CMYK-värit

en oikein ymmärrä

Hei!

Opiskeluni vuoksi pitäisi eräs harjoitustyö tallentaa CMYK-väritilassa TIFF-tiedostona. Käytössäni on GIMP ja sillä voi kyllä kuvan hajottaa neljäksi CMYK-kanavaksi, mutta kuvat ovat harmaasävyisiä eivätkä värillisiä.

Pitäisikö CMYK-väritilassa olevat kuvat näkyä näytöllä harmmasävyisinä vai värillisinä? Kuinkahan Photoshopissa kuvat näkyvät? Hajottaako Photoshop kuvat neljälle eri tasolle, vai neljäksi eri kuvaksi?

Kiitos!

3

3426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ???????????

Kyllä CMYK-kuvat näkyvät Photosopissa värillisinä.

CMYK-kuvassa on 4 eri värikanavaa, joita voi säädellä erikseen. Esim. ongelmallisissa ihonvärisäädöissä mun tulee käytettyä CMYK-kuvaa värien säätöön.

• Dac

Tokihan CMYK on värillinen, lyhenne tulee sanoista Cyan, Magenta, Yellow ja Key (joka on siis musta). CMYK on printtimediassa käytetty siksi, että joillain printtereillä on paha tapa muuntaa RGB-järjestelmä aivan väärin, eikä lopputulos ole lainkaan samannäköinen kuin alkuperäinen RGB-kuva. CMYK siis vastaa paremmin printtitulosta. :)

TIFF taas on pakkaamatonta kuvaa, eli optimoitu printtimediaan niin ikään. Työsi taitaa tulla tulostettavaksi?

• kommenttia

Ensin oli paino..ja siis reprotyöt ja värierottelu.Eli cmykkiä käytetään siksi että se on painotöissä standardi väriavaruus vielä tänäkin päivänä hexachrome(6-väri) koneiden kuitenkin hiljakseen yleistyessä laadukkaanpien painotöiden toteuttamisessa.

Aikanaan tietotekniikan kehittyessä tuli dtp ja kuvankäsittely siirtyi tietokoneympäristöön jolloin konemaailman mukana asiaa tuli sotkemaan rgb-väriavaruus.

Rgb on väriavaruudeltaan laajenpi kuin cmyk eli kuvankäsittelyssä pitäisi tietää edes alkeet mitä on tekemässä.

Ammattilaisella on on ammattitaidon lisäksi asianmukainen laitteisto. Eli käytössään oikeat icc-profiilit, tiedot painatusmenetelmistä ja painotalojen tarkat speksit töihinsä. Laitteisto on asianmukaisesti mittalaitteilla kalibroitu sekä tärkeistä töissä otetaan aina vedos ennen varsinaista painatusta. Ja niissä taidepainatustöissä on suunnittelija aina mukana itse painoprosessin aikana valvomassa lopputulosta.

Tiff-formaatti pakataan pääsääntöisesti Lzw pakkausmenetelmällä joka ei hävitä informaatiota päinvastoin kuin esim. webbitöissä käytettävä jpg.Aiemmin oli pc/mac epäyhteensopivuus ongelmien takia suositeltavaa toimittaa materiaali Eps-formaatissa, mutta nykyisin varsin monet laitokset suosittelevat amatöörien toimittavan materiaalin Photoshopin natiivissa psd muodossa koska silloin on helpointa nopeasti korjata törkeimmät virheet ennen tuotantoon toimittamista.

Alkupetäinen kysyjä kysyi tosin gimpistä....gimpin käyttäminen painotöissä lienee todella haastavaa koska cmyk tuki on olematon kuten kysyjäkin empiirisesti oli havainnut. Sitäpaitsi kyse on värikanavista....

Lopuksi.. kummastuttaa millä eväillä ihmiset tekevät töitä ja mitä ihmettä alan oppilaitoksissa oikein opetetaan......

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      5976
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      22
      3259
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      161
      2750
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      29
      2630
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82