Digiboksin kovalevyn koko?

Anonyymi

Kuinka suuri levy kannattaa hankkia eli paljonko mahtuu hd kuvaa esim. 1000gt levylle, montako tuntia?

Entä 4K ? Meneekö noin neljänneksen vähemmän, meneekö noin? Kiitos hyvistä vastauksista!

Löytyyk linkki josta voi tutkia lisää?

11

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      - Riippuu boksisi pakkauksesta.
      - 4K vie enemmän, ei vähemmän.

      • Anonyymi

        """"- 4K vie enemmän, ei vähemmän."""""

        Joo, mutta menee vähemmän, kuten kysymyksessäkin oli.


    • Anonyymi

      Ihan sama minkä kokoinen levy on. Sinne ne tallenteet unohtuvat ja jäävät katsomatta. Kokemuksesta tiiän.

      • Anonyymi

        Näin se menee. Isoisäni oli kuvannut kaitafilmille kymmeniä keloja alkaen 50-luvulta ja päätyen 60-luvun puoliväliin. Siellä olisi kuulemma kuvaa Toijalasta, Valkeakoskelta ja Pälkäneeltä, mutta ketä sellaiset kiinostaa? Nämä paikathan on nytkin samanlaisia kuin silloinkin, niitä voi paikanpäällä käydä halukkaat katsomassa. Eikä ole enään edes konetta millä niitä filmejä katsotaan. Olisi edes täältä Hämeenlinnasta ne kuvat, saattaisin kiinostuakin kotipaikkani muuttumisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se menee. Isoisäni oli kuvannut kaitafilmille kymmeniä keloja alkaen 50-luvulta ja päätyen 60-luvun puoliväliin. Siellä olisi kuulemma kuvaa Toijalasta, Valkeakoskelta ja Pälkäneeltä, mutta ketä sellaiset kiinostaa? Nämä paikathan on nytkin samanlaisia kuin silloinkin, niitä voi paikanpäällä käydä halukkaat katsomassa. Eikä ole enään edes konetta millä niitä filmejä katsotaan. Olisi edes täältä Hämeenlinnasta ne kuvat, saattaisin kiinostuakin kotipaikkani muuttumisesta.

        Tuollaiset filmit pitäisi laittaa historian tutkijoille. Maisemat muuttuvat, ja niiden mukana mm. arkkitehtuurit, tyylit jne jne. Itse tuollaisia ei viitsi katsoa, mutta historian tutkijat, esimerkiksi pukututkijat, tai arkkitehdit jne jne, haluavat tietää miten historia on muuttunut muutamassa vuosikymmenessä ja nimenomaan se käyttöhistoria, ei mitkään muotikatalogit joissa on täysin valheellinen kuva sen ajan pukeutumisesta esimerkiksi.

        Eli ellet tee niillä itse mitään tai sinulla ei ole mitään millä niitä katsoa, niin anna ne johonkin arkistoon. Museovirasto taatusti neuvoo paikan johon sellaisia tarjota. Älä kuitenkaan jätä niitä "homehtumaan" viitsimisen puutteessa sillä filmillä on rajallinen aika jonka jälkeen se menee pilalle ja sitten sitä ei pelasta enää mikään. Arkistossa ne osataan säilyttää oikein ja digitoida ja parhaimmassa tapauksessa voit saada sieltä muistitikun jossa ne on sellaisessa muodossa että voit katsoa niitä tietokoneelta.

        Aloittajalle summittainen vastaus.

        Tavallinen tunnin mittainen ohjelma, eli SD lähetys, vie noin 500 megatavua tilaa. HD laatuinen kuva vie taas 1000Megatavua. 4K lähetys taas vie aivan tajuttomasti tilaa ja sillä ei oikeastaan mitään tee, sillä siitä ei ole mitään hyötyä että pystyy laskemaan jonkun haastateltavan nenäkarvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se menee. Isoisäni oli kuvannut kaitafilmille kymmeniä keloja alkaen 50-luvulta ja päätyen 60-luvun puoliväliin. Siellä olisi kuulemma kuvaa Toijalasta, Valkeakoskelta ja Pälkäneeltä, mutta ketä sellaiset kiinostaa? Nämä paikathan on nytkin samanlaisia kuin silloinkin, niitä voi paikanpäällä käydä halukkaat katsomassa. Eikä ole enään edes konetta millä niitä filmejä katsotaan. Olisi edes täältä Hämeenlinnasta ne kuvat, saattaisin kiinostuakin kotipaikkani muuttumisesta.

        ilman muuta nuo kannattaa digitoida. monia kiinnostaa muuttuva maailma ja saattaa lapsuusmuistotkin viehättää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset filmit pitäisi laittaa historian tutkijoille. Maisemat muuttuvat, ja niiden mukana mm. arkkitehtuurit, tyylit jne jne. Itse tuollaisia ei viitsi katsoa, mutta historian tutkijat, esimerkiksi pukututkijat, tai arkkitehdit jne jne, haluavat tietää miten historia on muuttunut muutamassa vuosikymmenessä ja nimenomaan se käyttöhistoria, ei mitkään muotikatalogit joissa on täysin valheellinen kuva sen ajan pukeutumisesta esimerkiksi.

        Eli ellet tee niillä itse mitään tai sinulla ei ole mitään millä niitä katsoa, niin anna ne johonkin arkistoon. Museovirasto taatusti neuvoo paikan johon sellaisia tarjota. Älä kuitenkaan jätä niitä "homehtumaan" viitsimisen puutteessa sillä filmillä on rajallinen aika jonka jälkeen se menee pilalle ja sitten sitä ei pelasta enää mikään. Arkistossa ne osataan säilyttää oikein ja digitoida ja parhaimmassa tapauksessa voit saada sieltä muistitikun jossa ne on sellaisessa muodossa että voit katsoa niitä tietokoneelta.

        Aloittajalle summittainen vastaus.

        Tavallinen tunnin mittainen ohjelma, eli SD lähetys, vie noin 500 megatavua tilaa. HD laatuinen kuva vie taas 1000Megatavua. 4K lähetys taas vie aivan tajuttomasti tilaa ja sillä ei oikeastaan mitään tee, sillä siitä ei ole mitään hyötyä että pystyy laskemaan jonkun haastateltavan nenäkarvat.

        Mulla digiboksi transkoodaa tallennusta seuraavan yön aikana HD-tallenteetkin SD-laadulle, koska se on ihan riittävä laatu mulle. Mua kiinnostaa enemmän sisältö kuin bitrate.
        Ja satelliitin puolella SD ei siis tarkoita sitä pikselimössösuttua, jota se Digitalla on..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla digiboksi transkoodaa tallennusta seuraavan yön aikana HD-tallenteetkin SD-laadulle, koska se on ihan riittävä laatu mulle. Mua kiinnostaa enemmän sisältö kuin bitrate.
        Ja satelliitin puolella SD ei siis tarkoita sitä pikselimössösuttua, jota se Digitalla on..

        Sama minulla. Minua ei kiinnosta kenenkään yksittäiset naamakarvat, näppylät tai vastaavat, sillä kuvasta saa kyllä heikommallakin laadulla selvää.

        Yhden ainoan kerran näinä vuosina kun on ollut digiboksi käytössä, on SD kuva ollut sen verran heikko etten saanut selvää mitä jossakin palkissa luki. Se tapahtui viime kesänä kun katsoin jotain Eurosportin pyöräilykisaa. Siitä syystä se muistuukin mieleen, kun se on tapahtunut vain ja ainoastaan kerran.

        Onko tuo muuttaminen heikommalle laadulle jotain insinöörihommaa, vai miten saat sen HD kuvan koodattua heikommalle laadulle boksissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama minulla. Minua ei kiinnosta kenenkään yksittäiset naamakarvat, näppylät tai vastaavat, sillä kuvasta saa kyllä heikommallakin laadulla selvää.

        Yhden ainoan kerran näinä vuosina kun on ollut digiboksi käytössä, on SD kuva ollut sen verran heikko etten saanut selvää mitä jossakin palkissa luki. Se tapahtui viime kesänä kun katsoin jotain Eurosportin pyöräilykisaa. Siitä syystä se muistuukin mieleen, kun se on tapahtunut vain ja ainoastaan kerran.

        Onko tuo muuttaminen heikommalle laadulle jotain insinöörihommaa, vai miten saat sen HD kuvan koodattua heikommalle laadulle boksissa?

        eipä se niin monimutkainen homma ole. mulla on crontabissa skripti, joka käynnistyy klo 03.00. se käy läpi tallennuskansion ja jos uusia tallenteita on, se transkoodaa ne tilapäiseen kansioon pienemmälle koolle ja sitten kun transkoodaus on valmis, siirtää alkuperäisen tilalle.
        ffmpeg on se ohjelma, joka sen varsinaisen paskaisen työn boksissa tekee.


    • Anonyymi

      Minulla on 160 Gigan levy ja alan pyyhkiä vanhimpia tallenteita pois, kun tulee 80 kpl listaan. Ei niitä kuitenkaan kukaan enää katso. HD-kuvaa on vielä todella vähän lähetyksessa. Vanhat hyvät elokuvat on filmattu aikoinaaan yksinkertaisella tarkkuudella.

    • Anonyymi

      1000gb boksi vähintään kannattaa ottaa . Teräväpiirto kanavat vie maksimissaan 4kertaisen tallennustilan Sd laatuun verrattuna. Kannattaakin virittää boksin kanavat perusdigikanaville niin säästyy tallennustilaa enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe