Micran käsittämätön käyntihäiriö

Anonyymi

Vaihdoin pari kuukautta sitten -88 Micraan venttiilikannen kun jakohihna sattui menemään poikki ja venttiilit vioittuivat.

Vaihdon jälkeen - jos vika nyt siihen liittyy - autossa on ollut käynihäiriöitä. Auto käynnistyy hyvin ja käykin paikallaan hyvin mutta kun lähden liikenteeseen, alkaa nykiminen ja sammuminen jokaisissa liikennevaloissa ja missä vain kierrokset sattuvat laskemaan. Lämmettyään kunnolla häiriöt vähenevät mutta pientä nykimistä tasaisessa ajossakin on. Pidemmällä matkalla auton lämmettyä vikaa ei paljoa huomaa.

Olen vaihtanut puolan, tulpanjohdot, virranjakajan kannen, pyörijän, virranjakajan konkan, tulpat, bensansuodattimen ja nyt viimeksi koko kaasuttimen. Olen tutkinut starttikaasulla mahdolliset vuodot, niitä ei ole. Venttiilit on säädetty, sytytys moneenkin otteeseen. Sulakkeet on tarkistettu ja penkin alla oleva tyhjäkäyntiboxikin kerran vaihdettu. Öljyt ja vedet eivät mene sekaisin eikä kumpiakaan katoa. Olen varmaan tehnyt muutakin mutta kaikkea en edes muista.

Onko järkeviä ehdotuksia viaksi?

21

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa viedä merkkikorjaamolle siellä laittavat testeriin ja vika varmasti löytyy.

      • Anonyymi

        Testeriin? Ei yli 30 vuotta vanhassa autossa ole mitään pistokkeita mihin voisi lyödä vikakoodinlukijan kiinni. Mainittakoon vielä että vaihdoin alipaineletkujakin ja kävin pakokaasutestissä joka oli ihan ok.


    • Anonyymi

      Onkohan tuon ikäsessä autossa katalysaattoria ? aattelin vaan, että jos katti on finaalissa, niin autossa on yleensä tollasia oireita.

      • Anonyymi

        Eipä ole katalysaattoria


    • Anonyymi

      Mäntä halki.

      • Anonyymi

        Niin - kun kone oli auki, tarkastelin mäntiä taskulampulla etsiessäni niistä venttiilien jälkiä - ei niistä jälkiä löytynyt. Kaipa halkeama olisi näkynyt. Hyvä idea silti, en tullut ajatelleeksi. Puristuspainemittarilla varmaan huomaisi vian, pitää tarkistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin - kun kone oli auki, tarkastelin mäntiä taskulampulla etsiessäni niistä venttiilien jälkiä - ei niistä jälkiä löytynyt. Kaipa halkeama olisi näkynyt. Hyvä idea silti, en tullut ajatelleeksi. Puristuspainemittarilla varmaan huomaisi vian, pitää tarkistaa.

        Jotta moottori käy kunnolla, pitää olla puristuksia, kipinää ja bensaa/ilmaa oikeassa suhteessa.

        Tarkista ne puristukset, vaihdoit kannen, venttiileissäkin voi olla vikaa, tuskin se mäntä on halki kuitenkaan.

        Ilmavuoto voisi olla se toinen arvaus minulla. Tuolla "starttikaasulla" ei sitten ne vuodot löydy kuin tuurilla, eli se ei ole kovinkaan hyvä menetelmä.

        Mutta jos olet tupakkamiehiä tai tunnet sellaisen niin... puhaltaa jonkun alipaineletkun kautta tupakansavua imusarjaan, ulospäin vuotava savu on helppo huomata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotta moottori käy kunnolla, pitää olla puristuksia, kipinää ja bensaa/ilmaa oikeassa suhteessa.

        Tarkista ne puristukset, vaihdoit kannen, venttiileissäkin voi olla vikaa, tuskin se mäntä on halki kuitenkaan.

        Ilmavuoto voisi olla se toinen arvaus minulla. Tuolla "starttikaasulla" ei sitten ne vuodot löydy kuin tuurilla, eli se ei ole kovinkaan hyvä menetelmä.

        Mutta jos olet tupakkamiehiä tai tunnet sellaisen niin... puhaltaa jonkun alipaineletkun kautta tupakansavua imusarjaan, ulospäin vuotava savu on helppo huomata.

        Kiitos näistä ohjeista - pitää viikonloppuna kokeilla.


    • Anonyymi

      Kantsuu viedä merkkiliikkeeseen ehdottomasti, on halvin paikka korjata.

      • Anonyymi

        Katsastin auton vioista huolimatta viime kuussa. Nyt katsastettuna auton arvo on ehkä 150 € (jos se olisi ehjä) Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €.

        Jos umpisuoleni puhkeaa, en ala itse leikaamaan sitä koska en osaa - kun autoni hajoaa, käytän kaiken oppimani tiedon ja taidon saadakseni sen kuntoon ja koen siitä vielä onnistumisen iloakin jos saan sen kuntoon. Jos en saa, olen kuitenkin oppinut paljon uutta ja sekin tuottaa iloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastin auton vioista huolimatta viime kuussa. Nyt katsastettuna auton arvo on ehkä 150 € (jos se olisi ehjä) Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €.

        Jos umpisuoleni puhkeaa, en ala itse leikaamaan sitä koska en osaa - kun autoni hajoaa, käytän kaiken oppimani tiedon ja taidon saadakseni sen kuntoon ja koen siitä vielä onnistumisen iloakin jos saan sen kuntoon. Jos en saa, olen kuitenkin oppinut paljon uutta ja sekin tuottaa iloa.

        "Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €."

        Teoriasi mukaan tuohon ei kannata vaihtaa edes ajovalopolttimoa, koska auton arvo on ja pysyy siinä 150 eurossa.

        Eikö kannattaisi laskea autoilun kokonaiskulut vuotta kohden, eikä sitä, paljonko auton arvo on.

        Olen itse teettänyt 300 euron autoon 500 euron remontit. Ja se kannatti. Ajan viisi vuotta myöhemmin edelleen samalla autolla. Auton hinnalla ei ole merkitystä siinä, paljonko korjaaminen maksaa, vaan sillä, mitä se maksaa vuotta kohden.

        Halpaan autoon kannattaa siis tehdä jopa hieman kalliimpikin remontti, kun arvonalennus on olematon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €."

        Teoriasi mukaan tuohon ei kannata vaihtaa edes ajovalopolttimoa, koska auton arvo on ja pysyy siinä 150 eurossa.

        Eikö kannattaisi laskea autoilun kokonaiskulut vuotta kohden, eikä sitä, paljonko auton arvo on.

        Olen itse teettänyt 300 euron autoon 500 euron remontit. Ja se kannatti. Ajan viisi vuotta myöhemmin edelleen samalla autolla. Auton hinnalla ei ole merkitystä siinä, paljonko korjaaminen maksaa, vaan sillä, mitä se maksaa vuotta kohden.

        Halpaan autoon kannattaa siis tehdä jopa hieman kalliimpikin remontti, kun arvonalennus on olematon.

        Olet varmasti oikeassa. Jatkan vian etsimistä - eiköhän se jossain vaiheessa löydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmasti oikeassa. Jatkan vian etsimistä - eiköhän se jossain vaiheessa löydy.

        Uskaltaisin väittää lähes satavarmasti, että jakohihna ei mennyt ihan paikalleen. Itsellä kävi aikoinaan juuri noin ja vikaa etsin sieltä täältä, mutten siitä kohtaa, jota korjasin -
        pari pykälää oli pielessä. Yhdenkin pykälän heitto riittää noihin oireisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskaltaisin väittää lähes satavarmasti, että jakohihna ei mennyt ihan paikalleen. Itsellä kävi aikoinaan juuri noin ja vikaa etsin sieltä täältä, mutten siitä kohtaa, jota korjasin -
        pari pykälää oli pielessä. Yhdenkin pykälän heitto riittää noihin oireisiin.

        Sekä lisäisin vielä, että "vie merkkikorjaamoon" ei ole edes neuvo! Kyllä täälläkin pitäisi
        sen vertaa tuo auto tuntea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskaltaisin väittää lähes satavarmasti, että jakohihna ei mennyt ihan paikalleen. Itsellä kävi aikoinaan juuri noin ja vikaa etsin sieltä täältä, mutten siitä kohtaa, jota korjasin -
        pari pykälää oli pielessä. Yhdenkin pykälän heitto riittää noihin oireisiin.

        Pitää tarkistaa tuokin vaikka mielestäni kohdistuspisteet olivat varsin kohdillaan kun laitoin hihnan paikoilleen. Ainahan voi tapahtua jokin lipsahdus kun kiristelee hihnaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää tarkistaa tuokin vaikka mielestäni kohdistuspisteet olivat varsin kohdillaan kun laitoin hihnan paikoilleen. Ainahan voi tapahtua jokin lipsahdus kun kiristelee hihnaa.

        Micran seikkailut jatkuvat. Tänään tähdin kotoani liikenteeseen ilman sanottavampia ongelmia kunnes toisissa liikennevaloissa odotellessani auto sammui kuin seinään - yhtään varoittamatta. Starttailin aikani tuloksetta ja sain apua jotta auto saatiin työnnettyä tien laitaan.

        Soiteltuani kaveria hinausapuun kokeilin vielä startata ja auto lähti taas käyntiin ilman mitään ongelmia. Tänään sitten tyhjensin bensatankin pohjatulpasta ja puhalsin paineilmalla bensaletkut puhtaiksi. Ajattelin että tankissa liikkuu ruostetta mutta bensa oli aivan puhdasta, ei ruosteen hiventäkään.

        Hihnan kohdistuspisteet olivat kohdillaan joten vika ei johdu siitä. Tupakansavuakin tuli puhallettua alipaineletkuihin mutta sitä ei tullut näkyvästi mistään ulos - mihin lienee kadonnut.

        Tiukassa on tämä vika...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Micran seikkailut jatkuvat. Tänään tähdin kotoani liikenteeseen ilman sanottavampia ongelmia kunnes toisissa liikennevaloissa odotellessani auto sammui kuin seinään - yhtään varoittamatta. Starttailin aikani tuloksetta ja sain apua jotta auto saatiin työnnettyä tien laitaan.

        Soiteltuani kaveria hinausapuun kokeilin vielä startata ja auto lähti taas käyntiin ilman mitään ongelmia. Tänään sitten tyhjensin bensatankin pohjatulpasta ja puhalsin paineilmalla bensaletkut puhtaiksi. Ajattelin että tankissa liikkuu ruostetta mutta bensa oli aivan puhdasta, ei ruosteen hiventäkään.

        Hihnan kohdistuspisteet olivat kohdillaan joten vika ei johdu siitä. Tupakansavuakin tuli puhallettua alipaineletkuihin mutta sitä ei tullut näkyvästi mistään ulos - mihin lienee kadonnut.

        Tiukassa on tämä vika...

        Ettei vaan ole sähköpuolella joku kosketushäiriö jossakin kohtaa jos tuo sammuminen tapahtuu satunnaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei vaan ole sähköpuolella joku kosketushäiriö jossakin kohtaa jos tuo sammuminen tapahtuu satunnaisesti.

        Eipä ole tällä autolla kymmenen vuoden aikana moista sattunut. Voihan olla ettei liity alkuperäiseen vikaan mitenkään - vaikea sanoa.


    • Anonyymi

      Tänään sama oire eli viiden minuutin ajon jälkeen sammui kuin seinään, sitten hetken päästä lähti käyntiin. Kun sain auton parkkipaikalle ja kävin kahvilla, auto ei enää käynnistynyt. Taitaa Micran taru olla lopussa.

    • Anonyymi

      Micran taru ei ollutkaan lopussa vaan viimein vaihdoin kärjettömän virranjakajan autoon ja käyntihäiriöt ja sammumiset loppuivat

    • Anonyymi

      Olipa kerran kondensio pisara UMPINAISESSA sytkäpoksissa. Kuumana toimi HÖYRYSTY. Huollossa mittasivat 8 kipinää kierroksella (4sy) uusi pistettiin ja suihke silikoonia pintaan sillä mentiin kunnes ruoste puri pohjaan reijän..
      Poksi liimalla kiinni jakajan takana pystyssä sisällä pohjalla rivi kullanvärisiä liitoksia joiden väliin vesipisara kondensoitui oireet mitä sattuu.. kylmänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      147
      10823
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5170
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2373
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      29
      2073
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1671
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1492
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      29
      1194
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1146
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      915
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      862
    Aihe