Murjaanien kuningas?

Anonyymi

Rasistisesta perinteestä, Raamatustako?

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei vaan ihan on lähtöisin Suomesta.
      Murjottu nakkikioskilla, siitä sana murjaani josta on tehty näytelmä ja vahvikkeeksi ympätty miekat mukaan. Että jos et lopeta suunsoittoa nakkikioskilla, saattaa tulla miekastakin.
      Mitä tulee siihen kohteeseen "musta" hänet on napattu näytelmään jostain opiskelija-asunnosta kun hän on tullut opiskelemaan Suomeen.
      Lopulta he yhdessä totesivat, että parempi pistää miekat tuppeen, ettei tule turpiin millään nakkikioskilla.

    • Anonyymi

      Olkaa suu supussa murjaaneista. Kohta ei saa enää joulujuhlissa esittää Tiernapoikiakaan. Pistetään Linnaan ja sakot päälle ja viedään kansalaisoikeudetkin.

      • Anonyymi

        Menee näytelmät master chef hernekeiton valmistus ja piernäpojat linjalle.


    • Näinkö pitkälle on menty, ettei murjaaneita saa sanoa enää murjaaneiksikaan.

      • Anonyymi

        On menty vieläkin pidemmälle. Presidenttiä ei saa sanoa enää pressaksi vaan Kansan komentaja ilman äänivaltaa.

        Itse asiassa eikö kauppatorille voisi pystyttää patsas jonka nimi on presidentti. Ikuisella mandaatilla. Tosin islamistithan sen pilkkovat sitten aikanaan kun suomestakin tulee muslimivaltio.

        Marjanpoimijoita ei saa sanoa marjanpoimijoiksi vaan Luonnon varojen haltuunottajiksi. Metsästäjiä ei metsästäjiksi vaan murhaajiksi.

        Piparkakkua ei pipariksi vaan Joulun hengen jäljitelmäksi ja muistoksi.

        Itsenäisyyspäivää ei saa sanoa itsenäisyyspäiväksi, vaan Moni-seka-kulttuurin kehdoksi ja Sateenkaaren syntypäiväksi.


    • Olisikohan aika päivittää tämä keskiaikainen, keskieurooppalainen joulunäytelmäperinne ainakin kielellisesti?
      Elikkä tiernapojat olisivat Tähtipojat.
      Baltasar on perinteellisesti Pohjois-Afrikkalainen maurien kuningas (maurit= moros) Pohjois-Afrikkalaiset arabit espanjaksi)
      Ne muut tietäjä-kuninkaat: Gaspar ja Melkior.
      Oulussa ne pojat menivät vääntelemään ja kääntelemään maurien kuninkaan murjaanien kuninkaaksi joka ei ole kyllä poliittisesti niin korrekti nykyaikana. (tietää jopa Ilta-Sanomat ;)
      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005507883.html

      • Anonyymi

        Miksi nämä pitäisi muuttaa? Ei ole mitään syytä peitellä näytelmän juuria tai henkilöiden suomalaistettuja nimiä. 'Murjaani' ei ole rasistinen ilmaus, eikä edes musta ole näytelmän pahis!
        Nyt vain on leviämässä sellainen muoti suvakkien parissa että valkoiset eivät saisi kommentoida muiden rotujen kulttuuria tai fyysisiä ominaisuuksia mitenkään. Jopa kehuminen on 'rasismia' tai 'rodullistamista'.
        Pohjois-afrikan väestöstä sen verran että vaikka Välimeren rannikon väestön valtakieli on arabia, ei väestöstä ole arabeja suurimmaksi osaksi kuin egyptiläiset. Muut ovat kielenvaihtajia. Egyptin väestö alkoi muuttua vasta 1200-luvulla kiihtyvällä tahdilla. Pyramidien rakentajat olivat enemmän sukua eurooppalaisille kuin mustille tai Arabian niemimaa arabeille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi nämä pitäisi muuttaa? Ei ole mitään syytä peitellä näytelmän juuria tai henkilöiden suomalaistettuja nimiä. 'Murjaani' ei ole rasistinen ilmaus, eikä edes musta ole näytelmän pahis!
        Nyt vain on leviämässä sellainen muoti suvakkien parissa että valkoiset eivät saisi kommentoida muiden rotujen kulttuuria tai fyysisiä ominaisuuksia mitenkään. Jopa kehuminen on 'rasismia' tai 'rodullistamista'.
        Pohjois-afrikan väestöstä sen verran että vaikka Välimeren rannikon väestön valtakieli on arabia, ei väestöstä ole arabeja suurimmaksi osaksi kuin egyptiläiset. Muut ovat kielenvaihtajia. Egyptin väestö alkoi muuttua vasta 1200-luvulla kiihtyvällä tahdilla. Pyramidien rakentajat olivat enemmän sukua eurooppalaisille kuin mustille tai Arabian niemimaa arabeille.

        Miksi pitäisi säilyttää iänkaikkisuuteen saakka todistusaineistoa siitä miten rasistisia ja tietämättömiä ja ennakkoluuloisia olimme ennen kuin saimme parempaa tietoa, parempia asenteita ja kasvoimme kansakunnaksi jolla on empatiaa ja tunneälyä.


      • Anonyymi

        Pitäkää vaan siellä sivistysmaa Ruotsissa nuo "poliittiset korrektiutenne" ja tulette jossakin vaiheessa huomaamaan senkin olleen ikävä virhe.

        Kukkahattutätien käsiin ei pitäisi antaa liikaa vaikutusvaltaa, se on väärin tavallista ihmistä kohtaan.

        (Hämmentävää, ajoittain huomaa kirjoituksissasi ihan jälkiä ajattelusta, ja hetikohta "pullautat" taas jotakin...älyvapaata)


      • Anonyymi

        Höpöhöpö!
        Ne kolme tietäjää olivat Casper, Jesper ja Joonatan...
        Ja maailman syvin vesialue on Murjaanienhauta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitäkää vaan siellä sivistysmaa Ruotsissa nuo "poliittiset korrektiutenne" ja tulette jossakin vaiheessa huomaamaan senkin olleen ikävä virhe.

        Kukkahattutätien käsiin ei pitäisi antaa liikaa vaikutusvaltaa, se on väärin tavallista ihmistä kohtaan.

        (Hämmentävää, ajoittain huomaa kirjoituksissasi ihan jälkiä ajattelusta, ja hetikohta "pullautat" taas jotakin...älyvapaata)

        Ja se "älyvapaa" pullahtaa aina esille kun olen eri mieltä sinun "älyvapaastasi"?
        Mites se oli …..yhden miehen/naisen tulkinta kuunvalosta, joka on vain heijastusta. Samasta aiheesta:

        http://section925.com/culture/2017/3/30/the-many-meanings-of-moonlight-exploring-what-the-film-was-meaning-to-say


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö!
        Ne kolme tietäjää olivat Casper, Jesper ja Joonatan...
        Ja maailman syvin vesialue on Murjaanienhauta.

        Kasvain, Uuno Turhapurokin on noussut haudastaan kummittelemaan puujalat kolisten.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Miksi pitäisi säilyttää iänkaikkisuuteen saakka todistusaineistoa siitä miten rasistisia ja tietämättömiä ja ennakkoluuloisia olimme ennen kuin saimme parempaa tietoa, parempia asenteita ja kasvoimme kansakunnaksi jolla on empatiaa ja tunneälyä.

        Mitäs rasistista sanassa "tierna" on?

        Sittenhän pitäisi puhdistaa etenkin Pohjanmaan murteesta (Stadin slangistakin) pois kaikki ruotsinkielestä väännetyt sanat rasistisina, jos Tiernapojat vaihdetaan Tähtipojiksi.


      • Tellukka kirjoitti:

        Mitäs rasistista sanassa "tierna" on?

        Sittenhän pitäisi puhdistaa etenkin Pohjanmaan murteesta (Stadin slangistakin) pois kaikki ruotsinkielestä väännetyt sanat rasistisina, jos Tiernapojat vaihdetaan Tähtipojiksi.

        Ei se olekaan rasistinen sana. Mutta samantien voisi korjaa senkin.




      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Sulosia nukkeja.
        Aikakauttaan kuvaavia ('74-75), etnisiä ja eri geograafisia maapallon osia edustavia. Ei minun mielestäni taiteilijan tarkoituksena ole ollut korottaa ketään muiden yläpuolelle tai pilkata ketään.

        Mutta hän on tuonut esiin eri roduille tyypilliset piirteet ulkonäössä.
        Niinhän ei nykyaikana enää saa tehdä, koska eri rotuja ei saa olla (ei ainakaan sanoa olevan) ellei ole rasisti.

        Kukas Tiernapojissa korottaa itsensä muiden yläpuolelle?

        "Murjaanien kuningas: "Jaa, minä tykkään, ettet sinä ole mikään kuningas, vaan yksi styranki."
        Hoo, jos minä olen musta,
        olen minä kaikilta tunnettu.
        Hoo, jos minä olen musta,
        olen minä hyviltä kaivattu.
        Yksi herra ja kuningas
        Murijaanein maalta.
        (Kaikki:)
        Yksi herra ja kuningas
        Murijaanein maalta."

        Eiköhän siinä ollut nokkapokkaa puolin ja toisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      311
      2814
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2193
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      82
      1643
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      188
      1530
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1335
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      54
      1231
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe