Muuttiko opettajasi elämäsi suunnan tai uskotko hänen vaikuttaneen siihen? Vaikuttiko opettaja siihen, millaiseksi ihmiseksi lopulta kasvoit?
Entä saatatko olla elämässäsi tässä pisteessä mahdollisesti juuri opettajasi sanojen tai toiminnan johdattamana?
Jos vastasit kyllä, on sinun tilaisuutesi kertoa tarinasi osoitteessa https://services.fsd.uta.fi/penna/opettajatarinat/24 .
Kirjailija Tuomas Kyrö kertoo Ylen artikkelissa (Heikkinen 2018) omanneensa yläasteella pari ennätystä, joista toinen oli poissaoloennätys. Viikonloppuisin pussikaljottelu kiinnosti Kyröä enemmän kuin opiskelu ja arvosanat laskivat roimasti. Kymppiluokka ja eräs opettaja kuitenkin muuttivat kaiken:
"Erään kerran olin taas myöhästynyt aamulla. Pekka otti minut sivuun ja sanoi: "Tuo ei ole reilua muita eikä sua itseäsi kohtaan. Tuomas, sä olet fiksu jätkä, miksi sä käyttäydyt kuin idiootti?"
...”Se lause oli jonkinlainen kirkastuma. Arvostamani miesauktoriteettti sanoi minulle, että olen fiksu jätkä, mutta käyttäydyn kuin idiootti. Jos jätetään se idioottimaisesti käyttäytyminen pois, niin jäljelle jää fiksu jätkä."
...”Kymppiluokan lopussa olin ryhdikkäämpi ja uskoin itseeni. Keskiarvo oli yli kahdeksan ja saatoin valita, mihin lukioon menen.”
...”Sen ikäinen jätkä tarvitsee ja etsii miehen malleja. Jollekin se voi olla Jeesus, jollekin kirjan hahmo ja jollekin valmentaja. Kohtasin Pekan silloin, kun tarvitsin hänenlaistaan ihmistä. Pekka ikään kuin virtuaalisesti potkii edelleen perseelle, vaikka olemme nähneet kymppiluokan jälkeen vain kaksi kertaa.” (Heikkinen 2018.)
Olen luokanopettajaopiskelija Tampereen Yliopistosta ja teen pro gradu –tutkielmaa merkittävimmistä opettajamuistoista. Haluan tutkimuksellani selvittää, millaiset opettajan piirteet ja toiminta voivat määrittää oppilaan tulevaisuutta ja miten opettajan vaikutus oppilaan elämään näkyy tutkimukseen osallistuneiden tarinoissa. Tutkimuksen tarkoitus on saada entisten oppilaiden ääni kuuluviin: Millaisia seurauksia opettajan toiminnalla lopulta oli?
Mikäli sinulla on tarina kerrottavana, voit osallistua tutkimukseen osoitteessa: https://services.fsd.uta.fi/penna/opettajatarinat/24
Tarkempi ohjeistus on luettavissa samalta sivulta.
Kaikkien tutkimukseen osallistuvien vastaukset käsitellään tietosuojalain mukaisesti. Aineistonkeruualusta on avoinna 30.01.2020 asti.
Jokainen kertomus on tutkimuksen onnistumisen kannalta äärimmäisen tärkeä.
Suuri kiitos osallistumisesta tutkimukseen!
Mikäli sinulla herää kysymyksiä tutkimukseen liittyen, vastaan niihin mielelläni sähköpostitse.
Ystävällisin terveisin:
Meri Kuula
meri.kuula(a)tuni.fi
LÄHDE:
Heikkinen, A. (2018) Tuomas Kyrö: Teinien kanssa pitää osata positiivisen manipuloinnin taito. <https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/12/tuomas-kyro-teinien-kanssa-pitaa-osata-positiivisen-manipuloinnin-taito>. Viitattu 9.12.2019.
Antoiko opettaja elämällesi suunnan? Kerro tarinasi!
0
153
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2008950
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k265498- 534651
- 904470
- 593619
- 513356
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.663283Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262856Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv502722- 432621