Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Passi ja sukunimi

Kia

Moi!

Olemme lähdössä piakkoin häämatkalle ja en ole hommanut vielä uutta passia sukunimivaihdoksen jälkeen. Voinko siis matkustaa vielä tyttönimelläni vai onko pakko hankkia pikaisesti passi?

10

9606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenna

      Kyllä voit vanhalla nimelläsi varustetulla passilla matkustaa, mutta matkaliput kannattaa ottaa myös vanhalla nimellä. Eri nimi passissa ja matkalipussa saattaa herättää kummastusta.

      Me lähdemme heti häiden jälkeen seuraavana päivänä matkalle, joten mulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin matkustaa tyttönimelläni. Varmaan monella muullakin sama tilanne...

    • laivat

      irlannissa ja englannissa eivät hyväksy tietoa jos passi ja matkalippu on eri nimillä. Kehotan hakemaan vaikka pikapassin ettei tule ongelmia. Hae myös kirkkoherranvirastosta tai maistraatista lappu nimen muutoksesta. Sen saa sieltä muilla kielillä esim englanniksi ja ranskaksi tms..

    • kulta

      Jos matka on varattu vanhalla nimelläsi voit huoletta käyttää vanhaa passia. Parempi olisikin, että käytät vanhaa passsia, sillä tärkeintä on, että kaikissa papereissa on sama nimi.

      Eli varaus vanhalla nimellä -> vanha passi
      varaus uudella nimellä -> uusi passi

      • menin

        viime kesänä naimisiin ja käytän edelleen vanhaa passia. Varaan liput siis aina vain nimeni alkuosalle:) Teen näin vielä vuoden, kunnes passi vanhenee.


      • morsian -72
        menin kirjoitti:

        viime kesänä naimisiin ja käytän edelleen vanhaa passia. Varaan liput siis aina vain nimeni alkuosalle:) Teen näin vielä vuoden, kunnes passi vanhenee.

        vaihtaa nimeä??? Kummallinen juttu, miksi jotkut haluaa miehen nimen isän nimen sijaan?


      • Kysyn vaan
        morsian -72 kirjoitti:

        vaihtaa nimeä??? Kummallinen juttu, miksi jotkut haluaa miehen nimen isän nimen sijaan?

        edellisen logiikalla kysyn: Miksi jotkut haluavat miehen isän nimen oman isän nimen sijaan?


      • tyttönen vain
        Kysyn vaan kirjoitti:

        edellisen logiikalla kysyn: Miksi jotkut haluavat miehen isän nimen oman isän nimen sijaan?

        Koska yhteinen sukunimi on usein avioparin "merkki". Ja saapahan samalla sukunimellä keikutella kuin tulevat lapsensa.

        Mie en tunne mitään tarvetta isäni sukunimeen, miksi tuntisin? Mieheni kanssa yhteinen sukunimi toisi jotain yhtenäisyyttä (älkääkä nyt paasatko ettei se sitä rakkautta tuo ja plaplapla, siitä ei ole kyse), kun taas isäni nimi ei sillä tavalla minulle merkitse mitään, tai siis sen menettäminen ei ole kenekään hylkäämistä, vaan tapojen noudattamista.

        Olipas huono selitys. Hyvä kysymys muuten! Koska se tuntuu oikealta, on lopullinen vastaukseni. Lukitaan. Ei, en halua vaihtaa. Se vain tuntuu siltä =)


      • lapset myös
        tyttönen vain kirjoitti:

        Koska yhteinen sukunimi on usein avioparin "merkki". Ja saapahan samalla sukunimellä keikutella kuin tulevat lapsensa.

        Mie en tunne mitään tarvetta isäni sukunimeen, miksi tuntisin? Mieheni kanssa yhteinen sukunimi toisi jotain yhtenäisyyttä (älkääkä nyt paasatko ettei se sitä rakkautta tuo ja plaplapla, siitä ei ole kyse), kun taas isäni nimi ei sillä tavalla minulle merkitse mitään, tai siis sen menettäminen ei ole kenekään hylkäämistä, vaan tapojen noudattamista.

        Olipas huono selitys. Hyvä kysymys muuten! Koska se tuntuu oikealta, on lopullinen vastaukseni. Lukitaan. Ei, en halua vaihtaa. Se vain tuntuu siltä =)

        en halua että lapsillamme ja minulla on eri sukunimi tai että lapsillani olisi eri sukunimi kuin heidän isällään, siksi meillä kaikilla on yhteinen sukunimi. sille on ihan sama onko se yhteinen nimi minun vai mieheni. molemmat on sallittua nykylain mukaan. meillä on koko perheellä myös miehelläni minun sukunimi.


    • lakia lukenut

      sukunimimuutoksen vuoksi toisin kuin ajokorttia. Joskin kyllä passikin kannattaa jossain vaiheessa vaihtaa omalle nykyiselle nimelleen ettei tule ongelmia jos matka on varattu eri nimellä...

    • Matkaan Lähde

      Lainaus sivustolta www.naimakaupat.com

      http://www.naimakaupat.com/haaopas/jalkeen/matka_nyt.php


      Passi ja nimenmuutos
      Sukunimenvaihdos avioliiton voimaantultua ei välttämättä edellytä sen kummempia erityisjärjestelyjä ulkomaille suuntautuvan häämatkan suhteen. Varaukset ja korttimaksut on hyvä hoitaa entisellä nimellään niin odotettavissa on vähemmän hämminkiä – eri nimi passissa ja luottokortissa se vasta kummalliselta näyttäisikin! Jos häiden ja häämatkan väliin jää paremmin aikaa, ehtii hoitaa nimenmuutosbyrokratiankin ennen matkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1457
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      68
      1241
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe