Meille tulee uusi talo, mietin olohuoneen värejä ja sävyjä, olisiko teillä vinkkejä?
Lattia on tummaa parkettia (Jarrah), siniharmaat nahkasohva ja 2 massiivistä nojatuolia, keittiön ja olohuoneen jakaa korkea luonnonvalkoinen tiileri-leivinuuni. Miltä kuulostaa: jos seinät olisi beesin-väristä röpelötapettia; kevyet läpinäkyvät luonnonvalkoiset verhot, luonnonvalkoiset ja ruskeat (lähellä parketin väriä) sohvatyynyt. Katto valkolakattua puuta. Keittiökaapit luonnonvalkoiset sileät,ei valolistoja, valkoinen runko, pyökkitaso,valkoiset kodinkoneet, lattia punaruskea laatta, iso ja leveä ruokapöytä saman värinen kuin keittiötasot. Miltä kuulostaa?
olohuoneen sisustus
5
1200
Vastaukset
- jos
Kuulostaa hyvältä. Mieleeni tuli, että verhokankaaksi voisi sopia myös pellavan värinen kangas, mikä taas sopii todella hyvin luonnonvalkoisen ja siniharmaan kanssa. Pellavan väristen verhojen vieressä voi silti olla vielä ne luonnonvalkoisetkin verhot ja muutaman tyynyn tai maton voisi valita huoneisiin niin, että niissä on pellavan väriä mukana.
Verhothan voi laittaa niinkin, että on kahdesta eri kankaasta tehdyt verhot vierekkäin. Ilmettä saa sitten nopeasti muutettua vaihtamalla vain toisen verhokankaan, jos vaikka se valkoinen verho olisi aina paikallaan.
Valitsimme itse tapetit kuvailemasi kaltaiseen sisustukseemme Eco Impuls -mallistossa, missä on mielestäni useitakin sopivia tapetteja kuvailemiisi väreihin. Erityisesti malliston leveä raitatapetti yllätti myönteisesti. Rullassa raitoja tuskin huomaa, mutta seinässä ne tulevat hyvin esille. Väri on kuitenkin niin hillitty ja pehmeä (vaalea-pellava) että lopputulos on hieno ja sopusointuinen.
Luonnonvalkoinen - siniharmaa - pellava -väriyhdistelmä on mielestäni hyvin toimiva ja helposti myöhemminkin muuntuva.
Et maininnut muiden huonekalujen värejä, mutta em. sisustukseen sopii mielestäni todella hyvin lämpimän puun väriset huonekalut. Sinisen sävyt tarvitsevat mielestäni aina kaveriksi puun lämpimiä sävyjä, jotta lopputulos ei ole totinen tai kylmä.
Tällaisia mietteitä, mutta makuasioitahan nämä... - Mantere
Yhdyn edellisen kirjoittajan mielipiteeseen.
Tulevaisuudessa voit piristää kokonaisuutta oranssiin ja turkoosiin menevillä esim. tyynynpäällisillä, eli irrotella astetta kirkkaammilla sävyillä kuin mitä huonekaluissa ym. jo on. Siten ei tule liian tasaista ja harmonista... ; ) - laimeaa
Ainakin näin ammattilaisen silmin katseltuna tuosta tulee aika mitäänsanomattoman näköinen. Harmooninen? Kyllä, mutta kannattaa valita yksi hieman voimakkaampi sävy mukaan. Näin siihen sisustukseen tulee hieman "potkua". Se voi olla vaikkapa yksi erivärinen seinä tai sitten verhot sohvatyynyjä. Tumman puun kanssa sopii loistavasti turkoosi tai miksi et kokeilisi ihan kunnon punaista?
- puupää
Mielipiteistä ja neuvoista. Pidän oranssisesta mutta 6 sini-oranssisten vuoden jälkeen taidan olla jo kyllästynyt, siksi kokeilen jotain muuta.Haluan rauhallista ja harmonista ympäristöä jossa ei ole paljon räikeitä värejä. Voisin harkita tummanpunaista, turkoosista en pidä. Olohuoneeseen ei tule muuta kuin kukat ja teetätetty matala vähän yli 2m tv-taso. Tason kansi on lähellä lattian väriä, runko ja vetolaatikot samaa mallia ja sävyä kuin keittiökaapistot (sileä kermanvärinen "fagotti" pullukka ovi ja yksinkertainen kromattu vedin). Seinälle tulisi iso taulu jossa on lämpimät ruskeat, punertavat ja beesinvärit.
- täällä taas
puupää kirjoitti:
Mielipiteistä ja neuvoista. Pidän oranssisesta mutta 6 sini-oranssisten vuoden jälkeen taidan olla jo kyllästynyt, siksi kokeilen jotain muuta.Haluan rauhallista ja harmonista ympäristöä jossa ei ole paljon räikeitä värejä. Voisin harkita tummanpunaista, turkoosista en pidä. Olohuoneeseen ei tule muuta kuin kukat ja teetätetty matala vähän yli 2m tv-taso. Tason kansi on lähellä lattian väriä, runko ja vetolaatikot samaa mallia ja sävyä kuin keittiökaapistot (sileä kermanvärinen "fagotti" pullukka ovi ja yksinkertainen kromattu vedin). Seinälle tulisi iso taulu jossa on lämpimät ruskeat, punertavat ja beesinvärit.
Pidän itsekin pysyvissä kohteissa tasaisista ja rauhallisista väreistä. Piristän kotia ja vaihdan ilmettä tekstiileillä ja pienillä esineillä, kuten matoilla, tyynyillä, verhoilla, taulujen kehyksillä, kukkamaljakoilla, kynttilöillä jne. Em. tavaroiden vaihtaminen ei ole niin työlästä kuin vaikkapa tapettien vaihtaminen.
Välillä tavaraa on esillä enemmän ja sitten tulee taas askeettinen kausi, kun kaikki tasot pitää olla tyhjiä.
Kertomasi punaisen taulun kanssa saattaisi sopia sellainen tummanpunainen ryijymatto, mikä näyttäisi olevan tällä hetkellä muodikas. Matto on väriltään väkevä mutta ei pilaa tasapainoa. Eloa matosta tulee sen epätasaisesta pinnasta, ja tietenkin siitä väristä.
Ja lamppuja kannattaa hankkia harkitusti, koska niillä voi vaikuttaa huoneen ilmeeseen melkoisesti. Itse jätimme katosta yleisvalon pois ja hylkäsimme kaikki roikkuvat kattolamput, joita olin vuosia kotiin kantanut niin ihastuksissani. Tosiaankin, aika aikaa kutakin ja vaihtelu virkistää.
En tiedä, mitä ammattilaiset sanoisivat, mutta kaksikerroksiseen asuntoomme laitettiin alakerta vaaleaksi ja rauhalliseksi, kun taas yläkerrassa leikitellään väreillä. Pienemmistä huoneista seinät on helpompi myöhemmin sitten vaihtaa, ja lasten huoneissa värit ovat muutenkin paikallaan.
Kukapa meistä olisi sisustanut sellaisen kodin, jossa ei vuoden asumisen jälkeen olisi halunnut muuttaa mitään?
Ammattilaisen apu saattaisikin olla joskus tervetullut, jotta saisi vähän uutta näkökulmaa vanhoihin kaavoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760