4 kk vikasta vuorosta

Anonyymi

Siitä on kohta 4 kk, kun tein viimeisimmän vuoroni lähihoitajana. Tunne viimeisen vuoron jälkeen oli uskomaton. Pelkkä tieto siitä, että nyt tämä on ohi, oli vapauttava.

Vointini ja mielialani ovat nyt niin paljon parempia. Ei enää illasta aamuun menoja vain muutaman nukutun tunnin jälkeen, ei paniikki- ja itkukohtauksia töihin menosta. Ei jatkuvaa huolta siitä miten jaksaa vetää taas vuoron läpi tai siitä sattuuko tiimiin jokin erityisen v-mäinen tapaus. Säryt kehossani ovat vähentyneet. Koen, että minua kohdellaan kuin ihmisenä. Näen ihmiset positiivisemmassa valossa ja tunnen olevani tasa-arvoinen muiden kanssa.

Vielä vuosi sitten olin tilanteessa, missä olin romahtanut täysin. Sitä tunnetta missä elin, on vaikea kuvailla. Se oli sekoitus pelkoa, kauhua ja epätoivoa 24h/vrk. Iltavuoron jälkeen en jaksanut vaihtaa vaatteita, vaan nukuin päällysvaatteet ylläni. Inhosin liikkua kadulla. En jaksanut nähdä ihmisiä. Itkin pienistäkin asioista ja voimat saattoivat kirjaimellisesti loppua kesken tekemisen. Olin varma, että elämäni oli nyt tässä ja että en enää koskaan pysty toimimaan normaalisti. En pystynyt olemaan ihmisryhmissä tai sos.tilanteissa normaalisti. Jopa kahvipöydässä oleminen vanhempieni kanssa oli vaikeaa. Olin varma, että tulisin jäämään sellaiseksi ja joutuisin osastolle hoitoon.

Onneksi pääsin noista ympyröistä pois ja oli ymmärtäväinen esimies ja lääkäri. Nyt koen eläväni uutta elämää ja itseni taas ihmiseksi. Välillä kaipaan työtäni ja asiakkaita, mutta niitä tympeitä työyhteisöjä ja järkyttäviä vaatimuksia en jaksa. Kytätään ja juorutaan, työvuorot mitä ovat, sijaiset B-luokan ihmisiä jne jne. Älkää antako työn pilata terveyttänne tai elämäänne!

1

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei

Kiva lukea että olet tehnyt rohkean päätöksen ja jättänyt työsi ajoissa ennenkuin terveys olisi varmasti mennyt vielä huonommaksi. Monet hoitoalalla työskentelevät ovat loppuun palamisen partaalla , mutta eivät jätä työtään koska on huoli miten pärjää kun jää työttömäksi tai että löytyykö uutta työtä.

Minä olen ollut hoitajana ja ymmärrän täysin mistä puhut. Minä paloin melkein loppuun ja en lopuksi saanut enää mitään iloa työstäni enkä nähnyt siinä enää mitään positiivista , vaikka yritinkin asennoitua ja ajatella positiivisia asioita. Työhön meno alkoi jopa ahdistamaan todella pahasti. Mihinkään epäkohtiin ei töissä tullut minkäänlaisia muutoksia ja lisäksi hoitajien piti vielä pienellä mitoituksella asukkaiden hoidon lisäksi tiskata, siivota ja laittaa ruoat. Väkivaltaisia ja raskashoitoisia asukkaita oli paljon ja sitä huorittelua sai kuulla jokapäivä ja sitten vielä omaisten epäasiallinen käytös ja haukut päälle vaikka kuinka teki parhaansa . Jotkut omaiset eivät todellakaan ymmärtäneet sitä , että hoitaja ei voi olla koko päivää yhden asukkaan lähellä, vaan että pitää hoitaa muitakin.

Olin vapaa-ajalla todella väsynyt ja stresaantunut. En saanut nukutuksi kunnolla ja tuntui että ei voinut suunnitella yhtään mitään kun työvuorot olivat niin epäsäännölliset. Tuntui ettei ollut mitään muuta elämää kuin työ ja sitten kotona vain kävin nukkumassa.

sitten päätin irtisanoa itseni ja miten vapauttavalta se viimeinen työvuoro tuntuikaan. Sain opiskelupaikan ihan toiselta alalta ja en todellakaan ole katunut että lähdin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3603
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3215
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      445
      2506
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      255
      1559
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      86
      1304
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1299
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1223
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      141
      1150
    Aihe