Saitteko piiskaa aina paljaalle takapuolelle?

Anonyymi

Meillä kotona tuli aina remmiä paljaalle takapuolelle? Kaveri muisteli saaneensa myös kuritusta, mutta sai pitää housut jalassa. Eikö se housujen laskemisesta aiheutunut häpeä ollut juuri merkittävä osa rangaistusta. Miten se teillä muilla meni?

149

14562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sain ja sehän uhmaa nostikin niin että tein kaikki pahat mitä vain keksin.

      • Anonyymi

        Saan vieläkin piiskaa aina kun haluan.
        T: Nestori 62v


      • Anonyymi

        Et saanut riittävästi. Tapauksessasi olisi pitänyt antaa piiskaa kahdesti päivässä aina, ja jättää toisen kerran antamatta jostakin erityisestä syystä, kuten täysin nuhteeton ja kohtelias käytös.


      • Anonyymi

        Eikö silloin tullut lisää? Loppuivatko paikkakunnalta sopivat vitsat?


      • Anonyymi

        Sitten tulee vitsaa päivittäin vielä viikon senkin jälkeen, kun tavat ovat parantuneet.


      • Anonyymi

        Et saanut riittävästi.


      • Anonyymi

        En saanut. Yleensä en saanut piiskaa ollenkaan 😂


    • Anonyymi

      En koskaan, olin pikku prinsessa jota ei koskaan lyöty.

      • Anonyymi

        Niin, eihän tytöt selkäänsä saaneet koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eihän tytöt selkäänsä saaneet koskaan.

        Kyllä sai, ainakin meillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sai, ainakin meillä.

        Ehkä vielä joskus 50-luvulla myös tytöt saivat vitsaa tuskin remmiä kuitenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä vielä joskus 50-luvulla myös tytöt saivat vitsaa tuskin remmiä kuitenkaan.

        Meillä tuli kyllä ihan remmiä vielä 90-luvulla, myös tytöille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä tuli kyllä ihan remmiä vielä 90-luvulla, myös tytöille.

        OK...olen ollut väärässä, ruumiillinen kuritushan on ollut kielletty yli 30 vuotta mutta todellisuus lienee erilainen...no onneksi pukilla ei enää ole piiskoja mukanaan tuhmille :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä tuli kyllä ihan remmiä vielä 90-luvulla, myös tytöille.

        Kuinka selkäsaunan saanut pystyi kohtaamaan kurittajansa, normaali tunne olisi ollut viha, jostain lasten kasvatuksen kirjasta luin että juuri selkäsaunan saanut lapsi on henkisesti ohjelmoitu murhaan vai onko pelko uudesta selkäsaunasta niin suuri ettei uskalla näyttää tunteitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka selkäsaunan saanut pystyi kohtaamaan kurittajansa, normaali tunne olisi ollut viha, jostain lasten kasvatuksen kirjasta luin että juuri selkäsaunan saanut lapsi on henkisesti ohjelmoitu murhaan vai onko pelko uudesta selkäsaunasta niin suuri ettei uskalla näyttää tunteitaan.

        Ei siitä minulle ainakaan mitään vihaa tai murhanhimoa tullut. Se oli meillä ainakin ihan normaalitilanne, että vanhemmat piti kotona kovan kurin ja selkäsaunat olivat luonnollinen osa kasvatusta. Olin vilkas, jääräpäinen ja murkkuiässä kapinallinenkin tyttö, mutta kyllä siinä oppi ainakin vähän aikaa olemaan kunnolla, kun isä antoi vyöstä.


      • Anonyymi

        Meillä se oli vahvasti iskostettu mieleen , että jos et käyttäydy tai olet tottelematon, vanhemmilla on oikeus kurittaa. Esim. Kun tyttöjen kanssa jäätiin yläasteella kiinni lintsaamisesta ja tupakanpoltosta, opettaja antoi jälki-istuntoa ja lähetti lapun kotiin. Näytin se äidille, joka totesi " isäs saa kurittaa sua, kun tulee kotiin" . Siinä ei selitykset auttaneet vaan rangaistus oli otettava vastaan. Kyllähän se nöyryyttä opetti, eikä tehnyt mieli lintsata tai poltella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä se oli vahvasti iskostettu mieleen , että jos et käyttäydy tai olet tottelematon, vanhemmilla on oikeus kurittaa. Esim. Kun tyttöjen kanssa jäätiin yläasteella kiinni lintsaamisesta ja tupakanpoltosta, opettaja antoi jälki-istuntoa ja lähetti lapun kotiin. Näytin se äidille, joka totesi " isäs saa kurittaa sua, kun tulee kotiin" . Siinä ei selitykset auttaneet vaan rangaistus oli otettava vastaan. Kyllähän se nöyryyttä opetti, eikä tehnyt mieli lintsata tai poltella.

        Vuoden 1984 jälkeen olisi ollut laitonta, ei kai silloin vielä kaikki lakia noudattaneet.


      • Anonyymi
        koti_isä kirjoitti:

        Vuoden 1984 jälkeen olisi ollut laitonta, ei kai silloin vielä kaikki lakia noudattaneet.

        20-30 v . sitten vanhempien ei vielä tarvinnut pelätä, että perheen ulkopuoliset tekisivät lastensuojeluilmoituksia ruumiillisen kurituksen johdosta. 80-90-luvulla vanhemmat saattoivat hyvinkin sanoa ääneen käyttävänsä piiskaa kasvatuksessa,


      • Anonyymi kirjoitti:

        20-30 v . sitten vanhempien ei vielä tarvinnut pelätä, että perheen ulkopuoliset tekisivät lastensuojeluilmoituksia ruumiillisen kurituksen johdosta. 80-90-luvulla vanhemmat saattoivat hyvinkin sanoa ääneen käyttävänsä piiskaa kasvatuksessa,

        Hieman liian tiukaksi on mennyt mutta on hyvä että ruumiillinen kuritus on kielletty koska aina löytyy vanhempia joilla kurinpito menee pahoinpitelyksi niin että parempi että on kielletty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siitä minulle ainakaan mitään vihaa tai murhanhimoa tullut. Se oli meillä ainakin ihan normaalitilanne, että vanhemmat piti kotona kovan kurin ja selkäsaunat olivat luonnollinen osa kasvatusta. Olin vilkas, jääräpäinen ja murkkuiässä kapinallinenkin tyttö, mutta kyllä siinä oppi ainakin vähän aikaa olemaan kunnolla, kun isä antoi vyöstä.

        Ihan sama oli meilläkin kun olin kapinallinen tyttö yläasteen ajan niin kyllä vitsakimppu oli usein vierailulla minulla ja systerillä. Näin jälkeen päin ajatellen olisin kait tarvinnut vieläkin useammin piiskasta saada,,, olin kyl vaikea luonne vanhemmille,mutta kiitos piiskasta joka oli tarpeen ja vanhempien kestävyydestä oikkujani kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama oli meilläkin kun olin kapinallinen tyttö yläasteen ajan niin kyllä vitsakimppu oli usein vierailulla minulla ja systerillä. Näin jälkeen päin ajatellen olisin kait tarvinnut vieläkin useammin piiskasta saada,,, olin kyl vaikea luonne vanhemmille,mutta kiitos piiskasta joka oli tarpeen ja vanhempien kestävyydestä oikkujani kohtaan.

        Taitaa olla provo, ei kukaan toivo että enemmän olisi piiskaa saanut ellei aikuisena ole alkanut kokea piiskaamisen kiihottavaksi, eikä siinä mitään pahaa ole jos kaksi aikuista kumpikin haluaa. Lapsuuden piiskan saannilla lienee vaikutusta aikuisen seksuaalisuuteen jossa alkaa nauttia ajatuksesta saada piiskaa.

        Hyvää joulua....pukki sitten tuo piiskoja jos tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä vielä joskus 50-luvulla myös tytöt saivat vitsaa tuskin remmiä kuitenkaan.

        Vitsa enemmän sattuu, kun annetaan paljaalle


      • Anonyymi
        koti_isä kirjoitti:

        Hieman liian tiukaksi on mennyt mutta on hyvä että ruumiillinen kuritus on kielletty koska aina löytyy vanhempia joilla kurinpito menee pahoinpitelyksi niin että parempi että on kielletty.

        Syntyvyys onkin sitten romahtanut, kun kaikki vanhempien oikeudet on viety. Hoitakoon yhteiskunta loputkin, minä hoitelen vain viheltelyn


      • Anonyymi
        koti_isä kirjoitti:

        Hieman liian tiukaksi on mennyt mutta on hyvä että ruumiillinen kuritus on kielletty koska aina löytyy vanhempia joilla kurinpito menee pahoinpitelyksi niin että parempi että on kielletty.

        Hyvin harvoin todellisuudessa vitsan käyttö pahoinpitelyksi meni. Sillä verukkeella voitaisi kieltää moni asia, autoilu kolarien perusteella ym. Pikemminkin pitkään patoutunut tilanne räjähtää ja johtaa pahoinpitelyyn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eihän tytöt selkäänsä saaneet koskaan.

        Kyllä sai kun oli yli 10 v. Isä tai veli antoi paljaalle pyllylle kämmenellä. En tiedä sitten (tai oikeastaan tiedän) oliko se siksi, että ne halusivat katsella vai olinko ollut niin tuhma. Mutta aika pikkujutuista ne tuntuivat tulevan ja yleensä silloin kun äiti ei ollut kotona. Vähän isompana se oli tavallaan kivaa ja sitten sai enemmän jotain vapautta.


      • Anonyymi
        koti_isä kirjoitti:

        Hieman liian tiukaksi on mennyt mutta on hyvä että ruumiillinen kuritus on kielletty koska aina löytyy vanhempia joilla kurinpito menee pahoinpitelyksi niin että parempi että on kielletty.

        Ääritapausten mukaan ei voida mennä. Ne on hoidettava erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä tuli kyllä ihan remmiä vielä 90-luvulla, myös tytöille.

        Sama täällä.


      • Anonyymi
        koti_isä kirjoitti:

        Vuoden 1984 jälkeen olisi ollut laitonta, ei kai silloin vielä kaikki lakia noudattaneet.

        Ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20-30 v . sitten vanhempien ei vielä tarvinnut pelätä, että perheen ulkopuoliset tekisivät lastensuojeluilmoituksia ruumiillisen kurituksen johdosta. 80-90-luvulla vanhemmat saattoivat hyvinkin sanoa ääneen käyttävänsä piiskaa kasvatuksessa,

        Kuuskytluvulla, kun olimme menneet naimisiin, olivat kummankin äidit meillä kahvilla, ja tutustumassa toisiinsa. Puhe oli kääntynyt kummankin lapsusvuosiin, ja siihen, annettiinko piiskaa, vai miten "kasvatettiin". Siinä sitten korvat punaisena kuunneltiin, miten meitä oltiin piiskattu pieninä, ja vähän isompinakin, kun olimme olleet tottelemattomia. "Eihän tästä nyt niin kovin kauaa ole" sanoi anoppini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siitä minulle ainakaan mitään vihaa tai murhanhimoa tullut. Se oli meillä ainakin ihan normaalitilanne, että vanhemmat piti kotona kovan kurin ja selkäsaunat olivat luonnollinen osa kasvatusta. Olin vilkas, jääräpäinen ja murkkuiässä kapinallinenkin tyttö, mutta kyllä siinä oppi ainakin vähän aikaa olemaan kunnolla, kun isä antoi vyöstä.

        Kyllä se vaikutti sinuun henkisesti, sinusta kasvoi aikuinen joka ajattelee että väkivalta omaa lastaan kohtaan on hyväksyttävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä se oli vahvasti iskostettu mieleen , että jos et käyttäydy tai olet tottelematon, vanhemmilla on oikeus kurittaa. Esim. Kun tyttöjen kanssa jäätiin yläasteella kiinni lintsaamisesta ja tupakanpoltosta, opettaja antoi jälki-istuntoa ja lähetti lapun kotiin. Näytin se äidille, joka totesi " isäs saa kurittaa sua, kun tulee kotiin" . Siinä ei selitykset auttaneet vaan rangaistus oli otettava vastaan. Kyllähän se nöyryyttä opetti, eikä tehnyt mieli lintsata tai poltella.

        Tukkapölly oli se tavallisin rangaistus , vaikka risujakin joskus kun oli tyttö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka selkäsaunan saanut pystyi kohtaamaan kurittajansa, normaali tunne olisi ollut viha, jostain lasten kasvatuksen kirjasta luin että juuri selkäsaunan saanut lapsi on henkisesti ohjelmoitu murhaan vai onko pelko uudesta selkäsaunasta niin suuri ettei uskalla näyttää tunteitaan.

        Viha syntyy kahden samanveroisen henkilön piiskatilanteessa. Minulla ainakin esikoisen suorittaman piiskauksen jälkeen ensin suututti, että olin antanut piiskata itseni. Tilanteen vähän tasaannuttua ymmärsin, että veli oli ylivoimainen minuun verrattuna. Seuraavana päivänä koulussa minun oli "pakko" kertoa kavereille, kuinka "vittumaista" oli omistaa noin voimakas veli.

        Enkä suinkaan ollut meidän luokan pojista ainut, jota piiskaaminen kiinnosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuskytluvulla, kun olimme menneet naimisiin, olivat kummankin äidit meillä kahvilla, ja tutustumassa toisiinsa. Puhe oli kääntynyt kummankin lapsusvuosiin, ja siihen, annettiinko piiskaa, vai miten "kasvatettiin". Siinä sitten korvat punaisena kuunneltiin, miten meitä oltiin piiskattu pieninä, ja vähän isompinakin, kun olimme olleet tottelemattomia. "Eihän tästä nyt niin kovin kauaa ole" sanoi anoppini.

        Kuuskymmenluvulla se oli vielä ihan tavallista ja ainakin hyvin tuoreessa muistissa. Olisiko ollut seitsemänkymmenluku, kun Englannissa koulutytöt järjestivät mielenosoituksia kouluissa tapahtuvaa ruumiillista kuritusta vastaan ja myös poliisilaitoksilla sitä harrastettiin. Oli ihan rehellinen piiskarangaistus. Meillä kotona siitä keskusteltiin, kun meillä oli lapsia ja itse olimme tutustuneet aiheeseen omakohtaisesti. Omia lapsia emme piiskanneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuskymmenluvulla se oli vielä ihan tavallista ja ainakin hyvin tuoreessa muistissa. Olisiko ollut seitsemänkymmenluku, kun Englannissa koulutytöt järjestivät mielenosoituksia kouluissa tapahtuvaa ruumiillista kuritusta vastaan ja myös poliisilaitoksilla sitä harrastettiin. Oli ihan rehellinen piiskarangaistus. Meillä kotona siitä keskusteltiin, kun meillä oli lapsia ja itse olimme tutustuneet aiheeseen omakohtaisesti. Omia lapsia emme piiskanneet.

        Kuinka vanhoja muksuja poliisit piiskasi ja millaisista rikoksista.

        Entä jos pelkäsi piiskaamista niin paljon, että pyristeli vastaa. Saiko silloin vielä toisen selkäsaunan virkavallan vastustamisesta?


    • Anonyymi

      Kyllä se meillä ainakin uhmaa nostatti, olen pari kertaa aikoinaan antanut remmiä...en suosittele.

    • Anonyymi

      Kyllä meillä annettiin kotona piiskaa vain paljaalle takapuolelle. Yleensä isä tai äiti istahti jakkaralle tai sängyn laidalle, ja minun piti sitten asettua vatsalleni siihen reisien päälle. Vasta tässä vaiheessa äiti tai isä kiskoi housut polvitaipeisiin, ja alkoi läiskiä menemään. Remmiä tai vitsaa en saanut koskaan, ainoastaan avokämmentä. Häpeä oli siis suurempi kuin kipu, etenkin isompana poikana.

    • Anonyymi

      Minä piiskaan miehen lapset joka aamu, koska ex-äiti eikouluttanut heitä asianmukaisesti.

    • Anonyymi

      Meillä uskovaisissa piireissä on yhä kyllä tapana piiskata ja joskus vähän raiskaillaan lapsia, mutta näistä ei kauheasti puhuta.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa, uskovaiset eivät pahoinpitele lapsiaan, eivät juopottele. Lapsen on turvallista kasvaa uskovaisessa kodissa, piiskaa annettiin 30 vuotta sitten ei nykyään. Ota selvää asioista.


    • Anonyymi

      Olen ollut aina sitä mieltä, että jos joku hakkaa toista ihmistä remmillä ja varsinkin, jos hakattavalla on vaatteet päällä, ei ole kyse mistään muusta kuin pahoinpitelystä. Mutta, jos on(oli) kyse kasvatuksellisesta opetuksesta, eli ns. piiskaa pyllylle, niin silloin piiskataan ohuella vitsalla paljaalle pyllylle niin että tuntuu. Ja vielä, että se pitää olla sitten siinä. eikä mitään muuta kuin toruminen siinä piiskattaessa. Näin tehtiin silloin, kun vielä lapsia piiskattiin. Ainakin meillä

      • Anonyymi

        Miunun kyllä piti vielä pyytää anteeksi ja luvata ettei koskaan tee enää sellaista mistä nyt annettiin vitsaa,
        Anneli


    • Minä olen katellinen teitä joka saitte remmiä?

    • Anonyymi

      Jos lapsia piti kurittaa, niin meillä kotona ainut hyväksyttävä keino oli koivupiiskaa paljaalle pyllylle. Siihen ei liittynyt mitään vaaraa ja oli tehokas menetelmä. Riippui itsestä kuinka usein piiskaa sai. En osaa sanoa kuinka vanhaksi sisareni saivat risusta, mutta itse hankin viimeisen 9 luokalla ollessa ja kyllä tehosi hyvin murkkupoikaan.

      • Anonyymi

        Minä sain vuonna 64 9vuotiaana nais opeltani selkää viiskymppinen iso naine.
        Anto jälki istunnossa selkään kun kiloilin.
        Verkkarit alas ja rimpuilin tarras munasta kiinni piti paikallaan ja vitsaa tuli että itkin.
        Loppu kiroilu enkä uskaltaa kotoa kertoa.
        Myöhemmin ennen armeijaa kysyin kylällä että vieläkö haluut kullia kokeilla.. Punastua


    • Anonyymi

      Minä pidän kuria miehen lapsille, kun eivät tottele. Piiska on kuitenkin vanhanaikainen keino, elämme 2020-lukua emmekä mitään keskiaikaa ja yksilöiden, latenkin oikeuksia on kunnioitettava. Siksi käytän impulssipantaa, joka antaa heille tarvittaessa hyvin kevyen muistutuksen siitä, mikä on huushollimme marssijärjestys.

      • Anonyymi

        Pääasia, että marssijärjestys on selvä ja pautettavissa nopeasti. Yliampumista on vältettävä


    • Anonyymi

      Ei aina saatu piiskaa ollenkaan

    • Anonyymi

      Meillä piiskaaminen alkoi siten, että ensin revittiin housut alas. Siihen aikaan pidettiin sisällä vielä kenkiä, joten housut pysyi nilkoissa. Jos onnistui välttämään housujen tipautuksen, niin välttyi koko piiskaamiselta. Kun housut oli nilkoissa, niin sinua ei pelastanut enää mikään.

    • Anonyymi

      Minä olin piiskattavaksi varsinainen optimisti. Ensin kuvittelin, että ei tässä kuinkaan käy, kunhan vaan pelottelevat. Mutta kyllä se vitsa aika usein paikalle ilmestyi. Silloin kuvittelin livahtavani karkuun, mutta eihän se niin vaan onnistunutkaan. Silloin päätin pistää kunnolla hanttiin, niin kyllä lopettavat. Ensimmäinen minuutti tai pari menikin ihan hyvin, vastustaja ei tuntunut ollenkaan vaaralliselta, kyllä tästä selvitään.

      Jonkin ajan päästä minua alkoi vähän huolettaa, mutta uskoin, että piiskaajakin oli jo melkoisen väsynyt, kyllä se kohta lopettaa yrittämisen. Mutta lopputulos oli aina sama, sain kunnolla risua paljaalle takapuolella. Kymmenen vuoden aikana minut piiskattiin varmaan parikymmentä kertaa ja piiskaajana oli ainakin kolme eri henkilöä. Mutta joka kerta minä suhtauduin asiaan yhtä optimistisesti, en luopunut uskomasta omiin mahdollisuuksiin.

      Nimimerkki: Optimisti

      • Anonyymi

        Hymyilytti kun oli paljolti samanlaista minullakin.

        Hymy sitten hyytyi kun eka kerran sain nahkavyöstä, se toimikin hyvin pelotteena. Ennen selkäsaunaa pidettiin puhuttelu ja jos isä sen piti saattoi saada siitä nahkavyöstä. Kuuntelin itku kurkussa puhuttelua, parasta oli olla hiljaa ja kuunnella. Lopussa sitten jännitti selvisinkö pelkällä moittimisella mutta jos isä alkoi avaamaan vyötänsä tiesin että mikään ei enää pelastanut, kuului vain komento housut alas ja remmi lauloi.


    • Anonyymi

      Oli ne entisajan ihmiset raakoja. Välillä opetin äitiäni hyville tavoille. Kysyin, että miksi sinä et juttele lastesi kanssa, että mikä on oikein ja mikä väärin Ei toisia saa hakata, Äiti suuttui ja sanoim että mene pihalle siitä läksyttämästä minua. Itse sain risuja kerran. Syystä kylläkin, mutta olis pitänyt mieluummin puhua lapselle.

      • Anonyymi

        Isät sodassa hermonsa menettäneitä, äidit työn uuvuttamia, ei siihen paljon lapsen tarvinnut kiukutella kun piiskaa tuli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isät sodassa hermonsa menettäneitä, äidit työn uuvuttamia, ei siihen paljon lapsen tarvinnut kiukutella kun piiskaa tuli.

        Kuinka lapsiperheet tulevat selviämään tästä koronan aiheuttamasta talouden romahtamisesta ? Onko kaikilla lapsilla turvallista kotia kun vanhempien hermot kiristyy taloushuolien kanssa ? Pieni lapsi ei sitä ymmärrä.


      • Anonyymi

        En isääni raakana pitänyt vaikka sainkin remmiä, opin käyttäytymiselläni vaikuttamaan siihen kun moitteiden aikana muisti pysyä katuvana saattoi käydä niin ettei isä sitä vyötänsä irroittanut mutta jos uhmakkaasti katsoi silmiin ja väitti vastaan oli varmaa että remmi lauloi.
        Raili


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isät sodassa hermonsa menettäneitä, äidit työn uuvuttamia, ei siihen paljon lapsen tarvinnut kiukutella kun piiskaa tuli.

        Sisareni tiesi isän lyhyen pinnan ja kiusasi minua pienempää. Kun huusin, itkin ja juoksin sisällä sain koivuherradta tai remmistä. Isosisko juoksi ikkunasta pihalle. Palasi sitten virnuillen sisään. Isällä hermot sodassa menneet äiti illat töissä meilläkin. Opettaja näki ne piiskan ja remmin raidat ja teki lasun. Äiti sit kurmotti.isää. Noista jäi omat jälkensä mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisareni tiesi isän lyhyen pinnan ja kiusasi minua pienempää. Kun huusin, itkin ja juoksin sisällä sain koivuherradta tai remmistä. Isosisko juoksi ikkunasta pihalle. Palasi sitten virnuillen sisään. Isällä hermot sodassa menneet äiti illat töissä meilläkin. Opettaja näki ne piiskan ja remmin raidat ja teki lasun. Äiti sit kurmotti.isää. Noista jäi omat jälkensä mieleen.

        <<Opettaja näki ne piiskan ja remmin raidat ja teki lasun>>

        Minäkin olen jo niin vanha että lapsia kotona piiskattiin vielä kouluikäisenä, näkyihän jumppatunnilla joillakin vitsan jälkiä, minullekin opettaja vain sanoi "olet tainnut olla tuhma".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En isääni raakana pitänyt vaikka sainkin remmiä, opin käyttäytymiselläni vaikuttamaan siihen kun moitteiden aikana muisti pysyä katuvana saattoi käydä niin ettei isä sitä vyötänsä irroittanut mutta jos uhmakkaasti katsoi silmiin ja väitti vastaan oli varmaa että remmi lauloi.
        Raili

        Ei tavallinen vyöremmi kipeätä tehnyt, ei se mitään väkivaltaa ollut. Tuore pajunvitsa sattui paljaalla pyllyllä aivan älyttömästi.


      • Anonyymi

        Mutta eikö se ennenvanhaan ollut ihan ykeinen tapa että piiska muka oli kasvatus tapa joka oli oikea, serkut sai piiskaa myösja pojat remmiä, silloin ei lapsille puhuttu asioista , olihan se aikaa ja moni meistä sen kokenut, mutta kun ymmärtää esim sodan jälkeisen ajan niin ei silti pahalla muistele . Jotkut äidit itkivät samalla kun piiskasivat koska heidän piti muka ” kasvattaa” mutta tunteet lasta kohtaan olivat iahqn toiset kun piiskaamisen antaminen . Joten on hyvä että nykyään selvitä.n monista asioista puhumalla ja lasta ei piiskata .


    • Anonyymi

      Paljaalle takapuolelle sain. Minun piti vieläpä ottaa vastapäisen talon naapureiden nähden kalsarit pois jalasta. Jälkikäteen ajateltuna se oli pahin osa sitä rangaistusta.

    • Anonyymi

      Piiskaa annettiin aina paljaalle takapuolelle; pihalta haetulla risulla. Jos olisi ollut housut jalassa, ei se olisikaan tuntunut miltään, mutta paljaalle tuntui. Ja oli siinä myös se henkinen puoli, että joutui paljastelemaan itseään muiden nähden. Meilläkin oli sitä porukkaa aina ja kymmenvuotiaana se ei tuntunut niin kovin mukavalta. Sen takia pyrki aina välttelemään piiskaa, varsinkin kun tiesi, että tietyistä jutuista saa ihan varmasti. Onneksi ei sentään remmillä hakattu.
      Nyt on piiskaaminen kielletty, ja hyvä niin, mutta silloin jäi moni kepponen tekemättä, kun oli tiedossa se seuraus, jos jää kiinni.

      • Anonyymi

        <<Ja oli siinä myös se henkinen puoli, että joutui paljastelemaan itseään muiden nähden.>>

        Tuo on varmaan ollut traumaattista. Meillä selkäsaunat aina annettiin privaatisti, vietiin peräkamariin, kyllähän sisarukset näkivät että kamariin oltiin menossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Ja oli siinä myös se henkinen puoli, että joutui paljastelemaan itseään muiden nähden.>>

        Tuo on varmaan ollut traumaattista. Meillä selkäsaunat aina annettiin privaatisti, vietiin peräkamariin, kyllähän sisarukset näkivät että kamariin oltiin menossa

        Me annoimme selkäsaunat aina paljaalle takapuolelle. Toki olimme pohtineet asiaa ja tulleet sitten siihen tulokseen. Meidän kulttuurissa alastomuus ei ole perinteisesti ongelma, joten emme päättäneet tehdä siitä ongelmaa. "Risu ulkoa ja kaikki housut pois, vaikka naapurit näkisivät/kyyläsivät ikkunasta", siinä meidän motto.

        PS. Molemmat pojat ovat jo aikuisia ja hyvissä töissä jne. Joten traumoista turha jauhaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me annoimme selkäsaunat aina paljaalle takapuolelle. Toki olimme pohtineet asiaa ja tulleet sitten siihen tulokseen. Meidän kulttuurissa alastomuus ei ole perinteisesti ongelma, joten emme päättäneet tehdä siitä ongelmaa. "Risu ulkoa ja kaikki housut pois, vaikka naapurit näkisivät/kyyläsivät ikkunasta", siinä meidän motto.

        PS. Molemmat pojat ovat jo aikuisia ja hyvissä töissä jne. Joten traumoista turha jauhaa...

        Eihän selkäsaunoista traumoja jää, turhaa hysteriaa vaan nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän selkäsaunoista traumoja jää, turhaa hysteriaa vaan nykyään.

        Aivan! Juuri näin. Sen sijaan tämä yli 70-vuotiaiden kohtelu on ala-arvoista. Meidät on teljetty kotiimme pikkuflunssan takia. Emmekä me valita mistään traumoista. Kyllä tämä on pahempaa kuin joku piiskan saaminen, Ja sitä saatu vielä ansaitusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me annoimme selkäsaunat aina paljaalle takapuolelle. Toki olimme pohtineet asiaa ja tulleet sitten siihen tulokseen. Meidän kulttuurissa alastomuus ei ole perinteisesti ongelma, joten emme päättäneet tehdä siitä ongelmaa. "Risu ulkoa ja kaikki housut pois, vaikka naapurit näkisivät/kyyläsivät ikkunasta", siinä meidän motto.

        PS. Molemmat pojat ovat jo aikuisia ja hyvissä töissä jne. Joten traumoista turha jauhaa...

        Vielä 60 helposti määrättiin olemaan loppupäivä ilman housuja, jos aikaili tai vastusteli kun määrättiin housut alas. Se koski kaikkia housuja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä 60 helposti määrättiin olemaan loppupäivä ilman housuja, jos aikaili tai vastusteli kun määrättiin housut alas. Se koski kaikkia housuja

        Siis vielä 60 luvulla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä 60 helposti määrättiin olemaan loppupäivä ilman housuja, jos aikaili tai vastusteli kun määrättiin housut alas. Se koski kaikkia housuja

        Ei tuota kukaan usko, fetissi juttuja, aika monia tuntuu kiihottavan tuollaisia kirjoitella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuota kukaan usko, fetissi juttuja, aika monia tuntuu kiihottavan tuollaisia kirjoitella.

        Et tiedä mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuota kukaan usko, fetissi juttuja, aika monia tuntuu kiihottavan tuollaisia kirjoitella.

        Miksi itse roikut täällä? Löytyykö sormetustarinoita itsellesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi itse roikut täällä? Löytyykö sormetustarinoita itsellesi?

        Olen ollut lapsi 60 luvulla, omista kokemuksista kirjoitan enkä usko että mikään perhe olisi ollut niin sairas ja sekaisin että olisi komentanut loppupäiväksi olemaan peppu paljaana, hoitoonhan sellaiset vanhemmat kuuluvat.
        Anneli


    • Anonyymi

      Muistan, kun kansakoulun alaluokilla kaveri kertoi koulumatkalla saavansa piiskaa jos ei tee sitä tai tätä. Syntisäkki kasvaa viikon mittaan ja sitten, kun on tarpeeksi piiskataan kaikki kerralla. Syntisäkkiä kasvatti mm. ruoka- tai iltarukouksesta lintsaminen, kiroilu, vastaansanominen. Koulusta piti mennä suoraan kotiin, eikä jäädä matkan varrelle maleksimaan.

      • Anonyymi

        Olisi kertoa selkäsaunoista viisikymmentä vuotta sitten, mutta ne tarinat helposti häipyvät. Usein vanhemmalle sisarelle annettiin kurinpito-oikeus pysyvästi tai tapaus kerrallaan, esim uimareissulle, jolloin varttunein oli lapsilauman "nokkana".


    • Anonyymi

      Ei piiskaa aina saatu

    • Anonyymi

      Kumpi sattui enempi, piiska eli koivunrisu vai remmi? Siis, jos paljaalle molempia tuli..

      • Anonyymi

        Vitsa sattui enemmän jos kunnolla annettiin, remmin kipu jakautui suuremmalle alalle mutta kyllä ensimmäinen remmin isku vaikutti, parahdus pääsi, henki salpautui, haukkoi henkeään odotellessa seuravaa remmin iskua.


    • Anonyymi

      Kyllä se ohut risu oli kaikkein pahin. Remmiä en saanut koskaan, mutta se ohut risu! Sellainen ei näytä pahalta; ohut yksi vaatimaton risu, mutta kun sillä vähän ripsuttelee ihan kohtuullisellakin voimalla paljaalle "pyllylle", niin varmasti tuntuu ja sen muistaa. Oli tehokas väline, sitä yritti kaikin tavoin vältellä.

      • Anonyymi

        Molempia saanena allekirjoitan tuon. Remmiä saatiin vain jos jotain pahempaa oli tehty jolloin äiti sanoi nyt täytyy kertoa isälle joka antoi remmistä se ei sitten niin paha ollutkaan kuin vitsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molempia saanena allekirjoitan tuon. Remmiä saatiin vain jos jotain pahempaa oli tehty jolloin äiti sanoi nyt täytyy kertoa isälle joka antoi remmistä se ei sitten niin paha ollutkaan kuin vitsa.

        Äiti saattoi antaa meille tytöille tukkapöllyjä ja läimäytellä joskus kädellä persposkille. Varsinainen selkäsauna oli sitten remmiä paljaalle takapuolelle ja sen antoi aina isä. Toki äiti oli aina siinä mukana ja piti nuhdesaarnaa kun isä käytti vyötä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äiti saattoi antaa meille tytöille tukkapöllyjä ja läimäytellä joskus kädellä persposkille. Varsinainen selkäsauna oli sitten remmiä paljaalle takapuolelle ja sen antoi aina isä. Toki äiti oli aina siinä mukana ja piti nuhdesaarnaa kun isä käytti vyötä

        <<Äiti saattoi antaa meille tytöille tukkapöllyjä ja läimäytellä joskus kädellä persposkille. Varsinainen selkäsauna oli sitten remmiä paljaalle takapuolelle ja sen antoi aina isä. Toki äiti oli aina siinä mukana ja piti nuhdesaarnaa kun isä käytti vyötä>>

        Oli pelottavaa odotella isän saapumista töistä, ei juostu iloisena isää vastaan kuten yleensä teimme, onneksi ei usein tuollaista tapahtunut mutta kyllä remmisaunan jälkeen muisti käyttäytyä paremmin pitkän aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Äiti saattoi antaa meille tytöille tukkapöllyjä ja läimäytellä joskus kädellä persposkille. Varsinainen selkäsauna oli sitten remmiä paljaalle takapuolelle ja sen antoi aina isä. Toki äiti oli aina siinä mukana ja piti nuhdesaarnaa kun isä käytti vyötä>>

        Oli pelottavaa odotella isän saapumista töistä, ei juostu iloisena isää vastaan kuten yleensä teimme, onneksi ei usein tuollaista tapahtunut mutta kyllä remmisaunan jälkeen muisti käyttäytyä paremmin pitkän aikaa.

        Muistan kun joskus yläasteella jäätiin tyttöjen kanssa kiinni tupakanpoltosta ja lintsaamisesta. Saatiin jälki-istuntoa. Näytin lapun kotona äitille. Äiti langetti rangaistuksen heti: "isäs saa kurittaa sua kun tulee kotiin " . Myöhemmin isä tuli ja pitivät äidin kanssa pikku palaverin. Sen jälkeen remmi soi.


    • Anonyymi

      Minun piti riisua itseni kokonaan alasti ja odottaa huoneessani selkäsaunaa. Ensin oli pitänyt itse hakea piiska ulkoa. Paras eli pahin oli mahdollisimman pitkä pajunvitsa. Piiskatessa jouduin asettumaan mahalleni jakkaran päälle, sitä sanottiin piiskapalliksi. Sitten seurasi kunnon piiskaus jonka jäljet näkyivät monta päivää ja olivat todella kipeät.

    • Anonyymi

      Lehtomäkeä ei kaikki tunnekaan.

    • Anonyymi

      Alotuksessa mainittu remmi ei kuulunut asiaan, mutta koko homma oli "piiskaa paljaalle pyllylle" Se kuului pelin sääntöihin, kuten keltainen kortti potkupallossa. Tai oikeastaan ei keltainen, vaan punainen. Sen piti tapahtua juuri niin, reilu peli.

    • Anonyymi

      Sain kunnolla piiskaa vielä 90-luvulla, sekä veljeltä että isältä. Tiesin piiskaamisen olevan kiellettyä, mutta ei yläasteikäinen poika kehdannut asiasta kenellekään puhua. Hävettäisi vieläkin asian käsittely kenenkään kanssa.

    • Voi saada myös maksullisilla naisilta piiska

      • Anonyymi

        Mene toisille sivuille maksullisista puhumaan


    • Anonyymi

      Saatiin aina paljaalle pyllylle, ja saadaan vieläkin. Aamuisin, tänä amuna viimeksi. "Nyt saat piiskaa, että osaat olla. Pylly paljaaksi!"
      Perhe toimii ja rouva pitää kurissa ja nuhteessa.

      • Anonyymi

        Niin pitää olla, niin on hyvä. Parisuhteen pulmat pitäisi hoitaa vitsalla.


    • Anonyymi

      Murkkuikäisenä oli tiukka kotiintuloaika illalla. Yhdeksältä viimeistään, ja jos myöhästyi vähänkin, piti tuoda piiska tullessaan. Ja sitä sitten käytettiin paljaalle takapuolelle. Ei kovaa, mutta niin että tuntui.

    • Anonyymi

      kyllä olen lapsena saanut tukkapöllyä ja risusta koiville jos teki väärin ja mielestäni se oli oikein kun tiesi että oli tietoisesti jotain kiellettyä, nykyään sais ihan samoin tehdä kun lapset ei tottele ei kielenkäytöllään eikä toiminnoissaan, kouluissakin käy niinpäin että opettajat eivät saa mitään tolkkua käytökseen ja saa pelätä muksuja jos rohkenee oikaista käytöstä että turpiin tulee

    • Anonyymi

      Olen saanut risukimpusta useasti ja aina paljaalle takapuolelle. Kai se häpeä ja nöyryytys kuului osaksi rangaistusta.
      Näin jälkeenpäin ajateltuna ei kyllä mitenkään ok.. Ei tulisi mieleenkään piiskata omia lapsia.

      • Anonyymi

        Remmiä meillä annettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Remmiä meillä annettiin.

        Mikä oikein olikin.


    • Anonyymi

      Kyllä piti aina housut ottaa pois. Toisinaan vitsasta annettiin myös märälle pepulle, jolloin sattui enemmän .

      • Anonyymi

        En usko että se sen enempää sattuu, jos takapuoli on märkä. Sellaista kikkaa kyllä saatettiin käyttää, että ensin pepulle annettiin kämmenellä niin, että siitä tuli punertava ja aristava. Tämän jälkeen tuli vitsaa, mikä ennestään aristavalle iholle poltteli aika kovaa ensimmäisestä sivalluksesta lähtien.


    • Anonyymi

      Ainakin ne kerrat, jotka itse muistan tuli paljaalle pyllylle ja aina koivuvitsalla. Pienenä kuvittelin, että koivuvitsan käyttö oli pakollinen, mitään muuta ei saanut käyttää.

      • Koivuvitsakin oli kielletty jo vuonna 1984


      • Anonyymi
        Kati_v kirjoitti:

        Koivuvitsakin oli kielletty jo vuonna 1984

        Ei se laki ainakaan meillä mitään vaikuttanut asiaan. 80-luvun lopulla muistan saaneeni kesämökillä koivupiiskaa. Kaupungissa ei ollut piiskoja saatavilla, mutta nahkavyöllä saatiin persuksille siskon kanssa vielä teini-ikäisenäkin eli pitkälle 90-luvullakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se laki ainakaan meillä mitään vaikuttanut asiaan. 80-luvun lopulla muistan saaneeni kesämökillä koivupiiskaa. Kaupungissa ei ollut piiskoja saatavilla, mutta nahkavyöllä saatiin persuksille siskon kanssa vielä teini-ikäisenäkin eli pitkälle 90-luvullakin.

        Ankaraa on ollut. En ole tiennyt että tytötkin saivat nahkavyötä,


      • Anonyymi
        Kati_v kirjoitti:

        Ankaraa on ollut. En ole tiennyt että tytötkin saivat nahkavyötä,

        Miksi tytöt ei olisi voineet saada nahkavyötä? Kuri oli kova, joo. Rangaistuksia tuli tottelemattuudesta ja kaikenlaisesta vanhempien auktoriteetin uhmaamisesta. Kunnolla uskalsin sanoa vanhemmille vastaan vasta täysi-ikäisenä, kun ei enää tarvinnut pelätä kuritusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tytöt ei olisi voineet saada nahkavyötä? Kuri oli kova, joo. Rangaistuksia tuli tottelemattuudesta ja kaikenlaisesta vanhempien auktoriteetin uhmaamisesta. Kunnolla uskalsin sanoa vanhemmille vastaan vasta täysi-ikäisenä, kun ei enää tarvinnut pelätä kuritusta.

        Olen aina ollut siinä uskossa että vain todella kurittomille pojille isä antoi "remmiä". En kylläkään itse paljon asiasta tiedä kun ei meillä juurikaan kuritettu, taisin pari kertaa saada vitsaa mutta että remmiä....huh ...huh


      • Anonyymi
        Kati_v kirjoitti:

        Olen aina ollut siinä uskossa että vain todella kurittomille pojille isä antoi "remmiä". En kylläkään itse paljon asiasta tiedä kun ei meillä juurikaan kuritettu, taisin pari kertaa saada vitsaa mutta että remmiä....huh ...huh

        En näe juurikaan eroa sillä välineellä. Toisilla se on ollut koivuniemen herra, toisilla remmi, joillain kärpäslätkä tai henkari. Yhtä kaikki, rangaistukset, joka on annettu takamukselle, menee mielestäni kaikki samaan kategoriaan. Toinen juttu on sitten potkimiset tai lyönnit avokämmenellä kasvoihin yms.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se laki ainakaan meillä mitään vaikuttanut asiaan. 80-luvun lopulla muistan saaneeni kesämökillä koivupiiskaa. Kaupungissa ei ollut piiskoja saatavilla, mutta nahkavyöllä saatiin persuksille siskon kanssa vielä teini-ikäisenäkin eli pitkälle 90-luvullakin.

        Sain kans vitsasta vielä 90-luvun alussa jolloin olin 13-vuotias. Housut piti aina ottaa pois ennen piiskausta.


    • Anonyymi

      Yhden kerran olen saanut piiskaa ja sen sain paljaalle. Tapahtui opiskeluaikana 70-luvulla. Syy oli siinä, että nauroin, kun kämppis kertoi saamistaan selkäsaunoista. Hirmuinen vääntö sitä tuli, kesti hyvän aikaa ennen kuin kaveri pääsi läpsimään paljasta takapuoltani. Kuritus oli kaikin puolin teknisesti oikein suoritette.

      Kyllä hän monta kertaa nauroi minun saamaa piiskausta.

    • Anonyymi

      Nahkavyöllä hakkaaminen on pahoinpitelyä, ohuella luonnonpiiskalla piiskaaminen paljaalle pyllylle sattuu ihan älyttömästi, ja tehoaa, mutta ei aiheuta mitään muuta, kuin vähän rantuja takamukseen.

      • Anonyymi

        Aheuttaa kaikenlaisia näkymättömiä seurauksia, jotka seuraavat mukana koko elämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aheuttaa kaikenlaisia näkymättömiä seurauksia, jotka seuraavat mukana koko elämän.

        Ei välttämättä. Itsellä ollut kova kuri ja myös ruumiillista kuritusta, mutta en muistele pahalla. Ansaitsin jokaisen selkäsaunan ja lopulta en ajautunut pahoille teille. En loppujen lopuksi osaa sanoa, mitkä asiat elämässäni olisi mennyt huonompaan suuntaan sen tähden, että joskus nahkaremmiä sain. Hyviä asioita on vaikka millä mitalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aheuttaa kaikenlaisia näkymättömiä seurauksia, jotka seuraavat mukana koko elämän.

        Ihminen saa elämässään kolhuja, kirvelyt taka,uksilla ei ole mitään. Tunsin monta onnellista perhettä, joissa käytettiin ahkerasti vitsaa, mutta älyttömästi ei hakattu.


    • Anonyymi

      Meillä on 14 vuotias poika ja hänellä 11vuotias siskopuoli, poika ei ole minun vaan mieheni. Pojalla on monenlaisia ongelmia, kuritus ollaan ratkaistu siten että siskopuoli saa kurittaa häntä, kun kokee sen tarpeelliseksi. Mm antaa risusta paljaalle pyllylle, nykyään ei käytä risua vaan sähkökärpäslätkää ja pyllyn sijasta toiselle puolelle. Pojalle on sanottu jos estää kurituksen kun tyttö tahtoo kurittaa, niin laitetaan kaikki laitteet pois ja tarpeen vaatiessa vaatteetkin. Tytöllä on malli pistooli että jos uskoltaa poika kokeilla, voi tyttö riskiä hänen kasseille. Kuri on tärkeä ja nöyryyttäminen

      • Anonyymi

        Kenen luvalla 11-vuotias tyttö saa kurittaa poikaa? Mielestäni tämä on yllytystä laittomaan tekoon, sillä ruumiillinen kuritushan on ollut jo vuodesta 1984 alkaen laitonta.Suomessa yllyttäjää rangaistaan samoin kuin rikoksen tekijää, ks.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Yllytys
        Koska tyttö on alle 15-vuotias, häntä ei voida tuomita rangaistukseen. Mutta sen sijaan se, joka on antanut tytälle luvan kurittaa poikaa, voidaan tuomita samaan rangaistukseen, jonka hän olisi saanut, jos olisi itse kurittanut poikaa.


    • Anonyymi

      Housut oli otettava pois ja käytävä makaamaan pitkälle penkille. Kädet ja jalat penkin molemmin puolin. Siinä tuli monet itkut itkettyä, kun vitsalla räpsittiin takapuolelle kunnolla.

      • Anonyymi

        Olen kokenut tuon saman kohtalon. Meillä penkillä oltiin vain 90 asteen kulmassa jalat suorassa. Jos yritti laittaa käsiä suojaksi,niin sai vain enemmän koivuvitsaa.Kyllä siinä aina itkettiin ja armoa aneltiin.


    • Anonyymi

      Setä väitti kerran, että hän on piiskannut veljensä, eli minun isäni. Antanut Koivuniemen herraa ihan paljaalle. Setä on iso roteva meis, mutta isä on häntä 3 vuotta vanhempi. En ole kehdannut isältä kysyä onko sedän puheet tosia.

    • Anonyymi

      Kyllä se oli juuri noin. Jos teki jotain sellaista, mikä oli ns. ankarasti kiellettyä, oli seurauksena piiskaa paljaalle pyllylle, eikä ollut muuta vaihtoehtoa. Jos itse oli tehnyt sellaista, niin sen tiesi ihan varmasti, että piiskaa tulee, jos jää kiinni. Vanhemmat eivät voineet ruveta "lepsuilemaan" vaan tekivät sen, mitä piti. Meillä se oli äidin velvollisuus, vaikka hän ei olisi niin kovin mielellään sitä tehnytkään, mutta kun toinen vaihtoehto olisi ollut se, että isä hakkaa remmillä, niin äiti antoi piiskaa.

    • Anonyymi

      Paljaalle sitä piiskaa sai, ainakin viime vuosina. Veli on sadisti ja minä masokisti. No siitähän kertyy usein piiskattavaa. Veli on joskus nauhottanut tilanteita joissa on piiskannut minut. Ne näyttävät juuri sellaisilta kuin olen kuvitellut niiden näyttävän.

    • Anonyymi

      Hyviä juttuja! Muistan oppikouluajoilta, kun jäin kahdeksi tunniksi jälki-istuntoon. Olin ainoa istuja sillä kertaa ja valvoja oli naapurin "täti", joka oli fysiikan ja kemian opettaja. Vähän aikaa istuttiinm kunnes valvoja sanoi, että odotas vähän ja haki jostakin risun, ja sanoi, että nyt saat piiskaa ja sitten lähdetään kotiin. Ja antoi piiskaa paljaalle pyllylle ja sitten lähdettiin, eikä asiasta ei pahemmin huudeltu.

    • Anonyymi

      Pylly otettiin paljaaksi aina silloin kun piiskattiin vitsalla. Oli melkoinen sokki, kun 16-vuotiaana näki isän tulevan sisälle vitsan kanssa. Tiesin, että minun asiani tulee käsittelyyn.

    • Anonyymi

      Emme saaneet remmistä, vaan se oli aina luonnosta haettu piiska, mieluiten tuore. Se oli tietty rituaali koko homma. Määrätyistä asioista joutui vastaanottamaan piiskauksen ja se oli selvää kaikille osapuolille, piiskaajalle, piiskattavalle ja muille perheenjäsenille. Muistan saaneeni piiskaa myös semmoisesta asiasta, etten ollut varsinaisesti tehnyt mitään, mutta olin ollut koko viikon hankala ja v...tuillut muille ja viikonloppuna sain sitten kuulla "tuomion" ja vaatimuksen, että tuollainen käytös loppuu nyt. Sain piiskaa ehkä normaalia reilummin ja jouduin pyytämään anteeksi kaikilta muilta.

    • Anonyymi

      Piiskaa ei juurikaan tullut, tukkapöllyä välillä. Viimeinen varoitus oli kun kysyttiin haenko itse koivuniemenherran, vai hakeeko isä/äiti. Yleensä se riitti palauttamaan mieleen kuka käskee, ja ketä kuuluu kunnioittaa. -Eikä muuten minusta tullut murhaajaa eikä hullua, vaan opin kunnioittamaan auktoriteettejä. Aiheesta puhuttaessa pitäisi muistaa että ruumiillinen kuritus ja väkivalta ovat eri asioita.

      • Anonyymi

        Kaverini äiti oli kysynyt äidiltäni, saako minulle antaa selkään jos tarpeen. Äitini oli antanut luvan, vitsaa talon tapaan harkinnan mukaa, eipä ole poika riparin jälkeen saanutkaan, ei tee pahaa ollenkaan. Sitä annettiin talon tapaan, välillä pihallakin, aina paljaaiie pepulle. Kurinpalautus, naureskeli äitini, näyttää vitsa tekevän niin hyvää, että otetaan se taas kotonakin käyttöön ainakin vuoden ajaksi.


    • Anonyymi

      Aina paljaalle ja tuoreella piiskalla. Läksyjen kuulusteluun liittyi, eli kun piti ensin kunnolla lukea läksyt ja sitten kuulusteltiin, oli piiska käden ulottuvilla. Jos (kun) ei ollut lukenut kunnolla, ensin piiskaa "pyllylle" sitten lukemaan ja sitten kuulusteluun.

    • Anonyymi

      Mä sain vikan kerran piiskaa 12-vuotiaana. Kurittaminen tapahtui niin, että olin mahallani sängynlaidalla housut ja bokserit polvissa ja sain isän nahkavyötä niin, että jäi muutamaksi tunniksi punaiset jäljet. Kämmenellä piiskausta sitten useammin alle 10-vuotiaana, joko housujen päälle tai paljaille pakaroille.

    • Anonyymi

      Kintuille risua vaikka en itse tiennyt mitä olin tehnyt Ei sitä pahalla muistele entisajan kasvatuskeinot vaan oli sellaiset . Pampulat jaloissa paranivat .

    • Anonyymi

      Jotain muistan tapahtumasta, mutta se meni kuulemma niin, että huusin äidille että "en taatana tee!" kun hän pyysi jotain telemään. Silloin sain "piiskaa pyllylle" ja sen jäkeen "tottelin" kiroilematta. Myhemmin sitten kyllä ja ihan oikeasti niin että tiesi saaneensa, ja "paljaalle pyllylle"

    • Anonyymi

      Sain kerran oikein kovan kurituksen, ja ihan ilman omaa syytä. Se taisi olla isän viimeinen vuosi, sairasti syöpää ja oli huonolla tuulella ja kiukkuinen koko ajan. Meillä oli kerrarissa sauna ja kerran kuulin sieltä ääntä, vaikka ei ollut saunapäivä. Menin katsomaan ja siellä isä hakkasi nahkavyöllä äidin takapuolta. Minä siihen jotain huusin ja kohde vaihtui ja minä olin kurituksen vastaaottaja. Oli aika pahat jäljet joitakin aikoja.

    • Anonyymi

      Olen saanut piiskaa varmaan kymmeniä kertoja, mutta vain ne kerrat, jolloin sain vitsaa paljaale pyllye ovat jääneet mieleen. Tukkapölly, luunappi tai läppäys persustalle olivat nopeasti ohi. Mutta koivuvitsaa paljaale pyllylle oli raju operaario, se kestikin melkoisen tovin, kylä siinä kerkesi muistijälkiä syntymään.

      Tilanne pelotti ja hävetti, tuntui, että joka puolella kehoa kihisi. Pysyviäkin jälkiä jäi, traumoja tai mitä nuo ovat. En pysty häpeän vuoksi asiasta kenellekään puhumaan.

    • Anonyymi

      Teemme pupuille kanipepat sapelin heilautuksella. Avarnistipoliisi taluttaa teillekin oman. Lgbt kultti on herttaisa.

    • Anonyymi

      Kun sai piiskaa paljaalle pyllylle, oli se juuri se tietty rituaali. Mutta, jos olisi piiskattu kintuille, kuten joitakin piiskattiin, olisi se piiskaus ollut vain tarkoituksellista kivun tuottamista toiselle.
      Paljaalle pyllylle piiskattiin.

      • Anonyymi

        Olen saanut myös monta kertaa piiskaa paljaalle pyllylle ja yleensä isä antoi ja repi housut alas . Jos ei itse suostunut niitä laskemaan. Ensin piti se Koivuniemen Herra hakea itse ja muistan kun ne lehdet kesällä otettiin pois , että oli vain risu. Niin sattuu enemmän isompana yritin panna hanttiin. Mutta ei mahtanut mitään, kun piiska siveli pakaroita ja reisiä. Että jäljet jäi ja kuumotti jonkun aikaa. Se myös kesti tovin. Muistan kun äiti käski hakea piiskan ja mennä navettaan missä isä odotti, sinne menin ja sain kunnolla piiskaa.


    • Anonyymi

      Juu, meillä oli kotona piiskaaminen käytössä. Housut ja kalsarit polviin, isän polvelle poikittain ja perse lätisemään kunnes itku tuli. Viimeinen kuritus 14-vuotiaana "muitten nähden". Ei sinne ketään kutsuttu, mutta kuitenkin olohuoneessa annettiin. Ensin kerrottiin mistä selkäsauna johtuu, ja sitten olinkin pakarat paljaana sohvan käsinojan yli kumarruneena. Muita asentoja olivat polvella poikittain tai sängynlaidalla. Välineenä aina nahkavyö.

    • Anonyymi

      Ei se olle oikea selkäsauna, jos sitä ei anneta paljaalle

    • Anonyymi

      Ei minulle traumoja tullut, mutta jotakin muuta tuli. Minulla oli hävytömän röyhkeä veli, jolla oli tapana piiskata minua aina kun se oli mahdollista. Hän oli 4 vuotta vanhempi ja liikuntahullu. Eikä hän nauranut koskaan.

      Piiskaaminen tapahtui aina samalla tavalla. Kun olimme kahdestaan kotona, hän lukitsi ulko-oven ja raahasi minut omaan huoneeseensa. Siellä alkoi ankara taisto minun housuistani, jotka hän riisui väkisin pois. Se kamppailu kesti useamman minuutin. Sen aikana minä huomasin, että veljen kroppa oli erilainen kuin minun. Hänellä oli kimmoisat pullistelevat lihakset ja sen hauis teki minuun lamaannuttavan vaikutuksen. Minun oli vaikea keskittyä taisteluun, jos hän nappasi pääni kainaloonsa niin, että hänen hauiksensa painoi kasvojani. Hän oli voimakas nuori mies, mutta enemmän minuun vaikutti pullisteleva lihasten tanssi, se suorastaan lumosi minut.

      14-vuotiaana huoasin, että veljen lihakset kiihottivat minua ja pystyin runkkaamaan niitä ajattelemalla. Olisin halunnut kosketella niitä, mutta eihän se käynyt. Onneksi veli järjesti piiskajaisia, joissa sain kosketusyhteyden noihin kimmoisiin lihaksiin. Saattoi veli ihmetellä painityylini muuttumista, yritin sitoa hänet tai tarrasin kaikin voimin häntä reidestä. Hän repi minulta houdut jalasta, irrotti otteeni ja heivasi minut mahalleen syliinsä. Vielä näin metallirannekkeisen kellon hänen vasemmassa ranteessaan. Sitten en nähnyt mitään, sillä vitsa alkoi pureksia pakaroitani. Kiihkoni vaihtui häpeään ja kipuun. Kyyneleet himmensivät näkökenttäni. Mutta tiesin muutaman viikon kuluttua olevani valmis verestämään kokemukseni. Haluaisin kiihottua siitä huolimatta, että se päättyi aina ankaraan piiskaamiseen veljen sylissä.

      Minun juttuni on edelleen lihaksikkaat miehet, eikä heidän voimistaan saa oikein selvää jos ei pidetä piiskaustestiä, mutta kukaan heistä ei ole ollut veljeni veroinen, joka ei koskaan hymyile.

    • Anonyymi

      Meillä piiskaus tapahtui aina samalla tavalla. Isä vei saunan pukuhuoneeseen, tipautti housut alas, sitten mahalleen isän syliin ja koivupiiska töihin. Omat kokemukset piiskan saamisesta sijoittuu ikävuosille 4-15.

      Tuolla viimeisellä kerralla isä kysyi, että luulenko hänen juotuvan piiskaamaan minut vielä, vai joko oli viimeinen kerta? Olin niin häpeissäni, että en pystynyt sanomaan mitään. Ukko oli niin karismaattinen ja voimissaan, että olisi pystynyt piiskaamaan velton poikansa vielä armeijaikäisenäkin.

    • Anonyymi

      Rupesin kerran humalassa reuhaamaan, mitä enemmän minua rauhoiteltiin sen enemmän pillastuin. Minusta oli mukava päästellä liikoja höyryjä ulos.

      Vanhin veli raahasi minut tyhjään perunakellariin, mutta meteli vain jatkui ja haistattelu. Tilanne rauhoittui vasta sitten, kun vanhin veli kuritti minua kunnolla. Sain vitsaa paljaalle kunnes lopetin reuhaamisen.

      Olin tuolloin 17-vuotias ja ensimmäisen kerran kunnolla humalassa.

      Muutaman tunnin kuluttua veli tuli hakemaan vitsan kanssa Minua kellarista. Luulin, että saisin lisää selkääni, enkä tohtinut sanoa mitään, vaikka veli selvästi kukkoili. Veli vahti monta vuotta minun ryyppäämistäni ja minä uskoin heti jos veli yhtään toppuutteli minua.

      Pikkuveli muisteli

    • Anonyymi

      Tyttäreni tykkäsi, kun taputtelin häntä paljaalle takapuolelle

    • Anonyymi

      Menimme naimisiin -68 ja kun josku -70 luvulla luimme lehdestä, että Englannissa olivat koulutytöt järjestäneet mielenosoituksen kouluissa käytettyä ruumiillista kuritusta vastaan (piiskaa) ja se oli myös poliisin käytössä oleva rankaisukeino, niin meillä se oli vielä hyvin tuoreessa muistissa. Olimme molemmat vielä n. parikymppisiä, ja edellisestä omakohtaisesta piiskauksesta ei niin kovin montaa vuotta ollut kulunut. Molemmat olimme saaneet sitä piiskaa paljaalle pepulle. Päätimme, että kun saamme omia lapsia, emme piiskaa, ja piiskaamatta jäivät.

    • Anonyymi

      Muutamaa vuotta nuorempi siskoni antoi yleensä kaksi vaihtoehtoa:
      kantelu vanhemmilleni, tai hän antaa piiskaa. Pakko oli valita jälkimmäinen,
      vaikka tietysti se oli nolompaa.

      • Anonyymi

        Ai piiska vai


    • Anonyymi

      Kotsan opena ollessa lupasin yhdelle oppilas pojulle piiskaa.. Vilketti ruskeasilmäinen sirotti suolaa salattiitiin.
      Illalla tuli viesti milloin saan.. Asuin yksin viikot sanoin siitä vaan tulet.
      Poju tuli oikeesti oven taa vitsa kädessä. Siitä alkoi pojun piiska ja pano hommat koko talven kävi hoitaa isolla mua, ☺️

    • Anonyymi

      Kahvilaporukassa ollaan joskus otettu aihe esille ja harvassa ovat he, jotka eivät ole saaneet piiskaa nuoruudessaan. Kaikki tiesivät, mikä on "kovuniemen herra ja paljas pylly"

    • Anonyymi

      Mulle tuli uutena asiana, että jotkut on saanut piiskaa housujen päälle. Kyllä meillä me siskokset saatiin monesti piiskaa rippikouluikään asti ja aina piti kaikki housut laskea alas.

      • Anonyymi

        Muistelen että olisin lapsena saanut piiskaa sekä housujen päälle että paljaalle takapuolelle. En usko että piiskaamisessa se oli mikään itseisarvo että pitää antaa paljaalle. Tosin vitsaa annettiin aina paljaalle, koska vanhemmat piti kyllä siitä huolen, että jos piiskaa kerran ruvettiin antamaan, niin sen piti kirpaista kunnolla.


    • Anonyymi

      Äitin lempilause oli se uhkaus, että "saat piiskaa niin, että perse on sinisenkirjava etkä istu viikkoon. Ja kun piiskaa (remmiä) sai, niin paljaalle tuli ja kyllä muuten tiesi saaneensa.

      • Anonyymi

        Itse ainoastaan kerran isä piiskasi kintuille niihin tuli pampulat, olin niin pieni etten tiedä edes miksi sain piiskaa , se oli ainut kerta vanhemmat erosivat , ja jäin äidin luo, hän antoi ainoastaan tukkapöllyä .serkkupoika sai remmiä että paukkui ja minä itkin kun näin miten häntä lyötiin ! Näitä remmi ja piiska kasvatuksia oli joka talossa ei se ollut mikään salaisuus edes . ,uutta ajattelin useasti että miten he voivat lyödä pientä lasta joka ei aina edes ollut edes tietoinen miksi hakattiin remmillä.
        Nyt kun ajattelee sitä entisajan menoa niin ei ne oikein terveitä tekoja olleet iso ihminen käy pienen kimppuun ja toisen on vaan nöyränä otettava vastaan mitä tuleman pitää kun ei pysty puolustautumaan edes .


    • Anonyymi

      Ensin joutu nurkkaan odottamaan, että äiti tai isä oli valmis piiskaamaan. Sitten vaatteet pois ja vitsaa tai remmiä. Takas nurkkaan häpeämään.

    • Anonyymi

      NYKYÄÄN PIISKAAN ANNETAAN JO ESIOPETUS-VAIHEESSA JA PIKKUHILJAA LISÄTÄÄN, SITEN ETTÄ KOULUTUKSEN LOPPUVAIHEESSA ON JO RIITTÄVÄN PAKSU NAHKA JA KESTÄÄ PIKÄN TYÖ-RUPEMAN ISTUA.

    • Anonyymi

      Sain kymmenen vuotiaana piiskaa äidiltä olin yllyttänyt pikkuveljeni vetämään helminauha vsnoni päällä tuntui mukavalta. Äiti yllätti ja antoi kovan selkäsaunan vuonna 70

      • Anonyymi

        Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta mikä on "vsnoni"?


    • itse piti housut laskea polviin ja sitten äiti otti polviensa päälle ja piiskasi.

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe