Micran käsittämätön käyntihäiriö

Anonyymi

Vaihdoin pari kuukautta sitten -88 Micraan venttiilikannen kun jakohihna sattui menemään poikki ja venttiilit vioittuivat.

Vaihdon jälkeen - jos vika nyt siihen liittyy - autossa on ollut käynihäiriöitä. Auto käynnistyy hyvin ja käykin paikallaan hyvin mutta kun lähden liikenteeseen, alkaa nykiminen ja sammuminen jokaisissa liikennevaloissa ja missä vain kierrokset sattuvat laskemaan. Lämmettyään kunnolla häiriöt vähenevät mutta pientä nykimistä tasaisessa ajossakin on. Pidemmällä matkalla auton lämmettyä vikaa ei paljoa huomaa.

Olen vaihtanut puolan, tulpanjohdot, virranjakajan kannen, pyörijän, virranjakajan konkan, tulpat, bensansuodattimen ja nyt viimeksi koko kaasuttimen. Olen tutkinut starttikaasulla mahdolliset vuodot, niitä ei ole. Venttiilit on säädetty, sytytys moneenkin otteeseen. Sulakkeet on tarkistettu ja penkin alla oleva tyhjäkäyntiboxikin kerran vaihdettu. Öljyt ja vedet eivät mene sekaisin eikä kumpiakaan katoa. Olen varmaan tehnyt muutakin mutta kaikkea en edes muista.

Onko järkeviä ehdotuksia viaksi?

21

68

Vastaukset

  • Kannattaa viedä merkkikorjaamolle siellä laittavat testeriin ja vika varmasti löytyy.

    • Testeriin? Ei yli 30 vuotta vanhassa autossa ole mitään pistokkeita mihin voisi lyödä vikakoodinlukijan kiinni. Mainittakoon vielä että vaihdoin alipaineletkujakin ja kävin pakokaasutestissä joka oli ihan ok.


  • Onkohan tuon ikäsessä autossa katalysaattoria ? aattelin vaan, että jos katti on finaalissa, niin autossa on yleensä tollasia oireita.

    • Eipä ole katalysaattoria


  • Mäntä halki.

    • Niin - kun kone oli auki, tarkastelin mäntiä taskulampulla etsiessäni niistä venttiilien jälkiä - ei niistä jälkiä löytynyt. Kaipa halkeama olisi näkynyt. Hyvä idea silti, en tullut ajatelleeksi. Puristuspainemittarilla varmaan huomaisi vian, pitää tarkistaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Niin - kun kone oli auki, tarkastelin mäntiä taskulampulla etsiessäni niistä venttiilien jälkiä - ei niistä jälkiä löytynyt. Kaipa halkeama olisi näkynyt. Hyvä idea silti, en tullut ajatelleeksi. Puristuspainemittarilla varmaan huomaisi vian, pitää tarkistaa.

      Jotta moottori käy kunnolla, pitää olla puristuksia, kipinää ja bensaa/ilmaa oikeassa suhteessa.

      Tarkista ne puristukset, vaihdoit kannen, venttiileissäkin voi olla vikaa, tuskin se mäntä on halki kuitenkaan.

      Ilmavuoto voisi olla se toinen arvaus minulla. Tuolla "starttikaasulla" ei sitten ne vuodot löydy kuin tuurilla, eli se ei ole kovinkaan hyvä menetelmä.

      Mutta jos olet tupakkamiehiä tai tunnet sellaisen niin... puhaltaa jonkun alipaineletkun kautta tupakansavua imusarjaan, ulospäin vuotava savu on helppo huomata.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Jotta moottori käy kunnolla, pitää olla puristuksia, kipinää ja bensaa/ilmaa oikeassa suhteessa.

      Tarkista ne puristukset, vaihdoit kannen, venttiileissäkin voi olla vikaa, tuskin se mäntä on halki kuitenkaan.

      Ilmavuoto voisi olla se toinen arvaus minulla. Tuolla "starttikaasulla" ei sitten ne vuodot löydy kuin tuurilla, eli se ei ole kovinkaan hyvä menetelmä.

      Mutta jos olet tupakkamiehiä tai tunnet sellaisen niin... puhaltaa jonkun alipaineletkun kautta tupakansavua imusarjaan, ulospäin vuotava savu on helppo huomata.

      Kiitos näistä ohjeista - pitää viikonloppuna kokeilla.


  • Kantsuu viedä merkkiliikkeeseen ehdottomasti, on halvin paikka korjata.

    • Katsastin auton vioista huolimatta viime kuussa. Nyt katsastettuna auton arvo on ehkä 150 € (jos se olisi ehjä) Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €.

      Jos umpisuoleni puhkeaa, en ala itse leikaamaan sitä koska en osaa - kun autoni hajoaa, käytän kaiken oppimani tiedon ja taidon saadakseni sen kuntoon ja koen siitä vielä onnistumisen iloakin jos saan sen kuntoon. Jos en saa, olen kuitenkin oppinut paljon uutta ja sekin tuottaa iloa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Katsastin auton vioista huolimatta viime kuussa. Nyt katsastettuna auton arvo on ehkä 150 € (jos se olisi ehjä) Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €.

      Jos umpisuoleni puhkeaa, en ala itse leikaamaan sitä koska en osaa - kun autoni hajoaa, käytän kaiken oppimani tiedon ja taidon saadakseni sen kuntoon ja koen siitä vielä onnistumisen iloakin jos saan sen kuntoon. Jos en saa, olen kuitenkin oppinut paljon uutta ja sekin tuottaa iloa.

      "Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €."

      Teoriasi mukaan tuohon ei kannata vaihtaa edes ajovalopolttimoa, koska auton arvo on ja pysyy siinä 150 eurossa.

      Eikö kannattaisi laskea autoilun kokonaiskulut vuotta kohden, eikä sitä, paljonko auton arvo on.

      Olen itse teettänyt 300 euron autoon 500 euron remontit. Ja se kannatti. Ajan viisi vuotta myöhemmin edelleen samalla autolla. Auton hinnalla ei ole merkitystä siinä, paljonko korjaaminen maksaa, vaan sillä, mitä se maksaa vuotta kohden.

      Halpaan autoon kannattaa siis tehdä jopa hieman kalliimpikin remontti, kun arvonalennus on olematon.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €."

      Teoriasi mukaan tuohon ei kannata vaihtaa edes ajovalopolttimoa, koska auton arvo on ja pysyy siinä 150 eurossa.

      Eikö kannattaisi laskea autoilun kokonaiskulut vuotta kohden, eikä sitä, paljonko auton arvo on.

      Olen itse teettänyt 300 euron autoon 500 euron remontit. Ja se kannatti. Ajan viisi vuotta myöhemmin edelleen samalla autolla. Auton hinnalla ei ole merkitystä siinä, paljonko korjaaminen maksaa, vaan sillä, mitä se maksaa vuotta kohden.

      Halpaan autoon kannattaa siis tehdä jopa hieman kalliimpikin remontti, kun arvonalennus on olematon.

      Olet varmasti oikeassa. Jatkan vian etsimistä - eiköhän se jossain vaiheessa löydy.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Olet varmasti oikeassa. Jatkan vian etsimistä - eiköhän se jossain vaiheessa löydy.

      Uskaltaisin väittää lähes satavarmasti, että jakohihna ei mennyt ihan paikalleen. Itsellä kävi aikoinaan juuri noin ja vikaa etsin sieltä täältä, mutten siitä kohtaa, jota korjasin -
      pari pykälää oli pielessä. Yhdenkin pykälän heitto riittää noihin oireisiin.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Uskaltaisin väittää lähes satavarmasti, että jakohihna ei mennyt ihan paikalleen. Itsellä kävi aikoinaan juuri noin ja vikaa etsin sieltä täältä, mutten siitä kohtaa, jota korjasin -
      pari pykälää oli pielessä. Yhdenkin pykälän heitto riittää noihin oireisiin.

      Sekä lisäisin vielä, että "vie merkkikorjaamoon" ei ole edes neuvo! Kyllä täälläkin pitäisi
      sen vertaa tuo auto tuntea.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Uskaltaisin väittää lähes satavarmasti, että jakohihna ei mennyt ihan paikalleen. Itsellä kävi aikoinaan juuri noin ja vikaa etsin sieltä täältä, mutten siitä kohtaa, jota korjasin -
      pari pykälää oli pielessä. Yhdenkin pykälän heitto riittää noihin oireisiin.

      Pitää tarkistaa tuokin vaikka mielestäni kohdistuspisteet olivat varsin kohdillaan kun laitoin hihnan paikoilleen. Ainahan voi tapahtua jokin lipsahdus kun kiristelee hihnaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Pitää tarkistaa tuokin vaikka mielestäni kohdistuspisteet olivat varsin kohdillaan kun laitoin hihnan paikoilleen. Ainahan voi tapahtua jokin lipsahdus kun kiristelee hihnaa.

      Micran seikkailut jatkuvat. Tänään tähdin kotoani liikenteeseen ilman sanottavampia ongelmia kunnes toisissa liikennevaloissa odotellessani auto sammui kuin seinään - yhtään varoittamatta. Starttailin aikani tuloksetta ja sain apua jotta auto saatiin työnnettyä tien laitaan.

      Soiteltuani kaveria hinausapuun kokeilin vielä startata ja auto lähti taas käyntiin ilman mitään ongelmia. Tänään sitten tyhjensin bensatankin pohjatulpasta ja puhalsin paineilmalla bensaletkut puhtaiksi. Ajattelin että tankissa liikkuu ruostetta mutta bensa oli aivan puhdasta, ei ruosteen hiventäkään.

      Hihnan kohdistuspisteet olivat kohdillaan joten vika ei johdu siitä. Tupakansavuakin tuli puhallettua alipaineletkuihin mutta sitä ei tullut näkyvästi mistään ulos - mihin lienee kadonnut.

      Tiukassa on tämä vika...


    • Anonyymi kirjoitti:

      Micran seikkailut jatkuvat. Tänään tähdin kotoani liikenteeseen ilman sanottavampia ongelmia kunnes toisissa liikennevaloissa odotellessani auto sammui kuin seinään - yhtään varoittamatta. Starttailin aikani tuloksetta ja sain apua jotta auto saatiin työnnettyä tien laitaan.

      Soiteltuani kaveria hinausapuun kokeilin vielä startata ja auto lähti taas käyntiin ilman mitään ongelmia. Tänään sitten tyhjensin bensatankin pohjatulpasta ja puhalsin paineilmalla bensaletkut puhtaiksi. Ajattelin että tankissa liikkuu ruostetta mutta bensa oli aivan puhdasta, ei ruosteen hiventäkään.

      Hihnan kohdistuspisteet olivat kohdillaan joten vika ei johdu siitä. Tupakansavuakin tuli puhallettua alipaineletkuihin mutta sitä ei tullut näkyvästi mistään ulos - mihin lienee kadonnut.

      Tiukassa on tämä vika...

      Ettei vaan ole sähköpuolella joku kosketushäiriö jossakin kohtaa jos tuo sammuminen tapahtuu satunnaisesti.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ettei vaan ole sähköpuolella joku kosketushäiriö jossakin kohtaa jos tuo sammuminen tapahtuu satunnaisesti.

      Eipä ole tällä autolla kymmenen vuoden aikana moista sattunut. Voihan olla ettei liity alkuperäiseen vikaan mitenkään - vaikea sanoa.


  • Tänään sama oire eli viiden minuutin ajon jälkeen sammui kuin seinään, sitten hetken päästä lähti käyntiin. Kun sain auton parkkipaikalle ja kävin kahvilla, auto ei enää käynnistynyt. Taitaa Micran taru olla lopussa.

  • Micran taru ei ollutkaan lopussa vaan viimein vaihdoin kärjettömän virranjakajan autoon ja käyntihäiriöt ja sammumiset loppuivat

  • Olipa kerran kondensio pisara UMPINAISESSA sytkäpoksissa. Kuumana toimi HÖYRYSTY. Huollossa mittasivat 8 kipinää kierroksella (4sy) uusi pistettiin ja suihke silikoonia pintaan sillä mentiin kunnes ruoste puri pohjaan reijän..
    Poksi liimalla kiinni jakajan takana pystyssä sisällä pohjalla rivi kullanvärisiä liitoksia joiden väliin vesipisara kondensoitui oireet mitä sattuu.. kylmänä.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Työssäkäyvien köyhyys

    oli uutisissa. Jopa 200 000 ihmistä saattaa ajoittain tarvita sosiaaliapua "pärjätäkseen palkallaan". Silppu- ja osa-aikatyöt eivät lyö leiville.
    Maailman menoa
    179
    3535
  2. Eerikäisen postaukset

    Onko oikeesti kivaa Vikkelle kun isukki postaa kokoaika someen siitä kuvii.😑 Ei saa ees kaverinsa kanssa rauhassa leikkii ettei Esko oo laittamas "ma
    18
    1081