Micran käsittämätön käyntihäiriö

Anonyymi

Vaihdoin pari kuukautta sitten -88 Micraan venttiilikannen kun jakohihna sattui menemään poikki ja venttiilit vioittuivat.

Vaihdon jälkeen - jos vika nyt siihen liittyy - autossa on ollut käynihäiriöitä. Auto käynnistyy hyvin ja käykin paikallaan hyvin mutta kun lähden liikenteeseen, alkaa nykiminen ja sammuminen jokaisissa liikennevaloissa ja missä vain kierrokset sattuvat laskemaan. Lämmettyään kunnolla häiriöt vähenevät mutta pientä nykimistä tasaisessa ajossakin on. Pidemmällä matkalla auton lämmettyä vikaa ei paljoa huomaa.

Olen vaihtanut puolan, tulpanjohdot, virranjakajan kannen, pyörijän, virranjakajan konkan, tulpat, bensansuodattimen ja nyt viimeksi koko kaasuttimen. Olen tutkinut starttikaasulla mahdolliset vuodot, niitä ei ole. Venttiilit on säädetty, sytytys moneenkin otteeseen. Sulakkeet on tarkistettu ja penkin alla oleva tyhjäkäyntiboxikin kerran vaihdettu. Öljyt ja vedet eivät mene sekaisin eikä kumpiakaan katoa. Olen varmaan tehnyt muutakin mutta kaikkea en edes muista.

Onko järkeviä ehdotuksia viaksi?

21

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa viedä merkkikorjaamolle siellä laittavat testeriin ja vika varmasti löytyy.

      • Anonyymi

        Testeriin? Ei yli 30 vuotta vanhassa autossa ole mitään pistokkeita mihin voisi lyödä vikakoodinlukijan kiinni. Mainittakoon vielä että vaihdoin alipaineletkujakin ja kävin pakokaasutestissä joka oli ihan ok.


    • Anonyymi

      Onkohan tuon ikäsessä autossa katalysaattoria ? aattelin vaan, että jos katti on finaalissa, niin autossa on yleensä tollasia oireita.

      • Anonyymi

        Eipä ole katalysaattoria


    • Anonyymi

      Mäntä halki.

      • Anonyymi

        Niin - kun kone oli auki, tarkastelin mäntiä taskulampulla etsiessäni niistä venttiilien jälkiä - ei niistä jälkiä löytynyt. Kaipa halkeama olisi näkynyt. Hyvä idea silti, en tullut ajatelleeksi. Puristuspainemittarilla varmaan huomaisi vian, pitää tarkistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin - kun kone oli auki, tarkastelin mäntiä taskulampulla etsiessäni niistä venttiilien jälkiä - ei niistä jälkiä löytynyt. Kaipa halkeama olisi näkynyt. Hyvä idea silti, en tullut ajatelleeksi. Puristuspainemittarilla varmaan huomaisi vian, pitää tarkistaa.

        Jotta moottori käy kunnolla, pitää olla puristuksia, kipinää ja bensaa/ilmaa oikeassa suhteessa.

        Tarkista ne puristukset, vaihdoit kannen, venttiileissäkin voi olla vikaa, tuskin se mäntä on halki kuitenkaan.

        Ilmavuoto voisi olla se toinen arvaus minulla. Tuolla "starttikaasulla" ei sitten ne vuodot löydy kuin tuurilla, eli se ei ole kovinkaan hyvä menetelmä.

        Mutta jos olet tupakkamiehiä tai tunnet sellaisen niin... puhaltaa jonkun alipaineletkun kautta tupakansavua imusarjaan, ulospäin vuotava savu on helppo huomata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotta moottori käy kunnolla, pitää olla puristuksia, kipinää ja bensaa/ilmaa oikeassa suhteessa.

        Tarkista ne puristukset, vaihdoit kannen, venttiileissäkin voi olla vikaa, tuskin se mäntä on halki kuitenkaan.

        Ilmavuoto voisi olla se toinen arvaus minulla. Tuolla "starttikaasulla" ei sitten ne vuodot löydy kuin tuurilla, eli se ei ole kovinkaan hyvä menetelmä.

        Mutta jos olet tupakkamiehiä tai tunnet sellaisen niin... puhaltaa jonkun alipaineletkun kautta tupakansavua imusarjaan, ulospäin vuotava savu on helppo huomata.

        Kiitos näistä ohjeista - pitää viikonloppuna kokeilla.


    • Anonyymi

      Kantsuu viedä merkkiliikkeeseen ehdottomasti, on halvin paikka korjata.

      • Anonyymi

        Katsastin auton vioista huolimatta viime kuussa. Nyt katsastettuna auton arvo on ehkä 150 € (jos se olisi ehjä) Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €.

        Jos umpisuoleni puhkeaa, en ala itse leikaamaan sitä koska en osaa - kun autoni hajoaa, käytän kaiken oppimani tiedon ja taidon saadakseni sen kuntoon ja koen siitä vielä onnistumisen iloakin jos saan sen kuntoon. Jos en saa, olen kuitenkin oppinut paljon uutta ja sekin tuottaa iloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsastin auton vioista huolimatta viime kuussa. Nyt katsastettuna auton arvo on ehkä 150 € (jos se olisi ehjä) Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €.

        Jos umpisuoleni puhkeaa, en ala itse leikaamaan sitä koska en osaa - kun autoni hajoaa, käytän kaiken oppimani tiedon ja taidon saadakseni sen kuntoon ja koen siitä vielä onnistumisen iloakin jos saan sen kuntoon. Jos en saa, olen kuitenkin oppinut paljon uutta ja sekin tuottaa iloa.

        "Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €."

        Teoriasi mukaan tuohon ei kannata vaihtaa edes ajovalopolttimoa, koska auton arvo on ja pysyy siinä 150 eurossa.

        Eikö kannattaisi laskea autoilun kokonaiskulut vuotta kohden, eikä sitä, paljonko auton arvo on.

        Olen itse teettänyt 300 euron autoon 500 euron remontit. Ja se kannatti. Ajan viisi vuotta myöhemmin edelleen samalla autolla. Auton hinnalla ei ole merkitystä siinä, paljonko korjaaminen maksaa, vaan sillä, mitä se maksaa vuotta kohden.

        Halpaan autoon kannattaa siis tehdä jopa hieman kalliimpikin remontti, kun arvonalennus on olematon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Merkkihuollossa korjaus olisi maksanut 500 eurosta yläspäin ja auton arvo olisi yhä ollut tuo 150 €."

        Teoriasi mukaan tuohon ei kannata vaihtaa edes ajovalopolttimoa, koska auton arvo on ja pysyy siinä 150 eurossa.

        Eikö kannattaisi laskea autoilun kokonaiskulut vuotta kohden, eikä sitä, paljonko auton arvo on.

        Olen itse teettänyt 300 euron autoon 500 euron remontit. Ja se kannatti. Ajan viisi vuotta myöhemmin edelleen samalla autolla. Auton hinnalla ei ole merkitystä siinä, paljonko korjaaminen maksaa, vaan sillä, mitä se maksaa vuotta kohden.

        Halpaan autoon kannattaa siis tehdä jopa hieman kalliimpikin remontti, kun arvonalennus on olematon.

        Olet varmasti oikeassa. Jatkan vian etsimistä - eiköhän se jossain vaiheessa löydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet varmasti oikeassa. Jatkan vian etsimistä - eiköhän se jossain vaiheessa löydy.

        Uskaltaisin väittää lähes satavarmasti, että jakohihna ei mennyt ihan paikalleen. Itsellä kävi aikoinaan juuri noin ja vikaa etsin sieltä täältä, mutten siitä kohtaa, jota korjasin -
        pari pykälää oli pielessä. Yhdenkin pykälän heitto riittää noihin oireisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskaltaisin väittää lähes satavarmasti, että jakohihna ei mennyt ihan paikalleen. Itsellä kävi aikoinaan juuri noin ja vikaa etsin sieltä täältä, mutten siitä kohtaa, jota korjasin -
        pari pykälää oli pielessä. Yhdenkin pykälän heitto riittää noihin oireisiin.

        Sekä lisäisin vielä, että "vie merkkikorjaamoon" ei ole edes neuvo! Kyllä täälläkin pitäisi
        sen vertaa tuo auto tuntea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskaltaisin väittää lähes satavarmasti, että jakohihna ei mennyt ihan paikalleen. Itsellä kävi aikoinaan juuri noin ja vikaa etsin sieltä täältä, mutten siitä kohtaa, jota korjasin -
        pari pykälää oli pielessä. Yhdenkin pykälän heitto riittää noihin oireisiin.

        Pitää tarkistaa tuokin vaikka mielestäni kohdistuspisteet olivat varsin kohdillaan kun laitoin hihnan paikoilleen. Ainahan voi tapahtua jokin lipsahdus kun kiristelee hihnaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää tarkistaa tuokin vaikka mielestäni kohdistuspisteet olivat varsin kohdillaan kun laitoin hihnan paikoilleen. Ainahan voi tapahtua jokin lipsahdus kun kiristelee hihnaa.

        Micran seikkailut jatkuvat. Tänään tähdin kotoani liikenteeseen ilman sanottavampia ongelmia kunnes toisissa liikennevaloissa odotellessani auto sammui kuin seinään - yhtään varoittamatta. Starttailin aikani tuloksetta ja sain apua jotta auto saatiin työnnettyä tien laitaan.

        Soiteltuani kaveria hinausapuun kokeilin vielä startata ja auto lähti taas käyntiin ilman mitään ongelmia. Tänään sitten tyhjensin bensatankin pohjatulpasta ja puhalsin paineilmalla bensaletkut puhtaiksi. Ajattelin että tankissa liikkuu ruostetta mutta bensa oli aivan puhdasta, ei ruosteen hiventäkään.

        Hihnan kohdistuspisteet olivat kohdillaan joten vika ei johdu siitä. Tupakansavuakin tuli puhallettua alipaineletkuihin mutta sitä ei tullut näkyvästi mistään ulos - mihin lienee kadonnut.

        Tiukassa on tämä vika...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Micran seikkailut jatkuvat. Tänään tähdin kotoani liikenteeseen ilman sanottavampia ongelmia kunnes toisissa liikennevaloissa odotellessani auto sammui kuin seinään - yhtään varoittamatta. Starttailin aikani tuloksetta ja sain apua jotta auto saatiin työnnettyä tien laitaan.

        Soiteltuani kaveria hinausapuun kokeilin vielä startata ja auto lähti taas käyntiin ilman mitään ongelmia. Tänään sitten tyhjensin bensatankin pohjatulpasta ja puhalsin paineilmalla bensaletkut puhtaiksi. Ajattelin että tankissa liikkuu ruostetta mutta bensa oli aivan puhdasta, ei ruosteen hiventäkään.

        Hihnan kohdistuspisteet olivat kohdillaan joten vika ei johdu siitä. Tupakansavuakin tuli puhallettua alipaineletkuihin mutta sitä ei tullut näkyvästi mistään ulos - mihin lienee kadonnut.

        Tiukassa on tämä vika...

        Ettei vaan ole sähköpuolella joku kosketushäiriö jossakin kohtaa jos tuo sammuminen tapahtuu satunnaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettei vaan ole sähköpuolella joku kosketushäiriö jossakin kohtaa jos tuo sammuminen tapahtuu satunnaisesti.

        Eipä ole tällä autolla kymmenen vuoden aikana moista sattunut. Voihan olla ettei liity alkuperäiseen vikaan mitenkään - vaikea sanoa.


    • Anonyymi

      Tänään sama oire eli viiden minuutin ajon jälkeen sammui kuin seinään, sitten hetken päästä lähti käyntiin. Kun sain auton parkkipaikalle ja kävin kahvilla, auto ei enää käynnistynyt. Taitaa Micran taru olla lopussa.

    • Anonyymi

      Micran taru ei ollutkaan lopussa vaan viimein vaihdoin kärjettömän virranjakajan autoon ja käyntihäiriöt ja sammumiset loppuivat

    • Anonyymi

      Olipa kerran kondensio pisara UMPINAISESSA sytkäpoksissa. Kuumana toimi HÖYRYSTY. Huollossa mittasivat 8 kipinää kierroksella (4sy) uusi pistettiin ja suihke silikoonia pintaan sillä mentiin kunnes ruoste puri pohjaan reijän..
      Poksi liimalla kiinni jakajan takana pystyssä sisällä pohjalla rivi kullanvärisiä liitoksia joiden väliin vesipisara kondensoitui oireet mitä sattuu.. kylmänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe