Murjaanien kuningas?

Anonyymi

Rasistisesta perinteestä, Raamatustako?

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei vaan ihan on lähtöisin Suomesta.
      Murjottu nakkikioskilla, siitä sana murjaani josta on tehty näytelmä ja vahvikkeeksi ympätty miekat mukaan. Että jos et lopeta suunsoittoa nakkikioskilla, saattaa tulla miekastakin.
      Mitä tulee siihen kohteeseen "musta" hänet on napattu näytelmään jostain opiskelija-asunnosta kun hän on tullut opiskelemaan Suomeen.
      Lopulta he yhdessä totesivat, että parempi pistää miekat tuppeen, ettei tule turpiin millään nakkikioskilla.

    • Anonyymi

      Olkaa suu supussa murjaaneista. Kohta ei saa enää joulujuhlissa esittää Tiernapoikiakaan. Pistetään Linnaan ja sakot päälle ja viedään kansalaisoikeudetkin.

      • Anonyymi

        Menee näytelmät master chef hernekeiton valmistus ja piernäpojat linjalle.


    • Näinkö pitkälle on menty, ettei murjaaneita saa sanoa enää murjaaneiksikaan.

      • Anonyymi

        On menty vieläkin pidemmälle. Presidenttiä ei saa sanoa enää pressaksi vaan Kansan komentaja ilman äänivaltaa.

        Itse asiassa eikö kauppatorille voisi pystyttää patsas jonka nimi on presidentti. Ikuisella mandaatilla. Tosin islamistithan sen pilkkovat sitten aikanaan kun suomestakin tulee muslimivaltio.

        Marjanpoimijoita ei saa sanoa marjanpoimijoiksi vaan Luonnon varojen haltuunottajiksi. Metsästäjiä ei metsästäjiksi vaan murhaajiksi.

        Piparkakkua ei pipariksi vaan Joulun hengen jäljitelmäksi ja muistoksi.

        Itsenäisyyspäivää ei saa sanoa itsenäisyyspäiväksi, vaan Moni-seka-kulttuurin kehdoksi ja Sateenkaaren syntypäiväksi.


    • Olisikohan aika päivittää tämä keskiaikainen, keskieurooppalainen joulunäytelmäperinne ainakin kielellisesti?
      Elikkä tiernapojat olisivat Tähtipojat.
      Baltasar on perinteellisesti Pohjois-Afrikkalainen maurien kuningas (maurit= moros) Pohjois-Afrikkalaiset arabit espanjaksi)
      Ne muut tietäjä-kuninkaat: Gaspar ja Melkior.
      Oulussa ne pojat menivät vääntelemään ja kääntelemään maurien kuninkaan murjaanien kuninkaaksi joka ei ole kyllä poliittisesti niin korrekti nykyaikana. (tietää jopa Ilta-Sanomat ;)
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005507883.html

      • Anonyymi

        Miksi nämä pitäisi muuttaa? Ei ole mitään syytä peitellä näytelmän juuria tai henkilöiden suomalaistettuja nimiä. 'Murjaani' ei ole rasistinen ilmaus, eikä edes musta ole näytelmän pahis!
        Nyt vain on leviämässä sellainen muoti suvakkien parissa että valkoiset eivät saisi kommentoida muiden rotujen kulttuuria tai fyysisiä ominaisuuksia mitenkään. Jopa kehuminen on 'rasismia' tai 'rodullistamista'.
        Pohjois-afrikan väestöstä sen verran että vaikka Välimeren rannikon väestön valtakieli on arabia, ei väestöstä ole arabeja suurimmaksi osaksi kuin egyptiläiset. Muut ovat kielenvaihtajia. Egyptin väestö alkoi muuttua vasta 1200-luvulla kiihtyvällä tahdilla. Pyramidien rakentajat olivat enemmän sukua eurooppalaisille kuin mustille tai Arabian niemimaa arabeille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi nämä pitäisi muuttaa? Ei ole mitään syytä peitellä näytelmän juuria tai henkilöiden suomalaistettuja nimiä. 'Murjaani' ei ole rasistinen ilmaus, eikä edes musta ole näytelmän pahis!
        Nyt vain on leviämässä sellainen muoti suvakkien parissa että valkoiset eivät saisi kommentoida muiden rotujen kulttuuria tai fyysisiä ominaisuuksia mitenkään. Jopa kehuminen on 'rasismia' tai 'rodullistamista'.
        Pohjois-afrikan väestöstä sen verran että vaikka Välimeren rannikon väestön valtakieli on arabia, ei väestöstä ole arabeja suurimmaksi osaksi kuin egyptiläiset. Muut ovat kielenvaihtajia. Egyptin väestö alkoi muuttua vasta 1200-luvulla kiihtyvällä tahdilla. Pyramidien rakentajat olivat enemmän sukua eurooppalaisille kuin mustille tai Arabian niemimaa arabeille.

        Miksi pitäisi säilyttää iänkaikkisuuteen saakka todistusaineistoa siitä miten rasistisia ja tietämättömiä ja ennakkoluuloisia olimme ennen kuin saimme parempaa tietoa, parempia asenteita ja kasvoimme kansakunnaksi jolla on empatiaa ja tunneälyä.


      • Anonyymi

        Pitäkää vaan siellä sivistysmaa Ruotsissa nuo "poliittiset korrektiutenne" ja tulette jossakin vaiheessa huomaamaan senkin olleen ikävä virhe.

        Kukkahattutätien käsiin ei pitäisi antaa liikaa vaikutusvaltaa, se on väärin tavallista ihmistä kohtaan.

        (Hämmentävää, ajoittain huomaa kirjoituksissasi ihan jälkiä ajattelusta, ja hetikohta "pullautat" taas jotakin...älyvapaata)


      • Anonyymi

        Höpöhöpö!
        Ne kolme tietäjää olivat Casper, Jesper ja Joonatan...
        Ja maailman syvin vesialue on Murjaanienhauta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitäkää vaan siellä sivistysmaa Ruotsissa nuo "poliittiset korrektiutenne" ja tulette jossakin vaiheessa huomaamaan senkin olleen ikävä virhe.

        Kukkahattutätien käsiin ei pitäisi antaa liikaa vaikutusvaltaa, se on väärin tavallista ihmistä kohtaan.

        (Hämmentävää, ajoittain huomaa kirjoituksissasi ihan jälkiä ajattelusta, ja hetikohta "pullautat" taas jotakin...älyvapaata)

        Ja se "älyvapaa" pullahtaa aina esille kun olen eri mieltä sinun "älyvapaastasi"?
        Mites se oli …..yhden miehen/naisen tulkinta kuunvalosta, joka on vain heijastusta. Samasta aiheesta:

        http://section925.com/culture/2017/3/30/the-many-meanings-of-moonlight-exploring-what-the-film-was-meaning-to-say


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö!
        Ne kolme tietäjää olivat Casper, Jesper ja Joonatan...
        Ja maailman syvin vesialue on Murjaanienhauta.

        Kasvain, Uuno Turhapurokin on noussut haudastaan kummittelemaan puujalat kolisten.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Miksi pitäisi säilyttää iänkaikkisuuteen saakka todistusaineistoa siitä miten rasistisia ja tietämättömiä ja ennakkoluuloisia olimme ennen kuin saimme parempaa tietoa, parempia asenteita ja kasvoimme kansakunnaksi jolla on empatiaa ja tunneälyä.

        Mitäs rasistista sanassa "tierna" on?

        Sittenhän pitäisi puhdistaa etenkin Pohjanmaan murteesta (Stadin slangistakin) pois kaikki ruotsinkielestä väännetyt sanat rasistisina, jos Tiernapojat vaihdetaan Tähtipojiksi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Mitäs rasistista sanassa "tierna" on?

        Sittenhän pitäisi puhdistaa etenkin Pohjanmaan murteesta (Stadin slangistakin) pois kaikki ruotsinkielestä väännetyt sanat rasistisina, jos Tiernapojat vaihdetaan Tähtipojiksi.

        Ei se olekaan rasistinen sana. Mutta samantien voisi korjaa senkin.




      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Sulosia nukkeja.
        Aikakauttaan kuvaavia ('74-75), etnisiä ja eri geograafisia maapallon osia edustavia. Ei minun mielestäni taiteilijan tarkoituksena ole ollut korottaa ketään muiden yläpuolelle tai pilkata ketään.

        Mutta hän on tuonut esiin eri roduille tyypilliset piirteet ulkonäössä.
        Niinhän ei nykyaikana enää saa tehdä, koska eri rotuja ei saa olla (ei ainakaan sanoa olevan) ellei ole rasisti.

        Kukas Tiernapojissa korottaa itsensä muiden yläpuolelle?

        "Murjaanien kuningas: "Jaa, minä tykkään, ettet sinä ole mikään kuningas, vaan yksi styranki."
        Hoo, jos minä olen musta,
        olen minä kaikilta tunnettu.
        Hoo, jos minä olen musta,
        olen minä hyviltä kaivattu.
        Yksi herra ja kuningas
        Murijaanein maalta.
        (Kaikki:)
        Yksi herra ja kuningas
        Murijaanein maalta."

        Eiköhän siinä ollut nokkapokkaa puolin ja toisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1955
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      109
      1035
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      633
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      556
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe