Minulle se on riisipuuro. Käyn kaikissa mahdollisissa pikkujouluissa, joissa tarjotaan riisipuuroa ja keitän sitä itsekkin monta kertaa joulukuussa. Kyytipoikaa vaihtamalla saa vaihtelua, mutta luumukiisseli on herkuinta.
Mieluisin jouluherkkusi ?
43
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kinkku ja rosolli
- Anonyymi
Kinkku ja nimenomaan leivinuunissa paistettu, isän tai äidin tekemä ja sen syönti yhteisessä Joulupöydässä. Lisänä tietenkin lanttu- ja porkkanalaatikko ,keitetyt perunat. Karjaanpaistia sitten Joulupäivänä.
Riisipuuroa laitan melkein viikotain, joten sen vuoksi en evääni liikuta, jos sitä joku toinenkin tarjoaa.
Nykyinin ei ole väliä, mitä syön Jouluna tai muulloinkaan, koska ostelen aina mieliruokiani, tosin joskus hieman liikaa, joten "biojäte astiana" tulee joskus oltua, koska ei ruokaa voi pois heittää. - Anonyymi
Olen kaikkiruokainen ja syön kyllä kaikkia periteisiä jouluruokia mutta mikään niistä ei ole varsinaista herkkuani.
50:n avioliittovuoden aikana meillä on ollut 2 kinkkua. Ensimmäinen oli halpa tanskalainen ja toinen oli työnantajan lahjus.
Kaksi kalkkunaa on tullut syödyksi.
Pariin kymmeneen vuoteen emme ole olleet jouluna kotonamme. Emmekä ole tätäkään joulua. Syömme sitä mitä eteemme annetaan tai noutopöytään katetaan.
Henkilökohtainen makuasia. Sodan jälkeen kuulin toistuvasti miten ihanaa olisi saada riisiä sen ainutlaatuisen herkullisen puuron vuoksi. Kun viimein sain tuota herkkua eteeni niin en ymmärtänyt miten kukaan piti siitä. Olkoon sitten rusinakeiton, luumukiisselin tai minkä kanssa tahansa. Olen mylhemmin yrittänyt jonkun kerran maistaa mutta jätän lautaselle. - Anonyymi
Suomalaisesta joulupöydästä:
kinkku ja lanttulaatikko
Ruotsalaisesta joulupöydästä:
Lohihyytelö, uuniomeletti ja revbensspjäll
Amerikkalaisesta joulupöydästä:
kalkkuna, eggtoddy,
Kolumbialaisesta joulupöydästä:
tamales, empanadas, champús (eräänlainen hedelmäsalaatti, jossa on maissia)
Tänä vuonna aion tehdä ainakin yhden italia-inspiroidun ruokalajin, todennäköisesti rosmariiniseppeleellä koristellun antipaston
(En käsitä miksi pitäisi rajoittua syömään aina samaa safkaa joka joulu...mutta kullakin makunsa)
PalomaLennosta- Anonyymi
Niinpä, kuten jenkit. Kiitospäivänä kalkkunaa, jouluna kalkkunaa. Yäk!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, kuten jenkit. Kiitospäivänä kalkkunaa, jouluna kalkkunaa. Yäk!
Kalkkuna on mautonta ja kuivaa ja ihan liian iso , sitä joutuu syömään kaikki joulunpyhät. Kinkku on mehevää, pitää olla ohut rasvakerros. Kaloissa löytyy meidänkin pöydässä monia herkkuja.
- Anonyymi
Aaton aterialla on suuri porukka eri-ikäisiä, joille sopii hyvin perinteinen suomalainen jouluateria, tosin kalapainotteisena. Koska kalat ja merenelävät tarjotaan ensin, kinkuksi riittää pieni , seuranaan itse huolella valmistamani porkkanalaatikko ja imelletty perunalaatikko, joka on varsinainen bravuurini, hämäläinen anoppini sen saloihin minut opasti. Joku nuorista naisista valmistaa nykyaikaisen kauniin marjaisen ja suklaisen juustokakun - tuolla kaavalla mennään tänäkin jouluaattona. Vieraat (siis läheiset rakkaat) lähtevät myöhään aattoiltana koteihinsa, sen jälkeen kukin perhe soveltaa omaa makuaan ja tapojaan.
Omat joulupöydän herkkujen herkut ovat graavisiika saaristolaisleivällä ja rosolli ilman silliä. Riisipuurostakin pidän, sitä on aaton brunssilla viimeisen kerran. Vegaania varten olen keittänyt riisipuuron kookosmaitoon, ja siitä tuli niin hyvää, että vaikka vegaanivaihe on lapsenlapselta ohi, tuota puuroa teen joskus vieläkin. Sen kanssa sopii hyvin tuorehedelmäkeitto, esimerkiksi granaattiomenasta, persimonista ja päärynästä appelsiinimehupohjaan.
Ramoona Suomen etelärannikolta - Anonyymi
(En käsitä miksi pitäisi rajoittua syömään aina samaa safkaa joka joulu".)...,?
Osaatko ymmärtää, että suurin osa suomalaisista on asuntu täällä koko ikänsä ja toiset jopa perheidensä lähellä, joille se Joulukinku on ainoa oikea ruoka. läheisten kanssa.
Surulla ja jopa ikävällä muistan omanikin Joulun, kun äitini kertoi, että hän oli esittänyt isälle, että lapsientullessa ei olisi sitä kinkkua tarjolla ja myöhemmin tajusin sen, että heillä ei olisi ollut varaakaan, muuhun, kuin hernesoppaan.
. Onneksi isäni oli toista mieltä ja niin kinkku oli meidänkin pöydässä, kuten sitten jatkosakin aina, koska älysimme antaa heille siihen rahaa, eikä nauttia aina ilmaisesta ylöspidosta, vaikka olkin lapsuuskoti.
Voin myös kertoa Tenerifan matkamme jouluna tyttäreni kanssa, no pizzaa söimme, mutta edellisillan ruokalista oli minulle outo, joten sain sammakonreisisiä, siis minä, koska tyttäreni hykerteli vain siinä vieressä, että siitä vain manmi ja mamihan söi osan, eikä ollut hassumpaakaan, joten juoma oli parempaa.,- Anonyymi
Taitaa olla hienostelua tuo kinkun ja muittenkin suomalaisten ruokien leimaaminen joksikin junttiruuaksi. Ollaan olevinaan niin kansainvälistä kun on satuttu turistina jotain erikoista paikallista syömään. Laatikot ja rosollit on ilmastoystävällistä lähiruokaa, kotimaiset kalat ja possu hyviä valintoja myös. Voi vaihtaa vielä riisin ohrapuuroon.
- Anonyymi
Tottakai osaan sen ymmärtää.
Minäkin sisällytän joulupöytääni aina muutaman suomalaisen klassikon, joulukinkun, karjalanpiirakoita, lanttulaatikkoa, karjalanpaistin (vaikka se ei mielestäni olekaan erityisesti jouluruokaa).
Tarkoitin nyt vain sen lähinnä sitä että kaipaan ruokalistaan variaatiota ja sisällytän mielelläni joulupöydän antimiin suosikkejani maailmalta. Turistikohteissa on yleensä ruoka todellakin standardi ja kohderyhmän makuun ja paikallisia herkkuja yleensä tosi huonosti.
Ramoonan kalaruokapitoista joulupöytää suorastaan kadehdin. MInä syön mieluimmin aina kalaa, mutta miesväki täällä ei ole aivan yhtä innostuneita. Graavaan lohta, ostan lämminsavustettua lohta ilman ylimääräisiä mausteita ja sateenkaarirautu, forelli, sillit ja silakat tai lasimestarin silli ovat aina eturuokana joulupöydässä keitettyjen perunoiden seurana.
Ajat ovat muuttuneet ja se lapsuus kun käytiin keskiyöllä veistämässä joulukinkusta siivuja tai nappaamassa joulutortun "sulannista" ovat kaukana takanapäin. Joulu on nostalgista aikaa perinteisine ruokalistoineen ja koristeineen. Perhekeskeisenä en voisi edes ajatella viettäväni joulua yksin, ellei olisi pakko.
PalomaLennostaJouluntunnelmissa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin sisällytän joulupöytääni aina muutaman suomalaisen klassikon, joulukinkun, karjalanpiirakoita, lanttulaatikkoa, karjalanpaistin (vaikka se ei mielestäni olekaan erityisesti jouluruokaa).
Tarkoitin nyt vain sen lähinnä sitä että kaipaan ruokalistaan variaatiota ja sisällytän mielelläni joulupöydän antimiin suosikkejani maailmalta. Turistikohteissa on yleensä ruoka todellakin standardi ja kohderyhmän makuun ja paikallisia herkkuja yleensä tosi huonosti.
Ramoonan kalaruokapitoista joulupöytää suorastaan kadehdin. MInä syön mieluimmin aina kalaa, mutta miesväki täällä ei ole aivan yhtä innostuneita. Graavaan lohta, ostan lämminsavustettua lohta ilman ylimääräisiä mausteita ja sateenkaarirautu, forelli, sillit ja silakat tai lasimestarin silli ovat aina eturuokana joulupöydässä keitettyjen perunoiden seurana.
Ajat ovat muuttuneet ja se lapsuus kun käytiin keskiyöllä veistämässä joulukinkusta siivuja tai nappaamassa joulutortun "sulannista" ovat kaukana takanapäin. Joulu on nostalgista aikaa perinteisine ruokalistoineen ja koristeineen. Perhekeskeisenä en voisi edes ajatella viettäväni joulua yksin, ellei olisi pakko.
PalomaLennostaJouluntunnelmissaKukin tyylillään, vaan silti en ymmärrä moista kalamäärää joulupöydässä. Tulee tunne, ettei ole vuoden aikana ruokaa saanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukin tyylillään, vaan silti en ymmärrä moista kalamäärää joulupöydässä. Tulee tunne, ettei ole vuoden aikana ruokaa saanut.
Kun on koolla lapsia, nuoria ja vanhoja, on hyvä olla valinnanvaraa kalaruuissakin. Kaikkia lajeja ei ole pakko syödä, eikä mitään isoja määriä. Vaarin itse lämminsavustama kirjolohi miedonmakuisena on lasten suosikki, aikuiset pitävät myös graavikaloista, silleistä ja mädistä. Lasten maku monipuolistuu, kun voivat maistella heille uusia ruokalajeja. Ei meillä arkenakaan nälkää nähdä, mutta ennen juhlia niukennan kyllä hiukan syömisiäni. Ratkaisevaa on, mitä syö uudenvuoden ja joulun välillä, joulusta uuteenvuoteen voi nauttia herkkuja niin, ettei kalorilaskuri raksuta päässä. Harvapa kuitenkaan haluaa itselleen ähkyä, ei se mikään kiva olotila ole, eikä nykyihmisten tarvitse syödä varastoon. Perinneruokia ei tarvitse syödä vain perinteen vuoksi, ne voivat olla maistuvia, ja pakastimien ja jääkaappien aikakautena voi tehdä etukäteen monia lajeja, raskaita ruokia voi duunailla kevyemmiksi moderneiksi versioiksi tai hylätä tykkänään.
Pieniä suupalatorttuja minäkin olen kauan valmistanut, eri hilloja kokeillut. Kirsikoilla, sukaateilla ja mantelimassalla höystän pienet vuokapullat, on eräänlainen versio saksalaisesta Stollenista. Saatkohan sieltä Hollannista valmista pakastevoitaikinaa, ainakin kaulittu on työläs itse valmistaa. Vielähän Sinulla on aikaa viritellä joulutunnelmia, varmaan mieli vielä vaeltaa siellä eksoottisessa reissussanne.
Ramoona , vesisateen ja navakan tuulen keskeltä (onneksi on ehjä katto pään päällä ) Anonyymi kirjoitti:
Kukin tyylillään, vaan silti en ymmärrä moista kalamäärää joulupöydässä. Tulee tunne, ettei ole vuoden aikana ruokaa saanut.
Tuo minustakin kuulostaa kummalliselta, että jos yksi vain syö kalaa, niin monenlaista kalaa pitää olla eri muodoissa ja vielä eturuokana perunoitten kanssa.
No jokainen tylillään.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
PalomaLennostaJouluntunnelmissaKarjalanpiirakat ja karjalanpaisti ovat epäilemättä suomalaisia klassikkoruokia ja sinänsä hyvänmakuisia, mutta en ole niitä yhtenäkään jouluna syönyt. Riisipuuroa ilman lisäkkeitä söin viimeksi vajaa kymmenen vuotta sitten, kun pikkujoulussa tarjottiin.
Keitetyt perunat, kinkku, sillisalaatti, sinihomejuusto. Jos vielä savurautua saisi, niin ei muuta kaipaisi. Juomaksi tumma olut tai jopa portteri.
Jaa, jet lagia pukkaa.
Outo tunne, ei joulufiilistä tai tunnetta sen lähestymisestä. Plus 8 C ulkomittarissa, harmaan utuinen päivä. Tämä jouluton olotila on kyllä parasta vuosiin. Katsotaan syttyykö joulufiilis myöhemmin kun tämä aikaero on voitettu.
Huomenna vois pistähtyä lähi kirppiksellä josko löytyisi jouluvalonauhoja parvekkeelle.
Kyllä minä jotain näperrän, jahka kehtaan.
Suvun joulupäivälliselle ajattelin tortut leipoa, muut hoitavat ruokapuolen.
No, joulutortut lie minun jouluherkkua.- Anonyymi
Kävin äskettäin diabetes kontrollissa ja hoitaja varoitti joulutortuista. Yksi torttu sisältää 450 kaloria ja on huonoa kovaa rasvaa. Yhden tortun voin ennen joulua syödä mutta kuka syö sellaisen rasvapommin ison joulupäivällisen osana ?
Anonyymi kirjoitti:
Kävin äskettäin diabetes kontrollissa ja hoitaja varoitti joulutortuista. Yksi torttu sisältää 450 kaloria ja on huonoa kovaa rasvaa. Yhden tortun voin ennen joulua syödä mutta kuka syö sellaisen rasvapommin ison joulupäivällisen osana ?
Minulla ei ole diabetesongelmia eikä täkäläiset paista tai syö kinkkuja saati laatikoita. Uskon, päivällisemme olevan thairuokaa sillä sen valmistaa thai-kokki. Teen pikkuisia torttuja sellaisia suupaloja, kirsikkatäytteellä.
- Anonyymi
korppis kirjoitti:
Minulla ei ole diabetesongelmia eikä täkäläiset paista tai syö kinkkuja saati laatikoita. Uskon, päivällisemme olevan thairuokaa sillä sen valmistaa thai-kokki. Teen pikkuisia torttuja sellaisia suupaloja, kirsikkatäytteellä.
Ei tuo kova rasva hyvää tee kellekkään, itse olet mahavaivoistasi ja dieetistäsi selostanut. Thai ruoka on sellaista katukeittiöiden pikaruokaa, voisitte mennä yhtä hyvin mäkkäriin.
- Anonyymi
korppis kirjoitti:
Jouluherkkuja, jaa'a pieni lohihyytelö mätikoristella kuuluu joulupöytääni, graavisiika, ja silli' a la russe. Kinkkua sentin rasvareunalla, ja pieni naudanpaisti kermakastikkeella. Sekä peruna että lanttulaatikot pikku pikku vuokissa. Tilkka vahvaa luumukiisseliä kerman kera kruunaa aattoaterian 😊))
Kahvin juhlistaa hiekkakakku konjakkimausteella. Taatelikakkuni taitaa olla jo aattona loppu, kun pari perhettä käy vielä joulutervehdyksellä. Nuorimmaiseni haluaa tarjota ravinteli ruokailun ennen joulua joten,...
Aattona haluan sitten nauttia joulurauhasta, tv ohjelmista ja hyvästä ruuasta, kaikki rakkaat olen tavannut jo jouluviikkoina. 🌲 sini.s joulumuorina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo kova rasva hyvää tee kellekkään, itse olet mahavaivoistasi ja dieetistäsi selostanut. Thai ruoka on sellaista katukeittiöiden pikaruokaa, voisitte mennä yhtä hyvin mäkkäriin.
Se sticky rice tuoreilla mangonpaloilla kastikkeineen oli tosi maukasta, ihan katukauppiaalta ostettuna.
Eikä tullut vatsanväänteitä , kuten rouvalle kävi intialaisessa ravintolassa. Anonyymi kirjoitti:
En minä thairuoalla ole vatsavaivojani saanut. Ihan on kotimaisilla ruoilla ajansaatossa kehittynyt. On siella taimaassakin ihan oikeita keittiöitäkin ; )
Söimme korkeatasoisessa ravintolassa Bangokissa, suussa sulavia ihania thai-ruokia.
Äskeen kiehautin valkosipulilla maustetun tomaattisen vihannes- nuudelikeiton. Nuudelikeittoa söimme vietnamilaisessa ravintolassa, ihanan tulista ja siinäkin ravintolassa oli keittiö.Anonyymi kirjoitti:
Jouluherkkuja, jaa'a pieni lohihyytelö mätikoristella kuuluu joulupöytääni, graavisiika, ja silli' a la russe. Kinkkua sentin rasvareunalla, ja pieni naudanpaisti kermakastikkeella. Sekä peruna että lanttulaatikot pikku pikku vuokissa. Tilkka vahvaa luumukiisseliä kerman kera kruunaa aattoaterian 😊))
Kahvin juhlistaa hiekkakakku konjakkimausteella. Taatelikakkuni taitaa olla jo aattona loppu, kun pari perhettä käy vielä joulutervehdyksellä. Nuorimmaiseni haluaa tarjota ravinteli ruokailun ennen joulua joten,...
Aattona haluan sitten nauttia joulurauhasta, tv ohjelmista ja hyvästä ruuasta, kaikki rakkaat olen tavannut jo jouluviikkoina. 🌲 sini.s joulumuorina.Ohitan tänä vuonna jouluhössötyksen. Mikä ihana olotila. Jouluaattonakaan en rauhoittumista tarvitse. Rauhallista ja kiireetöntä tulee joulun alusviikoistakin.
Haarlemin Ikeasta hankittuja tilli-ja matjessillipurkkeja on jääkaapissa jos hiukopalaa kaipaan ; )
- Anonyymi
Mites tää nyt taas menee?
Vuorotellen kehutaan omat jouluherkut ja haukutaan muiden?
Kyllä ootte hauskoja.
Kalkkuna on tosi hyvää oikein valmistettuna ei kuivaa eikä mautonta.
Kinkkukin on hyvää, mutta en niin kauheesti perusta valmiiksisuolatuista ja nitriiteillä ja nitraateilla vaaleanpunaisiksi värjätyistä.
Lähes kaikki joulukala on hyvää, paitsi lipeäkala ja piparjuurihauki.
Ei meilläkään kaikkia noita joulukaloja ole SAMALLA KERRALLA pöydässä. Siinä luettelin vain vaihtoehtoja.
Thairuoka ei todellakaan tarvi olla mitään roskaruokaa kadulta. Curryt ja tuoreet vihannekset, trooppiset mausteet yhdistyvät kotikeittiössäkin herkulliseksi ateriaksi jonka valmistamiseen voi käyttää paljon aikaa tai sitten ei. Ennakkoluulot kukoistavat aasialaisen ruuan suhteen.
PalomaLennosta- Anonyymi
Tottahan pidän aasialaisesta keittiöstäkin, siinä mitään !Tänään viimeksi oli kirkas kananrinta nuudelikeitto värikkäine vihanneksineen, tuntuvasti chiliä teki sen tulisen herkuksi.
Läpinäkyviä vihannes kääröjä katkaravuilla olen valmistanut, ja miksei sushiakin tehnyt itse! Nykyään tilaan sushin kyllä tuoreeltaan kauppiaaltani 8-10 kpl.
Kuitenkin kysyttiin jouluherkkuja, ja niihin pitäydyin pienissä määrin. Lipeäkalaa laitan kerran joulun jälkeen vasta.
sini.s - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tottahan pidän aasialaisesta keittiöstäkin, siinä mitään !Tänään viimeksi oli kirkas kananrinta nuudelikeitto värikkäine vihanneksineen, tuntuvasti chiliä teki sen tulisen herkuksi.
Läpinäkyviä vihannes kääröjä katkaravuilla olen valmistanut, ja miksei sushiakin tehnyt itse! Nykyään tilaan sushin kyllä tuoreeltaan kauppiaaltani 8-10 kpl.
Kuitenkin kysyttiin jouluherkkuja, ja niihin pitäydyin pienissä määrin. Lipeäkalaa laitan kerran joulun jälkeen vasta.
sini.sPerinteiset jouluruuat ovat makuuni myös lipeäkala hyvin laitettuna, jonka kruunaa valkokastike mausteineen.
Lipeäkala kyllä jakaa ihmisiä, nuorempi polvi ei innostu siitä.
Yleensä erilaiset kalat ovat saaneet meillä enempi tilaa, kuten graavilohi ja -siika perinteisten sillin ja silakkarullien lisäksi. Anonyymi kirjoitti:
Perinteiset jouluruuat ovat makuuni myös lipeäkala hyvin laitettuna, jonka kruunaa valkokastike mausteineen.
Lipeäkala kyllä jakaa ihmisiä, nuorempi polvi ei innostu siitä.
Yleensä erilaiset kalat ovat saaneet meillä enempi tilaa, kuten graavilohi ja -siika perinteisten sillin ja silakkarullien lisäksi.Lipeäkalasta pidin kyllä nuorena oman äidin laittamana.
Itse en ole onnistunut saamaan sitä siihen kuntoon että olisi maukasta ja muutkin tykkäisivät.
- Anonyymi
Alkuruokana on tavallisesti
brochetas de ave con melocoton
Ja pääruokana on churrasco de cadera con cebollas sofritas jos joku ei halua pihviä niin vaihtoehto on
googlaa kanakeitto halla-aho video
jossa pasta on korvattu kik-herneillä liotettava, mestari suosittelee
Jälkiruokana tempura de fruta joskus torrijas köyhät ritarit tai tocino del cielo taivallisen makuista vanukasta
Miksei myös arroz con leche riisipuuroa vähän
Ohjelmana Espanjan lotto 22.12.
Gordo joka kestää lähes koko päivän ja turronia syödään kaksin käsin jännittäessä lopputulosta
Kerron jos voitan gordossa päävoiton
Ja vaikken kerron siltiSuosikkijälkiruokani on dulce desamargado. Se on valmistettu limeteistä ja appelsiineistä ja viikunista paljolla sokerilla pitkään keitettynä….tai sitten manjar blaco caleño
Voi käyttää muitakin hedelmiä, esim. papajaa tai kärsimyspuun hedelmää.
https://www.youtube.com/watch?v=N0WWnZtR0Uc- Anonyymi
Tonttu muori kuumana
- Anonyymi
Millaista se on kun on tontulla muori kuumana?
- Anonyymi
Kaikki kelpaa, minkä saa juosten kiinni.
- Anonyymi
Minä syön aattona kylmäsavustettua lohta, kaviaaria, hummeria ja katkarapuja kera uusien perunoiden (pakastettu syksyllä). Outoa on se, että kun olen lopettanut syömisen, niin suupielessä onkin kaurapuuroa.
Jolupäivänä syön Kolumbialaista kasvisruokaa, jossa ei ole pulaa pekonista ja silloin suupielet on tosi rasvaiset.
EM- Anonyymi
Jos et pysty jouluna ostamaan muuta ruuaksi kuin kauraryynejä, mene ruuan jakeluun. sieltä saa monenlaista ruokaa, jossa on vielä säilyvyyttä. Itse sain kanan filettä, hedelmiä , leipää monta sorttia ja valmiskakun. EU:n säilyvää ruokaa on jaossa seurakunnilla, voi keittää vaihteeksi riisipuuron. Aattona saa laatikoita ja muitakin ruokia tosi halvalla kaupasta. Eikä paljon maksa jos tekee itse laatikot ja tortut ja graavaa kalaa. Täällä maksaa kinkku alle 6 euroa kilo ja kasslerpaistia saa yleensä 4,99. Lohenkin halvin tarjoushinta on jopa 4,99 , silakka taitaa kyllä olla 9 euroo fileinä. Sillifileen saa alle 2 euron, voi itse laittaa liemeen ja purkittaa. Suomalaiset jouluruuat on edullisia, hummerit on erikseen. Syökööt niitä nuo valtameri risteilijät. Columbia on köyhä maa, maissipuuroa taitaavat syödä.
Anonyymi kirjoitti:
Jos et pysty jouluna ostamaan muuta ruuaksi kuin kauraryynejä, mene ruuan jakeluun. sieltä saa monenlaista ruokaa, jossa on vielä säilyvyyttä. Itse sain kanan filettä, hedelmiä , leipää monta sorttia ja valmiskakun. EU:n säilyvää ruokaa on jaossa seurakunnilla, voi keittää vaihteeksi riisipuuron. Aattona saa laatikoita ja muitakin ruokia tosi halvalla kaupasta. Eikä paljon maksa jos tekee itse laatikot ja tortut ja graavaa kalaa. Täällä maksaa kinkku alle 6 euroa kilo ja kasslerpaistia saa yleensä 4,99. Lohenkin halvin tarjoushinta on jopa 4,99 , silakka taitaa kyllä olla 9 euroo fileinä. Sillifileen saa alle 2 euron, voi itse laittaa liemeen ja purkittaa. Suomalaiset jouluruuat on edullisia, hummerit on erikseen. Syökööt niitä nuo valtameri risteilijät. Columbia on köyhä maa, maissipuuroa taitaavat syödä.
Maissikakkuja ja kuumaa suklaajuomaa aamiaisella. Grillattu maissikakku jossa on kananmuna sisällä on hyvää:)
Mutta jouluruuat vaihtelevat todella paljon maasta toiseen, vaikka joku kinkku tai kalkkuna onkin aika standardi. Kolumbiassa syödään kyllä maissivanukkaita ja hedelmistä tehtyjä jälkiruokia. Maa on köyhä, totta, mutta ei edes kaikkein köyhimmät käännytä ketään oveltaan jouluaattona vaan kutsuvat pöytään jakamaan pöytänsä vaatimattomat antimet kenen kanssa tahansa. Kaikkein parhaimman jouluaaton lounaani olen syönyt alemman keskiluokan keittiön pöydässä, kirkasta kanalientä jossa oli paljon yrttejä, pala kananrintaa, yksi peruna ja muutama siivu porkkanaa.
Mitä teillä syödään jouluaaton lounaalla?
Mitä syötiin kotona kun olit lapsi? Jouluaattohan on kiireinen päivä etenkin lapsiperheissä joten ateria oli ehkä nopea ja yksinkertainen. Meillä oli aina paistettuja perunoita ja joku palanen makkaraa tai kananmuna.
- Anonyymi
Minulle vuorostani herkuinta kinkun lisäksi on livekala valkokastikkeella. Joulu ei ole joulu ilman sitä.
Helmikuussa nautin viimeisen kalanautinnon hyvällä viinillä.Meillä oli riisipuuro lounaaksi monta vuotta. Sitä ei sitten syötykään sen enempää, mitä nyt aamiaiseksi paistettiin jos oli jäänyt rippeitä.
Lapset vaikka olivat muuttaneet kotoa, tulivat kuitenkin joulupuurolle perheineen, ja yhdessä hiljennyttiin kuuntelemaan Joulurauhan julistusta Turun Prinkkalasta.
Yksin ollessani en riisipuuroa keitä, ihan kevyen aamiaisen pikkuherkkujen kanss nautin ennen puoltapäivää. Joulujulistuksen jälkeen onkin iltapäivä muutamaa puhelinsoittoa lukuuottamatta minulla rauhoitettu.
- Anonyymi
Kyll maar sika se parast jouluherkkuu o.
- Anonyymi
Meillä syödään joka päivä eikä vaan jouluna.
- Anonyymi
Kinkkua, uunilohta ja laatikoita parina päivänä, salaatteja, siinä kaikki. Ei mitään ruoan ahmimista ja älyttömiä vaihtoehtoja.
Normaalimäärä ruokaa niin kuin joka päivä.- Anonyymi
Meilläki syödään joka päivä, mutta juhlina erikoisempaa ja herkumpaa ja on alkuruoka, pääruoka ja jälkkäri. Vähän kaikkea hyvää. Ei mitään ahmintaa vaan normaali menu kuten ravintoloissakin ja muulloinkin kuin jouluna. Eikä kaikkee ole pakko syödä, ihana kun saa valkata.
- Anonyymi
Meillä kinkku on joulun kunkku. Kahdelle henkilölle 4kg luuton Juhlakinkku on jo ostettuna.
- Anonyymi
Sini tiäräks tuanoin pori harjotuste lomas sanosi ny et turun giäles osata ruottalaise bookstaavi
Birkkala föri
Tamperelaissi varte on tehr giälop ku nes sanova päi prinkkala ja vöri
https://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=2569770
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse564304SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo2924178Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1663696Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky933583Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä993180Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit312497Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv371900Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575681793Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.161783- 381713