtaan. Tietysti edelleen toivomme ja yritämme saada lomat samaan ajankohtaan kuin lastemmekin lomat koulusta, jottei ylimääräistä lomaa edes tarvitsisi anoa. Mutta koska en tiedä tällaisista lomakäytännöistä mitään, halusin kysellä jo valmiiksi, onko lomien saaminen edes mahdollista kouluista. - JOs
Perhe matkalle kirjoitti:
Ei kai yhdestä ylimääräisestä lomasta loppuelämän mittaista haittaa ole? En ole opettaja, enkä siis asiasta tiedä, mutta en jaksa uskoa, että yhdestä ylimääräisestä lomasta aiheutuisi lapsilleni vahinkoa, joka seuraisi heitä lopun elämäänsä.
Toki tiedän, että se teettää lapselle ja vanhemmillekin ylimääräistä työtä, kun rästiin jääneet tehtävät on opeteltava ja tehtävä myös. On varmasti eri asia, jos lomia on esim. vuosittain tai jos lapsella on muutenkin oppimisvaikeuksia tms, mutta esim. meidän tapauksessa loma olisi vain tämän kerran. Vanhin lapsemme on jo 9-luokkalainen, emmekä ole koskaan hänelle ylimääräistä lomaa tarvinneet. Lisäksi kaikki kouluikäiset lapsemme menestyvät koulussa hyvin eikä heillä ole oppimisen suhteen vaikeuksia missään aineessa. Ja lomakyselystäni huolimatta olen sitä mieltä, että koulu on lapsen työ ja siihen on panostettava, sillä sieltä saaduilla opeilla luodaan pohjaa koko loppuelämälle.
Moni varmasti yrittää ajoittaa perheen yhteiset lomamatkat koulujen loma-aikoihin, mutta aina se ei vain ole mahdollista. Eihän ne lomamatkat pakollisia ole, mutta silloin tällöin varmasti lapsistakin kivoja.
Opettajat eivät ehkä tule ajatelleeksi sitä, että muilla ei ole parin kuukauden kesälomia, parin viikon joululomia jne, vaan vuoden aikana lomaa on 5 vkoa. Eikä loma-ajankohtaa esim. minun työpaikassani voi edes itse valita. Jos meidän perheemme aikoo matkustaa ulkomaille, kuten nyt olemme suunnitelleet, on se jo työn suhteen vaikeaa, koska se edellyttää molempien vanhempien lomien osumista samaan ajankohtaan. Tietysti edelleen toivomme ja yritämme saada lomat samaan ajankohtaan kuin lastemmekin lomat koulusta, jottei ylimääräistä lomaa edes tarvitsisi anoa. Mutta koska en tiedä tällaisista lomakäytännöistä mitään, halusin kysellä jo valmiiksi, onko lomien saaminen edes mahdollista kouluista."....halusin kysellä jo valmiiksi, onko lomien saaminen edes mahdollista kouluista."
Vähemmällä vaivalla olisit ehkä päässyt, jos olisit soittanut koulun kansliaan tai katsonut niiden nettisivuilta..... - Isä vain
>>Hän ei ole niitä vieläkään oppinut, koska oli poissa>>
kiinnitti huomiota tuo sinun lauseesi. Eiköhän pitäisi katsoa peiliin? Vika voi löytyä myös sieltä, jos lapsi ei ole kahdessa vuodessa jakokulmalaskuja oppinut. Ei tukiopetusta tarvitse antaa, mutta eikö sinulla ole tapana lainkaan kerrata opittuja asioita? Eikä se varmasti ole sinulta paljon, jos uhraat hetken tuohon tyttöön ja opetat hänelle asian. - äitix4.....
Isä vain kirjoitti:
>>Hän ei ole niitä vieläkään oppinut, koska oli poissa>>
kiinnitti huomiota tuo sinun lauseesi. Eiköhän pitäisi katsoa peiliin? Vika voi löytyä myös sieltä, jos lapsi ei ole kahdessa vuodessa jakokulmalaskuja oppinut. Ei tukiopetusta tarvitse antaa, mutta eikö sinulla ole tapana lainkaan kerrata opittuja asioita? Eikä se varmasti ole sinulta paljon, jos uhraat hetken tuohon tyttöön ja opetat hänelle asian.Mutta kommenttia/ilmoitus lastensuojeluun tekemättömistä tehtävistä???ei voi olla oikean opettajan komenttia!Kärsiä loppuelämänsä?ei koulussa opetusaikataulu ihan noin lyhyt ole,vika on ehdottomasti opetuksessa tai muualla silloin!Sinä et auta tyttöä?Katsotko olevasi oikeassa ammatissa?katsotko todellakin että oppilas ei ole oppinut juuri lomamatkansa vuoksi?toivottavasti vanhemmat ilmoittavat asiasta ja suhtautumisestasi ylöspäin.Ihmeellistä eikö?Serkkuni tyttö valmistui juuri erinomaisin arvosanoin ns:eliitti lukiosta"käy ylimääräisellä ulkomaanmatkalla joka vuosi peruskoulussa isänsä luona kouluaikana 7 päivää pois,miten hän oppi?
9 luokkalainen poika opiskelee ns erikois matikkaluokalla=lue siis parempien"heidän perhe tekee etelänmatkoja aina loka-marraskuussa=pois koulusta tämä nuori ollut monta matkaa!
oma lapseni käy lukion ensimmäistä ja hänkin ollut lomamatkalla koulusta muutaman kerran.ihme juttu!
Mitä muuten teette koulussanne niille jotka sairauden/sairastelun vuoksi ovat pitkään-paljon pois? - Opettaja vain
äitix4..... kirjoitti:
Mutta kommenttia/ilmoitus lastensuojeluun tekemättömistä tehtävistä???ei voi olla oikean opettajan komenttia!Kärsiä loppuelämänsä?ei koulussa opetusaikataulu ihan noin lyhyt ole,vika on ehdottomasti opetuksessa tai muualla silloin!Sinä et auta tyttöä?Katsotko olevasi oikeassa ammatissa?katsotko todellakin että oppilas ei ole oppinut juuri lomamatkansa vuoksi?toivottavasti vanhemmat ilmoittavat asiasta ja suhtautumisestasi ylöspäin.Ihmeellistä eikö?Serkkuni tyttö valmistui juuri erinomaisin arvosanoin ns:eliitti lukiosta"käy ylimääräisellä ulkomaanmatkalla joka vuosi peruskoulussa isänsä luona kouluaikana 7 päivää pois,miten hän oppi?
9 luokkalainen poika opiskelee ns erikois matikkaluokalla=lue siis parempien"heidän perhe tekee etelänmatkoja aina loka-marraskuussa=pois koulusta tämä nuori ollut monta matkaa!
oma lapseni käy lukion ensimmäistä ja hänkin ollut lomamatkalla koulusta muutaman kerran.ihme juttu!
Mitä muuten teette koulussanne niille jotka sairauden/sairastelun vuoksi ovat pitkään-paljon pois?Sairaille ym. annetaan tukiopetusta. Lomalaisille sitä en anneta ainakaan tässä kunnassa periaatteessa: olisi epäreilua, että ensin vanhemmat itse ottavat lapsen pois koulusta ja sitten yhteisillä verorahoilla häntä opetetaan ylimääräisesti. Käytännössä lomalaisille on pakko antaa tukiopetusta, jos vanhemmat ovat niin idiootteja, etteivät hoida hommiaan. Ongelma on vain usein se, että tällaiset vanhemmat siirtävät koulukielteisiä asenteitaan usein lapsiinsa ja sitten lapset eivät tahdo oppia mitään vain ope päällään seisoisi.
Ja kun opettajien pitkistä lomista taas jaksettiin vääntää vitsiä, niin muistutettakoon taas kerran, että me emme sitten voi siirtää lomiamme pätkääkään: ne ovat siinä missä ovat ja palkatontakin lomaa saa vain, jos itse hommaa sijaisen. Opettaja ei myöskään voi siirtää lomaa sairauden takia: vaikka olen monta kertaa ollut kipeä juuri kesäloman alkaessa, en ole voinut siirtää lomaani, kun ns. tavallisissa töissä olevat tuttavani tekevät. - äitix4....
Opettaja vain kirjoitti:
Sairaille ym. annetaan tukiopetusta. Lomalaisille sitä en anneta ainakaan tässä kunnassa periaatteessa: olisi epäreilua, että ensin vanhemmat itse ottavat lapsen pois koulusta ja sitten yhteisillä verorahoilla häntä opetetaan ylimääräisesti. Käytännössä lomalaisille on pakko antaa tukiopetusta, jos vanhemmat ovat niin idiootteja, etteivät hoida hommiaan. Ongelma on vain usein se, että tällaiset vanhemmat siirtävät koulukielteisiä asenteitaan usein lapsiinsa ja sitten lapset eivät tahdo oppia mitään vain ope päällään seisoisi.
Ja kun opettajien pitkistä lomista taas jaksettiin vääntää vitsiä, niin muistutettakoon taas kerran, että me emme sitten voi siirtää lomiamme pätkääkään: ne ovat siinä missä ovat ja palkatontakin lomaa saa vain, jos itse hommaa sijaisen. Opettaja ei myöskään voi siirtää lomaa sairauden takia: vaikka olen monta kertaa ollut kipeä juuri kesäloman alkaessa, en ole voinut siirtää lomaani, kun ns. tavallisissa töissä olevat tuttavani tekevät.Opettajan ylempänä oleviin kommentteihin ei kovin opemaisia(oikein kirjoituksestakin huomaa idiootin)vanhemmat ovat idiootteja?hym!
niin nythän ei liene ollut kyse että lapsi on viikon lomalla ja sitten annetaan tukiopetusta?Kyseessä oli mm lapsi joka ei ole vuosien opiskelun jälkeen oppinut jotain ja tähän väitän ettei se lomamatka ole selitys tälle!Lomailuille voi olla monia syitä/mainitaan nyt joku syistä kuitenkin.
esimerkki:perheen toinen vanhempi sairastuu suhteellisen pahoin=ensin kesälomamatkan keskeytys!samoiten joululoma"talviloma saa taas sairauden takia aikaan perheen lomasuunnitelman muuttumisen jne:kun perheessä on ns:parempi hetki ja kausi ja mahdollisuus toteuttaa jotakin joka vie hetkeksi pois kaikesta koettelemuksista niin se lomamatka voi olla lapselle ja koko perheelle paljon tärkeämpää kuin menetetty kouluviikko.
esimerkki 2)siskoni perhe:asunto meni homeremonttiin ja astmaatikko perhe lähti evakkoon ja purkuvaiheen evakko paikka oli oma mökki viikoksi,ei oikein niitä lapsiakaan viitsinyt yksinään jättää.
Ystävälläni on 2 lasta ja narkomaanilapsi eli kolme lasta ja tilanne oli kamalaa kotona yhdessä vaiheessa,ystäväni paloi täysin loppuun ja siinä muutkin perheestä,lopulta päättivät irtautua arjesta ja ottaa palan iloa perheellensä sekä lähteä hekin pienelle lomalle kun tilanne salli.
Nämä tietenkin esimerkkejä asioista jotka ei ole jokapäiväisiä mutta tosielämää oikeasta elämästä,ja ehkä tulisi joskus miettiä olisiko perheellä jokin oma syynsä tehdä lomamatka tms.ja totuushan on sekin että köyhemmät"eivät edes voi matkustaa risteilyllä viikonloppuisin mutta arkena se on paljon edullisempaa,kuten sesongin ulkopuolella olevat kaikki muutkin kohteet mahdollisia vähän köyhemmillekin.
Loma ajalla tarkoitettiinkin varmasti sitä että työpaikalta ei voi saada aina talviloman just kun se on koululla ja sama koskee muitakin lomia.Varsinkaan pien yrittäjät eivät voi lomailla silloin kun kaikki työntekijät lomailevat.Täytyy nyt laittaa tähän vielä sekin että poden lukihäiriötä ja teen kirjoitusvirheitä,mutta se ei ole elämässä tehnyt minusta normaalia idiootimpaa! - Enkelipojan äiti
äitix4.... kirjoitti:
Opettajan ylempänä oleviin kommentteihin ei kovin opemaisia(oikein kirjoituksestakin huomaa idiootin)vanhemmat ovat idiootteja?hym!
niin nythän ei liene ollut kyse että lapsi on viikon lomalla ja sitten annetaan tukiopetusta?Kyseessä oli mm lapsi joka ei ole vuosien opiskelun jälkeen oppinut jotain ja tähän väitän ettei se lomamatka ole selitys tälle!Lomailuille voi olla monia syitä/mainitaan nyt joku syistä kuitenkin.
esimerkki:perheen toinen vanhempi sairastuu suhteellisen pahoin=ensin kesälomamatkan keskeytys!samoiten joululoma"talviloma saa taas sairauden takia aikaan perheen lomasuunnitelman muuttumisen jne:kun perheessä on ns:parempi hetki ja kausi ja mahdollisuus toteuttaa jotakin joka vie hetkeksi pois kaikesta koettelemuksista niin se lomamatka voi olla lapselle ja koko perheelle paljon tärkeämpää kuin menetetty kouluviikko.
esimerkki 2)siskoni perhe:asunto meni homeremonttiin ja astmaatikko perhe lähti evakkoon ja purkuvaiheen evakko paikka oli oma mökki viikoksi,ei oikein niitä lapsiakaan viitsinyt yksinään jättää.
Ystävälläni on 2 lasta ja narkomaanilapsi eli kolme lasta ja tilanne oli kamalaa kotona yhdessä vaiheessa,ystäväni paloi täysin loppuun ja siinä muutkin perheestä,lopulta päättivät irtautua arjesta ja ottaa palan iloa perheellensä sekä lähteä hekin pienelle lomalle kun tilanne salli.
Nämä tietenkin esimerkkejä asioista jotka ei ole jokapäiväisiä mutta tosielämää oikeasta elämästä,ja ehkä tulisi joskus miettiä olisiko perheellä jokin oma syynsä tehdä lomamatka tms.ja totuushan on sekin että köyhemmät"eivät edes voi matkustaa risteilyllä viikonloppuisin mutta arkena se on paljon edullisempaa,kuten sesongin ulkopuolella olevat kaikki muutkin kohteet mahdollisia vähän köyhemmillekin.
Loma ajalla tarkoitettiinkin varmasti sitä että työpaikalta ei voi saada aina talviloman just kun se on koululla ja sama koskee muitakin lomia.Varsinkaan pien yrittäjät eivät voi lomailla silloin kun kaikki työntekijät lomailevat.Täytyy nyt laittaa tähän vielä sekin että poden lukihäiriötä ja teen kirjoitusvirheitä,mutta se ei ole elämässä tehnyt minusta normaalia idiootimpaa!Olet aivan oikeassa. Perheiden tilanteet vaihtelevat niin paljon, ettei yleistyksiä voi tehdä siitä, että ylimääräistä lomaa lapsilleen hakevat eivät arvosta koulua ja siirtävät kielteiset asenteensa lapsiinsa.
Meillä esim. yhteinen lomamatka, johon tarvittiin esikoiselle myös viikon ylimääräinen loma koulusta, oli todellinen henkireikä ja varmasti hyväksi meille kaikille. Rakas pieni poikamme kuoli yllättäin ja se oli tietysti raskasta aikaa myös isommille sisaruksille. Lisäksi miehelläni on vakava sairaus eikä isän näkeminen siinä kunnossa ole lapsillekaan helppoa. Kun miehen vointi antoi myöden, anoimme rehtorilta lomaa ja hän ainakin ymmärsi täysin, että siinä tilanteessa varmasti ylimääräinen loma on enemmän kuin tarpeen ja pikemminkin nostaa opiskeluintoa. Lapsemme myös sai etukäteen jo kaikki tehtävät, jotka hän teki jo ennen lomalle lähtöä, joten lomasta sai nauttia edes ajattelematta läksyjä.
Eikä koulumenestykseenkään tämä ylimääräinen loma vaikuttanut kielteisesti. Yhtä hyviä numeroita sai loman jälkeenkin. - äitix4..
Enkelipojan äiti kirjoitti:
Olet aivan oikeassa. Perheiden tilanteet vaihtelevat niin paljon, ettei yleistyksiä voi tehdä siitä, että ylimääräistä lomaa lapsilleen hakevat eivät arvosta koulua ja siirtävät kielteiset asenteensa lapsiinsa.
Meillä esim. yhteinen lomamatka, johon tarvittiin esikoiselle myös viikon ylimääräinen loma koulusta, oli todellinen henkireikä ja varmasti hyväksi meille kaikille. Rakas pieni poikamme kuoli yllättäin ja se oli tietysti raskasta aikaa myös isommille sisaruksille. Lisäksi miehelläni on vakava sairaus eikä isän näkeminen siinä kunnossa ole lapsillekaan helppoa. Kun miehen vointi antoi myöden, anoimme rehtorilta lomaa ja hän ainakin ymmärsi täysin, että siinä tilanteessa varmasti ylimääräinen loma on enemmän kuin tarpeen ja pikemminkin nostaa opiskeluintoa. Lapsemme myös sai etukäteen jo kaikki tehtävät, jotka hän teki jo ennen lomalle lähtöä, joten lomasta sai nauttia edes ajattelematta läksyjä.
Eikä koulumenestykseenkään tämä ylimääräinen loma vaikuttanut kielteisesti. Yhtä hyviä numeroita sai loman jälkeenkin.Teillä on koettu suuri menetys ja osaanottoni siitä!Ja kyllä tosiaan lomiin voi olla hyvinkin monia syitä ja kaikkia syitä niitä henk:kohtasia arkoja ei aina koululle haluta kertoa edes.ja väittämät että joku oppilas on jäännyt jälkeen lomamatkan takia niin ettei yhä kahden vuoden jälkeenkään ole oppinut asioita niin on täys puppua!
- Äiskäräiskä
Ja sinä teit lastensuojeluilmoituksen, vai?
- äitix...
Äiskäräiskä kirjoitti:
Ja sinä teit lastensuojeluilmoituksen, vai?
Siis minäkö?ilmoituksen mistä?
- Äiskäräiskä
äitix... kirjoitti:
Siis minäkö?ilmoituksen mistä?
Et sinä vaan tämä "Maikka", joka aiemmin kertoi, että jos lapsi jättää matkapäiväkirjan tekemättä, niin opettaja voi tehdä hänstä lastensuojeluilmoituksen. En tiedä oliko hän tosissaan ja onko hän oikeasti opettaja. Jos on, niin luojan kiitos ei minun lapseni opettaja kuitenkaan.
- äitix4....
Äiskäräiskä kirjoitti:
Et sinä vaan tämä "Maikka", joka aiemmin kertoi, että jos lapsi jättää matkapäiväkirjan tekemättä, niin opettaja voi tehdä hänstä lastensuojeluilmoituksen. En tiedä oliko hän tosissaan ja onko hän oikeasti opettaja. Jos on, niin luojan kiitos ei minun lapseni opettaja kuitenkaan.
Olisi mielenkiintoista tietää/mitähän ne lastens.viranomaiset sanoisi moisesta ilmoituksesta?(toivon ettei kyseessä ole opettaja koska mielestäni hänellä on joku katkeruus tyttöä kohtaan joka lomaili 2:vuotta sitten!Miten opettajan muistissa voi olla edes tämä 2v vanha loma?Ja syytös ettei ole siksi oppinut eikä opeteta?voi tyttö rukkaa jos ope vihaa ja syyttelee oppimisvaikeutta tommosen takia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907