Miksi suksen pitäisi luistaa mahdollisimman hyvin? Ei kuntosalillakaan nostella kevyimpiä painoja.

Anonyymi

Ihmettelen miksi harrastelijat pistävät suksiin ja voiteluun niin älyttömästi rahaa ja aikaa? Kyllähän sitä voi hiihtää huonomminkin luistavalla suksella. Vauhti on pienempi, mutta saman sykkeen saa silti ja saman aikamäärän voi hiihtää ja itse asiassa ehtisi hiihtää kauemminkin, koska aikaa ei pala voiteluun. On myös turvallisempaa, kun vauhti on hiljaisempi.

Mä ainakin tykkään hiihtää huonosti luistavalla suksella. Silloin hiihtoon saa sellaista jatkuvaa fyysistä vääntöä.

10

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paremmin kunto nousee rehkimällä huonosti luistavilla suksilla.

    • Anonyymi

      Hiihto on ehdottomasti nautinnollisinta kunnolla luistavilla ja samalla kunnolla pitävillä suksilla. Etkö tosiaan ole huomannut tätä seikkaa?

      • Anonyymi

        Jep. kuntosalillakin on mukavampaa, kun nostelee kevyttä hiilikuitutankoa eikä mitään rautaista. Pyöräkin kulkee, kun on sähkömoottori kaverina. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. kuntosalillakin on mukavampaa, kun nostelee kevyttä hiilikuitutankoa eikä mitään rautaista. Pyöräkin kulkee, kun on sähkömoottori kaverina. :)

        Huono vertaus, kuntosalilla käynnin idea on sen painavan tangon nostelu. Hiihdossa tarkoitus ei ole ponnistella ylettömästi suksen kitkaa vastaa, kuormitusta tulee hapenotolle ja lihaksille kyllä muutenkin (jos nyt ei aivan tasaisella lyki).
        Tietenkään kuntoilija ei tarvitse kilpailijan tasoista voitelua, mutta kaikki liikunta on hauskempaa, kun tuntee onnistuvansa,"menemisen fiilis". Ja kun onnistuu, tulee lähdettyä toistekin.
        Itse hiihdän pelkkää pertsaa, harrastelijamaisesti ja vähän. En käytä luistovoitelua, mutta pyrin pitämään suksen pohjan kunnossa. Vältän naarmuttamasta pohjia (tuolla näkee joskus kyllä uskomattomia suorituksia hiekoitetuilla ulkoiluteillä), tämä riittää minulle.


    • Anonyymi

      Höpö höpö. Ei hiihdon harrastamiseen tarvita mitään huippukalliita suksia eikä muitakaan kalliita varusteita. Jos hiihtää perinteisellä tavalla, silloin voi laittaa luistoparafiinia ja pitoalueelle pitovoidetta. Ei se sen kummempaa ole.

      • Anonyymi

        Voisitko tarkentaa, mikä on höpö höpö. Minkä viestin mikä osa?


      • Anonyymi

        "Höpö höpö. Ei hiihdon harrastamiseen tarvita mitään huippukalliita suksia eikä muitakaan kalliita varusteita. "

        -No kuka ja missä on moista muka väittänyt?

        Googleta "Olkiukko"

        Jokainen tietysti suksii just niillä peleillä millä haluaa. Vihjeeksi aloittajalle, jolla näyttää kärsimys ladulla olevan tavoitteena... Seuraavan kerran kun, on vähintään ½-metrinen hanki, niin älä laita mitään voidetta ja hiihdä eka kympin lenkki. Jos tuntui vielä liian kevyelle, niin jätä suksetkin pois, ja pistele umpisessa se toinen kymppi.

        Mä olen itse ihmetellyt sitä, miksi nuo kurjuuden maksimoijat käyttävät niin paljon rahaa ylipäätään suksien hankkimiseen, kun ilman niitä olisi ****n paljon kurjempaa?


    • Anonyymi

      Voitelut on ihan hieno juttu, mutta kun 15 km on hiihdetty eli kevään pilluhankien 1/8 osa, perfluorit sun muut killikat ovat hioutuneet hankeen. Vasta sitten nainen mitataan.

    • Anonyymi

      Tervasta ja joulukinkun ihrasta keitetty liukuvoide käy kaikkiin voiteluihin.

      • Anonyymi

        Pitää paikkansa, ainakin puusuksiaikana nuo aineet pihka toivat monta olympiavoittoa ja mm:ää. Siis pitovoitelussa, tervan sai luistamaan kynttilällä.

        Näin muuten nykyisinkin, jos tuntee hieman kemian alkeita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1713
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      191
      766
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe