Moikka. Olen suunnitellut ostavani Tikka T3x Liten avotähtäimin varustettuna. On mulla tulossa laadukas kiikarikin siihen, mutta ainakin alussa ajattelin harjoittelevani avotähtäimillä ampumista ja jos saan hyvää kasaa niin miksei niillä voisi metsästääkkin.
Tikka T3x käyttökirjassa lukee avotähtäimistä seuraavanlaisesti: "Korkeussäätö tehdään säätämällä etutähtäintä", "Säädä jyvän etupuolella olevaa ruuvia", "Ruuvin kiertäminen myötäpäivään korottaa jyvää ja laskee osumapistettä. Säädössä 0,5mm:n muutos korkeus- tai sivusuunnassa vastaa 100 metrin matkalla osumapisteen noin 12 cm:n siirtymää."
Kysymykseni onkin, että onko tämä 0,5mm:n muutos pienin muutos/säätö, jonka niillä avotähtäimillä voi tehdä? Jos on niin sehän on aivan älyttömän suuri harppaus. Jos sulla on kasa kuussenttiä oikealla ja otat yhen vasempaan niin nyt sul on sama, mutta 6 senttiä vasemmalla puolella. Mun logiigalla se vielä moninkertaistuu mitä kauemmas ammut. Eikö yks muutos ois sillon jo 36 senttiä 300 metriin?
Tikka T3x avotähtäimien säädöt?!?
Anonyymi
4
100
Vastaukset
- Anonyymi
Avotähtäimet on oiva valinta hirvijahtiin. Kyllä niillä osuu, mutta ei niin hyvin kun kiikarilla. 300m avoilla, on jo aika parvilaukauksia.
- Anonyymi
Jyvää voi säätää portaattomasti. Tuo 0,5mm on helppo esierkki, jotta tyhmempikin tajuaa säädön toiminnan.
- Anonyymi
Voisit laittaa samalla rahalla paremman aseen , on ihan sama onko mainitussa aseessa kiikari vai avotähtäimet , kasat tulee olemaan isoja .....
- Anonyymi
Voisit laittaa samalla perusteet, muuten kommenttisi on ihan sama onko mainitussa kirjoituksessasi tosiasioita vai ei...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1586430
- 511854
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes441560- 541122
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3261050Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se48981Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13950Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384908Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79908Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14887